Guvernelor le este recomandat să elimine treptat utilizarea profesorilor pe bază de contract pe perioadă determinată și a personalului necalificat prin implementarea unui plan de tranziție care să includă evaluarea necesităților educaționale, potrivit Raportului panelului la nivel înalt al Secretarului General al Națiunilor Unite (ONU) privind profesia de profesor, lansat în februarie 2024.
Iată care sunt recomandările ONU în privința îmbunătățirii statutului și demnității profesiei didactice:
„Statutul și demnitatea profesiei de profesor trebuie protejate și întărite. Acest lucru poate fi realizat prin politici care recunosc relațiile umane ca fundament al profesiei didactice, inclusiv relația profesor-elev.
Statutul și demnitatea profesorilor sunt, de asemenea, direct legate de capacitatea acestora de a influența politicile privind munca lor, inclusiv curriculumul și practicile pedagogice. Politicile ar trebui să asigure autonomia și responsabilitatea profesorilor, bazate pe cunoștințe, competență și responsabilitate în cadrul obiectivelor educaționale, și să favorizeze un climat de încredere și respect între autoritățile școlare, comunități, elevi și profesori. Guvernele ar trebui, de asemenea, să se asigure că profesorii și organizațiile acestora pot participa la dialogul social, inclusiv la negocierea colectivă și la dialogul privind politicile care afectează profesia.
În contextul transformării educației, sursele de identitate, demnitate și respect pentru profesori trebuie, de asemenea, să se schimbe. Profesorii nu mai sunt doar furnizori de cunoștințe, ci au acum rolul esențial de a ghida elevii în procesul de descoperire de sine, promovând o învățare incluzivă, eficientă și relevantă. Guvernele ar trebui să elaboreze politici educaționale care să sprijine această schimbare culturală.
Pentru a inspira și atrage tinerii în profesie, țările ar trebui să promoveze recunoașterea publică a profesiei de profesor prin campanii de promovare și politici coerente, mesaje care să recunoască importanța socială a profesorilor și expertiza lor profesională, precum și să recunoască profesorii deosebiți.
Violența, hărțuirea, intimidarea sau amenințările, indiferent de sursă, subminează statutul și demnitatea profesorilor și funcțiile lor educaționale. Trebuie să se aloce resurse adecvate pentru a asigura securitatea și libertatea profesorilor de orice fel de intimidare sau ingerință externă. Guvernele ar trebui să elaboreze politici care să descurajeze amenințările viitoare, trăgând la răspundere pe cei vinovați.
Guvernele ar trebui să înceapă imediat eliminarea treptată a utilizării profesorilor cu contracte pe perioadă determinată și a angajării de personal necalificat pentru a acoperi lipsa de cadre didactice. Politicile ar trebui să urmărească formarea persoanelor angajate în astfel de tipuri de contracte pentru a deveni profesori calificați, inclusiv prin recunoașterea experienței anterioare și acreditarea competențelor necesare pentru o performanță eficientă la catedră”, arată grupul la nivel înalt al Secretarului General al Națiunilor Unite.
Pe 4 octombrie, într-un mesaj de Ziua Internațională a Profesorilor, Stefania Giannini, director general adjunct pentru Educație al UNESCO, a tras un nou semnal de alarmă privind deficitul global de peste 44 de milioane de profesori până în 2030 pe care siustemele de învățămâmt din întreaga lume îl vor avea.
Începând cu 1 septembrie 2022, în cadrul celei de-a șaptea sesiuni a Adunării Generale a Națiunilor Unite, liderii mondiali din domeniul educației s-au reunit la Summitul Transforming Education, un eveniment dedicat transformării durabile a educației, care a avut loc chiar în România.
Raportul conține o serie de recomandări ale ONU, formulare după contribuția specialiștilor din toată lumea. La crearea acestora a participat și actualul ministru al Educației, Ligia Deca, potrivit postărilor publice ale acesteia, pe pagina sa de Facebook și pe pagina Ministerului Educației.
