În 14 ani la Colegiul Național „I.L Caragiale” din București doar doi profesori s-au putut titulariza, spune directoarea Andreia Bodea / Cel mai greu găsim profesori de informatică, matematică și fizică

1.372 de vizualizări
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com
Directoarea Colegiului Național „I.L Caragiale” din București, Andreia Bodea, spune că în 14 ani “doar doi profesori s-au putut titulariza” la liceu. Într-un interviu la Euronews, directoarea colegiului a subliniat și că cel mai greu se găsesc profesori de informatică, matematică și fizică.
  • În forma actuală examenul de titularizare din România le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.

Directoarea „Colegiului Național I.L Caragiale” din București remarcă faptul că în 14 ani doar doi profesori s-au putut titulariza în liceul pe care îl conduce. Întrebată la ce discipline găsește cel mai greu profesori, Andreia Bodea a făcut referire la cele de științe exacte: matematică, informatică și fizică.

“Cel mai greu de găsit profesori, eu vorbesc strict de situația Colegiului Caragiale, sunt în zona disciplinelor informatică, matematică, fizică, cel mai greu, dar de departe. Media de vârstă a profesorului în cancelarie este … nu suntem foarte tineri. În 14 ani de când conduc eu această școală, doar doi colegi tineri s-au putut titulariza. Foarte, foarte buni amândoi.

Nu este o meserie atrăgătoare. Haideți să spunem să spunem adevărul. Nu mai este o meserie atrăgătoare. Știm cu toții din ce motiv. Dacă acum 30 de ani, când am pășit eu un Caragiale ca tânără profesoară, o mulțime de elevi cochetau cu ideea de a deveni profesor, o singură elevă, dacă-mi aduc bine aminte, a terminat acum 2 ani a dorit să intre în învățământ. Restul nici nu discută despre acest subiect”, a spus directoarea „Colegiului Național I.L Caragiale” din București. 

Informații de context

Titularizarea este examenul în urma căruia profesorii se pot angaja într-o școală pe perioadă nedeterminată. Pentru a obține titlul de titulari, aceștia trebuie să obțină minimum nota 7 la examenul scris și să existe un post pentru care să aplice la angajare.

Cei care iau note mai mari, chiar și 10 pot să nu primească post titularizabil dacă nu sunt suficiente scoase la concurs. Asta înseamnă că profesorii dau an de an examen pentru a obține un loc la o școală pe perioadă nedeterminată. În fiecare an sunt astfel de situații semnalate de Edupedu.ro. Anul acesta de exemplu, o profesoară de biologie din Botoșani cu 10 la titularizare nu are post.

Amintim, Edupedu.ro a scris că modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare, dar Ministerul a ignorat recomandările.

În raportul realizat de OCDE în anul 2017, experții au constatat că examenul de titularizare din România din 2015 nu a fost promovat de 73% dintre candidați. Anul acesta, mai puțin de jumătate dintre participanți au reușit să obțină note peste 7, arată rezultatele. 37,34% au reușit să se califice pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), adică au obținut note între 5,00-6,99.

Recent ministra Ligia Deca a atras atenția cu privire la lipsa de profesori din România: „În România, începem să avem un deficit de profesori, în special în materiile STEM”. Ea spunea că această criză nu poate fi rezolvată doar cu măriri de salarii, burse și alte beneficii, susține ministrul educației, Ligia Deca, la ONU. Soluția propusă de Deca este includerea profesorilor în procesul de formulare de politici publice cu privire la educație: „Ar trebui să avem încredere și în ei să facă parte din conversație și să conceapă împreună cu noi sistemul de educație transformat”.

Apare astfel o fractură logică între declarațiile și faptele ministrei Educației, care, deși reclamă lipsa de dorință a tinerilor de a deveni profesori pentru materiile STEM, a exclus, prin „Legile Deca-Iohannis”, proba la Științe din cadrul Evaluării Naționale. 

