„Nu începem ora până nu îi întrebăm pe toți (elevii -n.red) cum se simt, dacă sunt bine, dacă sunt pregătiți pentru oră, dacă au anumite sentimente. (…) Așa descoperim copiii care au probleme și putem să-i ajutăm”, spune Greta Predoi, directoarea Școlii Gimnaziale din comuna Butea, județul Iași. Aceasta este unul dintre cei 20 de profesori Teach for Romania ale căror burse sunt susținute prin parteneriatul strategic cu UiPath Foundation și care predau în comunități vulnerabile din județe precum: Iași, Botoșani, Suceava, Galați, Vrancea, Cluj și Sibiu.
„Eu m-am înscris în programul Teach for Romania, pentru că am avut în vedere țintele pe care mi le-am propus în proiectul ce vizează dezvoltarea unității mele școlare. Mi-am propus ca, în următorii patru ani, să îmbunătățim practicile de predare, învățare și evaluare pentru 90% din profesori, să îmbunătățim abilitățile de literație pentru 75 de elevi și să dezvoltăm cultura colaborării la nivelul școlii”, a spus directoarea.
Directoarea a povestit că s-a înscris în cadrul programului, deoarece și-a propus să fie îmbunătățite practicile de predare, învățare și evaluare pentru 90% dintre profesori și să fie dezvoltată cultura colaborării la nivel de școală.
Greta Predoi a mărturisit că începutul anului școlar 2022-2023 a venit cu schimbări în privința modului de predare: „Începutul anului școlar a presupus schimbarea modului de predare, de proiectare a activității didactice, conform ceea ce am învățat noi pe perioada academiei. Am am încheiat un parteneriat cu Teach, am expus nevoile școlii mele și am pus la cale mai multe lucruri, mai multe proiecte care se vor derula anul acesta. (…)
Mai am o colegă care a intrat în programul Teach for Romania și a urmat Academia de Leadership și Pedagogie, e la nivel primar. Noi acum aplicăm la clasă lucruri pe care le-am învățat în academie, începând cu semaforul emoțiilor, introducem elemente de cultură a reușitei, încercăm să-i învățăm pe copii jocuri de autoreglare, atunci când este nevoie. Încercăm să le dăm un feedback cât mai bun și primim de la ei un feedback cât mai bun.”
Aceasta a punctat cât de important este pentru un cadru didactic să-și asculte elevii și cum ar trebui să țină cont de fiecare copil: „Încercăm să avem momente de reflecție, să vedem ce a mers, ce nu a mers, unde putem schimba, să-i ascultăm, că, până la urmă, este foarte important. Și mai important e faptul că învățăm să ținem cont de fiecare copil. Astea ar fi lucrurile pe care încercăm noi să le aducem la clasă.”
Greta Predoi a mărturisit că, la începutul orei, elevii sunt întrebați cum se simt, dacă sunt bine, pentru că așa profesorii își dau seama cine are probleme și cum ar putea fi rezolvate acestea: „Ne interesează ce simt copiii. Copiii au învățat ce înseamnă semaforul emoțiilor, ce reprezintă fiecare culoare. Nu începem ora până nu îi întrebăm pe toți cum se simt, dacă sunt bine, dacă sunt pregătiți pentru oră, dacă au anumite sentimente. (…) Așa descoperim copiii care au probleme și putem să-i ajutăm. Putem să-i susținem pe cei care sunt foarte pregătiți pentru activitate și să le dăm încredere că ei pot face lucruri.”
Profesoara le predă elevilor chimie și încearcă să facă de fiecare dată legătura cu viața de zi cu zi, astfel încât noțiunile să nu fie greu de înțeles pentru elevi: „Eu sunt profesor de chimie, De exemplu, încerc să fac legătura cu viața, în fiecare lecție, pentru că, altfel, noțiunile sunt aride. Să vă dau un exemplu: am avut recent structura atomului, elemente chimice. M-am gândit cum aș putea să fac legătura cu viața de zi cu zi. Și m-am gândit la mierea de albine. Da, ce elemente chimice sunt în mierea de albine? Atunci le-am povestit copiilor despre mierea de albine, ce efecte are asupra corpului uman, le-am spus ce elemente sunt în mierea de albine. Le-am dat să modeleze în structura elementelor chimice care se regăsesc în mierea de albine. Poate fi un exemplu din viața de zi cu zi. (…)”
Raluca Negulescu Balaci, directoare executivă a UiPath Foundation, a menționat de ce este esențial ca profesorii să fie ajutați să dezvolte potențialul copiilor din medii defavorizate:
„Noi construim parteneriate strategice, pentru că implementăm propriile programe educaționale, iar parteneriatul strategic cu Teach for Romania, care a început în 2019, de când organizația noastră există ca entitate legală nonprofit, face parte dintr-un pilon de intervenție în comunități vulnerabile, care are ca scop creșterea capacității profesorilor din astfel de zone de a lucra cu copiii din familii care se confruntă cu sărăcia. Noi credem că, dincolo de intervențiile directe asupra copiilor, care sunt foarte importante pentru noi și oferim pachete integrate de sprijin cu burse, cu accesul la activități educaționale axate pe literație, numerație, engleză, competențe digitale, este esențial ca noi, ca organizație, să ne unim forțele cu parteneri precum Teach for Romania, să ajutăm profesorii să vadă și să dezvolte mai departe potențialul copiilor din comunități vulnerabile, pentru că e un potențial extraordinar acolo.”
