În cinci proiecte prezentate ca inovatoare, elevii de la colegii tehnice din județul Cluj vor primi peste 1.000 de agende, 2.000 de caiete, 3.000 de pixuri și aproape 750.000 de stickere drept „kituri de practică” / Programul are finanțare de peste 12 milioane de lei, din care peste 230.000 de lei pentru produse de birotică, rechizite și papetărie

732 de vizualizări
Foto: © Michael Flippo | Dreamstime.com
Peste 1.200 de elevi din Cluj-Napoca, Dej și Câmpia Turzii, care urmează cursuri în sistem dual în domeniile profesional și tehnic vor participa la un program de stagii de practică în care vor primi „kituri de practică” ce conțin doar obiecte de papetărie, arată documentele pentru licitații publicate de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj. Kiturile par potrivite pentru secolul trecut și nu reflectă nevoile reale ale elevilor sau cerințele moderne ale pieței muncii.

Cu o finanțare de peste 12 milioane de lei, programul își propune să ajute participanții să se pregătească pentru piața muncii, potrivit unui comunicat de presă.

Valoarea totală a proiectelor este de peste 12,3 milioane de lei, din care aproape 10,5 milioane de lei reprezintă cofinanțarea Uniunii Europene. Peste 1,8 milioane de lei reprezintă cofinanțare națională de la bugetul de stat și cofinanțare proprie a partenerilor sau de la bugetul local, potrivit documentului amintit.

“Prin acest demers, Inspectoratul Școlar Județean Cluj confirmă angajamentul față de promovarea unei educații incluzive, orientate spre performanță și dezvoltarea competențelor necesare unui viitor profesional de succes”, susțin reprezentanții (ISJ) Cluj.

„Kitul de practică”, fără valoare practică pentru un program de formare profesională modern

Proiectele care ar trebui să inoveze în educația profesională oferă, de fapt, așa-numite „kituri de practică” care nu reflectă nevoile reale ale elevilor sau cerințele moderne ale pieței muncii. Aceste kituri includ în principal materiale de papetărie uzuale, care nu justifică eticheta de „inovație” și nu reprezintă resurse educaționale utile în ateliere de practică.

Kiturile includ agende, caiete, pixuri, radiere și stickere, obiecte care sunt departe de a îndeplini cerințele unui program de formare profesională. Doar „notițele autoadezive” sunt în total câte 5 bucăți pentru un singur elev, adică 575 file de stickere.

Singurul obiect care poate fi considerat cât de cât modern din kiturile respective este un stick de memorie de 64GB, dar la care puțini furnizori s-ar încadra, fiindcă cerința este să aibă carcasă metalică și să fie argintiu, deci niciun alt material/culoare nu sunt acceptate.

Mai mult, remarcăm că tabelul conține date tehnice excesiv de detaliate, cum ar fi caiete având „copertă plastic 230 microni” sau „banda corectoare de 8 metri,” care sugerează o licitație orientată mai degrabă către un furnizor anume decât către nevoile reale ale elevilor sau către echipamente și software-uri care să reflecte specificul industriilor în care elevii vor face practică.

De asemene, numele unuia dintre cele cinci programe, Laboratorul Verde, în care ar trebui să fie făcute „stagii de practică inovatoare pentru protecția mediului” apare în totală contradicție cu ceea ce are de gând inspectoratul să facă – să cumpere sute de agende, caiete, hârtii de birotică și pixuri.

Un kit de practică va conține următoarele obiecte de papetărie, potrivit tabelului de mai jos:

ISJ Cluj a publicat anunțurile de depunere a ofertelor de preț pentru kiturile de practică ce urmează să fie cumpărate pentru le va fi oferite elevilor. Remarcăm că anunțurile sunt copy-paste pentru toate cele 5 proiecte, kiturile sunt și ele identice și au o valoare estimată de 46.805 lei pentru un proiect, potrivit documentelor, adică 185 de lei/kit.

Valoarea totală a kiturilor pentru cele 5 proiecte este de 234.025 lei, potrivit calculelor Edupedu.

