GRAFIC Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal. În timp ce în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi, doar într-un singur județ acesta este conform legii

Număr de elevi cu CES din școlile de masă alocat unui profesor de sprijin, anul școlar 2023-2024

Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024. În același timp, numărul profesorilor de sprijin nu acoperă nevoile elevilor și nu se respectă legislația în vigoare privind numărul de elevi alocat unui profesor de sprijin. De exemplu, în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi cu CES din învățământul de masă, în loc de 8-12 elevi.

Chiar ministrul Educației, Ligia Deca, recunoștea lipsa de personal suport din școli, consilieri școlari și profesori de sprijin, în aprilie 2024: 

„Nu am desființat centrele județene de asistență și resurse, cum era poate în prima variantă a legii scoasă dezbatere publică. Le-am păstrat. Am zis să vedem câți profesori de sprijin avem, ca să putem să avem o evidență clară și să putem să-i alocăm acolo unde este cea mai mare nevoie de ei. Dar, dacă suntem sinceri, noi, sistemele publice mari educație, asistență socială, sănătate, suferim în continuare de o teribilă lipsă de personal, mai ales în zona aceasta suport”.

Informații pe scurt

Ministerul Educației a transmis date diferite privind numărul elevilor cu CES din învățământul de masă în anul școlar 2023-2024: 51.784 și 57.125

Datele privind numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă pe județe și ani școlari au fost transmise senatorului Adrian Hatos de către Ministerul Educației, prin secretarul de stat Florian Lixandru, pe 21.03.2024.

Alte date privind numărul elevilor cu CES din învățământul de masă și numărul profesorilor de sprijin, pe județe, în anul școlar 2023-2024 au fost transmise senatoarei Silvia Dinică de către Ministerul Educației, prin secretarul de stat Sorin Ion, pe 08.04.2024.

Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale din învățământul de masă aproape s-a triplat din 2019 până în 2023, conform datelor Ministerului

Numărul total al elevilor cu CES în anul școlar 2023-2024, conform informațiilor transmise de minister pe 8 aprilie

Numărul elevilor cu CES din învățământul de masă51.784
Numărul elevilor cu CES din învățământ special19.450
Total71.234
Județele cu cei mai mulți elevi cu CES în învățământul de masă și numărul profesorilor de sprijin
Numărul  de elevi cu CES din învățământul de masă alocat unui profesor de sprijin, conform datelor din 8 aprilie

Unui profesor de sprijin ii revin 8-12 elevi, conform metodologiei în vigoare, privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, din 7 octombrie 2011. 

În realitate, doar în județul Tulcea sunt 10 elevi la un profesor de sprijin în învățământul de masă. La polul opus, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi în Galați și 107 elevi în Călărași.

Norma didactică și atribuțiile profesorului de sprijin se vor schimba începând cu anul școlar următor

Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE, pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației, prevede atribuții noi pentru profesorii de sprijin și norma didactică în funcție de nivelul de sprijin în care va fi încadrat elevul, conform legii învățământului preuniversitar. 

Astfel, „activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă și/sau în camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic și alte spații dedicate. 

Cel puţin jumătate din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/clasă, în timpul activităţilor/lecţiilor de predare-învăţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupă/clasă. 

Numărul de ore, disciplinele de învăţământ, spațiul în care se desfășoară activitățile (sala de grupă/clasă/ cameraresursă), precum și alte aspecte care privesc organizarea activității profesorului itinerant şi de sprijin sunt stabilite de comun acord prin consultarea cu echipa multidisciplinară și în funcție de nivelul de sprijin educațional de care beneficiază fiecare antepreșcolar/preșcolar / elev cu CES. 

Normarea și salarizarea personalului din CJRAE/CMBRAE se realizează conform legislaţiei în vigoare. În cadrul unităților școlare cu personalitate juridică: 

Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din departamentul de servicii educaționale specializate cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel: 

a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor itineranți și de sprijin, activitate directă cu antepreșcolarul/peșcolarul/elevul integrat, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte etc; 

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea planurilor educaționale personalizate, colaborarea cu comunitatea educațională/locală etc. 

Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din unitatea de învățământ cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel: 

a) 18 ore/săptămână aferente normei de predare se realizează prin: activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învăţământ; participare, în timpul orelor de predare-învăţare, la activităţile care se desfăşoară în clasă; participare la activităţile educative şcolare şi extraşcolare din grupă/clasă în calitate de observator, consultant, coparticipant etc; 

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea planurilor educaționale personalizate, activități de mentorat, colaborarea cu comunitatea educațională/locală etc”, conform noului regulament de organizare al CJRAE, pus în dezbatere publică.

Datele transmise de Ministerul Educației

JudețNumăr elevi cu CES învățământ de masă – 21 martieNumăr elevi cu CES învățământ de masă – 8 aprilieNumăr profesori de sprijinNumăr de elevi cu CES alocat unui profesor de sprijin, conform datelor din 8 aprilie
Alba1.0071.0143231
Arad1.2801.2368614
Argeș1.9091.7419718
Bacău1.5341.2413140
Bihor1.7911.6527123
Bistrița-Năsăud1.1281.0632936
Botoșani2.4922.1104349
Brașov1.3271.2998515
Brăila1.1711.0644225
București4.5103.79419719
Buzău1.2721.0702346
Caraș-Severin1.1871.1037215
Călărași4684294107
Cluj2.3162.0619721
Constanța1.6381.5002462
Covasna6435691831
Dâmbovița1.7551.5533840
Dolj1.4271.2793536
Galați1.2721.1388142
Giurgiu273248831
Gorj1.1041.0303926
Harghita9058144816
Hunedoara1.1051.0892937
Ialomița9989213030
Iași1.7071.4393936
Ilfov9127662333
Maramureș1.0749013923
Mehedinți9229025815
Mureș1.3711.2521489
Neamț2.5122.4845148
Olt7727172232
Prahova1.5031.3465922
Satu Mare5695582027
Sălaj1.1451.0352051
Sibiu1.5401.3116719
Suceava2.0171.8965335
Teleorman7476462823
Timiș2.4902.1848625
Tulcea3603543310
Vaslui1.2051.1031478
Vâlcea1.0671.2582844
Vrancea7006141251
Total57.12551.7841.852
Sursa date: Ministerul Educației
Citește și:
Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE: Numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped, trei departamente noi și mai mulți consilieri școlari prin transformarea unor posturi – proiect
Ligia Deca recunoaște lipsa de personal suport din școli: Ca profesorii să poată să facă ce știu ei mai bine, educație, avem nevoie de specialiști care să ne ajute pe zonele conexe, prevenire abandon, elevi cu CES, aplicare la proiecte europene
Exit mobile version