„Este inacceptabil că în toamna anului 2021 n-am căutat și n-am înțeles că va trebui să găsim o altă paradigmă educațională. În pandemie, tu vrei să ai învățământ tradițional la același nivel de calitate? Nu se poate. Logica trebuia să fie alta. Oricât de puțin, cu calitate bună, e mai bine decât nimic. Asta trebuia să fie logica”, a declarat Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, în cadrul unei dezbateri online despre educația din România.
Acesta a mai spus că tendința este în continuarea raportarea la sistemul clasic: „Noi suntem mereu tentați să tragem spre paradigma veche, cu care eram obișnuiți înainte de 2020 și orice încercare pe care o facem este cum ne apropiem de sistemul clasic. Noi ar fi trebuit să ne gândim încă din toamna anului 2020 că poate e cazul ca în toamna anului 2020 să fi început activitățile și în universități și în preuniversitar altfel decât le-am fi început dacă n-ar fi fost pandemia, cu atât mai mult în toamna anului 2021”.
Rectorul a dat următoarele exemple pentru susținerea ideii sale: „Ne puteam gândi la diverse lucruri și vă dau un exemplu, au vorbit și colegi de-ai mei despre aceste lucruri: Biblioteca Națională Digitală, cursuri naționale pe diverse teme ținute de profesori prin care îl aduceai pe copilul moțului din Munții Apuseni împreună cu cel de la școala de elită din Cluj, la același curs, pe o anumită disciplină”.
„Noi am gândit în această variantă mereu, cum îl aducem spre paradigma clasică, nu cum dezvoltăm o altă paradigmă în această perioadă și elemente din noua paradigmă să continue și după ce ieșim din această stare de criză pandemică. Asta a fost o mare greșeală și pierdere de oportunitate. (…) Este anormal să te aștepți în pandemie să faci învățământ cum ai făcut în afara pandemiei”, a mai spus Daniel David.
Rectorul a subliniat că ar fi lăsat mai multă libertate școlilor, deoarece situația este diferită de la o școală la alta: „Eu aș fi lăsat mai multă libertate la nivelul școlilor. În școlile din sate unde ai 20 de copii într-o școala din comună, altfel făceai și distanțarea și păstrarea condițiilor, în comparație cu o școală centrală din Cluj, în care ai sute de copii, și este o iluzie că să crezi că poți la vârsta de 8, 9, 10 ani să respecți condițiile impuse de pandemie: purtarea masca, distanțarea”.
În legătură cu ce se întâmplă în curtea școlii, acesta a precizat următoarele: „Să-mi iau fetița de la școală. În curte se întâlnesc toți, sunt cu masca ba sub nas, ba peste nas, sunt copii de 8-9 ani, care se îmbrățișează la despărțire, despre ce vorbim? Adică nu ne putem preface și nu putem trăi într-un model prescriptiv când modelul descriptiv arată altfel”.
„Consider că am ratat, n-am asigurat predictibilitate, n-am făcut diferențieri și n-am căutat oportunități pentru a dezvolta noi paradigme și din această cauză suntem într-o criză”, a punctat rectorul.