În Capitală, din 782 de profesori pensionabili la data de 1 septembrie 2024, 586 de cadre didactice au rămas la catedră în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document cu starea învățământului din Municipiul București. Acest lucru înseamnă că aproape 75% dintre profesorii pensionabili sunt încă titulari.
- Din anul școlar 2024-2025, profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani, potrivit metodologiei de mobilitate. În luna februarie, Edupedu.ro a scris că 300 de profesori din București care sunt peste vârsta de pensionare vor rămâne titulari în anul școlar 2024-2025, potrivit listei publicate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Spre deosebire de anul trecut, creșterea este de aproape 40%. Pentru anul școlar 2023-2024 au fost aprobate 217 cereri.
Conform raportului ISMB, 286 de profesoare titulare au optat pentru menținerea în activitate ca titular până la împlinirea vârstei de 65 de ani și 196 de cadre didactice titulare s-au pensionat începând cu 1 septembrie 2024.
„Până la data de 25 ianuarie 2024 a fost întocmită lista cu cele 782 cadre didactice pensionabile la data de 1 septembrie 2024, din care:
- 300 cadre didactice titulare care au solicitat și au obținut menținerea ca titular peste vârsta de pensionare;
- 286 cadre didactice titulare, femei, care optează pentru menținerea în activitate ca titular până la împlinirea vârstei de 65 de ani, în baza prevederilor art. 229 alin. (2) din Legea 198/2023;
- 196 cadre didactice titulare care s-au pensionat începând cu 1.09.2024”, se arată în raport.
Documentul publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București poate fi consultat mai jos:
„Creşte numărul pensionarilor la catedră, pentru că tinerii nu vor să lucreze în învăţământ”, se arată într-un comunicat al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, cu ocazia Zilei Internaționale a Educației. „Situaţia a fost generată atât de lipsa posturilor titularizabile, cât mai ales de numărul foarte mic al tinerilor care vor să profeseze în sistemul de învăţământ de stat”, potrivit sursei citate.
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Art. 229 – „(11) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare poate fi menținut, la cerere, anual, ca titular în funcția didactică, și peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta de 70 de ani. Cererea se soluționează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unității de învățământ, prin decizie motivată care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. Decizia poate fi contestată, în condițiile legii”, conform sursei citate.
Potrivit metodologiei de mobilitate, condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare, la data de 1 septembrie 2024, sunt:
a) pentru femei, vârsta la ieșirea la pensie, 62 de ani şi 3 luni, 32 de ani şi 8 luni stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare;
b) pentru bărbați, vârsta la ieșirea la pensie, 65 de ani, 35 de ani stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare.
Informații de context
În județul Alba, doi candidați au susținut concursul național de Titularizare 2024 la disciplina Fizică. Notele obținute de aceștia sunt 3.95 și 4.10, conform rezultatelor inițiale publicate de Ministerul Educației.
Tot în județul Alba, un singur candidat s-a înscris la Titularizare 2023 pentru a preda Fizica și a luat sub nota 3, conform rezultatelor finale ale concursului național. Situația a fost semnalată de către inspectorul școlar general, Cornel Sandu, după cum scrie alba24.ro.
Profesoara Delia Davidescu a vorbit, la TVR Info, despre fizica predată în școală și a adus în atenție și lipsa profesorilor de fizică, deoarece tinerii „nu mai sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ”:
„Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați”, a spus cadrul didactic.
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, a declarat, la o dezbatere organizată de Edupedu.ro și World Vision România, că vin foarte puțini profesori de fizică noi în sistem:
„E un gust amar la mulți profesori de fizică. Ne spun ca în multe județe, de exemplu, în ultimii 10 ani, au venit 1, 2 profesori noi într-un județ. Au venit la examenul de titularizare 1, 2 profesori în 5 ani, procentul e de sub 10% profesori sub 40 de ani. Este o problemă. Abilitățile pe care și le dezvoltă cei care știu fizică, chimie, cei care fac politehnică sunt foarte căutate de către industriile producătoare. Se oferă salarii foarte bune.”
La începutul lunii septembrie 2023, inspectorul școlar general al IȘJ Brașov, Ovidiu Tripșa, a declarat pentru Radio România Brașov FM că „e un trend național să avem un deficit de profesori de fizică, chimie, biologie.”
La începutul anului 2023, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:
„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?
Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.
În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:
„Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bac-ul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spune inspectoarea Daiana Bălan.
Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.
Potrivit prorectorului Universității din București, plecările cele mai multe din sistemul de educație se produc în primii 5 ani de carieră:
„Evident că în primii 5 ani de carieră salariul e cel mai mic și perspectivele de evoluție sunt cele mai puține, așa că eu cred că o politică de stimulente, nu doar financiare dar și materiale, simbolice, profesionale, e foarte important în zona asta, într-o țară în care mobilitatea forței de muncă este foarte redusă pentru că la noi majoritatea oamenilor locuiesc în locuințe proprietate personală și atunci disponibilitatea lor de a se deplasa sau de a se muta în alte zone este foarte mică, în lipsa unor astfel de stimulente.
