Blocarea angajărilor la stat blochează, de fapt, și angajarea personalului didactic de predare în învăţământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2025-2026, potrivit prevederilor din proiectul de ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene – cunoscută drept ordonanța „trenuleț”.
UPDATE: Ministrul Educației, Daniel David, a declarat pentru Edupedu.ro că au fost discuții pe tema angajărilor din Educație și că acestea se vor putea face pe baza unui memorandum aprobat de Guvern încă din februarie 2024. „Am avut discuții specifice – cu participarea liderilor coaliției, a prim-ministrului și a ministrului de finanțe, alături de alți membri ai Guvernului – despre situația posturilor în școli (ex. titularizări, supliniri etc.), considerându-se că memorandul aflat în vigoare acoperă această nevoie, iar decizia politică a fost de a folosi memorandumul ca excepție pentru domeniul educației, așa cum apare acum introdus în OUG”, a declarat ministrul David.
Precizăm că memorandumul invocat de ministru este cel semnat de Ligia Deca și aprobat în Guvern în februarie 2024, iar acel act administrativ al Guvernului (fără efecte juridice) se referă doar la posturile scoase la concurs în anul 2024, pentru anul școlar în curs și era valabil după ce OUG 115/2023 blocase, la fel, angajările. Acel momerandum nu se aplică și posturilor care vor fi scoase la concurs în 2025 pentru anul școlar 2025-2026, adică la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar.
Continuarea știrii inițiale:
Ordonanța respectivă nu conține nicio excepție pentru concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar. Iată prevederile:
„Art. VII – (1) Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autorităţile şi instituţiile publice astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.
(3) Prin post unic, în sensul alin. (2), se înţelege: a) acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţi stabilite nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică; ori
b) un post dintre posturile aflate în compartimentele în care există numai posturi vacante.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, unităților sanitare cu paturi pentru ocuparea posturilor de medici, precum și posturilor vacante aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și plătite din fonduri europene pentru care sunt încheiate contracte de finanțare.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte.
(6) Încadrarea în procentul de 15% prevăzut la alin. (4) nu se aplică în situaţia în care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numărului total de posturi ocupate, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, în cazul ocupării posturilor vacante corespunzătoare:
a) categoriei înalţilor funcţionari publici;
b) funcţiilor publice de conducere, funcţiilor publice de conducere cu statut special şi posturilor militare de conducere;
(7) Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevăzute la alin. (2), (4), şi (5) se aprobă de ordonatorul de credite, în baza solicitării fundamentate în ceea ce privește necesitatea și oportunitatea ocupării și în baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifică posibilitatea ocupării posturilor cu încadrarea în bugetul aprobat la momentul inițierii demersurilor pentru ocuparea acestora.
(8) Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la data publicării anunţului”.
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
În fiecare an are loc un concurs național de angajare în învățământ ale căror etape încep abia în primăvară, între 5-16 mai 2025, în cazul anului 2025. Aceste posturi vor fi scoase la concurs in 2025 pentru anul școlar 225-2026.
Numărul de posturi scoase la concurs este fluctuant în fiecare an, are loc în mai multe etape și publicarea acestor posturi se face de către inspectoratele școlare pe platforma titularizare.edu.ro. Dar acest număr nu poate fi limitat la cel mult 15% din totalul posturilor.
Conform Raportului privind starea învățământului din anul școlar 2022-2023, cel mai recent astfel de document publicat de Ministerul Educației, în acel an erau 212.332 cadre didactice în învățământul preuniversitar care ocupau 218.627,57 norme de predare. Și s-au scos la concursul național de angajare în învățământ în anul respectiv 72.644 de posturi (34,2%).
De remarcat că ministrul Sănătății s-a preocupat de introducerea în proiectul de OUG a excepției pentru posturile din spitale și pentru concursul de rezidențiat: „prevederile nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, unităților sanitare cu paturi pentru ocuparea posturilor de medici”. Nu apare nicio urmă de implicare în textul ordonanței a ministrului Educației. Daniel David a declarat duminică, în reacție la aceste prevederi fără nicio fundamentare sau impact, propuse doar sub aspect contabil de către Guvernul Ciolacu pentru reducerea deficitului creat și amplificat de precedentul Cabinet Ciolacu, că „oamenii din sistem au dreptul să-și ceară drepturile lor – unele asumate oficial destul de recent, după încheierea grevei din sistem și/sau prin noile legi ale educației -, în timp ce Guvernul trebuie să facă, la rândul său, tot ceea ce ține de acesta pentru a reduce deficitul bugetar”.
Situația care s-ar crea prin adoptarea în forma actuală a acestei ordonanță ar fi asemănătoare cu cea din 2020, când print-o lege similară au fost blocate angajările la stat. Edupedu.ro a fost singura publicație care a semnalat faptul că Titularizarea este blocată. Ministrul Educației de la acel moment, Monica Anisie, a dat atunci un ordin cu șase ore înaintea începerii înscrierilor la concursul de angajare prin care anunța sistarea acestuia. A fost nevoie de adoptarea unei modificări legislative de către Senatul României, promulgată de urgență de președintele Iohannis pentru a se putea desfășura concursul de angajare și titularizarea.
