„Sunt campanii pentru care este necesar ajutorul administrației publice locale, fie al administrației centrale”, a declarat Vlad Trușcă, directorul de operațiuni și tranzacții al companiei GreenPoint Management, în cadrul conferinței “Creator implicat – experiențe practice și viitorul economiei circulare”, organizată de Edupedu.ro în cadrul campaniei „Metal pentru Viitor”.
„Companiile private își alocă timp, își alocă resurse, vedem din ce în ce mai multe companii care sunt implicate în tot ceea ce înseamnă responsabilitate socială, în tot ceea ce înseamnă economie circulară, chiar dacă este un concept nou pentru România la nivelul comunităților locale. Este nevoie și de autoritățile locale și centrale, pentru că sunt anumite lucruri pe care nu le poți face fără ele”, a spus acesta.
Extras – video din conferința “Creator implicat – experiențe practice și viitorul economiei circulare”, cu declarațiile lui Vlad Trușcă, director operații tranzacții, GreenPoint Management, partener al acestui eveniment:
Vlad Trușcă: Pentru că economia circulară este un concept larg, noi, ca organizație, prin prisma răspunderii și a responsabilității pe care o avem, încredințată de către clienții noștri, de către producători, suntem direct interesați de a identifica toate posibilitățile și modalitățile prin care putem crește nivelul de conștientizare și de educare al consumatorilor. De ce? Pentru că, până la urmă, colectare de succes nu poate avea loc decât dacă reușim să creștem gradul de conștientizare al nostru, al tuturor.
Revenind, încercam să găsesc o zonă care încă nu a fost abordată în discuția noastră: infrastructura de colectare. Acum câteva zile, citeam un studiu care vorbea despre limita maximă până la care un consumator merge pentru a depune un deșeu, fără a abandona ideea. Practic, cât de departe este dispus un consumator să meargă pentru a depune un deșeu. Studiul respectiv vorbea de 250 de m, o distanță care, să fim sinceri, în acest moment, din păcate, pentru noi, o distanță mult prea mare. Rămânând cu această idee în minte, aș vrea să discutăm un pic despre ceea ce înseamnă infrastructura de colectare, pentru că este important să creștem nivelul de conștientizare, este important să fim conștienți, să ne educăm, dar înainte de a cere, trebuie să putem să și oferim.
Ce ar trebui să oferim? Ar trebui să oferim o infrastructură de colectare optimă. Din păcate, și discutăm aici, pentru că spuneați și am reținut procentul care este foarte frumos – 18% dintre urmăritori sunt tineri, am avut ocazia să intru în câteva școli și licee. Cu părere de rău, colectarea se face în continuare pe o singură fracție. De asta, este important să transmitem, este important să educăm, dar este important să și oferim, pentru că, în momentul în care îți dorești să faci un lucru, dar infrastructura din jurul tău nu-ți permite să o faci, probabil că încerci a doua oară, probabil că încerci a treia oară după care, din păcate, mulți spun „Universul lucrează împotriva mea. Eu vreau, dar nu pot”.
Edupedu.ro: Cum se vede dinspre dumneavoastră, din zona companiei pe care o conduceți, din activitatea pe care o aveți, lucrul și colaborarea cu alte companii în acest scop al economiei circulare, pe aceste principii? Găsiți deschidere?
Vlad Trușcă: Există deschidere, dar cercul actorilor se lărgește destul de greu. Noi, prin activitatea noastră – și o spunem cu mândrie – colaborăm cu unități administrativ- teritoriale la nivelul a 37 de județe din această țară. Putem să spunem că suntem prezenți aproape în fiecare județ din România. Există deschidere, însă este nevoie de mai mult. Campaniile de conștientizare, campaniile de promovare trebuie să însemne ceva mai mult, asta pe de o parte. Pe de altă parte, trebuie continuat mesajul, spunea mai devreme domnul Pop, trebuie să insistăm, trebuie să replicăm mesajul, trebuie să avem serial, nu filme. Trebuie să facem un adevărat serial, pentru că mesajul pentru a căpăta amploare și pentru a putea fi transmis mai departe trebuie să aibă consistență. Dacă facem o campanie o dată pe an preț de trei zile și ulterior ne mai auzim peste șase luni, un an sau doi, nu am rezolvat, din păcate, nimic. Să revin la întrebarea ta, da, există deschidere, dar, cu siguranță, există loc de mult, mult mai bine.
Edupedu.ro: Credeți că implicarea autorităților în conglomerarea unor inițiative de acest gen sau în susținerea unui cadru care ar încuraja companiile să meargă spre aceste oportunități este necesară? Cum vedeți dumneavoastră lucrul acesta?
Vlad Trușcă: Cu siguranță, pentru că sunt campanii pentru care este necesar ajutorul administrației publice locale, fie al administrației centrale. Companiile private își alocă timp, își alocă resurse, vedem din ce în ce mai multe companii care sunt implicate în tot ceea ce înseamnă responsabilitate socială, în tot ceea ce înseamnă economie circulară, chiar dacă este un concept nou pentru România la nivelul comunităților locale. Este nevoie și de autoritățile locale și centrale, pentru că sunt anumite lucruri pe care nu le poți face fără ele. Sau, dacă le poți face, le pot face mult mai greu. Ele pot veni și cel puțin pot grăbi momentul la care anumite campanii sau anumite acțiuni devin realitate.
Urmărește integral conferința online “Creator implicat – experiențe practice și viitorul economiei circulare”, organizată de Edupedu.ro, în parteneriat cu As Metal, GreenPoint Management, Linde Gaz România și agenția WebEfektiv. În cadrul evenimentului a fost lansată și campania „Metal pentru Viitor” și secțiunea specială Zero Deșeuri:
Principalele declarații și știri sunt publicate pe Edupedu.ro, în secțiunea dedicată – Zero Deșeuri. Prin lansarea acestei secțiuni ne dorim să a subliniem importanța tranziției către economie circulară prin educație, să vă oferim materiale despre acest subiect extrem de important pentru prezent și viitor. Vă invităm să fiți parte din acest proces eminamente educativ, implicându-i pe profesori, elevi, studenți și angajații companiilor care, la rândul lor vor transfera acest model sustenabil și în familii.
Secțiunea este dezvoltată ca parte a campaniei Metal pentru Viitor, dezvoltată de partenerii acestui eveniment: As Metal, GreenPoint Management, Linde Gaz România și agenția WebEfektiv.