Guvernele ar trebui să înceapă imediat să renunțe la a folosi profesorii ca suplinitori și la personalul necalificat pentru a acoperi deficitul de cadre didactice – recomandă Grupul la nivel înalt al ONU privind profesia didactică, din care și România a făcut parte

Foto: UNESCO

Guvernelor le este recomandat să elimine treptat utilizarea profesorilor pe bază de contract pe perioadă determinată și a personalului necalificat prin implementarea unui plan de tranziție care să includă evaluarea necesităților educaționale, potrivit Raportului panelului la nivel înalt al Secretarului General al Națiunilor Unite (ONU) privind profesia de profesor, lansat în februarie 2024.

Iată care sunt recomandările ONU în privința îmbunătățirii statutului și demnității profesiei didactice:

„Statutul și demnitatea profesiei de profesor trebuie protejate și întărite. Acest lucru poate fi realizat prin politici care recunosc relațiile umane ca fundament al profesiei didactice, inclusiv relația profesor-elev.

Statutul și demnitatea profesorilor sunt, de asemenea, direct legate de capacitatea acestora de a influența politicile privind munca lor, inclusiv curriculumul și practicile pedagogice. Politicile ar trebui să asigure autonomia și responsabilitatea profesorilor, bazate pe cunoștințe, competență și responsabilitate în cadrul obiectivelor educaționale, și să favorizeze un climat de încredere și respect între autoritățile școlare, comunități, elevi și profesori. Guvernele ar trebui, de asemenea, să se asigure că profesorii și organizațiile acestora pot participa la dialogul social, inclusiv la negocierea colectivă și la dialogul privind politicile care afectează profesia.

În contextul transformării educației, sursele de identitate, demnitate și respect pentru profesori trebuie, de asemenea, să se schimbe. Profesorii nu mai sunt doar furnizori de cunoștințe, ci au acum rolul esențial de a ghida elevii în procesul de descoperire de sine, promovând o învățare incluzivă, eficientă și relevantă. Guvernele ar trebui să elaboreze politici educaționale care să sprijine această schimbare culturală.

Pentru a inspira și atrage tinerii în profesie, țările ar trebui să promoveze recunoașterea publică a profesiei de profesor prin campanii de promovare și politici coerente, mesaje care să recunoască importanța socială a profesorilor și expertiza lor profesională, precum și să recunoască profesorii deosebiți.

Violența, hărțuirea, intimidarea sau amenințările, indiferent de sursă, subminează statutul și demnitatea profesorilor și funcțiile lor educaționale. Trebuie să se aloce resurse adecvate pentru a asigura securitatea și libertatea profesorilor de orice fel de intimidare sau ingerință externă. Guvernele ar trebui să elaboreze politici care să descurajeze amenințările viitoare, trăgând la răspundere pe cei vinovați.

Guvernele ar trebui să înceapă imediat eliminarea treptată a utilizării profesorilor cu contracte pe perioadă determinată și a angajării de personal necalificat pentru a acoperi lipsa de cadre didactice. Politicile ar trebui să urmărească formarea persoanelor angajate în astfel de tipuri de contracte pentru a deveni profesori calificați, inclusiv prin recunoașterea experienței anterioare și acreditarea competențelor necesare pentru o performanță eficientă la catedră”, arată grupul la nivel înalt al Secretarului General al Națiunilor Unite.

Pe 4 octombrie, într-un mesaj de Ziua Internațională a Profesorilor, Stefania Giannini, director general adjunct pentru Educație al UNESCO, a tras un nou semnal de alarmă privind deficitul global de peste 44 de milioane de profesori până în 2030 pe care siustemele de învățămâmt din întreaga lume îl vor avea.

Începând cu 1 septembrie 2022, în cadrul celei de-a șaptea sesiuni a Adunării Generale a Națiunilor Unite, liderii mondiali din domeniul educației s-au reunit la Summitul Transforming Education, un eveniment dedicat transformării durabile a educației, care a avut loc chiar în România.

Raportul conține o serie de recomandări ale ONU, formulare după contribuția specialiștilor din toată lumea. La crearea acestora a participat și actualul ministru al Educației, Ligia Deca, potrivit postărilor publice ale acesteia, pe pagina sa de Facebook și pe pagina Ministerului Educației.

Cu toate acestea, deși în trecut aceasta menționa importanța participării României la asemenea eveniment, de la lansarea raportului și până la publicarea acestui articol mnici Ligia Deca și nici Ministerul Educației nu au promovat recomandările respective în România, recomandări care sunt publice încă din 24 februarie 2024.

Postarea Ligiei Deca din 27 martie 2024, la o lună după publicarea raportului, conține poza cu grupul de lucru și în primul comentariu este publicat linkul spre raport. În mesajul său, Ligia Deca relua temele principale și scria: „Cred în aceste recomandări și voi continua să le promovez în forurile internaționale din care fac parte!”. Deci niciun fel de promovare în România.

În mesajul de mai sus, Ligia Deca menționa atunci că „am pledat pentru salarii competitive, pregătirea temeinică a profesorilor și eliberarea acestora de sarcini administrative în exces.” În contrast cu „pledoaria” ministrului, salariile profesorilor din România sunt în continuare printre cele mai mici de la nivelul statelor OCDE și UE, „pregătirea temeinică a profesorilor” este la fel în România, fără să sufere vreo reformă, iar de „eliberarea acestora de sarcini administrative în exces” nu poate fi vorba, biorocratizarea fiind la apogeu în școli și inspectorate, potrivit analizelor publicate de Edupedu.ro recent.

Postarea Ligiei Deca din 5 octombrie 2023:

Postarea Ligiei Deca din 14 septembrie 2023:

Postarea Ligiei Deca din 19 iulie 2023:

Postarea Ligiei Deca pe același subiect, din 24 iunie 2023:

Cine a făcut parte din grupul de lucru:

Co-Președinți

Membri

Membri ex-officio

Exit mobile version