În pandemie, tu vrei să ai învățământ tradițional de aceeași calitate? Păi nu se poate! Logica trebuia să fie „oricât de puțin, cu calitate bună, e mai bine decât nimic” – Daniel David, rectorul UBB

45.031 de vizualizări
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic
Daniel David / Foto: Universitatea “Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
„Este inacceptabil că în toamna anului 2021 n-am căutat și n-am înțeles că va trebui să găsim o altă paradigmă educațională. În pandemie, tu vrei să ai învățământ tradițional la același nivel de calitate? Nu se poate. Logica trebuia să fie alta. Oricât de puțin, cu calitate bună, e mai bine decât nimic. Asta trebuia să fie logica”, a declarat Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, în cadrul unei dezbateri online despre educația din România.

Acesta a mai spus că tendința este în continuarea raportarea la sistemul clasic: „Noi suntem mereu tentați să tragem spre paradigma veche, cu care eram obișnuiți înainte de 2020 și orice încercare pe care o facem este cum ne apropiem de sistemul clasic. Noi ar fi trebuit să ne gândim încă din toamna anului 2020 că poate e cazul ca în toamna anului 2020 să fi început activitățile și în universități și în preuniversitar altfel decât le-am fi început dacă n-ar fi fost pandemia, cu atât mai mult în toamna anului 2021”.

Rectorul a dat următoarele exemple pentru susținerea ideii sale: „Ne puteam gândi la diverse lucruri și vă dau un exemplu, au vorbit și colegi de-ai mei despre aceste lucruri: Biblioteca Națională Digitală, cursuri naționale pe diverse teme ținute de profesori prin care îl aduceai pe copilul moțului din Munții Apuseni împreună cu cel de la școala de elită din Cluj, la același curs, pe o anumită disciplină”.

„Noi am gândit în această variantă mereu, cum îl aducem spre paradigma clasică, nu cum dezvoltăm o altă paradigmă în această perioadă și elemente din noua paradigmă să continue și după ce ieșim din această stare de criză pandemică. Asta a fost o mare greșeală și pierdere de oportunitate. (…) Este anormal să te aștepți în pandemie să faci învățământ cum ai făcut în afara pandemiei”, a mai spus Daniel David. 

Rectorul a subliniat că ar fi lăsat mai multă libertate școlilor, deoarece situația este diferită de la o școală la alta: „Eu aș fi lăsat mai multă libertate la nivelul școlilor. În școlile din sate unde ai 20 de copii într-o școala din comună, altfel făceai și distanțarea și păstrarea condițiilor, în comparație cu o școală centrală din Cluj, în care ai sute de copii, și este o iluzie că să crezi că poți la vârsta de 8, 9, 10 ani să respecți condițiile impuse de pandemie: purtarea masca, distanțarea”.

În legătură cu ce se întâmplă în curtea școlii, acesta a precizat următoarele: „Să-mi iau fetița de la școală. În curte se întâlnesc toți, sunt cu masca ba sub nas, ba peste nas, sunt copii de 8-9 ani, care se îmbrățișează la despărțire, despre ce vorbim? Adică nu ne putem preface și nu putem trăi într-un model prescriptiv când modelul descriptiv arată altfel”.

„Consider că am ratat, n-am asigurat predictibilitate, n-am făcut diferențieri și n-am căutat oportunități pentru a dezvolta noi paradigme și din această cauză suntem într-o criză”, a punctat rectorul.

Declarații Daniel David, minutul 15:52:


17 comments
  1. Prim slugarnic al sistemului ,joaca teatru ieftin,daca era pt studenti aveau cursuri la facultati fizic, mereu a iesit primul si a executat ordinul pe unitate ,ascunzanduse dupa discursuri pompoase !! Nu contest profesional ci mascarada jucata ! Mai este nimeni prin sanatate Raz.chir. si o da dupa gard cumintra sau nu talantii !

