UPDATE Guvernul va fi consiliat pe tema adaptării educației la inteligența artificială de un Consiliu în care Ministerul Educației nu are nicio atribuție. Consiliul face parte dintr-un nou Comitet pentru IA / Ministerul Cercetării spune că Ministerul Educației va fi “actor principal”

1.727 de vizualizări
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Un nou Comitet Român pentru Inteligența Artificială este format în baza unui ordin al ministrului Cercetării, Sebastian Burduja, ordin publicat joi în Monitorul Oficial. Noul Comitet, care funcționează sub patronajul premierului, are scopul să sprijine Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării în domeniul inteligenței artificiale și să asigure cadrul de guvernanță în acest domeniu. El include un “Consiliu de educație în IA”, ce are drept scop să ofere consiliere cu privire la adaptarea domeniului educațional în funcție de evoluția inteligenței artificiale, fără ca Ministerul Educației să aibă vreo atribuție în cadrul acestui for.

UPDATE Într-o precizare transmisă Edupedu.ro, MCID arată că, deși nu este prevăzut în ordin, din Consiliul pentru Educație în IA vor “face parte” și Ministerul Educației, precum și alte ministere și instituții. MCID declară că “Ministerul Educației va fi un actor principal în Consiliul pentru Educație în IA.. Ordinul, pe de altă parte, menționează că în Consiliu intră experți independenți, aleși dintre membrii Comitetului pentru IA. Textul integral al precizării transmise de MCID după ce Edupedu.ro a semnalat că Ministerul Educației nu are atribuții în formarea și funcționarea Consiliului:

  • “Consiliul pentru Educație în IA este o structură componentă a Comitetului Român pentru Inteligență Artificială. Din Consiliul pentru Educație în IA vor face parte Ministerul Educației, MAPN, MAI, universități, cât și alte entități publice care au atribuții în domeniul pregătirii și formării profesionale în IA pe componentele și domeniile specifice activității lor. Componența acestui consiliu se stabilește ulterior intrării în vigoare a ordinului. Motivul pentru care activitatea Comitetului Român de IA este reglementată de ministrul cercetării, inovării și digitalizării se datorează faptului că IA face parte din domeniul mai mare al inovării, în care MCID este autoritate de stat în domeniu. Pe această cale, reafirmăm siguranța faptului că Ministerul Educației va fi un actor principal în Consiliul pentru Educație în IA, odată cu operaționalizarea acestuia. De asemenea, reafirmăm parteneriatul solid și continuu dintre MCID și Ministerul Educației, parteneriat care se reflectă în procesul de digitalizare a educației și în consolidarea și finanțarea sporită a cercetării universitare.”

Astfel, ordinul semnat de ministrul Cercetării prevede că, dintre membrii asociați ai Comitetului Român pentru IA, format acum, se alcătuiește Consiliul de educație în inteligența artificială. Rolul acestuia:

  • “Art. 9 (2) Consiliul de educație în IA are rolul de a oferi Guvernului României consiliere cu privire la adaptarea domeniului educațional național (educație și formare), care să răspundă specificului și nevoilor generate de evoluția domeniului IA.”

El are ca atribuții:

  • Să propună o strategie coerentă pentru dezvoltarea competențelor digitale în România, cu accent pe IA, în mediul preuniversitar și universitar și în programele de învățare continuă
  • Să înainteze “propuneri” cu privire la beneficiile și riscurile IA și metodele de diseminare a acesteia
  • Să promoveze dezvoltarea competențelor digitale prin programe de educație și instruire

Ministerul Educației nu are, însă, atribuții directe în formarea acestui consiliu sau în activitățile sale. Mai precis, membrii forului (5-17 la număr) sunt selectați și numiți de ministrul cercetării, putând fi propuși de membrii asociați ai noului Comitet pentru IA “dar și de societatea civilă, mediul academic, mediul public și mediul privat”.

  • Membrii sunt numiți și revocați de către ministrul cercetării
  • Președintele este ales dintre membrii consiliului și numit de către ministrul cercetării
  • Consiliul elaborează anual un raport pe care l prezintă ministerului cercetării
  • Consiliul de educație în IA poate fi convocat la solicitarea președintelui României, a premierului, a ministrului cercetării și a președintelui Comitetului sau de către președintele sau majoritatea membrilor consiliului. Dar ordinul nu precizează nicio atribuție în acest sens pentru Ministerul Educației.
Despre noul Comitet Român pentru IA

Acesta “are misiunea de a sprijini MCID în exercitarea atribuțiilor sale de autoritate de stat în domeniul cercetării-dezvoltării, inovării și digitalizării, prin propuneri privind reglementarea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea activităților privind inteligența artificială (IA), precum și dezvoltarea acesteia în România”, potrivit ordinului de ministru.