Cu toate acestea, deși în trecut aceasta menționa importanța participării României la asemenea eveniment, de la lansarea raportului și până la publicarea acestui articol mnici Ligia Deca și nici Ministerul Educației nu au promovat recomandările respective în România, recomandări care sunt publice încă din 24 februarie 2024.
Postarea Ligiei Deca din 27 martie 2024, la o lună după publicarea raportului, conține poza cu grupul de lucru și în primul comentariu este publicat linkul spre raport. În mesajul său, Ligia Deca relua temele principale și scria: „Cred în aceste recomandări și voi continua să le promovez în forurile internaționale din care fac parte!”. Deci niciun fel de promovare în România.
În mesajul de mai sus, Ligia Deca menționa atunci că „am pledat pentru salarii competitive, pregătirea temeinică a profesorilor și eliberarea acestora de sarcini administrative în exces.” În contrast cu „pledoaria” ministrului, salariile profesorilor din România sunt în continuare printre cele mai mici de la nivelul statelor OCDE și UE, „pregătirea temeinică a profesorilor” este la fel în România, fără să sufere vreo reformă, iar de „eliberarea acestora de sarcini administrative în exces” nu poate fi vorba, biorocratizarea fiind la apogeu în școli și inspectorate, potrivit analizelor publicate de Edupedu.ro recent.
Postarea Ligiei Deca din 5 octombrie 2023:
Postarea Ligiei Deca din 14 septembrie 2023:
Postarea Ligiei Deca din 19 iulie 2023:
Postarea Ligiei Deca pe același subiect, din 24 iunie 2023:
Cine a făcut parte din grupul de lucru:
Co-Președinți
- E.S. Dna. Kersti Kaljulaid, fost Președinte al Republicii Estonia
- E.S. Dna. Paula-Mae Weekes, fost Președinte al Republicii Trinidad și Tobago
Membri
- Dna. Ligia Deca, Ministrul Educației din România
- Dna. Angelina Matsie Motshekga, Ministrul Educației de Bază din Africa de Sud
- Dna. Jutta Urpilainen, Comisar European pentru Parteneriate Internaționale
- Dl. Jaime Perczyk, Rector al Universității Naționale din Hurlingham și fost Ministru al Educației (2021-2023) în Argentina
- Dna. Ida Fauziyah, Ministrul Muncii din Indonezia
- Dl. Sebastian Berger, Director Executiv al Forumului Global al Studenților
- Dl. Gerhard F. Braun, Comitetul pentru Educație al Asociației Patronale Germane
- Dna. Linda Darling-Hammond, Profesor Emerit la Universitatea Stanford și Președinte al Learning Policy Institute
- Dna. Manal Hdaife, director de școală în Liban și președinte al Comitetului Interregional pentru Țările Arabe din cadrul Education International
- Dna. Susan Hopgood, Președinte al Education International
- Dl. Tiago Pitta e Cunha, Director General al Fundației Oceano Azul
- Dl. Mamadou Cellou Souaré, Confederația Generală a Întreprinderilor din Guineea
- Dl. Gorgui Sow, consultant independent din Senegal, specializat în politici educaționale și advocacy
- Dl. Mike Thiruman, Secretar General al Sindicatului Profesorilor din Singapore
- Dna. Denise Vaillant, Decan la Institutul de Educație al Universității ORT din Uruguay și Președinte al Comitetului Comun de Experți ILO-UNESCO pentru Aplicarea Recomandărilor privind Personalul Didactic
- Dna. Andria Zafirakou, autoare și profesoară din Marea Britanie, câștigătoare a Premiului Global Teacher în 2018
Membri ex-officio
- Dl. Gilbert F. Houngbo, Director General al OIM (Organizația Internațională a Muncii)
- Dna. Audrey Azoulay, Director General al UNESCO
- Dl. Leonardo Garnier, Consilier Special al Secretarului General al ONU pentru Transformarea Educației
7 comments
Momentan, ONU vorbește pe ocolite. Adevărul e că vor să implementeze roboți în școli în locul oamenilor (profesori), și se leagă (momentan) de cei mai “slabi” (precum fac prădătorii) necalificați/calificați angajați pe perioadă determinată. Mai târziu le vine rândul și celor titulari etc.