  2. Corect. Avem o situație. Cum procedam? Ministrul pare ca are un fix și a ajuns sa susțină aberatii (ca nu avem viteza de internet și nici acoperire când noi suntem tara cu cea mai mare viteza de internet din Europa) sau sa derapeze logic (părinții au nevoie de predictibilitate….anunțăm vineri cum începe școala luni) numai sa nu ia niște masuri coerente. Poate e vorba despre bani (susținerea salariilor părinților are stau acasă cu copilul), poate e vorba de ancrasarea sistemului sau de multe alte motivații. Ideea e ca doi ani ar trebui sa fie suficienți pentru adaptarea treptata la o situație și pentru a începe sa funcționeze după coordonate noi. Cine și ce ar putea măcar încerca să urnească utilajul învechit? Și când? Copiii mei au pierdut primii doi ani de liceu și ultimii doi de facultate. Cum recuperează? Cum ies în profesii cu lipsurile astea? Și afectați psihologic.

  3. Bravo! Iată și un băiat deștept! Omul momentului. Păcat ca “îl capo di tutti i capi” este un UN NEICA NIMENI care vrea performanta în pandemie, dat toată vara a frecat menta și nu s-a îngrijorat de ce și cum sa facă. Se știa clar ca, după ce micuții au zburdat în voie aici și peste hotare cu Delta pe urmele lor, avea sa crească rara de infectare și sa se între la un moment dat în online.

  4. Felicitari pt .modul în care gândiți, de astfel de oameni am avea nevoie în Minister.Si ..totuși…chiar la UBB ,sunt studenți care fac cursuri hibrid ,plătesc chirii exorbitante pt doua zile de mers fizic ,la fel circula cu mijloace de transport în comun înghesuiți ca sardelele, părinții fac eforturi imense pt a -și tine copiii la facultate ,pt plata chiriei și restul cheltuielilor (este cumplit de greu acum în pandemie când veniturile au scăzut și totul s-a scumpit).În ceea ce privește școlile aveți perfecta dreptate .Oricum aceasta generație prefera onlin-ul ,elevii și studenții se descurca impecabil și învață cu placere în comparație cu învățământul clasic și trebuie cu toții sa ne adaptam la condițiile impuse de aceasta pandemie ,trebuie sa evoluam alături de copii și tineri nu sa rămânem ancorați în trecut și sa spunem trebuie făcut asa pt ca asa “era pe vremea mea”

  5. Bun venit in realitate dl Rector!
    Sunteți membru CNATDCU și acolo, exact ce spuneți se întâmplă : menținerea cu orice preț a vechilor pradigme.. Ar fi util , f util să transmiteți mesajul și acolo…
    Nu se înțelege că Întoarcerea este imposibilă (Imposibila întoarcere..)
    CNATDCU = ”vârful” inteligenței naționale…

  6. Dacă învățământul ar fi condus de oamenii tineri cu alte viziuni, ca dvs, ar fi prea bine și după cum se vede în țara asta nu se dorește binele nimănui. Calitatea învățământului a scăzut prea mult ca sa mai speram la un viitor Bun. Ne conduc destinele, niște avarii, care se gândesc doar la binele lor.

  7. Îmi pare rău că toți cei care au scris aici nu au înțeles un lucru : singurul lucru care s-a urmărit a fost scăderea cheltuielilor în învățământ, deoarece se știa de la începutul anului că 2 și ceva din PIB nu au cum să ajungă, în rest cu interesul elevilor, părinților, profesorilor, hau hau….

  8. Probabil că capul( luați cacofonia așa cum e)patrat de la învățământ nu va citi acest articol, dansului îi plac doar cei cu aceiași părere cu el.