De remarcat și dublul discurs al ministrului Ligia Deca, care la ONU deplânge situația profesorilor de științe, în timp ce în țară i-a încadrat în mod repetat într-o categorie profesională marginală: în urmă cu un an Ligia Deca vorbea despre profesori de „discipline importante“ și restul, și aceeași Ligia Deca a introdus conceptul „materiilor de bază” inclusiv în Raportul România educată pe care l-a coordonat la Cotroceni din poziția de consilier pe educație al președintelui Klaus Iohannis.

Despre criza de profesori de științe a tras un semnal de alarmă anul acesta și inspectorul Victor Stoica, în contextul în care la Olimpiada de Fizică din București s-au înregistrat diferențele uriașe de punctaj: “Nu mai avem oameni, sunt obosiți, cei tineri nu devin profesori“,a spus inspectorul.

La rândul său, secretarul de stat Florian Lixandru spunea în aprilie, despre criza de profesori de științe: “La acest moment sunt posturi de fizică, în licee bune, care nu sunt ocupate“.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Eliminarea examenului de Titularizare și angajarea profesorilor direct de școli, nu de inspectorate, sunt recomandate României în două rapoarte de expertiză ale OCDE, solicitate de Guvernul României și ignorate de conducerea Ministerului Educației
Criza profesorilor din România „mai ales la materiile STEM” nu poate fi rezolvată doar cu măriri de salarii, burse și alte beneficii, susține ministrul educației, Ligia Deca, la ONU: „Ar trebui să avem încredere și în ei să conceapă împreună cu noi sistemul de educație transformat” / Tot Deca a eliminat examenul la „Științe” introdus prin Legea Miclea-Funeriu în Evaluarea Națională
„Despre struțo-cămila numită titularizare”: Subalternii Ligiei Deca nu au avut curajul să-i spună că blocarea transferării profesorilor la altă școală în primul an după ce s-au angajat este o măsură care s-a dovedit greșită. Doar elevii au de suferit – Mihaela Popa, fost secretar de stat: Ne dorim politici publice reale, nu heirupisme
Mihaela Popa, fost secretar de stat, cere desființarea Titularizării: Să ai 40 de ani, să fii Ministrul Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență
Mihaela Popa, fost secretar de stat, cere desființarea Titularizării: Să ai 40 de ani, să fii Ministrul Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență

2 comments
  1. discuția asta anti titularizare este de fapt praf in ochi …nu facem decât să nu vorbim despre problema reală: dosirea posturilor! îi dăm înainte cu anularea titularizării când problema e legata de posturi care sunt ocupate de pensionari de nu știu când sau de tot soiul de pile….hai sa fim serioși…luați școlile MARI pe rand și veți vedea persoane pensionate de mai bine de 10 ani care stau tot pe post sau domnișoarele și domnisori detașați….și vorbim de anularea titularizării???? oho,ce le ar placea unora….adică astora care n au mișcat un deget și n au dat niciun examen….

  2. DEȘI există încă titularizare – un avantaj pentru că oferă stabilitate pe termen lung – nu vin profesori.

    Concluzia pe care pedalează toți redușii zilele astea: hai atunci să scoatem și titularizarea, să nu mai vină nimeni!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LIVE VIDEO FOTO Protestul profesorilor, cu peste 20.000 de participanți, se apropie de sfârșit / La Cotroceni, protestatarii au strigat “Nu cedăm” și “Grevă, grevă!”, după anunțul liderilor de sindicat / “O lume minunată, România educată, sticlă”, “Ligia Decât atât s-a putut” – printre mesajele manifestanților care cer guvernanților creșterea salariilor și finanțarea Educației

Angajații din sistemul de Învățământ protestează marți, 30 mai, în Capitală, pentru majorarea salariilor. Profesorii au început deja să se adune la mitingul programat să înceapă la ora 11:00, în…
Vezi articolul

DOCUMENT Din cele 250 de mii de tablete, niciuna nu va ajunge la profesori, deși oficialii ministerului anunțau că și 1.900 de cadre didactice vor primi astfel de instrumente. Condiție eliminatorie pentru elevii săraci: nimeni din familie să nu aibă telefon cu internet

Din cele 250 de mii de tablete pe care Ministerul Educației a anunțat că le va cumpăra pentru cei care nu au pe ce să învețe online, niciun dispozitiv nu…
Vezi articolul