Guvernul a desființat ARACIP, în forma înființată în 2005. Noua organizare, aprobată de Guvern pentru agenția care acreditează școlile și grădinițele, „ține seama atât de practicile internaționale din state cu sisteme performante de educație, precum Marea Britanie, Olanda, Franța sau Finlanda, cât și de România Educată”, anunță ministrul Cîmpeanu

14.532 de vizualizări
Sediul ARACIP / Foto: Google Maps
Guvernul a aprobat actul normativ care reorganizează ARACIP – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, anunță oficial Ministerul Educației. Tehnic, noua hotărâre de guvern abrogă hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și instituie o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până acum a fost una specializată.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține într-un comunicat de presă că „pornind de la principiile profesionalismului, democrației participative și al transparenței mecanismelor de asigurare a calității prin evaluări colegiale” se reorganizează activitatea ARACIP. „Obiectivul îl reprezintă îmbunătățirea performanței sistemului național de educație, asigurând premisele implementării reformei în educație”, explică oficialul.

  • Comunicatul menționează “practici internaționale” și invocă exemplele sistemelor din Marea Britanie, Olanda, Franța sau Finlanda. Edupedu.ro a prezentat aici cu ce se ocupă Ofsted, forul englez dat drept exemplu și anul trecut de către Ministerul Educației, în susținerea planurilor de reformă a ARACIP.

Proiectul de hotărâre a fost unul controversat, criticat de majoritatea organizațiilor societății civile din zona Educației. A obținut un aviz nefavorabil, cu 93% din voturi, de la Consiliul Economic și Social, mai mulți membri ai forului solicitând retragerea proiectului.

Au fost ridicate suspiciuni de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu și promotorul principal al controversatei „reforme” a ARACIP, în plenul CES, de către membri consiliului, aceștia arătând că școala co-fondată Szekely e membră în Asociația Școlilor Particulare, care e nominalizată în viitoarea conducere a Agenției cu un membru cu drept de vot.

Consiliul Legislativ a cerut, prin avizul de legalitate pe care l-a dat, reanalizarea „mandatelor complete” pentru Președintele ARACIP, pentru că „poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat”.

În noua formă a proiectului, retrimisă la avizare după o lună de la retragerea din CES, în urma criticilor publice, președintele Consiliului ARACIP poate fi numit pentru maximum „2 mandate complete”. Modificarea poate permite viitorului președinte să aibă câte mandate vrea, bineînțeles în acord cu ministrul, atât timp cât un mandat complet este considerat un mandat neîntrerupt. La o simplă suspendare de câteva zile condiția „complet” fiind neîndeplinită și persoana putând să primească un nou mandat.

„Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate consecutive”, scria în forma din dezbaterea publică – acum a fost înlocuită formularea cu următoarea: „Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate complete”. Practic, se preia din Legea Educației modificarea controversată făcută de Guvernul Ponta în 2014, prin OUG, care le permite rectorilor în prezent să aibă un număr nelimitat de mandate, dacă a existat o suspendare în timpul mandatului chiar și de câteva zile, putând fi interpretată prevederea în sensul în care mandatul nu a fost complet și atunci poate fi numit din nou, dacă este votat.

14 organizații au trimis o scrisoare deschisă Guvernului și Președintelui Iohannis, în marja anunțului începerii aderării României la OCDE, prin care cereau renunțarea la orice intenție de a modifica ARACIP.

Redăm comunicatul de miercuri, 2 februarie, al ministerului:

„Starea actuală a învățământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calității rezultatelor, este în bună parte și o consecință a incapacității ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege. Conform reglementărilor legale în vigoare, agenția ar fi trebuit să asigure evaluări periodice ale școlilor românești si să propună soluții sistemice de îmbunătățire a performanței și de adaptare la realitatea de schimbare continuă. În cei 16 ani de activitate, obligația legală de evaluare periodică s-a realizat în mai puțin de un sfert din școlile românești, dovedind, prin lipsa de eficiență, nevoia acută de reformare. Chiar și acolo unde s-a realizat evaluarea periodică, principiile de bază ale unei evaluări colegiale au fost departe de a fi respectate. Precizăm ca evaluarea colegială este clar definită ca fiind evaluarea de către persoane care au aceeași calificare – tot cadre didactice, în care accentul este pus pe dialog și pe identificarea, împreună, a zonelor deficitare și a căilor de îmbunătățire.

Modul de reorganizare al agenției ține seama atât de practicile internaționale din state cu sisteme performante de educație, precum Marea Britanie, Olanda, Franța sau Finlanda, cât și de concluziile și obiectivele asumate prin Proiectul „România Educată”.

Principalele elemente de noutate:

1. Procesul de evaluare externă va fi separat la nivel operațional de cel de decizie, în scopul profesionalizării capitalului uman și al creării unui mecanism eficient și echilibrat între diversele componente ale procesului de evaluare.

2. Pentru prima oară de la înființarea ARACIP, în anul 2005, vor fi reprezentați în Consiliul ARACIP, cu statut de observator, elevii, părinții și sindicatele din sistemul național de învățământ preuniversitar.

