Blocarea angajărilor la stat blochează, de fapt, și angajarea personalului didactic de predare în învăţământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2025-2026, potrivit prevederilor din proiectul de ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene – cunoscută drept ordonanța „trenuleț”.
UPDATE: Ministrul Educației, Daniel David, a declarat pentru Edupedu.ro că au fost discuții pe tema angajărilor din Educație și că acestea se vor putea face pe baza unui memorandum aprobat de Guvern încă din februarie 2024. „Am avut discuții specifice – cu participarea liderilor coaliției, a prim-ministrului și a ministrului de finanțe, alături de alți membri ai Guvernului – despre situația posturilor în școli (ex. titularizări, supliniri etc.), considerându-se că memorandul aflat în vigoare acoperă această nevoie, iar decizia politică a fost de a folosi memorandumul ca excepție pentru domeniul educației, așa cum apare acum introdus în OUG”, a declarat ministrul David.
Precizăm că memorandumul invocat de ministru este cel semnat de Ligia Deca și aprobat în Guvern în februarie 2024, iar acel act administrativ al Guvernului (fără efecte juridice) se referă doar la posturile scoase la concurs în anul 2024, pentru anul școlar în curs și era valabil după ce OUG 115/2023 blocase, la fel, angajările. Acel momerandum nu se aplică și posturilor care vor fi scoase la concurs în 2025 pentru anul școlar 2025-2026, adică la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar.
Continuarea știrii inițiale:
Ordonanța respectivă nu conține nicio excepție pentru concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar. Iată prevederile:
„Art. VII – (1) Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autorităţile şi instituţiile publice astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.
(3) Prin post unic, în sensul alin. (2), se înţelege: a) acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţi stabilite nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică; ori
b) un post dintre posturile aflate în compartimentele în care există numai posturi vacante.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, unităților sanitare cu paturi pentru ocuparea posturilor de medici, precum și posturilor vacante aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și plătite din fonduri europene pentru care sunt încheiate contracte de finanțare.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte.
(6) Încadrarea în procentul de 15% prevăzut la alin. (4) nu se aplică în situaţia în care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numărului total de posturi ocupate, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, în cazul ocupării posturilor vacante corespunzătoare:
a) categoriei înalţilor funcţionari publici;
b) funcţiilor publice de conducere, funcţiilor publice de conducere cu statut special şi posturilor militare de conducere;
(7) Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevăzute la alin. (2), (4), şi (5) se aprobă de ordonatorul de credite, în baza solicitării fundamentate în ceea ce privește necesitatea și oportunitatea ocupării și în baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifică posibilitatea ocupării posturilor cu încadrarea în bugetul aprobat la momentul inițierii demersurilor pentru ocuparea acestora.
(8) Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la data publicării anunţului”.
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
În fiecare an are loc un concurs național de angajare în învățământ ale căror etape încep abia în primăvară, între 5-16 mai 2025, în cazul anului 2025. Aceste posturi vor fi scoase la concurs in 2025 pentru anul școlar 225-2026.
Numărul de posturi scoase la concurs este fluctuant în fiecare an, are loc în mai multe etape și publicarea acestor posturi se face de către inspectoratele școlare pe platforma titularizare.edu.ro. Dar acest număr nu poate fi limitat la cel mult 15% din totalul posturilor.
Conform Raportului privind starea învățământului din anul școlar 2022-2023, cel mai recent astfel de document publicat de Ministerul Educației, în acel an erau 212.332 cadre didactice în învățământul preuniversitar care ocupau 218.627,57 norme de predare. Și s-au scos la concursul național de angajare în învățământ în anul respectiv 72.644 de posturi (34,2%).
De remarcat că ministrul Sănătății s-a preocupat de introducerea în proiectul de OUG a excepției pentru posturile din spitale și pentru concursul de rezidențiat: „prevederile nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, unităților sanitare cu paturi pentru ocuparea posturilor de medici”. Nu apare nicio urmă de implicare în textul ordonanței a ministrului Educației. Daniel David a declarat duminică, în reacție la aceste prevederi fără nicio fundamentare sau impact, propuse doar sub aspect contabil de către Guvernul Ciolacu pentru reducerea deficitului creat și amplificat de precedentul Cabinet Ciolacu, că „oamenii din sistem au dreptul să-și ceară drepturile lor – unele asumate oficial destul de recent, după încheierea grevei din sistem și/sau prin noile legi ale educației -, în timp ce Guvernul trebuie să facă, la rândul său, tot ceea ce ține de acesta pentru a reduce deficitul bugetar”.
Situația care s-ar crea prin adoptarea în forma actuală a acestei ordonanță ar fi asemănătoare cu cea din 2020, când print-o lege similară au fost blocate angajările la stat. Edupedu.ro a fost singura publicație care a semnalat faptul că Titularizarea este blocată. Ministrul Educației de la acel moment, Monica Anisie, a dat atunci un ordin cu șase ore înaintea începerii înscrierilor la concursul de angajare prin care anunța sistarea acestuia. A fost nevoie de adoptarea unei modificări legislative de către Senatul României, promulgată de urgență de președintele Iohannis pentru a se putea desfășura concursul de angajare și titularizarea.