26 comments
Ceea ce este cu adevarat trist este genul acesta de gandire. Da, sunt de acord ca sunt si profesori care ii fac de ras pe ceilalti, dar faptul ca ar anula angajarile nu vad cu ce rezolva acest lucru. Profesorii prosti vor ramane in continuate pe post, iar cei cu idei noi si cu abordari diferite nu se vor mai putea angaja. De asemenea, munca unui profesor nu tine doar de acele 18 ore la scoala. Ai sute de acte de facut (mai ales daca esti diriginte) corectat de teste, crearea acelor teste, planificarea orelor care consuma foarte mult timp.
Nu e normal și corect ca sa loviți profesorii care își fac treaba. Mai sunt și din ăștia. Voi nu ați prea avut parte de ei. Se vede.
După ce muncești și la stat, și la privat, vezi de ce.Nici un comentariu pentru cei care fura.
Nu țin cu niciun partid politic, dar e sufocată această țară de bugetari care nu fac mare lucru. Și dintre profesori sunt mulți care vin la clasă, ca să aibă de unde pleca de acasă, nu fac nimic și doar încasează lunar un salariu prea mare pentru făcut mai nimic și doar așteaptă clienți pentru meditații la prețuri foarte mari, iar elevii care nu fac pregătiri în particular sunt marginalizați la clasă. Sunt foarte puțini profesorii care predau frumos și care știu să îi facă pe elevi să învețe de drag. Așa că susțin reducerea aparatului bugetar, pentru că din cauza lor, noi cei din privat suntem sufocați de taxe și impozite foarte mari și sunt mulți care nu vor mai avea din ce trăi din cauza acestor putori cu 3 luni de concediu pe an, zile libere cu nemiluita, cu 18 ore lucrate pe săptămână și salarii prea mari pentru cât muncesc.
… Dar ce părere ai despre doamnele învățătoare care lucrează marea majoritate 15 – 16 ore efectiv dintr-o norma de 20 de ore….. Nu va legați doar de profesori. Dar oamenii de la primării, prefecturi, direcții și alte instituții ale statului cum sunt cu frecvența de lucru…. care mai mult sunt ocupați cu rezolvarea unor interese personale și anumite persoane (care cotizează) în timpul programului…. Sunt multe de rezolvat în țară… Dar comentarii sub denumirea dumneavoastră…
Mă refer la toți bugetarii. Aveți prea multe facilități (vouchere de vacanță, bonuri de masă), hai că ați cerșit prea multe și aveți prea multe drepturi. De sus până jos, măcar 45% din voi ar trebui să fiți dați afară și vă invităm în privat, să vedeți ce înseamnă munca într-adevăr, nu dolce farniente, la stat. Gata începe să vi se taie drepturile și este un lucru foarte bun! Chiar discutam cu soțul meu și suținem și noi și cunoscuții noștrii ca în sistemul bugetar, să se facă și reduceri de personal, în toate domeniile.
Ma bucur ca va bucurati și sunteți de acord.Tiga…ul când s-a văzut împărat întâi pe mă-sa și pe tac-su i-a spânzurat! Asta e vorba din bătrâni și pana acum niciodată nu a dat greș.
Crezi ca vor fi “tăiați” cei care merita sau tot cei care muncesc?Tot renumele asta rău al bugetarilor a fost dat de pilele lor puse în diverse posturi. Și sunt mulți,foarte mulți lipitori de afișe care au ocupat un post și nu fac nimic decât sa încaseze lunar banii.Cei care muncesc și își vad de viata lor sunt dați afară sau presați sa își dea demisia ca să rămână doar ei și în ritmul acesta vor rămâne doar ei!Felicitări pentru rationament și viziune!
Problema este că vor fi dați afară tot din cei care muncesc pe brânci, sub diferite pretexte, și vor rămâne căpușele care parazitează sistemul ceea ce înseamnă volum de muncă și mai mare pentru cei care țin șandramaua în picioare. Dacă dumneavoastră credeți că prin restrângere de activitate va dispărea corupția, vă înșelați amarnic.
au 16 ore la catedra rest pregatesc materiale , scriu planifucari , documente , corecteaza teste , sunt prezente la ședințe, comisii, cercuri pedagogice, fac pregătire suplimentare , cursuri de pregatire , concursuri, activități extrașcolare. Ati auzit de asa ceva? Sau comentați sa va aflați în treaba? Frustraților!
Da, pregătiri suplimentare pe sume mari, că nu le fac pe moca și restul e istorie. Așa că taci!
Pregătiri suplimentare care sunt cerute ,părinții le cer pentru ca este nevoie de ele,este nevoie de ele pentru ca ministerul nu vrea sa simplifice Programa Școlară,înțelegi?De ce nu vrea ministerul sa simplifice deși sunt muuulti profesori care cer acest lucru?Va rog eu sa întrebați ministerul și sa nu mai scrieti aici degeaba.
