În 14 ani la Colegiul Național „I.L Caragiale” din București doar doi profesori s-au putut titulariza, spune directoarea Andreia Bodea / Cel mai greu găsim profesori de informatică, matematică și fizică

18.437 de vizualizări
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com
Directoarea Colegiului Național „I.L Caragiale” din București, Andreia Bodea, spune că în 14 ani “doar doi profesori s-au putut titulariza” la liceu. Într-un interviu la Euronews, directoarea colegiului a subliniat și că cel mai greu se găsesc profesori de informatică, matematică și fizică.
  • În forma actuală examenul de titularizare din România le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.

Directoarea „Colegiului Național I.L Caragiale” din București remarcă faptul că în 14 ani doar doi profesori s-au putut titulariza în liceul pe care îl conduce. Întrebată la ce discipline găsește cel mai greu profesori, Andreia Bodea a făcut referire la cele de științe exacte: matematică, informatică și fizică.

“Cel mai greu de găsit profesori, eu vorbesc strict de situația Colegiului Caragiale, sunt în zona disciplinelor informatică, matematică, fizică, cel mai greu, dar de departe. Media de vârstă a profesorului în cancelarie este … nu suntem foarte tineri. În 14 ani de când conduc eu această școală, doar doi colegi tineri s-au putut titulariza. Foarte, foarte buni amândoi.

Nu este o meserie atrăgătoare. Haideți să spunem să spunem adevărul. Nu mai este o meserie atrăgătoare. Știm cu toții din ce motiv. Dacă acum 30 de ani, când am pășit eu un Caragiale ca tânără profesoară, o mulțime de elevi cochetau cu ideea de a deveni profesor, o singură elevă, dacă-mi aduc bine aminte, a terminat acum 2 ani a dorit să intre în învățământ. Restul nici nu discută despre acest subiect”, a spus directoarea „Colegiului Național I.L Caragiale” din București. 

Informații de context

Titularizarea este examenul în urma căruia profesorii se pot angaja într-o școală pe perioadă nedeterminată. Pentru a obține titlul de titulari, aceștia trebuie să obțină minimum nota 7 la examenul scris și să existe un post pentru care să aplice la angajare.

Cei care iau note mai mari, chiar și 10 pot să nu primească post titularizabil dacă nu sunt suficiente scoase la concurs. Asta înseamnă că profesorii dau an de an examen pentru a obține un loc la o școală pe perioadă nedeterminată. În fiecare an sunt astfel de situații semnalate de Edupedu.ro. Anul acesta de exemplu, o profesoară de biologie din Botoșani cu 10 la titularizare nu are post.

Amintim, Edupedu.ro a scris că modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare, dar Ministerul a ignorat recomandările.

În raportul realizat de OCDE în anul 2017, experții au constatat că examenul de titularizare din România din 2015 nu a fost promovat de 73% dintre candidați. Anul acesta, mai puțin de jumătate dintre participanți au reușit să obțină note peste 7, arată rezultatele. 37,34% au reușit să se califice pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), adică au obținut note între 5,00-6,99.

Recent ministra Ligia Deca a atras atenția cu privire la lipsa de profesori din România: „În România, începem să avem un deficit de profesori, în special în materiile STEM”. Ea spunea că această criză nu poate fi rezolvată doar cu măriri de salarii, burse și alte beneficii, susține ministrul educației, Ligia Deca, la ONU. Soluția propusă de Deca este includerea profesorilor în procesul de formulare de politici publice cu privire la educație: „Ar trebui să avem încredere și în ei să facă parte din conversație și să conceapă împreună cu noi sistemul de educație transformat”.

Apare astfel o fractură logică între declarațiile și faptele ministrei Educației, care, deși reclamă lipsa de dorință a tinerilor de a deveni profesori pentru materiile STEM, a exclus, prin „Legile Deca-Iohannis”, proba la Științe din cadrul Evaluării Naționale. 

De remarcat și dublul discurs al ministrului Ligia Deca, care la ONU deplânge situația profesorilor de științe, în timp ce în țară i-a încadrat în mod repetat într-o categorie profesională marginală: în urmă cu un an Ligia Deca vorbea despre profesori de „discipline importante“ și restul, și aceeași Ligia Deca a introdus conceptul „materiilor de bază” inclusiv în Raportul România educată pe care l-a coordonat la Cotroceni din poziția de consilier pe educație al președintelui Klaus Iohannis.

Despre criza de profesori de științe a tras un semnal de alarmă anul acesta și inspectorul Victor Stoica, în contextul în care la Olimpiada de Fizică din București s-au înregistrat diferențele uriașe de punctaj: “Nu mai avem oameni, sunt obosiți, cei tineri nu devin profesori“,a spus inspectorul.

