Guvernul taie un miliard de lei de la Educație. Dăncilă: programul „Merg la școală” nu a fost pregătit, iar cheltuielile de personal au fost supraestimate

7.176 de vizualizări
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat tăierea a peste 1 miliard de lei de la Educație la prima rectificare bugetară de anul acesta. Șefa guvernului a pus rectificarea negativă pe seama execuției bugetare slabe din prima jumătate a anului și a declarat că ”dacă întârzierile vor fi recuperate, vom reveni cu fonduri la a doua rectificare”.

Iată declarația Vioricăi Dăncilă:

Educația va beneficia în continuare de fonduri mai mari cu 42,4% față de anul 2018, iar dacă întârzierile din primul semestru vor fi recuperate vom reveni cu sume suplimentare la a doua rectificare.

Vom continua programele începute în Educație, inclusiv cel privind rechizitele școlare pentru copiii din familiile cu venituri reduse.

Reducerea cu aproximativ 1 miliard de lei la bugetul Ministerului Educației se referă în principal la programul ”Merg la școală” care, din păcate, nu a fost pregătit pentru a putea fi finanțat și implementat până la sfârșitul acestui an.

De asemenea, sunt analizate cheltuielile de personal care au fost supraestimate inițial. Fondurile prevăzute după rectificare asigură plata salariilor până la sfârșitul anului, a titlurilor executorii și aplicarea legii numărul 85/2016.”

Deși premierul Dăncilă a anunțat că programul „Merg la școală” nu a fost pregătit pentru a putea fi finanțat și implementat până la finalul acestui an, de fapt Guvernul nu i-a acordat nicio șansă. Edupedu.ro a scris că programul de vouchete de 250 de lei pentru rechizite, pentru fiecare elev, fusese pus în dezbatere, dar retras după doar două zile, fără nicio explicație. Potrivit surselor noastre, proiectul ar fi fost retras la cererea ministerului Finanțelor, din lipsă de fonduri. Programul fusese promis pentru anul școlar 2019-2020 de Guvern încă din februarie, de la aprobarea bugetului în Parlament.

Reamintim că alocarea fondurilor suplimentare pentru Educație, decisă încă din februarie acest an, a fost promovată politic de PSD și de Guvern prin toate comunicatele și prin toate vocile partidului. Față de bugetul inițial, de 30,9 miliarde lei, din care salariile reprezentau 20,6 miliarde lei, rectificarea reprezintă 3,33%.

Rectificarea vine cu doar o lună înaintea începutului de an școlar: Deocamdată Educația nu are ministru și nu va avea ghiozdan cu rechizite, tabletă sau clasă nouă, potrivit  unei analize Edupedu.ro.

Ce prevede rectificarea bugetară de la Educație:
  • „titlul ”Cheltuieli de personal” – 400,0 mil. lei (suma rămasă asigură plata salariilor până la sfârșitul anului, titlurile executorii şi aplicare Legii nr. 85/2016),
  • titlul ”Bunuri și servicii” – 7,5 mil lei, media lunară rămasă pentru semestrul al doilea este cu 12% mai mare decât media plăților pe primele 6 luni, reducerea propusă reprezentând suma blocată de 10% potrivit Legii 500/2002 privind finanțele publice.
  • titlul ”Transferuri între unități ale administrației publice” -109,4 mil. lei, reprezentând suma blocată de 10% potrivit Legii 500/2002 privind finanțele publice.
  • titlul ”Alte cheltuieli” – 80 mil lei ca urmare a economiilor înregistrate la dobânzi legale aferente sentințelor judecătorești,
  • titlul ”Active nefinanciare” – 20 milioane lei, media lunară rămasă pentru semestrul al doilea este cu 226% mai mare decât media plăților pe primele 6 luni.
  • titlul ”Asistență socială” se propune diminuarea cu 440 milioane lei, din cauza nederulării programului ”Merg la școală” întrucât până în prezent actul normativ necesar derulării programului nu a fost promovat. Media rămasă de cheltuit pentru semestrul II la acest titlu, cu 84% mai mare decât media lunară a plăților pe primul semestru permite derularea în continuare a actualului program pentru rechizite școlare destinat copiilor din familii cu venituri reduse aflați în învățământul primar și gimnazial.
  • la cheltuielile aferente programelor cu finanțare rambursabilă se propune suplimentarea creditelor bugetare cu +30 milioane de lei și a celor de angajament cu 250 milioane lei pentru proiectul privind educația timpurie și proiectul ROSE privind învățământul secundar.

Totodată, pentru învățământul universitar prin rectificare se propune majorarea cheltuielilor cu suma de 500 milioane lei asigurată prin majorarea veniturilor proprii cu suma de 250 milioane lei și reglementarea utilizării disponibilităților din anii anteriori în limita sumei de 250 milioane lei.”

FOTO: gov.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Luptă în coaliția de guvernare pe controlul UEFISCDI, care gestionează circa 20% din banii cercetării și registrele universitare. Cum argumentează ministrul USR-Plus al Cercetării mutarea instituției în subordinea sa și ce spune directorul Adrian Curaj / În Parlament, pe ordinea de zi este cadrul legal al funcționării instituției

Instituția guvernamentală care se ocupă de finanțarea cercetării și a învățământului superior, cunoscută sub acronimul UEFISCDI, face, în prezent, obiectul unei înfruntări mocnite între partenerii de guvernare. Programul guvernului Cîțu…
Vezi articolul

Școala din Timișoara unde copiii refugiați ucraineni parcurg programa din țara lor și dau teste pe o platformă care le păstrează progresul oriunde în lume, ca să nu piardă anul școlar. Iryna Yetskalo, fondatoarea UkrKidsHub: Ce ne trebuie cel mai mult acum sunt banii de salarii, ca să nu închidem școala / Vrem să păstrăm școlarizarea gratuită în continuare, dar nu pot să promit

Atunci când ești nevoit să te muți în altă țară, chiar și temporar, din cauze care nu depind de tine, cauți să îți faci un rost în noua lume în…
Vezi articolul

Stresul psihic și tehnic – printre cele mai mari dificultăți pentru profesori în primul an de pandemie / Ei încep să înțeleagă “pedagogia din spatele tehnologiei”, după un an dominat de școala online – studiu Universitaria cu 10.000 de cadre didactice participante

Stresul “psihic, social și tehnic”, lipsa metodologiei pentru școala online și timpul insuficient pentru organizarea lecțiilor au fost cele mai mari dificultăți reclamate de către profesori în privința predării la…
Vezi articolul