Exemplu de soluție pentru subiectul-cheie de la examenul la Limba română, de la o profesoară a Colegiului Vianu: povestirea în ramă

Monica Anisie / Foto: Facebook

Subiectele de la examenul de Limba și literatura română susținut astăzi de absolvenții clasei a VIII-a “sunt de nivel mediu”, cu cerințe mai ușoare decât la simulare, dar cu același nivel de dificultate ca anul trecut. Evaluarea subiectelor a fost realizată pentru Edupedu.ro de către Monica Anisie, profesoară de Limba română la Colegiul Național Tudor Vianu din București. “Singura dificultate pe care ar putea să o întâlnească elevii este la subiectul al II-lea, punctul B, acolo unde au avut de realizat compunerea în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul unei activități de lectură”, a declarat Anisie, pentru Edupedu.ro.

Contactată de Edupedu.ro, Monica Anisie, care predă Limba română atât la gimnaziu, cât și la liceu, a declarat că subiectul care le cere elevilor să să prezinte o întâmplare petrecută în timpul unei activități de lectură este un subiect “construit foarte frumos”. Paradoxal, aceasta este și cerința care a stârnit cele mai multe glume online, unde părinții s-au întrebat “Câte întâmplări se pot petrece în timpul unei activități de lectură?”.

Unde pot greși elevii, la subiectul care le cere prezentarea unei întâmplări din timpul unei activități de lectură
Cerința II B din cadrul subiectelor de astăzi la Limba si literatura română – Evaluarea Națională, 18 iunie 2019

Copiii pot avea dificultăți la acest subiect, pentru că, de cele mai multe ori, ei se axează să facă o compunere narativă, fără să mai facă referire și la activitatea de lectură. Mulți elevi de nivel mediu poate nu știu ce înseamnă o activitate de lectură. Dar subiectul în sine este construit foarte frumos. Este, într-adevăr, un subiect frumos“, a explicat Anisie, pentru Edupedu.ro.

Profesoara de Limbă și literatura română a precizat că, “de cele mai multe ori, copiii nu se vor gândi la faptul că o activitate de lectură presupune o activitate în care să citești, ci se vor gândi la tot felul de întâmplări, la nivelul lor de cunoaștere“.

De exemplu, am auzit un copil care ieșise de la examen și care a povestit că a scris că, în timpul activității de lectură pe care a desfășurat-o la școală, un șoarece a intrat în clasă, s-a speriat profesoara de limba română și s-a urcat pe catedră. Este bine, el s-a gândit că șoarecele este o activitate hazlie.

Un copil experimentat ar fi construit o povestire în ramă, în care activitatea de lectură să fie povestea cadru și de acolo să se contruiască o întâmplare. Citirea unei cărți să-i amintească, de exemplu, de o lansare de carte. Poate elevul lectura o carte la care fusese la evenimentul de lansare, cu clasa. Puteau să-și imagineze și o întâmplare din carte“, a explicat Monica Anisie, pentru Edupedu.ro.

Anisie: Un copil de nivel mediu ia nota 5 fără dificultate

Profesoara de Limba română de la Vianu a adăugat că, “în rest, subiectele sunt relativ ușoare. Un copil de nivel mediu ia nota 5 fără dificultate“.

Aceasta a precizat că este de văzut și cum arată baremul construit de Ministerul Educației și în funcție de care profesorii corectori vor nota lucrările elevilor. “Baremul, de obicei, este construit foarte larg de către Ministerul Educației, la partea de compunere, și este bine, că lasă libertate profesorului evaluator“, a adăugat Anisie.

Profesoara de la Vianu a precizat că “subiectele au fost contruite exact după modelul care a fost afișat de Ministerul Educației“. “Într-adevăr, au fost mai ușoare decât la simulare, dar au avut același nivel de dificultate cu subiectele de anul trecut“, a continuat aceasta.

Estimez că rezultatele vor fi foarte bune. Textul dramatic le place copiilor și chiar mulți dintre ei își doreau să aibă ca text suport unul dramatic. De obicei, când este ușor la Română, Ministerul dă mai greu la Matematică. Să vedem dacă păstrează același nivel mediu și la Matematică. Dar copiii și părinții trebuie să știe că, odată ce vor crește notele la Evaluarea Naționale, vor crește și mediile de admitere la liceu“, a declarat Monica Anisie, pentru Edupedu.ro.

Subiectele integrale de la examenul de Limba română susținut astăzi, 18 iunie 2019:

Calendar Evaluarea Națională 2019

18 iunie 2019       Limba şi literatura română – examen scris
20 iunie 2019       Matematică – examen scris
21 iunie 2019       Limba şi literatura maternă – examen scris

25 iunie 2019      Afişarea primelor rezultate (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele14:00 – 20:00)
29 iunie                Afișarea rezultatelor finale

Notele obținute de elevi la Evaluarea Națională contează la admiterea la liceu 2019. Concret, media de la Evaluarea Națională reprezintă 80% din media de admitere la liceu (celelalte 20% sunt reprezentate de media claselor V-VIII).

Citește și:

 

 

 

Exit mobile version