În medie, elevii evaluați remedial au fost cu 3 clase în urma clasei frecventate, arată datele programului de literație pentru școlile vulnerabile, un parteneriat Teach for Romania și PEPCO Romania (P)

2.896 de vizualizări
Școala Gimnazială Smulți. Caravana Literației. Teach for Romania
În ultimii ani Teach for Romania și PEPCO au colaborat pentru a aduce o educație de calitate elevilor din școlile vulnerabile pornind de la această competență absolut de bază – dezvoltarea abilităților de scris-citit ale copiilor. În ultimul an școlar, PEPCO România a investit alături de Teach for Romania în programe de literație, care au însemnat lucru direct cu peste 10 000 de copii,  420 de profesori în 164 de școli din toată România. Cum? Prin două programe mari – intervenția la clasă prin profesorii, învățătorii și educatorii Teach for Romania, dar și prin Caravana Literației, un proiect la nivel de școală desfășurat în anul școlar 2023-2024 în 9 școli din 7 județe.

Provocarea este suficient de mare încât să merite o posibilă repetiție a unor statistici ceva mai cunoscute despre educația din România. Testele PISA clasează România pe locul 45 din 80 la citire (45 la matematică și 48 la științe). 42% din elevii României sunt sub nivelul minim de competență la lectură, ceea ce înseamnă că nu pot înțelege o idee principală dintr-un text pe care îl citesc. În mediul rural 6 din 10 dintre copiii care termină învățământul primar au probleme să descifreze un text.

Teach for Romania și Fundația Noi Orizonturi, împreună cu Asociația Română de Literație și Asociația InfinitEdu, PEPCO România, Teach for All și o serie de alți parteneri din domeniul nonguvernamental, universitar și de business, au organizat în 2024 prima ediție a Conferinței Naționale de Literație din România, unde au participat peste 250 de cadre didactice și specialiști în educație.

Foto: Teach for Romania, Caravana Literației
În medie, elevii evaluați remedial au fost cu 3 clase în urma clasei frecventate

În majoritatea claselor Teach for Romania, indiferent de anul de studiu, a existat cel puțin un copil cu grave lipsuri de scris-citit, care a avut nevoie de intervenție remedială.

Educația de calitate este posibilă în medii vulnerabile prin profesori și directori bine antrenați și susținuți. La finalul anului școlar, rezultatele evaluărilor finale ne-au arătat că:

  • 92% din copiii de grădiniță și 98% dintre copiii din clasa pregătitoare au avut creșteri semnificative ale competențelor de citit-scris. Acest lucru înseamnă că am reușit să spargem bariera venitului familiei și că toți copiii au o bază sănătoasă la început de drum, o premisă esențială pentru evitarea analfabetismului funcțional la maturitate.
  • am avut aproape 350 de copii în programe intensive remediale pe literație și numerație, dintre care 96% din copiii înscriși în programul remedial de literație erau cu 3-4 sau chiar 5 clase în urma clasei frecventate. Până la finalul anului școlar, au recuperat din decalajele acumulate cu cel puțin o clasă.   
  • 7 din 10 elevi de gimnaziu ai profesorilor Teach for Romania au trecut din zona de literație nefuncțională (analfabetism funcțional) în zona de literație funcțională. 
  • 65% dintre elevii de primar au trecut din zona de literație nefuncțională în cea funcțională, iar 87% au trecut de la limita funcționalului la nivel funcțional. 

„Când am preluat clasa a III-a, eu fiind al treilea cadru didactic, din 30 de elevi, un singur elev citea cursiv, 21 pe silabe iar 8 nu cunoșteau alfabetul. La finalul clasei a III-a, cei 21 de elevi citeau cursiv iar până la finalul clasei a IV-a, toți copiii citeau, desigur la diferite niveluri ale fluenței. Iar acum am Clasa Pregătitoare și cu mândrie pot spune că 30 de elevi au învățat alfabetul și știu să citească iar cu un elev, lucrez diferențiat.”Tatiana Buboi, alumnă Teach for Romania.

Foto: Teach for Romania, Școala de vară
9.400 de elevi și-au dezvoltat competențele de citit scris în anul școlar 2023-2024

Prin programul Teach for Romania, în ultimul an școlar, 9.400 de elevi au beneficiat de strategii inovatoare de dezvoltare a literației, implementate la orele de curs. Totodată, 145 de profesori și învățători au fost instruiți să evalueze nivelul de literație al copiilor, să integreze tehnici specifice în predare și să sprijine elevii cu deficiențe majore de literație. Numai în acest an școlar, au fost dezvoltate și implementate de profesorii Teach for Romania 20 de proiecte pentru dezvoltarea literației la elevi, prin microgranturi oferite cu sprijinul PEPCO România, de tipul școlilor de vară și a altor proiecte remediale pentru copii.