La rândul său, secretarul de stat Florian Lixandru spunea în aprilie, despre criza de profesori de științe: “La acest moment sunt posturi de fizică, în licee bune, care nu sunt ocupate“.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Eliminarea examenului de Titularizare și angajarea profesorilor direct de școli, nu de inspectorate, sunt recomandate României în două rapoarte de expertiză ale OCDE, solicitate de Guvernul României și ignorate de conducerea Ministerului Educației
Criza profesorilor din România „mai ales la materiile STEM” nu poate fi rezolvată doar cu măriri de salarii, burse și alte beneficii, susține ministrul educației, Ligia Deca, la ONU: „Ar trebui să avem încredere și în ei să conceapă împreună cu noi sistemul de educație transformat” / Tot Deca a eliminat examenul la „Științe” introdus prin Legea Miclea-Funeriu în Evaluarea Națională
„Despre struțo-cămila numită titularizare”: Subalternii Ligiei Deca nu au avut curajul să-i spună că blocarea transferării profesorilor la altă școală în primul an după ce s-au angajat este o măsură care s-a dovedit greșită. Doar elevii au de suferit – Mihaela Popa, fost secretar de stat: Ne dorim politici publice reale, nu heirupisme
Mihaela Popa, fost secretar de stat, cere desființarea Titularizării: Să ai 40 de ani, să fii Ministrul Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență
Mihaela Popa, fost secretar de stat, cere desființarea Titularizării: Să ai 40 de ani, să fii Ministrul Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență

11 comments
  1. nu găsiți profesori de informatica ??!? ,
    . am mai auzit de- astea. vaii , că nu vor sa vina , că cel mai amarat absolvent de informatica fara 2ooo de euro nu discuta la angajare.
    nu scoateti posturi viabile , hahalerelor!! asta e adevarul
    colcaie de pile si in universitar la fel . la un asistent capabil , stau trei pile in schinare , tufe de venetia , cu situatia scolara anonimizata. tutele pamantului plimba trei harti si se viseaza profesoare. .. schiauna si lingusesc au spate prin politica si intra pe sub usa cu examene aranjate.

  2. Caragiale ,un liceu că toate liceele așa zis bune,cu medii mari la admitere ,la bacalaureat ,loc unde profesorii nu vin la ore,întârzie la ore,nu fac nimic la ore,nu știu carte și unde elevii fac meditații ani de zile pentru rezultatele excepționale ale liceului.Toti sunteți la fel,ministerul știe,sindicatele știu,profesorii știu,dar nu se vrea nici o schimbare ,totul este impostura,prostie,coruptie și s a urmărit și se urmărește doar distrugerea premeditată a tinerilor,a familiillor lor,a poporului român.Johannis și nevasta lui sunt imaginea clara a oamenilor hoți,egoiști,lipsiți de empatie,care calca pe cadavre doar că sa și realizeze propriile lor interese.Romania coruptă,furata,vândută de politicienii corupti care sunt manipulați de serviciile secrete care au contribuit la distrugerea României.

  3. Profesorii fara tirularizare cu 1 ,80 la examen,4 sau 5, încă predau in marile licee iar elevii în majoritatea lor au note de 9 și 10, sunt chiar premianți, mai favorabil sunt posturile din grădinițe,unde profesorii educatori dau titularizarea și sunt asigurați din toate punctele de vedere,nu am auzit sa pice pe nici unul la grad sau titularizare ,fiind slabi pregătiți,totul este la formidabil ,excepțional,, nemaipomeniți. Tind cont că unii habar nu au de psihologia și educația copilului,de puericultura,sau alte deprinderi pedagogice, deoarece au absolvit licee de chimie , mașini și utilaje agricole sau licee cu profil de electronică și electricitate,UCECOM de arte și meserii ca de exemplu.In acest timp au devenit și sunt masteranzi a facultăților cu plata,învățămint redus sau fara frecventa,avind asigurat La Stat,un post pe care nimeni și nimic nu îl poate contesta. Fără limbi străine ,fără abilități de muzica,a instrumentului obligatoriu, de Sport ,ei actualii se prezintă cu fel și fel de diplome și cursuri, discutabile
    cum sau obtinut. Unde sunt absolvenții Liceelor Pedagogice, a Institutelor pedagogice, a Facultăților de profil, cu învățămint la zi ????

    1. Cei care nu iau cel puțin 5 NU predau în învățământ, scurt pe doi. Cei care iau între 5 și 7 NU se pot titulariza, dacă există posturi. Iar dacă iau peste 7, la fel – nu sunt posturi, nu se titularizează. Și crede-mă, amice, în marile licee nu se intră decât cu pile puternice, DACĂ iese vreodată vreun post (vezi-o pe distinsa de mai sus, de la Caragiale, care zice că în 30 de ani au mai venit doar 2 titulari acolo).

      Așa că mai încet cu pianul pe scări.