Scopul declarat al comitetului este “să asigure cadrul de guvernanță pentru canalizarea resurselor existente, precum și pentru identificarea și mobilizarea de noi resurse, în vederea dezvoltării unitare a domeniului inteligenței artificiale în România”. Principalul obiectiv consemnat în ordin:

  • “crearea unui ecosistem de inteligență artificială bazat pe excelență, încredere și respectarea principiilor etice, coerent, performant și sustenabil, care să genereze valoare adăugată în plan social și economic prin utilizarea tehnologiilor de inteligență artificială, să promoveze și să susțină cercetarea-dezvoltarea-inovarea și educația/formarea în acest domeniu, să crească numărul de specialiști locali și să fructifice aportul mediului privat și al cetățenilor români din străinătate, urmărind stimularea adoptării pe scară largă a domeniului inteligenței artificiale în România.”

Membrii asociați vor fi organizați în patru “arii funcționale”: mediul academic și de cercetare, mediul privat, mediul public, societatea civilă.

El este format dintr-un număr nedefinit de membri, denumiți membri asociați, care pot fi specialiști în domeniile IA și conexe, antreprenori, cercetători științifici, cadre didactice, studenți și elevi, reprezentanți ai administrației publice, “orice alte persoane care au legătură directă sau interes dovedit” în domeniu.

În cadrul acestui comitet, pe lângă noul Consiliu de Educație în IA ia ființă și un Consiliu Științific și de Etică a IA, care va oferi consiliere în privința utilizării responsabile și etice a inteligenței artificiale în știință. Este înființată, totodată, și o Coaliție pentru Dezvoltarea Inteligenței Artificiale, cu reprezentanți ai companiilor, ONG-urilor și a altor entități interesate în domeniu.

Membrii desemnați până acum pentru noul Consiliu Științific și de Etică pentru IA, potrivit unei informări a MCID (componența va fi finalizată săptămâna viitoare):

  • Rada Mihalcea – ”Janice M. Jenkins Professor” of Computer Science and Engineering, University of Michigan și Director al Michigan Artificial Intelligence Lab;
  • Cornelia Caragea – Profesor în Inteligență Artificială și Director al Information Retrieval Research Laboratory, din cadrul University of Illinois Chicago;
  • Maria Axente – Cercetător Asociat, Universitatea Cambridge;
  • Adina Florea    – Prorector al Universității Politehnica București, Director al Centrului de Inteligență Artificială al Universității Politehnica București;
  • Anca Andreica – Decanul Facultății de Matematică și Informatica în cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca;
  • Marius Leordeanu – Profesor, Universitatea Politehnica București și Cercetător Senior în cadrul Institutului de Matematică Simion Stoilow al Academiei Române;
  • Constantin Vică – Lector la Facultatea de Filosofie al Universității București și Director Adjunct al Centrului de cercetare în etică aplicată, Universitatea din București. 
Ordinul publicat în Monitorul Oficial:

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 150.000 de elevi din 526 de școli vor primi rapoartele de la testarea standardizată până pe 15 iunie, anunță Ministerul Educației. Raportul național cu rezultatele agregate la Română, Matematică și Istorie va fi publicat pe 15 iulie

Peste 150.000 de elevi din 526 de școli vor primi rapoartele de la testarea standardizată până pe 15 iunie, anunță Ministerul Educației. Școlile participante vor primi rapoartele agregate până pe…
Vezi articolul

Cum s-a modificat distribuția mediilor la Evaluarea Națională 2023 în București, după cel mai mare număr de contestații din țară: 4.833 de elevi au medii între 9 și 10, ceea ce va schimba ierarhia elevilor

În București numărul total de contestații la Evaluarea Nationala 2023 a fost de 5.157, adica 15,84% din totalul lucrărilor. Dintre acestea, 3.352 de contestații au fost la Limba și literatura română,…
Vezi articolul

„Școala altfel” și „Săptămâna verde” să fie integrate în trunchiul comun, în anul școlar 2023-2024, propune președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache

Președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a declarat pentru Edupedu.ro că va propune ca „Școala altfel” și „Săptămâna verde” să fie integrate în trunchiul comun, în anul școlar 2023-2024,…
Vezi articolul