„Andrei este un copil care manifesta la începutul anului dezinteres pentru lectură și care avea deprinderi deficitare de ascultare și înțelegere a unui text. Așa că, am încercat să-i creez oportunități prin care Andrei să poată dobândească și să își dezvolte competențele de ascultare, înțelegere și comunicare, să-și formeze rutine de lectură. Am stat peste program cu el, am mers la el acasă și mereu am încercat să-l implic, să îl sprijin la orice activitate, iar acum Andrei merge zilnic și își alege o carte pe care vine să mi-o citească după imagini. Limbajul lui s-a schimbat, este mult mai creativ, bogat în cuvinte și reușește să pună și titlul poveștii citite. Prin aplicarea acestor strategii și prin implicarea activă în activități plăcute și stimulative, Andrei a reușit să își dezvolte încrederea în sine și să își consolideze baza în literație, pregătindu-l cu succes în noua etapă pe care o va parcurge din toamnă.” – Amalia Timofte, alumnă Teach for Romania.

Foto: Teach for Romania, Programul Național de Literație
Mentori specializați pe literație remedială 

Pentru a susține profesorii Teach for Romania, a fost formată o echipă de 6 mentori specializați în literație remedială. Acești mentori au oferit consiliere individuală și de grup, formând profesorii în aplicarea intervențiilor remediale în clasă. În acest cadru, 205 copii au fost evaluați și sprijiniți pentru a-și îmbunătăți competențele de citit și scris.

Mentorii au lucrat unu-la-unu, dar și în grup cu echipe de profesori Teach for Romania: i-au format și mentorat în aplicarea intervențiilor remediale la clasă). Mentorii au fost selectați pe baza experiențelor lor anterioare de pe zona de mentorat literație/mentorat profesori. Intervenția lor a fost centrată pe zona de recuperare a competențelor oferind sprijin celor 60 de cadre didactice care au avut copii cu lacune semnificative în dezvoltarea competențelor de citit scris.

„Implicarea ca mentor a însemnat, în principal, pregătirea și consilierea învățătorilor și profesorilor implicați în acest program, pentru dezvoltarea competențelor de bază ale literației elevilor. Să fiu mentor a fost o experiență care m-a ajutat atât să îmi îmbunătățesc propriul impact la clasă, abilitățile de comunicare, ascultare activă, feedback și construire de relații, cât și să contribui la procesul de învățare al altor cadre didactice, astfel încât acestea să își îmbunătățească metodele prin care creează experiențe de învățare valoroase pentru elevi.

Concret, am oferit feedback constructiv pentru cadrele didactice participante, am împărtășit din experiențele proprii de la clasă și de la școala de vară în relație cu practicile relevante de dezvoltare a citit-scrisului la copiii din învățământul primar și gimnazial. Chiar dacă există și situații demoralizante, cadrele didactice continuă să aibă speranță în elevi și să lucreze cu aceștia, având copii cu care fac progrese. De asemenea, spun că vor implica mai mult și părinții.” – Adina Popa, alumnă Teach for Romania.

Foto: Teach for Romania, Mentori pentru Literație
Caravana Literației – primul an de pilotare cu profesori din afara programului Teach for Romania și ateliere dedicate părinților și elevilor

Tot în anul școlar 2023-2024, am lansat „Caravana Literației” – o intervenție menită să crească competențele de literație în rândul elevilor din comunități vulnerabile prin pregătirea cadrelor didactice. Acest program integrat de dezvoltare a competențelor de literație a cuprins 3 componente: formarea cadrelor didactice, însoțită de mentorat aplicat; ateliere pentru părinți pe teme specifice și activități de dezvoltare a literației dedicate copiilor.

Caravana Literației a implicat 275 de profesori, 385 de părinți, 440 de copii, 50 de copii voluntari, 3 profesori mentori și 8 profesori facilitatori din 9 comunități din județele – Galați, Constanța, Bacău, Prahova, Cluj, Brașov și Vâlcea. 30 de școli din regiunile limitrofe s-au alăturat inițiativei, demonstrând nevoia acută de astfel de intervenții în școlile din România.

„Pe lângă bucuria profesorilor, am remarcat entuziasmul elevilor și al părinților. Aceștia s-au arătat încântați de activitățile derulate în urma cărora am primit foarte multe întrebări referitoare la viitoare întâlniri de acest tip. Cred că datorită Caravanei Literației părinții au putut să vadă și să participe direct la exemple de activități pe care profesorii le aplică la clasă, ceea ce a condus la o creștere a încrederii a părinților în profesori și în școala noastră.

Pentru mine, Caravana Literației a fost un moment de „aha”. Fiind axată pe materia pe care o predau, nu mi-am pus niciodată problema literației elevilor dincolo de Limba engleză. Atelierul m-a făcut să îmi dau seama de faptul că literația nu ține cont de ceea ce predau, ci de abilitatea elevilor de a înțelege ceea ce citesc și de faptul că, de fapt, impactul se răsfrânge și asupra orelor mele. Atunci am realizat că pentru a înțelege un text simplu în limba engleză, trebuie mai întâi să îmi pun problema dacă elevul se descurcă în limba română. Am constatat multe deficiențe, am descoperit elevi buni cu dificultăți la care nu mă așteptam, dar am descoperit și elevi cu rezultate slabe care pot străluci.” – Ioana Ciripoiu, profesor participant.