3. Pentru consolidarea expertizei, vor putea fi constituite comisii consultative, formate din cadre didactice sau cercetători, români sau străini, cu expertiză în domeniul educației.

4. Registrul evaluatorilor externi care realizează activitățile de evaluare va fi temeinic revizuit și completat în scopul consolidării profesionalismului, dar și al caracterului colegial al evaluărilor.

5. Consiliul ARACIP, organul colectiv de conducere al agenției, se reorganizează şi va funcționa cu 15 membri care reprezintă actorii relevanți implicați în procesul educațional din România. Toți cei 15 membri cu drept de vot ai consiliului ARACIP trebuie să aibă experiență didactică sau să aibă responsabilități în organizarea activității de învățământ. Reprezentanții Ministerului Educației vor avea competențe specifice precum învățământul în limbile minorităților sau recunoașterea și echivalarea diplomelor și actelor de studii, expertiză necesară pentru conectarea cu alte sisteme de învățământ.

6. Implicarea sectorului privat în structura ARACIP, având în vedere că peisajul furnizorilor de educație din România s-a schimbat semnificativ în ultimii 16 ani: dacă la momentul adoptării legislației ARACIP, în 2005, învățământul era aproape exclusiv de stat, astăzi sectorul privat este unul mult mai mare și reprezintă o componentă importantă a sistemului de învățământ prin oferirea de servicii și modele alternative care pot contribui la asigurarea calității la nivel de sistem.

7. Președintele Consiliului ARACIP va fi ales, pentru prima oară, în mod democratic dintre reprezentanții actorilor implicați în educație, cu două treimi din voturile membrilor Consiliului, și va putea avea un număr de maximum două mandate.

8. Capacitatea instituțională va fi îmbunătățită semnificativ, atât în ceea ce privește calitatea activităților de evaluare, cât și în ceea ce privește comunicarea cu beneficiarii, prin creșterea numărului de posturi de experți în domeniul asigurării calității, dar și al celor de suport juridic și administrativ. Creșterea capacității administrative a ARACIP, prin suplimentarea numărului de posturi, de la 40 la 75, va contribui la eficientizarea activității în interesul beneficiarilor finali ai educației din cele 7.000 de unități de învățământ cu personalitate juridică, de stat sau private, în contextul existenței unor întârzieri foarte mari (chiar și 2 ani) în soluționarea unor dosare deja depuse, la care se adaugă acțiuni majore care nu au fost nici măcar inițiate de mulți ani.

9. Structura organizatorică va cuprinde o Direcție Generală pentru Asigurarea Calității, care va îngloba departamente specifice: department de acreditare, department de evaluare externă a calității și department de relații internaționale, de verificare și avizare a școlilor internaționale. Activitatea va fi susținută de o direcție administrativă și un department juridic. Precizăm că în acest moment activitatea agenției este blocată, neexistând niciun consilier juridic, nicio persoană cu atribuții în resurse umane etc.

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar trebuie să devină unul dintre pilonii principali ai unei Românii Educate, iar Ministerul Educației a formalizat astăzi startul adaptării acestei instituții la noile nevoi ale societății, propunând un mecanism administrativ democratic, performant, eficient și transparent, de secol XXI”.

Citește și:
Cu ce se ocupă și cine conduce Ofsted, forul englez dat drept model pentru planul Ministerului Educației de a reforma ARACIP? “Muftiul” lui Radu Szekely – cavaler pentru activități în educație

2 comments
  1. Forme fără fond de la constituirea acestei agenții până in prezent. Singura valență a constituit-o “araciparea la cerere” in cazul schimbării profilului unui liceu.Atât. Comparația cu Ofsted este complet aiuristica , organismul sus menționat fiind viabil in tari federale ci nu republici. Vor urma alți 15 ani de căutări și rătăciri. Rolul inspectoratelor școlare trebuie lărgit , consolidat, propunerile trebuie sa vina din practica curenta din teorii compilate.Pe același palier aiuristic se află și agenții de genul CJRAE , intens politizate la nivelul conducerii ai căror reprezentanți in teritoriu încurca procesul educational. Rău de tot. In planul teoriei pedagogice aceste organizații de tip mamut cu mii de angajați! nu exista la nivel științific defel. Sunt doar rapoarte care se realizează semestrial și anual , rapoarte care au fost întocmite intr-o firma sau alta de ISJ-URI. Mii de oameni care taie frunze la câini și profesori care sunt in linia întâi realizându-și norma un 3-4 unitati sau localități.

  2. Atâta timp cât ARACIP nu se va bucura de autonomie sută la sută asa cum se intampla in cazul ARACIS , toate demersurile vor fi zadarnice , fiindcă ministerul va interveni cand si cum doreste pentru a bloca orice inițiativă care nu convine din punct de vedere politic . Asa ca sa ne lase dl Câmpeanu in pace cand vine vorba de reformă in domeniul educatiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like