Inspectorul general școlar Iași, Luciana Antoci, a atras atenția că diferențele la Evaluarea Națională dintre notele elevilor de la sate și ale celor de la școli din mediul urban este cauzată și de faptul că cei mai buni profesori rămân la școlile de la orașe care “oricum performează”, iar la școlile de la sate, unde sunt probleme, vin profesori “care nu au cea mai bună pregătire”. Invitată la Iași TV Life, șefa ISJ Iași a spus că “trebuie să se schimbe această paradigmă de distribuire a resursei umane în sistem”. Amintim, la Evaluarea Națională 2024, aproape jumătate dintre elevii din mediul rural nu au luat nota 5 la matematică, cu 8 puncte procentuale mai mult decât în 2023.
- 42,27% dintre elevi din mediul rural nu au reușit să ia media 5 la Evaluarea Națională 2024, spre deosebire de 15,35% dintre elevii din mediul urban, arată datele Ministerului Educației
Inspectorul general școlar Iași, Luciana Antoci, atrage atenția că în școlile din mediul rural e nevoie de profesori buni pentru a reduce diferențele dintre rezultatele elevilor de la sat și ale celor care învață la școli din orașe, obținute la examenele naționale. Luciana Antoci spune că profesorii buni rămân în școlile urbane, care oricum performează, iar cei care nu au cea mai bună pregătire aleg să meargă la școli din oraș.
Inspectorul general școlar Iași, Luciana Antoci, atrage atenția că în școlile din mediul rural unde e nevoie de profesori buni, aceștia nu aleg să predea acolo, în schimb vin profesori “care nu au cea mai bună pregătire”:
“Vedem pe cei mai buni rămân în școlile urbane, care oricum sunt performante, iar cei care nu au cea mai bună pregătire merg în școlile care au nevoie de profesori foarte buni, pentru că ei trebuie să rezolve acolo probleme dificile, probleme grave. Până când nu se va schimba această paradigmă de distribuire a resursei umane în sistem, până când nu se vor găsi politici naționale de sprijin, de încurajare, de fidelizare a resursei umane de calitate în școlile rurale, nu se va schimba semnificativ acest ecart dintre rezultatele elevilor din mediul rural și acelea ale colegilor lor din școlile urbane”, a spus Antoci.
Inspectorul general școlar Iași a făcut această declarație în contextul rezultatelor de la Evaluarea Națională 2024 și Bac 2024 iar examenul de Titularizare 2024 are loc săptămâna viitoare, pe 17 iulie.
“La Evaluarea Națională, stăm bine, județul Iași se află pe poziția 11, cu 75,7% dintre elevi cu mediilor egale sau peste 5”, spune Luciana Antoci. Media pe țară este 74,5%.
- De precizat, la Evaluarea Națională nu există o rată de promovare, învățământul fiind obligatoriu 13 ani, de la clasa pregătitoare la clasa a XII-a.
Declarația integrală a inspectorului general Iași, Luciana Antoci
“Creșterea nivelului de pregătire efectivă, temeinică a elevilor se face prin resursa umană de la catedră. Și aici rămâne un segment despre care va trebui să discutăm, pentru că e o realitate în sistemul de educație din România, și anume aceea că după examenul de titularizare care urmează săptămâna în sistem, când realizăm lista ierarhică în funcție de nivelul de pregătire și de notele pe care le-au obținut colegii noștri profesori și intrăm în ședința publică, vedem pe cei mai buni rămân în școlile urbane, care oricum sunt performante, iar cei care nu au cea mai bună pregătire merg în școlile care au nevoie de profesori foarte buni, pentru că ei trebuie să rezolve acolo probleme dificile, probleme grave. Până când nu se va schimba această paradigmă de distribuire a resursei umane în sistem, până când nu se vor găsi politici naționale de sprijin, de încurajare, de fidelizare a resursei umane de calitate în școlile rurale, nu se va schimba semnificativ acest ecart dintre rezultatele elevilor din mediul rural și acelea ale colegilor lor din școlile urbane.