  4. Sa vedem cât veri mai avea și pensionari,după pensionari aveți noua specie de pilangii pe care îi veți ridica în slavi ca ce buni și minunați sunt :cei fără examen national ci doar cu un examenaș dar pe colt de birouaș ,la director .
    Și tot asa ,pitim,pitim pentru toate hahalerele posturile cele mai bune.

  5. discuția asta anti titularizare este de fapt praf in ochi …nu facem decât să nu vorbim despre problema reală: dosirea posturilor! îi dăm înainte cu anularea titularizării când problema e legata de posturi care sunt ocupate de pensionari de nu știu când sau de tot soiul de pile….hai sa fim serioși…luați școlile MARI pe rand și veți vedea persoane pensionate de mai bine de 10 ani care stau tot pe post sau domnișoarele și domnisori detașați….și vorbim de anularea titularizării???? oho,ce le ar placea unora….adică astora care n au mișcat un deget și n au dat niciun examen….

    1. ce importanță are dacă se anulează sau nu titularizarea, de vreme ce chiar și acum, cu titularizare (să tocmai pentru că există titularizare) există pensionari care nu se pensionează, domnișoare care nu vin la ore că sunt transferate și ce mai spuneți? deci relele ORICUM se întâmplă. problema pare să fie că, dacă se anulează titularizarea, nu mai vine și rândul dvs. mi se pare ipocrizie. Singurul argument din cele citite pe aici care mi se pare de înțeles este cel care apare și mai jos, că nu vor mai veni oameni în sistem. Asta ar fi o problemă, mai ales că oricum nu e bătaie pe tineri pentru intrarea învățământ. in rest, că vai, pile, nedreptăți, este evident că ele se petrec DEJA. altceva vă mână să scrieți aceste comentarii cu multe semne exclamare:)

      1. CINE a schimbat regulile, doamnă? Nu cumva chiar Deca? Nu exista prelungire până la 70 de ani, doar la cerere, până la ea. Acum există. Despre ce naiba discutăm?

        Dacă dispare și titularizarea, ce i-ar mai atrage pe tineri? Credite nu-și pot lua, că n-au predictibilitate, salarii mari văd după vreo 20 de ani și apoi acolo rămân, respect în societate nu există, suntem înjurați că suntem ”bugetari”, ni se dau elevi care nu pot lega două cuvinte în vorbă sau în scris și trebuie să-i scoatem doctori în științe – CE i-ar mai atrage pe tineri?

        Acum, concursul de titularizare lasă să intre în mare parte oameni care s-au pregătit. Unii sunt și buni pedagogi (orice fel de altă formă de angajare tot nu poate ghici cine va fi bun profesor până nu trece ceva vreme și apar rezultatele, deci de ce-am schimba asta?!), unii sunt foarte buni pe disciplina lor și se cizelează în timp, și da, există și parandărătnici, ca în orice alt sistem în țara asta… dar ei sunt excepția, nu regula. Pe sistemul pe care-l vreți voi va fi exact invers – parandărătnicii vor fi regula.

        Dar tot românul se pricepe la fotbal, medicină, educație, politică, relații internaționale, etc. și se consideră în măsură să vorbească orice despre ce nu cunoaște decât din talk-show-uri unde vin toți habarniștii să-și dea și ei tot cu părerea…

  6. DEȘI există încă titularizare – un avantaj pentru că oferă stabilitate pe termen lung – nu vin profesori.

    Concluzia pe care pedalează toți redușii zilele astea: hai atunci să scoatem și titularizarea, să nu mai vină nimeni!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu: Viabilitatea unui post nu va mai fi certificată doar de școală, ci viza finală va fi dată de Direcția Județeană pentru Învățământ Preuniversitar

„Viabilitatea unui post nu va mai fi certificată doar de școală, ci viza finală va fi dată de Direcția Județeană pentru Învățământ Preuniversitar, respectiv Direcția Municipiului București pentru Învățământ Preuniversitar”,…
Vezi articolul

VIDEO Mihaela Nabăr, World Vision: 40% dintre cadrele didactice din România consideră că profesia lor nu este apreciată de societate. Media UE e de 17%. Propunem transformarea profesorului în creator de conținut

40% dintre cadrele didactice din România consideră că profesia lor nu este apreciată de societate, potrivit datelor unui studiu World Vision România, prezentate de directorul executiv al organizației Mihaela Nabăr.…
Vezi articolul

Ministerul Educației: Nu există disfuncționalități în asigurarea salariilor personalului din învățământ / În data de 1 noiembrie va pune la dispoziția inspectoratelor sumele pentru plățile pe Ordonanța 48

Inspectoratele școlare din țară vor primi la 1 noiembrie banii pentru plata diferențelor salariale ale profesorilor prevăzute de ordonanța 48/2022, transmite Ministerul Educației într-un comunicat de presă. Ministerul recunoaște că…
Vezi articolul