Laboratoare de literație și școli de vară

Ca rezultat al „Caravanei Literației”, au fost create 5 laboratoare de literație în școlile implicate – spații special amenajate în școli din județele Bacău, Prahova, Galați și Vâlcea, unde profesorii și copiii găsesc cărți adaptate nivelului de citire a oricărui copil din școală, jocuri educative, alfabetare, cărți de povești, de non-ficțiune, ficțiune și cărți ilustrate, cât și ghiduri didactice pentru predarea cititului și scrisului și manuale cu metode și strategii de predare a literației.

Profesorii non-Teach care au înscris școlile lor în proiectul „Caravana Literației” au avut de gândit și dezvoltat alături de comunitatea școlară și câte o școală de vară. Au fost implementate 13 școli de vară și o grădiniță de vară în școli aflate în județele Iași, Călărași, Cluj, Constanța, Galați, Prahova, Suceava și Vâlcea, la care participă aproximativ 400 de copii.

„Stând pe holuri și observându-i pe elevi cum aleargă de colo-colo, i-am întrebat dacă le-ar plăcea un loc așa, de relaxare, de citit și povestit. Răspunsurile au fost pozitive și ne-am apucat de treabă. Ei m-au ajutat la așezat și au fost super încântați de toată treaba asta, eu și mai încântată când am văzut rezultatele. Copiii chiar citesc! Nu mai aleargă pauzele, ci stau pe canapea, își aleg ceva de citit, apoi schimbă impresii. Se întamplă să citească mai mulți aceeași carte și fac un fel de recenzie.” – Georgiana Bejnariu, alumnă Teach for Romania.

De peste 5 ani, Teach for Romania și Pepco România investesc în dezvoltarea abilităților de citit-scris pentru toți copiii. Am creat un program de mentorat pentru a sprijini profesorii care au elevi cu grave rămâneri în urmă, oferindu-le resurse și formări. Cu sprijinul retailerului, acordăm granturi pentru proiecte dezvoltate împreună cu elevii, cu scopul de a le oferi elevilor un context de practică pentru noțiunile teoretice de literație și numerație pe care profesorii, învățătorii și educatorii le duc la clasă și de a dezvolta, cu această ocazie, leadershipul la nivel de elevi.


2 comments
  1. Hmm, deci sa nu mai alerge aiurea ci sa citeasca?

    Din concluziile lor rezulta ca ai nostri sunt mai intarziati decat alti copii din EU (tari civilizate, nu ex-comuniste). Diferenta ar fi cam de un an, in medie.

    ”Teach for Romania și PEPCO au colaborat” – deci s-a terminat? S-a terminat finantarea s-a terminat si programul? S-a mai gasit niste maruntis sa se publice un adventorial.

  2. Bravo, Teach, pentru implicarea profesorilor non-Teach! Baftă pentru eliminarea barierei “venitul familiei”. Copiii de la țară au poate cea mai fericită copilărie, bogată in experiențe; dacă i-ați făcut să și înțeleagă ce citesc și xa cititul să fie cursiv într-o asemenea pondere e grozav.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Propunere de rectificare: Bugetul Ministerului Educației va fi scăzut cu 542 milioane lei, deși instituția a cerut mai mulți bani – documente obținute de Economedia.ro / Ministrul Cîmpeanu, acum 10 zile: “La educație nu ai unde să tai”

Bugetul Ministerului Educației ar urma să scadă cu 542 de milioane de lei, deși instituția a cerut o suplimentare de 668 milioane de lei, potrivit propunerilor făcute de Ministerul Finanțelor,…
Vezi articolul

INTERVIU Profesoara Dana Corciu de la Liceul „Carol I” din Plopeni: Robotica este o parte a vieții elevilor, care poate reduce rata abandonului școlar și poate crește interesul lor pentru specializările tehnice

De ce sunt copiii atrași de robotică? „Este o parte a vieții lor. Combină curiozitatea naturală și dorința lor de a explora și crea, iar efectele muncii se văd repede”,…
Vezi articolul
elaborarea curriculumului de liceu

25 de profesori de istorie vor fi selectați pentru a participa la un seminar de formare pe tema Holocaustului, organizat în Israel. Dacă sunt punctaje egale, prioritate au cei care predau în mediul rural / Care sunt condițiile și ce trebuie să conțină dosarul 

25 de profesori de istorie, titulari sau suplinitori, vor fi selectați pentru a participa la seminarul de formare pe problematica Holocaustului, organizat în perioada 7-14 august 2022 de Institutul Yad…
Vezi articolul

Ne spuneți să învățăm, dar dumneavoastră aveți trei facultăți și cu ce mașină mergeți? Uite, vecinul de peste stradă de școală n-a terminat liceul și are mașină decapotabilă, este răspunsul pe care l-a primit Cecilia Călinescu de la elevii săi, directoarea Școlii Gimnaziale Pesceana din județul Vâlcea

În discuțiile purtate cu elevii pentru a-i convinge să nu abandoneze școala și să o trateze cu responsabilitate, directoarea Școlii Gimnaziale Pesceana din județul Vâlcea, Cecilia Călinescu, a primit următorul…
Vezi articolul