Unele țări au încercat, să știți, chiar salarizări diferențiate în funcție de zonă și chiar în funcție de disciplina predată. Sigur că aici intervin alte probleme de etică și echitate, dar în ultimă instanță, dacă, de exemplu, constatăm că profesorii de informatică nu vor să vină în sistem altfel decât cu un stimulent financiar, pentru că piața îi atrage în altă parte, putem lua în considerare și un lucru de acest gen.”
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Si unul dacă rămâne peste vârsta de pensionare afectează sistemul.
Sunt tineri capabili care vor sa înceapă de undeva dar nu au de unde.
Soluții:
Pensionarii să își rotunjească venitul la plata cu ora sau in ultima etapă dacă mai rămân catedre vacante.
Să poată fi mentori plătiți.
Să preia din comisiile cronofage și să fie plătiți, dacă au putere de muncă.
Dar a corecta o anomalie (pensiile mici) cu altă anomalie (ocupăm posturile înainte de titularizare) nu face bine nimănui.
Altfel in 10 ani vom angaja imigranți, personal calificat pt anumite discipline.
De aceea se mărește varsta de pensionare la 70 de ani.Din cauza lor, a medicilor și a celor care muncesc “cu capul”.Ia sa-i pui sa facă munca fizica la minerit de exemplu, sa vedem ar mai sta?Legea nu e buna.Stau la catedra, copiii nu i-au BACul, nu știu mai nimic fără meditații, la Evaluarea Națională 40% iau note sub 5 și România educata e perfecta.Pensionatii, tată, iar dacă vrea sa rămână sa-si aleagă.ori pensie, ori salar, dar sa fie pensionari.Aceleasi aspecte ar trebui sa se facă la toți bugetarii, nu sa cumuleze pensie cu salar și sa stea pana la 70 de anișori.Vrei sa mai lucrezi?Du-te, tată, la privat și muncește pana intri în cosciug.Lasa și tinerii sa aibă loc de munca.Eu, când aud ca nu e forță de muncă în România, îmi vine sa mor.Anual, termina generații de medico, profesori, asistenți medicali, militari, polițiști, etc și noi nu avem forță de muncă.Nu-s oameni.Pai unde-s?Pleacă afara?Ia-le, tată bani pe pregătire, pune-i sa plătească învățământul și sa vedem cati mai pleacă.Dar noi, ca stat, nu știm decât sa ne vaitam.E vai, mama noastră.Ne meritam soarta
La cum scrii, tu n-ai luat bacalaureatul decât copiind.
daca sunt posturi,foarte bine,sa stea…care e problema?!
Este o manipulare pentru a susține mărirea salariilor în învățământ. Vedeți concurenta foarte mare care a fost în acest an la examenele de titularizare!!! Pensionabilii care rămân în continuare activi nu o fac de dragul sistemului că rămâne fără specialiști. Sa fim serioși, o fac gandindu-se că pensia e mult mai mică decât salariul care este super decent în învățământ la ora actuala.
Legea fundamentală a economiei de piață, leg. cererii și ofertei, spune că prețul-salariul trebuie să crească pe măsură deficitului/ cererii pietei, deci +40% la salariu, sau cat va fi nevoie pentru echilibrarea cererii pt. posturile in deficit, ca in orice alt domeniu. Unde-i lege nu-i tocmeala, deci soluția e cunoscuta, spor!
Oricum este o mare absurditate ca prof.de mate, fizica, chimie, bio sa fie plătiți la fel ca cei de ed.fizica sau plastica … sesizați anomalia. Or fi similare efortul/pregătirea celor care îndeamnă la decupare-colorare sau batutul mingei cu a celorlalti amintiti ?
Unde mai există o astfel de bătaie de joc in afara învățământului românesc scos de pe sine de atâtea reforme, dar iată că necesitatea fondata de legea cerere-oferta, fiind cu adevărat o lege vitala și economică va regla ea negreșit acest sistemul edu. artificial/nătâng …daca politicienii îmbuibați nu mai sesizează necesitatea și inechitățile scolii și în general nației pervers ocarmuite, dar aici f.specific reliefate, ca-n pb.pt prosti, unde nu se fac observații sau raționamente/previziuni ci trebuie doar colorat printre linii, sau șutat doar atunci când altcineva îți ridică mingea la fileu… bum!
Trezirea! plata se face după stiitnta/creierul investit în instruirea pt.aceste discipline f.dificile, pe unde nu multi ati excelat. Respectati și remunerati corespunzător și cu piosenie meritul/abilitatea și efortul lor până la și la catedra, nu ca până acum otova, incurcand golurile marcate pe caldarâm sau dintre circulvoluțiunile unora cu teoremele și legile predate..
Răsplătiți-va maiestrii mai ales pensionabilii (inselați toata viață) macar acum, asta dacă vreți să mai aveți prin orar și ceva stiinte … nu voi pironiți in jilțuri ci copii noștri!
586 din câți, în total? În raport n-am găsit, poate mi-a scăpat.
Și dacă vreți motive, sunt simple: în învățământ nu sunt pensii speciale, dacă ieși la pensie riști să ai venituri reduse de acum pentru tot restul vieții. Normal că unii încearcă să se mai zbată un an-doi, poate-poate. Și, pentru alții… nu există doritori pentru acele catedre (vezi matematică-științe, arte) deci e posibil ca și ceilalți să fi insistat ca ei să rămână, măcar până vine măcelul noilor planuri cadru și există o oarecare predictibilitate.