Guvernul promite mai mulți bani, dar impact bugetar zero pentru măsuri de sprijin ca universitățile să atragă studenți străini, al căror număr ar trebui să crească cu 35% până în 2030  – Strategia privind internaționalizarea învățământului superior adoptată de executiv

0 vizualizări
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com
Ministerul Educației urmează să aloce bani suplimentari, inclusiv din fonduri europene, atragerea mai multor studenți străini în universitățile din România și și-a propus o țintă de creștere a numărului acestora cu 35% până în 2030. Așa stabilește noul cadru strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior, prevăzut într-o hotărâre adoptată miercuri în ședință de guvern. Acesta urmărește atragerea de studenți din alte țări mai ales pentru domeniile prioritare de dezvoltare, dar și pentru domeniile unde există deficit de competențe la nivel național.

Strategia urmărește creșterea mobilității academice, așa încât învățământul superior românesc să atingă o serie de obiective stabilite la nivel european tot pentru anul 2030, precum:

  • Cel puțin 23% dintre absolvenți să aibă experiență de mobilitate de învățare
  • Cel puțin 20% dintre toți cursanții care beneficiază de mobilitate pentru învățare în străinătate să provină din medii cu mai puține oportunități, pțnă în 2027.

Și propune dezvoltarea programelor de studii desfășurate integral în limbi de circulație internațională, pentru a stimula atragerea de studenți străini.

Deși prevede alocări considerabile pentru atingerea obiectivelor de internaționalizare, strategia nu are prevăzut un impact bugetar, nota de fundamentare arătând că „sumele necesare sunt asigurate în limita bugetului alocat, pe bază de contract instituțional, instituțiilor de învățământ superior, din fonduri europene atrase, precum și din veniturile proprii ale instituțiilor de învățământ superior”.

Pentru a atinge obiectivul de atragere a studenților străini și pentru retenția acestora, în contextul fenomenului de abandon universitar în rândul acestora, strategia menționează măsuri de susținere pentru „toate serviciile administrative din instituții de învățământ superior care interacționează cu studenți străini”. Acestea ”vor avea și angajați cu competențe lingvistice adecvate în vederea oferirii suportului necesar pana in 2030”, arată documentul.

Un for nou care să coordoneze internaționalizarea universităților

Strategia prevede constituirea unui „consiliu de coordonare a procesului de internaționalizare”, care să coordoneze politicile în domeniu și care să fie format din reprezentanți ai:

  • Ministerului Educației și Ministerului Afacerilor Externe
  • Inspectoratul General pentru imigrări
  • Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și
  • Formării Profesională;
  • Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării,
  • Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI);
  • Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior;
  • Consiliul Național al Rectorilor;
  • Alte structuri relevante pentru procesul de internaționalizare.
Obligații pentru universități

Instituțiile de învățământ superior care își asumă internaționalizarea trebuie să își dezvolte propriile strategii în domeniu, prin care să asigure condiții și susținere pentru studenții și angajații implicați în mobilități internaționale, servicii-suport în cel puțin o limbă de circulație internațională, informații relevante pentru studenții români, pentru cei străini și pentru angajați

Iar ele trebuie să își asume, prin propriile planuri multianuale de dezvoltare instituțională, măsuri referitoare, între altele, la:

  • Recrutarea și menținerea în instituția de învățământ superior a studenților internaționali (promovare, participare la târguri și programe academice în străinătate etc.)
  • Atragerea de studenți internaționali în programele de studii din domenii prioritare pentru dezvoltarea economică sustenabilă a României sau în domenii care înregistrează un deficit de competențe.
  • Parteneriate și schimburi academice cu alte instituții de învățământ superior din lume
  • Internship-uri, stagii și programe de experiență profesională pentru studenți în afara țării de origine
  • Internaționalizarea curriculumului prin integrarea perspectivei internaționale în programele de studiu
  • Susținerea activităților de cercetare internațională colaborativă
  • Dezvoltarea de microcertificări cu predare atât în format fizic cât și online, inclusiv în limbi străine, și resurse digitale pentru a flexibiliza oferta educațională
  • Dezvoltarea de programe de studii în limbi străine
  • Programe de granturi de tip cadru didactic invitat/ visiting lecturer pentru cadre didactice internaționale
  • Facilități și stimulente pentru atragerea de studenți internaționali 
Susținerea financiară a proceselor de internaționalizare

Nota de fundamentare precizează că nu există un impact bugetar al strategiei, deoarece sprijinul financiar este realizat pe baza alocărilor existente, a fondurilor europene și resurselor universitare, conform notei de fundamentare. Dar strategia prevede o serie de forme de sprijin din partea Ministerului Educației, inclusiv:

  • Finanțare din Fondul de dezvoltare instituțională
  • Finanțare prin Fondul pentru situații speciale
  • Coeficient mărit pentru finanțarea programelor de studii în limbi de circulație internațională
  • Finanțare pentru burse și stagii pentru studenții români de pretutindeni
  • Locuri la programul de studii pentru anul pregătitor de limba română
  • Burse pentru stagii universitare și postuniversitare în străinătate
  • Selecția de candidați pentru bursele alocate studenților străini, în colaborare cu MAE
  • Folosirea de fonduri europene din Fondul Social European +, PNRR, Erasmus+
Proiectul Hotărârii de Guvern adoptate miercuri, ce include cadrul strategic pentru internaționalizarea universităților:
Citește și:
Numărul studenților străini care vin să studieze în România a crescut cu peste 26%, în ultimii 6 ani – raport al Ministerului Educației / Științele medicale, domeniul cel mai căutat

Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Copiii cu cerințe educaționale speciale care intră în grupa mare în septembrie 2024, sprijiniți pe patru niveluri când ajung la școală – legea educației. Școlile pot primi cu 75% mai mulți bani pentru elevii încadrați la nivelurile I-III

Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), care intră în grupa mare în septembrie 2024 și ajung elevi în clasa pregătitoare în anul școlar 2025-2026 [editare ulterioară], vor fi sprijiniți pe…
Vezi articolul
Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare - costul standard pe elev

Abandonată de Ministerul Educației de 3 ani și jumătate, realizarea obligatorie a unei platforme de calcul pentru costul standard per elev, lăsată doar ca opțiune în proiectul nou al Unității de Finanțare a Învățământului / „Am primit în plic suma la care la care trebuie să împărțim“, spunea în 2022 un membru CNFIP

Ministerul Educației abandonează realizarea obligatorie a unei platforme de calcul pentru costul standard per elev, prin proiectul Regulamentului de organizarea al Unității pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (UFIP), pus în dezbatere…
Vezi articolul

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, coordonatorul proiectului de digitalizare a evaluărilor: Acum putem ști exact, la fiecare subpunct al unui subiect, care a fost nivelul de răspuns în țară la nivelul unei întregi generații / Borderoul de corectare este un adevărat coșmar care dispare

Erorile și sincopele din prima zi a examenului de bacalaureat au fost „normale” și „ne așteptam să se întâmple”, a declarat la emisiunea InfoEdu de la TVR Info Sorin Ion,…
Vezi articolul
Raed Arafat / Foto: gov.ro

Raed Arafat: Este necesară educația timpurie a copiilor, din clasele primare, pentru a dezvolta gândirea critică / Pandemia a fost exemplul perfect pentru cum putem ucide oameni prin dezinformare

Secretarul de stat Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), susține că este necesară educația timpurie a copiilor, încă din clasele primare, pentru a dezvolta gândirea critică, astfel…
Vezi articolul