Obiectivul celor două organizații a fost să identifice oportunitățile pentru cadrele didactice din comunitățile defavorizate: „Focusul nostru, împreună cu Teach for Romania, încă 2019, a fost să identificăm acele nevoi și oportunități de creștere pentru profesorii din comunitățile în care noi lucrăm. Uitându-ne la experiența Teach for Romania, am încercat împreună să declinăm niște experiențe de învățare calibrate pe nevoile profesorilor din comunitățile unde noi intervenim, prin programul Future Acceleration, în primă fază, și aici mă refer la comunități din județele Galați, Botoșani, Olt, Cluj, cartierul Ferentari din București.”
Raluca a vorbit și despre platforma Edustart, platformă unde profesorii pot evalua nevoile socio-emoționale ale elevilor: „Am încercat să ne unim forțele și am lucrat extensiv pe zona de monitorizare de impact, ceea ce a dus anul trecut la lansarea platformei Edustart, o platformă digitală gratuită pentru profesori, o resursă foarte utilă, unde profesorii pot evalua nevoile socio-emoționale ale copiilor și au niște instrumente prin care pot să le dezvolte la clasă.”
„Ce am observat la profesori este că au avut dificultăți foarte mari în pandemie și a contat contat enorm de mult această apartenență la o comunitate națională de pedagogi, unde au primit mentorat, unde au primit un spațiu sigur în care să-și exprime aceste nevoi și provocări. Cred că principala lecție, să zic, este că profesorii din România au nevoie de o comunitate de sprijin și de un spațiu sigur unde să se dezvolte pe ei, ca să poată mai departe să dea înspre copii și să aibă un un impact în parcursul lor educațional”, a menționat directoarea executivă a UiPath Foundation.
Edupedu.ro: De ce credeți că este importantă investiția în profesor?
Raluca Negulescu Balaci: Sunt extrem de multe cercetări care arată că investiția în profesori are extrem de mult sens și impact. Când investești într-un profesor, investești într-o comunitate, pentru că profesorul respectiv ajunge să educe și să modeleze, până la urmă, viețile și perspectivele a mii de copii, într-o carieră pedagogică. Atunci, efectul de multiplicare este unul cu adevărat impresionant. Profesorii, până la urmă, sunt ca o fundație a societății în care trăim. Ei cumva construiesc și modelează modul în care o să gândească și o să facă lucrurile generațiile următoare. Ei sunt arhitecții viitorului. (…). Investiția în profesori este o investiție în societatea noastră, cu un impact absolut extraordinar. Iar un profesor care vede potențialul unui copil într-o comunitate vulnerabilă este un profesor care oferă o șansă în plus și care poate cu adevărat să schimbe parcursul unui copil, chiar dacă are extrem de multe provocări acolo în comunitate.
Mirela Ștețco, director de training Teach for Romania, a povestit despre colaborarea cu UiPath Foundation și care sunt punctele comune în privința sistemului de învățământ: „Eu aș porni de la faptul că avem o colaborare care este deja de patru ani și m-aș uita un pic la lucrurile care ne-au adus împreună, pentru că mi se pare că fix acestea au stat la baza rezultatelor pe care începem să le avem. Aș puncta vreo trei-patru lucruri. Primul dintre ele este o înțelegere realmente profundă a faptului că, într-un fel sau altul, viitorul nostru va fi modelat în mare măsură de copiii din mediile dezavantajate. Apoi, cred că ne-a adus împreună felul în care ne uităm la schimbările pe care vrem să le generăm, deloc triumfalist și cu o abordare de tip ecosistemic. Pe principiu acela românesc, că „e nevoie de un sat să crești un copil” și că vocea comunității este cea care contează. Am văzut că noi și UiPath Foundation ne uităm la copiii din mediile vulnerabile nu prin lentila decalajelor „hai să acoperim gapurile, să salvăm”, ci ne uităm pe zona de împuternicire. Și cred că ne-a mai adus împreună curajul de a interveni acolo unde este cea mai mare nevoie.”
- Cursurile derulate de Teach for Romania, cu sprijinul UiPath Foundation, sunt: Comunități de învățare și practică didactică (acreditat) – prin care dezvoltăm facilitatori capabili să coaguleze comunități profesionale în școlile lor; Cultura reușitei – curs dezvoltat pe platforma noastră de învățare prin care oferim soluții pentru gestionarea unui cadru de învățare optim (care va deveni accesibilă pentru colegi începând cu luna iulie); Accelerator de competențe prin care am antrenat priceperea profesorilor pe 5 dimensiuni ale învățării: dezvoltarea motivației și a curiozității elevilor, dezvoltarea autonomiei și a responsabilității acestora pentru învățare, tehnici reflexive și metacognitive pentru consolidarea învățării, dezvoltarea leadershipului elevilor prin proiecte extracurriculare și implicarea părinților în susținerea parcursului de învățare al copiilor.