Daca tu crezi ca prin pregatirea materialelor se refera la meditatii înseamnă ca trăiești pe alta planeta. Sa încerci tu sa pregatesti teste pentru peste 200-300 de elevi si sa le si corectezi sa vezi cum se simte. In acelasi timp, sa pregătești si materia pentru lecțiile urmatoare si planificarile. Daca tot zici ca e chiar atat de greu in domeniul privat, ai fost nevoit sa faci training pentru un nou angajat? Daca da, gândește-te ca un profesor trebuie sa faca asta zi de zi cu sute de elevi
Se vede că nu v-a plăcut prea mult școala.. De 35 de ani, tot de la învățământ s-au făcut reducerile și rezultatele se văd azi mai clar decât oricând. Modelele promovate în societate au fost că nu e nevoie de carte să faci bani, profesorii sunt niște netrebnici și putem trăi și fără școală. Cât despre plătitul impozitelor în privat, am niște mari îndoieli, iar cu matematica asta penibilă că sistemul privat menține bugetarii, nici vorbă. Cred că nu știți că “bugetarii” contribuie la buget cu aproape jumătate din venitul brut, cel de pe hârtie.. Și asta e o situație certă. Nu știu cât din veniturile reale sunt declarate de cei din privat, că nu stă nimeni lângă aceia să le verifice banii obținuți, așa că lăsați – o mai ușor cu matematica de alba-neagra. Când o să arătați prin exemplul personal ce ați făcut dumneavoastră pentru comunitate, fără să primiți bani, atunci aveți dreptul să îi arătați pe alții.
pai sa ai parte anul ăsta de numele cu care postezi
Oare cei ce comentează ca profesorii au multe și nu fac nimic, de ce nu au încercat și ei aceasta cariera? Mulți au studii care sa le permită un astfel de job.
Răspunsul imi e clar, dovedit pe diverse cunoștințe. Le este lene sa învețe cât învață un cadru didactic. Sunt zeci de ani de învățat, începând de la examenul de titularizare și continuand cu definitivatul și gradele didactice. Ani de stres, de învățat zi și noapte, de susținut inspecții.
Asa ca domnilor si doamnelor care aveți anumite prejudecăți, nimeni nu v-a împiedicat sa o luați pe acest drum.
Ana, dacă tu crezi ca o învățătoare lucreaza doar 15-16 ore pe săptămână, înseamnă că nu ai habar ce presupune aceasta profesie.
Ai dreptate si nu prea! “salarii prea mari pentru cât muncesc” – ai vrea sa iti lasi copilul la scoala pe mana unuia cu salariu de 2.000 lei? Cam care crezi ca e “calitatea” acelui om care ar munci pe 2.000 lei la catedra?
Cum vrei sa atragi in invatamant oameni destepti, capabili si interesati de rezultate? Acum un debutant cu norma intreaga, fara ore suplimentare, are salariul de 4.000 lei net. De ce ar veni un sef de promotie sa munceasca in invatamant pe 4.000 lei?
Tu realizezi ca majoritatea sunt bătuți în cap și părinților le este indiferent dacă sta unul cu 8 clase cu ei la ora sau unul cu masterate?
Și uite cum va înflori și mai mult sistemul privat de învățământ privat și am văzut că noul ministru dorește și adoptarea sistemului homeschooling. Și sunt două lucruri benefice, așa se va mări aria de alegere a părinților referitoare la educația copiilor.
Privat?Acolo trebuie sa scoți banul și din câte știu majoritatea face nazuri și la ce este gratis.Homeschooling?Este modalitatea de a învață agreata de sectanți sau de cei care nu vor sa își “amestece” copii cu ceilalți din diferite motive demente.Serviciile sociale vor avea de lucru când va apărea homeschooling-ul.
Să-ți corectez postarea : “Majoritatea părinților sunt bătuți în cap și nu își cunosc responsabilitățile, dând vina în totalitate pe profesori”.
Valabil și pentru cei care sunt frustrați și muncesc în sectorul privat. Angajați-vă și voi la stat să stați degeaba! Vulpea care nu ajunge la struguri, zice că sunt acri!
Eu am 16 ani vechime si am 4300. Unde es dreptatea?
deja incepe circul …dezastrul și haosul
Pai,la noi in scoala, directorii au angajat o profesoara care a luat 4 la Titularizare,deci nu are nota nici macar pentru a fi suplinitoare.Vor sa promoveze in scoala prin diverse metode.Cum e posibil asa ceva?
Ia sa vezi tu ca stimabila ajunge și inspectoare pentru ca acestea sunt noile criterii de promovare și ocupare a funcțiilor importante.
Oare medicul care opereaza a fost de nota 10? Doar in invatamant se fac publice notele. Sau parintii chiar nu au nici o vina pentru comportamentul copilului pe care il are la scoala? Vrem copii sanatosi dar sa nu faca sport ca transpira si racesc!