Guvernul vrea să modifice legea „de succes” privind stagiul absolvenților de facultate, prin care s-au angajat 28 de tineri în doi ani / Autoritățile au făcut un sondaj în rândul angajatorilor și au aflat că “multitudinea de documente care trebuie întocmite, mai ales la finalul stagiului, este descurajantă”

749 de vizualizări
Foto: © dotshock | Dreamstime.com
Guvernul a aprobat și trimis Parlamentului un proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior, care simplifică procedura, anunță ministerul Muncii. Angajatorilor le va fi mai ușor să primească absolvenți de facultate în stagiu iar apoi aceștia să intre pe piața muncii. Modificările vin în contextul în care doar 28 de persoane au reușit să se angajeze în 2021 și 2022, în urma efectuării stagiului prin această lege.
  • Legea privind efectuarea stagiului pentru absolvenții de învățământ superior asigură o tranziție a absolvenților de la sistemul de educație la piața muncii, consolidează competențele și abilitățile profesionale și îi ajută pe absolvenți să dobândească experiență și vechime în muncă.
  • Stagiul durează 6 luni, cu excepția profesiilor pentru care există reglementări speciale.

Potrivit datelor ANOFM, în 2020 au fost încadraţi în muncă 26 de absolvenţi de studii superioare pe locuri de muncă destinate stagiarilor, pentru aceștia încheindu-se convenţii
aferente contractelor de stagii profesionale. Din cei 26 de absolvenţi care au făcut stagii: 14 au fost încadrați în muncă, cu finanţare din Bugetul Asigurărilor de Şomaj și 12 persoane cu bani din Fondul Social European. În anul 2021 au fost încadraţi în muncă 2 absolvenţi de studii superioare pe locuri de muncă destinate stagiarilor, pentru aceștia încheindu-se convenţii aferente contractelor de stagii profesionale.

Finanţarea stagiului se poate realiza din fondurile angajatorului sau din fonduri publice. Astfel, angajatorul care încheie un contract de stagiu poate beneficia, pe perioada derulării contractului de stagiu (6 luni), de o sumă în cuantum de 2.250 lei/lună, acordată din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie.

În ceea ce priveşte şomajul înregistrat, datele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) arată că, la finalul anului 2020, tinerii cu vârsta sub 25 de ani au reprezentat în medie 11,54% în total șomeri, iar şomerii cu nivel de educație liceal şi post-liceal reprezentau, 23,42% din numărul mediu total al şomerilor înregistraţi, iar cei cu studii universitare 6,25 %.

La finalul anului 2021, tinerii cu vârsta sub 25 de ani au reprezentat în medie 11,92% în total șomeri înregistraţi, tinerii cu vârsta între 25-29 de ani reprezentau 5,29%, iar cei cu studii universitare 5,16 %.

Multitudinea de documente care trebuie întocmite, mai ales la finalul stagiului, este descurajantă, spun angajatorii, într-un chestionar realizat de ministerul muncii

În contextul în care doar 28 de absolvenți de învățământ superior au putut fi angajați în doi ani (202, 2021) după ce au urmat un stagiu prin această lege, ministerul Muncii a elaborat în martie 2021 un chestionar prin care i-a întrebat pe angajatorii care au beneficiat de prevederile acestei legi care este percepția lor privind legea stagiului.

La întrebarea referitoare la piedicile administrative în efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior:

  • 33,3% din respondenți au considerat că procesul este birocratic
  • 50% din respondeți au identificat ca principale probleme procedurile îndelungate și greoaie de organizare a perioadei de stagiu și de evaluare a stagiarului.
  • 83,3% din respondenți au opinat că efectuarea evaluării ar trebui realizată de angajator
  • 66,7% din respondeți apreciază că evaluarea stagiarului trebuie făcută prin observarea directă a activității acestuia, comportamentului, performanțelor și îndeplinirii obiectivelor stabilite în raport cu programul de activități aprobat de angajator.

Totodată, din informaţiile primite de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene rezultă că angajatorii nu au fost interesaţi de subvenţiile acordate pentru organizarea de stagii profesionale pentru absolvenţii de învăţământ superior motivând că, deşi măsura este avantajoasă din punct de vedere financiar, multitudinea de documente care trebuie întocmite, mai ales la finalul stagiului, este descurajantă.

În consecință, Guvernul vrea să modifice legea pentru a facilita stagiul absolvenților de învățământ superior. Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 335/2013 reduce din birocrație, pentru ca angajatorilor să le fie mai ușor să primească absolvenți de facultate în stagiu și apoi să intre pe piața muncii. Proiectul a fost aprobat de Guvern și trimis în Parlament.

Pentru anul 2022, în Programul național de ocupare a forţei de muncă al ANOFM este inclus Programul special stagii profesionale pentru absolvenţii de învăţământ superior care prevede ocuparea a 170 de tineri pentru care ANOFM își propune să acorde subvenţii din bugetul asigurărilor de şomaj, sau FSE după caz, în condiţiile prevăzute de Legea 335/2013, cu modificările și completările ulterioare.

Ce modificări se aduc legii nr. 335/2013

– eliminarea comisiei de evaluare, ai cărei membri erau desemnaţi conform deciziei angajatorului şi care la sfârşitul perioadei de stagiu evaluează şi eliberează fiecărui stagiar un referat de evaluare;


– introducerea obligației ca mentorul să evalueze în mod obiectiv activitatea stagiarului și să propună modalități de îmbunătățire a activității acestuia;

– introducerea obligației ca mentorul să întocmească referatul de evaluare a activității stagiarului, cu 10 zile lucrătoare înainte de terminarea perioadei de stagiu;
– certificatul/adeverința de finalizare a stagiului se eliberează de angajator pe baza referatului de evaluare elaborat de mentor;

– în cazul încetării/modificării contractului individual de muncă al mentorului ce are impact asupra derulării stagiului, mentorul are obligaţia de a efectua un raport asupra perioadei de stagiu parcurse de stagiar până în acel moment, care este avut în vedere la evaluarea finală de către conducătorul compartimentului;

– eliminarea raportului de stagiu întocmit de stagiar, care cuprinde descrierea programului de activităţi desfăşurate de stagiar pe parcursul perioadei de stagiu şi era avut în vedere de către comisia de evaluare, la evaluarea finală a stagiarului;


– evaluarea activităţii stagiarului se realizează de către conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea stagiarul pe baza referatului de evaluare elaborat de mentor, având posibilitatea de a solicita mentorului şi alte documente care au stat la baza elaborării acestuia;

– referatul de evaluare se aduce la cunoştinţa stagiarului în termen de 3 zile lucrătoare de la data completării sale de către mentor;


– stagiarul are dreptul să primească referatul de evaluare şi certificatul/adeverinţa de finalizare a stagiului și să conteste referatul de evaluare, dacă este cazul;

– contractele de stagiu încheiate potrivit prevederilor Legii nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi, îşi produc efectele până la expirarea duratei pentru care au fost încheiate, potrivit legislaţiei în vigoare la data încheierii lor.

Proiectul de lege:

Nota de fundamentare:

Foto: © dotshock | Dreamstime.com / / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La clasa mea, din 29 de elevi, 24 nu au rezolvat deloc subiectul III, eseul, ceea ce înseamnă că au avut note între 5 și 6.70, spune profesoara Tatiana Cauni / Analiza punct cu punct a rezultatelor simulării examenului de BAC

Tatiana Cauni, profesoară de Limba şi literatura română, la Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” din Baia Mare, spune că un procent foarte mare de elevi nu a rezolvat subiectul al III-lea…
Vezi articolul