Școlile și proiectele incluse în acest program sunt următoarele:
  • „ORIZONT – Experiențe de practică multidisciplinare dedicate elevilor”, va fi în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” Câmpia Turzii.
  • „NEXT-GEN – Viitorii profesioniști în era serviciilor sustenabile”, va fi proiectul derulat în parteneriat cu Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca
  • „ECO-BIZ – Program sustenabil de practică în domeniile turism și alimentație”, va fi în parteneriat cu Colegiul de Servicii În Turism „Napoca” Cluj-Napoca
  • „LABORATORUL VERDE – Stagii de practică inovatoare pentru protecția mediului”, va fi în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca
  • „STAGIAR – Stagii de practică transdisciplinare dedicate elevilor”, va fi în parteneriat cu Liceul Tehnologic „Somes” Dej

Caietele de sarcini pentru cele 5 proiecte, publicate de ISJ Cluj:

Informații de context despre învățământul dual

Ce este învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual, conform Legii învățământului preuniversitar:

„Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual este o formă de organizare a învățământului liceal și postliceal tehnologic în unități de învățământ de stat și/sau particulare pentru învățământul liceal, în școli postliceale cu personalitate juridică ori în colegii terțiare nonuniversitare care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, învățământ care se desfășoară pe bază de contract”, este precizat în textul de lege.

Învățământul liceal tehnologic în sistem dual are următoarele caracteristici: 

  1. este organizat, într-un cadru unitar, de unitățile de învățământ sau la solicitarea operatorilor economici, a structurilor asociative interesate, respectiv camere de comerț, asociații patronale de ramură, de bresle sau asociații meșteșugărești, clustere, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică; 
  2. asigură o rută alternativă de educație și formare profesională, organizată pe bază de parteneriat și conform unor contracte individuale de pregătire practică, încheiate cu operatorii economici care își asumă ca responsabilitate principală pregătirea practică a elevilor; 
  3. operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic, și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor; 
  4. unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini învățământul liceal tehnologic dual prin finanțarea unor cheltuieli de natura investițiilor, cheltuieli materiale, burse și stimulente pentru elevi și personalul din învățământ implicat, cheltuieli privind mobilitățile și cheltuieli pentru formarea profesională.
Citește și:
OFICIAL Calendar admitere în învățământul dual 2025 pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4 / Elevii admiși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026 dobândesc o calificare de nivel 4, la finalizarea liceului tehnologic – excepție introdusă de Ministerul Educației


Foto: Michael Flippo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Agenția Națională Antidrog

Agenția Națională Antidrog: România se află sub media europeană la consumul de droguri în rândul adolescenților, dar peste medie la consumul de tutun. Cât stau adolescenții români pe rețelele sociale

România se situează sub media europeană în ceea ce privește consumul de droguri în rândul adolescenţilor, potrivit unui studiu realizat de Agenţia Naţională Antidrog (ANA), transmite Agerpres. Astfel, consumul oricărui…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

DOCUMENT Elevii vor putea fi mustrați de profesori în fața clasei, ca sancțiune, deși acum este interzis acest lucru. Modificările scrise de Ministerul Educației, pentru sancționarea elevilor, în proiectul de modificare a Statutului acestora

Elevii vor putea fi mustrați în fața clasei de cadrele didactice, potrivit ordinului ce modifică Statutul elevului, document obținut pe surse de Edupedu.ro. Statutul actual prevede că mustrarea elevilor în…
Vezi articolul

Ligia Deca: Guvernele trebuie să investească în profesori prin salarii competitive și stimulente, programe de formare, asigurarea unor condiții decente la locul de muncă – recomandările ONU pentru întărirea educației, prezentate în avanpremieră de ministrul român la UNESCO

Guvernele trebuie să investească în “salarii competitive și stimulente pentru profesori”, în “programe accesibile de formare” pentru cadrele didactice și în asigurarea unor “condiții decente la locul de muncă”, drept…
Vezi articolul