Închiderea prelungită a școlilor din cauza pandemiei Covid-19 a contribuit la o degradare accentuată a sănătății mintale a multor elevi, dar și a multor cadre didactice, potrivit unui studiu extins efectuat în SUA de Reuters și publicat la sfârșitul săptămânii trecute. Efectele sunt atât pe termen scurt, cât și pe termen lung și afectează segmente mari din populația școlară, mai ales că, prin lipsa participării la viața școlară normală, dispare și capacitatea mediului școlar de a identifica rapid problemele sociale, psihologice sau de viață familială, arată studiul.
- Reuters a realizat cercetarea pe un eșantion de 74 de districte școlare reprezentative pentru întreaga Americă. Studiul a urmărit să evalueze impactul pe care l-a avut închiderea totală sau parțială a școlilor asupra sănătății mintale a elevilor.
74% din totalul districtelor participante au confirmat existența mai multor indicatori ai presiunilor crescânde asupra sănătății mintale a minorilor, iar peste 50% au raportat o creștere a acțiunilor de consiliere și de semnalare a unor probleme în rândul propriilor elevi. 90% dintre toate districtele școlare au confirmat un grad crescând de absenteism și de lipsă de implicare în procesul educațional.
În privința profesorilor, 57% dintre districte au raportat o creștere a acțiunilor de consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ.
- Reuters asociază aceste rezultate cu studiile care indică faptul că transmisia în rândul elevilor în școli este mult redusă, atât timp cât sunt respectate reguli stricte de prevenție, pe când pierderile asociate închiderii școlilor, la nivel de învățare și bunăstare a elevilor, sunt considerabil mai mari. Este citat în acest sens Dimitri Christakis, director al Centrului pentru Sănătatea, Comportamentul și Dezvoltarea Copilului din Institutul de Cercetare Pediatrică din Seattle, potrivit căruia prin închiderea școlilor și trecerea la învățământul la distanță “le-am făcut un mare deserviciu copiilor noștri”.
Reuters indică mai multe tipuri de probleme care afectează sănătatea mintală și bunăstarea emoțională a copiilor:
- Izolarea de prieteni și profesori, în timpul școlii la distanță, a produs o cascadă de probleme asociate
- Anxietate produsă de părinți care își pierd locul de muncă sau de moartea unei rude, din cauza Covid-19
- Peste 12% dintre districtele școlare incluse în studiu au raportat cazuri de depresie, tulburări de alimentație, neglijare, abuzuri emoționale, fizice sau sexuale, cazuri care pot fi identificate mai ușor în mediul școlar.
- Potrivit unui expert în psihologie pediatrică din Los Angeles, cel mai îngrijorător lucru este că elevii înșiși sau părinții lor vor să rezolve aceste probleme pe cont propriu, fără ajutor specializat
- Sunt districte școlare unde numeroși copii au “dispărut” efectiv după trecerea în online, nemaiputând fi găsite familiile.
Este dat drept exemplu un district școlar din Texas, unde școlile s-au redeschis în septembrie, dar unde o cincime dintre elevi continuă să învețe de acasă. În actualul an școlar, s-au dublat comportamentele asociate tendințelor sinucigașe, absenteismul și neimplicarea în procesul educațional au crescut “exponențial”, iar raportările de afecțiuni mintale s-au dublat. Iar cele mai multe dintre aceste creșteri sunt concentrate în rândul elevilor care nu vin la școală, ci învață online, dintre care 75% nu au rezultate de trecere.
Citește raportul complet al Reuters
Photo 184273177 © Martinmark – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.