- Cursul de Leadership transformațional este dedicat directorilor și cadrelor didactice care aspiră la o poziție de management în școală. Au fost dezvoltate gândirea strategică și capacitatea de a proiecta și susține schimbări sustenabile de tip ecosistemic în comunitatea școlară.
În privința profesorilor, aceștia au fost pregătiți, astfel încât să știe cum să gestioneze relația cu elevii, după cum a precizat Mirela Ștețco: „Prima chestiune legată de profesori a fost să-i antrenăm, să fie mai colaborativi, mai reflexivi, mai pregătiți să coaguleze niște comunități profesionale în școlile lor, în care să se antreneze ei pentru a preda altfel, pentru a gestiona relația cu elevii. Apoi, tot la profesori, am simțit să avem profesori care sunt mai pregătiți un pic să gestioneze această dezvoltare integrală a copiilor, respectiv componenta socio-emoțională să nu mai fie ruptă de cea cognitivă. Aici, împreună cu UiPath Foundation, am construit anul trecut pe platforma de învățare un curs de cultura reușitei, cu mai multe module, iar anul acesta l-am și pilotat.”
Reprezentanta Teach for Romania a oferit câteva exemple de proiecte în care au fost implicați profesorii și elevii: „Tot pentru profesori, am mai avut un atelier care a vizat felul în care un cadru didactic poate dezvolta inițiativa la elevi. Aici chiar au ieșit niște proiecte foarte faine. Au și avut din partea UiPath Foundation niște granturi, ca să poată fi și implementate, niște granturi mici. Dacă ar fi să dau un exemplu, mi-a plăcut foarte tare ideea unor elevi de la un liceu din Dorohoi care și-au propus să facă mentorat financiar pentru colegii din clasele mai mici.”
Mirela Ștețco a spus că și directorii de școli au participat la cursuri unde au învățat cum să-i asculte pe elevi și pe părinți: „Pe ce ne-am concentrat a fost să-i pregătim pe directori să asculte mai mult vocea și nevoile reale ale elevilor, ale părinților, ale autorităților locale, i-am antrenat să ia decizii bazate pe date și să construiască niște inițiative care să genereze schimbări sustenabile, făcându-și o echipă.”
În unele cazuri sunt cadre didactice care renunță la formare, deoarece își dau seama că totul este „pe bune”: „Unii renunță destul de repede când văd că e pe bune, pentru că piața de formare în educație din România e plină de cursuri unde te conectezi online, stai cu camera închisă și primești o diplomă. Când văd că e pe bune, renunță. Sunt alții care încearcă să țină ritmul, dar nu întotdeauna reușesc. Noi ne străduim foarte tare ca cei care sunt realmente interesați și n-au putut să ajungă să gândim niște sesiuni de învățare accelerată, recuperare, dar ținem foarte, foarte mult la calitate.”
Edupedu.ro: Care credeți dvs. că sunt motivele pentru care nu toți reușesc să ajungă să termine cursurile inițiate de Teach for Romania și susținute de UiPath Foundation?
Mirela Ștețco: În primul rând, oamenii trăiesc într-un sistem extrem de traumatizat. Toată lumea cere tot felul de lucruri. Vorbim despre niște oameni care sunt realmente foarte ocupați și foarte consumați emoțional. (…) E un soi de inflație de informație, de cursuri, de solicitări cărora puțini mai reușesc să le facă față. Și cred că s-a creat și tiparul acesta de a obține ușor o diplomă, o adeverință pentru dosar, iar la noi nu e deloc cu dosarul. Cei care rămân văd o mare plus-valoare exact în această practică. (…) Practic, soluțiile pe care le ducem nu sunt soluții din cărți, sunt dezvoltate exact prin experiență directă. Puțini mai găsesc în ei energia acum se mai și facă ceva. Când ești foarte stresat, foarte obosit, este extrem de greu să-ți dai seama care este direcția și ce te ajută.”
Despre parteneriatul strategic Teach for Romania – UiPath Foundation
Pe lângă susținerea celor 20 de profesori, UiPath Foundation sprijină și dezvoltarea unor resurse ce vizează protecția și siguranța copiilor accesibile atât participanților din program, cât și partenerilor care lucrează cu copii pentru a-i ajuta să identifice cazurile de abuz și să acceseze soluțiile potrivite pentru gestionarea lor.
De asemenea, cursurile „Comunități de învățare și practică didactică”, „Cultura reușitei”, „Acceleratorul de competențe”, „Leadership transformațional” și platforma Edustart reprezintă modalitatea de a accesibiliza resursele pe care Teach for Romania le dezvoltă și de a le oferi tuturor profesorilor din școlile vulnerabile din România.