  9. Sunt de acord cu ceea ce spuneți domnule rector, și va susțin ideile. Aceasta pandemie ne-a dat ocazia sa folosim tehnologia în predare, evaluare. Sunt profesor tânăr și va pot spune cu mana pe inima ca elevii au fost atrași de metodele de predare in învățământul on-line, erau captivați de ceea ce le predam prin intermediul tehnologiei. Se poate dar îmi tot pun întrebarea de ce nu se vrea? De ce se vrea regres nu progres în România? Sa mers pe o încăpățânare a ministrului învățământului care trebuia sa înțeleagă niște lucruri esențiale, dar nu!!!! Încăpățânarea a primat în luarea deciziilor, care s-au dovedit decizii proaste care au afectat și au lăsat în urma, durere, incertitudine și debusolare. Păcat!!!!

      1. Ma bucur ca aveti doi copii exceptionali. Si al meu este la fel de exceptional, in general. Si, pentru a-l mentine exceptional, ar trebui sa fie in primul rand sanatos, atat fizic, cat si psihic. Din punctul meu de vedere, de la o anumita clasa in sus, cursurile facute online (daca sunt facute serios, atat din partea profesorilor, cat si a elevilor), sunt echivalente ca beneficiu cu orele fizice la scoala. Desigur, nu pledez pentru scoala online, dar spun ca se pot face orele de acasa, in siguranta, o perioada, pana se calmeaza situatia. Inainte de vacanta, in liceul copilului meu se inchidea cate o clasa la doua zile, deci unde e siguranta si protectia sanitara la scoala? Teoria si normele de protectie sunt perfecte, practica ne omoara (a se citi: fondurile lipsa, instruirea personalului, disciplina copiilor etc.).

  10. Chiar așa e. Multă dreptate aveți, domnule Daniel David! E așa de greu pentru cei care ne conduc că adaptarea la această pandemie nenorocită e soluția. Putem fi mereu victime care să trăiască în trecut sau… să ne scuturam o dată și să facem ce putem, cu ce avem.
    Nu știu de ce mi-am imaginat eu în vara anului trecut că, peste vară, se va face un apel rapid la dascălii care doresc și care pot și toți doritorii vor crea lecții online. Să avem biblioteca virtuală mult promisă. Da de unde! Eu sunt învățătoare. Mi-am creat propriul canal de YouTube și am început să fac lecții animate. Scurte. Într-un an am strâns aproape 140 000 de vizualizări. Și sunt mai puțin de 20 de lecții. E muncă multă, e adevărat. Ești și regizor și scenarist, faci editarea audio, video, animațiile. Dar dacă eram mai mulți? Însă, cui îi pasă? Să vă spun ceva interesant. În septembrie 2020, la începutul anului școlar, când nimeni nu știa ce și cum va fi, când ministerul tăcea chitic, am creat un video in care încurajam părinții și dascălii vizavi de regulile sanitare, de școala față în față. Unul dintre inspectorii din Bihor( nu contează care) a încurajat directorii să distribuie materialul, fiind convins că e din partea ministerului. Dar a aflat în curând că a fost făcut de o învățătoare din mediul rural, de la o școală nesemnificativă, prin urmare, nu a mai părut important.
    Ulterior, de la câteva televiziuni au venit în școala mică, cu câțiva elevi să povestească despre dascălul care la aproape 50 de ani încearcă să arate că asta ar fi soluția. Că nu ar fi extrem de complicat. Că trebuie puțină inițiativă. Și am avea o bibliotecă cu lecții.
    Dar, credeți că s-a sesizat cineva dintre cei puși să ne conducă? I-a pasat Inspectoratului Școlar? Sau celor din Minister? Doamne ferește! Au ei altceva mai bun de făcut! Ce-i trebuie și la învățătoarea aia?
    În fine, domnule Daniel David vă urmăresc de ceva vreme. Nu vreau să vă flatez, oricum nu mă cunoașteți și, probabil nu veți auzi vreodată de mine, dar sunteți cel mai lucid om pe care l-am ascultat vreodată. Ancorat în realitate, cu mintea deschisă, care vorbește pe bază de fapte și dovezi, nu povești.
    Vă încurajez să vă implicați. Aveți viziune, înțelegeți exact ce se întâmplă în sistemul de învățământ. Ați fi cel mai bun ministru pe care l-a avut Romania din 89 încoace
    Mult succes în tot ce faceți! Multă putere și sănătate!