Să vedem cât mai rabdă Dumnezeu (astfel de idei cu roboți în școală)…timpul (sfârșitul) se apropie….La fel a fost în zilele lui Noe, la fel a fost în zilele lui Lot cu Sodoma și Gomora.
Lasă că ne dam cu Putin și el nu e cu roboteii.
Mai vine cineva cu o altă bazaconie? Mai bine ar elimina atâta birocrație pentru a lăsa profesorii calificați sau nu să învețe carte pe elevi. Toată ziua facem hârtii, dosare, situații care trebuie date URGENT…..că ne cere INSPECRORATUL!
Sunt din nou suplinitor după ce am fost titular pe perioada de viabilitate a postului și trebuie să recunosc că după 8 ani și 11 luni, nu mă simt confortabil in postura de suplinitor!!!!
Sistemul de învățământ este ierarhic! Tot ce se face in școli e cu acordul isj, ministerului!
Caz actual:
Un titular al instituției, având vechime mare și competențe potrivite, nu a primit ore care erau in școală și pe care legea i le-ar fi dat- ca ore suplimentare! Doamna director le-a promis, apoi le-a și dat unei titulare aflată la peste 50 km, tocmai numită acolo, iar anul următor a și adus-o titulară in școală! Locul lăsat liber a fost înlocuit, tot așa….până ce au rămas undeva posturi neacoperite! Pic cu pic, o baltă mare!
Nu mai vorbim că acum are in școală ore alese cu ,,doamna” director, care, fiind la al treilea comportament de acest tip, știe cum să mintă cât să pară firesc (pentru fraieri)!
S-au vândut și se vând zilnic iluzii! Pe bani, pe servicii, pentru prezent și viitor- amanetat la cel mai înalt nivel, căci tinerele ,,doamne” profesoare (unele cândva, astăzi oameni de nadejde ai C.A. -cu vechime mare in funcție) vor forma indivizilor din școală( elevi, colegi) o viziune practicată despre cum se fac treburile in România! Tinerețea lor – manifestată ca o virtute căpătată prin efort-nu din firescul vieții- tropăită peste orice respect (căci se văd cu grade si trepte de salarizare repede luate egalele oricui), la pachet cu cele de douăzeci de ani de activitate, care, mergând pe aceeași rețetă (acum cu funcții împământenite, luate pe aceleași criterii), fac un amestec ușor de intuit spre ce ne ducem!
La capătul celalalt, efortul nerecunoscut a unor generații anterioare, cât și șansa unor pași firești de devenire a noilor generații!
Despre ce vorbim? Totul a fost făcut în ultimii treizeci de ani aiurea, ori din dorința de câștig rapid, ori din indolență sau din ignoranță! Cu propuneri vs. acceptari de funcții în afara unor criterii valorice ( mergându-se, clar, chiar pe criterii inversate din punct de vedere al valorii)!
Noi am fost martori!
Am fost șocați mai întâi, apoi manipulați că nu stim noi totul ( ba, chiar nimic!), că ei își asumă etc.!
Așa s-a ajuns aici!
Plata va fi cumplită: educația copiilor noștri!
Putem să mai schimbăm, putem să mai salvăm! Vrem?
Este necesară o selecție serioasa.Multi dintre profesorii titulari care au și grade didactice, chiar și gradul didactic I sunt slab pregătiți profesional,superficiali,leneși.Sunt prea putini cei care sunt profesionisti adevărați .Cu câteva flori nu o sa fie primăvară niciodată.
Dacă vor să ne mai distrugă și ceea ce z mai rămas din învățământ,guvernul nu are decât să asculte de recomandarea ONU..