(…) La Evaluarea Națională stăm bine și am să vă spun de ce stăm bine. Trebuie să vedem lucrurile în context. Pe de o parte, suntem județul cu cel mai mare număr de medii absolute, medii de 10, după cum avem un număr foarte mare de note de 10 pe discipline. Mda, și la română și la matematică.
Totodată, spun că suntem bine din prisma faptului că avem o medie de promovabilitate care depășește media națională. Media națională este de 74, iar noi suntem peste 75% și de asemenea, am să vă mai spun că stăm bine pentru că ne situăm în primul sfert din ierarhie, în ordinea descrescătoare a județelor. Primul sfert, locul 11, respectiv înseamnă că stăm bine. Și am să vă spun de ce. Pentru că peste jumătate din populația școlară de clasa a VIII-a a fost rurală la Iași în acest an școlar. Asta înseamnă că cei mai mulți dintre elevii noștri locuiesc în zone de vulnerabilitate. Când spunem zone de vulnerabilitate ne referim și la contextul socio-economic în care sunt comunitățile rurale, dar și la faptul că acolo mulți dintre părinți sunt asistați social, sunt părinți care nu lucrează, sunt părinți care sunt plecați în străinătate, iar copiii lor nu rămân sub supravegherea și autoritatea părintească.Sunt copii care trăiesc în sărăcie accentuată și în excluziune socială. Pentru că trebuie să cădem de acord asupra unui lucru: ruralul din județul Iași nu se compară cu ruralul din județul Cluj sau din județul Timiș. Sunt particularități pe care trebuie să le înțelegem corect. Copiii noștri care au dat Evaluare Națională în acest an școlar, dincolo de faptul că au început gimnaziul în plină pandemie si că temelia învățării lor la toate discipline, numai la română și matematică, a fost puternic afectată, provin din acest mediu de vulnerabilitate și cu toate astea, suntem în primul sfert în ierarhia națională”.
Informații de context
Peste 74,5% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională în 2024 au luat medii peste 5, a anunțat Ministerul Educației miercuri, într-un comunicat de presă. Este cel mai mic procent din ultimii 4 ani. Față de anul trecut, scăderea este de aproape 2 puncte.
Din cei 160.467 de copii înscriși la evaluarea națională,
- 97.264 (61%) copii sunt din mediul urban;
- 63.203 (39%) sunt din mediul rural.
42,27% dintre elevi din mediul rural nu au reușit să ia media 5 la Evaluarea Națională 2024, spre deosebire de 15,35% dintre elevii din mediul urban care au luat medii între 1 și 4,99.
La matematică, aproape jumătate dintre elevii din mediul rural nu au luat nota 5, cu 8 puncte procentuale mai mult decât în 2023.
O analiză Edupedu.ro arată că aproape 70% dintre elevii care provin din mediul rural au promovat examenul de Bacalaureat 2024. 6 dintre ei au obținut media 10, dar învață în licee la oraș. În același timp, și liceele de la sate au atins un maxim istoric, au avut o rata de promovare de 50,98%. Din 2015, liceele din mediul rural au avut în fiecare an o promovare sub 50%.
Amintim că surse din Minister și din inspectorate județene au declarat pentru Edupedu.ro că, la solicitarea ministrului PNL Ligia Deca, cu o săptămână înainte de Bacalaureat, ar fi fost aduși în Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație profesori din exterior pentru a vedea subiectele secretizate, iar experților care au conceput subiectele li s-ar fi transmis de către directorul Marian Șuță să le arate subiectele, pentru a verifica dacă elevii din rural iau 5 „pentru a nu se mai întâmpla dezastrul de la simulare“. Ligia Deca a negat acuzațiile: La nivelul conducerii ministerului nu a existat niciodată o interferență cu procesul firesc de elaborare a subiectelor.
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
Pe 17 iulie are loc proba scrisă anul acesta.
Edupedu.ro a scris despre regulile noi în privința angajării profesorilor în școli, anunțate de Ministerul Educației. Instituția a anunțat pe 27 decembrie 2023 că, potrivit ordinului de ministru care prevede condițiile mobilitate a personalului, școlile nu mai pot stabili pe ce perioadă scot posturile la concurs.