    Camelia Florea
    Profesor pentru învățământul primar
    Scoala Gimnazială Nr. 1, Remetea, structura Petreasa
    Jud. Bihor

    1. Cu oameni ca dvs., d na învățătoare, copiii noștri mai au o șansă! Multa sanatate si succes in tot ceea ce faceți!

    2. Nu prea cred ca o sa reușească 2-3-10 oameni sa scoată sistemul din rutina și fatalitatea în care ne complacem, de altfel, toți (sau prea mulți!!). Pentru ca “ceilalți” “striga” mai tare. Nu se cedează în fata ideilor bune, ci a “protestelor” celor mulți și fără educație!!! Și a incapatanarii “cu orice preț” a celor care, din păcate, decid în tara asta!!!!

      1. Beatrice, exact asta este: rutina!!! Asa cum aud eu pe la tara :”daca asa facea mamica, Dumnezeu s-o ierte!”:))) Nu suntem in stare sa mergem inainte si ne tinem si copiii in loc. Pentru ca, majoritatea parintilor considera scoala online un fiasco. Pai, am avut medii mai bune la bac sau capacitate inainte de pandemie?! Nu! Tehnologia avanseaza, noi deja suntem in urma copiilor de 6-9 ani si nu suntem asa departe de ei. Cu toate astea, nu putem sa acceptam acest lucru… Dar, daca “tara te vrea prost” si principiul e “faci cum zic eu, ca asa e bine”, o sa mai dam inapoi cativa ani lumina in urma tarilor civilizate. Nu mai spun de licul pe care il ocupa preocuparea pentru sanatatea copiilor si, implicit, a noastra…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eliminarea burselor rurale nu este în interesul elevilor din niciun punct de vedere, susține European Youth Village: Se menține decalajul între mediile rural și urban / Organizația solicită Ministerului Educației să prezinte ce analiză a făcut înainte să propună tăierea burselor rurale

Elevii din mediul rural se confruntă cu dificultăți financiare, distanță foarte mare față de școala sau liceul la care învață, dar și probleme din familie care îi obligă în cele…
Vezi articolul

Elevii din clasele a XII-a de la Colegiul „Gheorghe Lazăr” din București vor face doar materiile de Bac cu prezență fizică în programul de pilotare aprobat de minister. Director: „Celelalte ore care pe copii nu îi interesează, că nu dau examene la ele, vor fi făcute online” / În semestrul II fac doar pregătire pentru examen

Elevii din clasele a XII-a, de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din Capitală, vor merge la școală doar pentru materiile de Bac, instituția de învățământ fiind inclusă în programul de…
Vezi articolul

Membrii PNL încep să primească funcții în companiile de stat. Printre primii serviți sunt Sebastian Burduja, șeful PNL Sector 1 și fiul unui bancher Bancorex, dar și șeful de cabinet al ministrului Educației

Secretariatul General al Guvernului, subordonat direct premierului Ludovic Orban, a făcut propuneri pentru noi membri în Consiliul de Supraveghere al companiei cu capital de stat Transelectrica. Printre propuneri se numără…
Vezi articolul

Prețurile uriașe de la gaze închid fizic școlile, susține primăria Giurgiu, unde peste 6.000 de elevi au început online luni. Inspector Școlar General: „Au venit la școli pentru trei săptămâni facturi de 220-230 de milioane, sunt imense”

Facturile de la gaze au închis fizic școlile din Giurgiu, după ce Primăria nu a primit banii necesari de la Guvern, acuză primarul Adrian Anghelescu. Între timp, cei 6.063 de…
Vezi articolul