Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024. În același timp, numărul profesorilor de sprijin nu acoperă nevoile elevilor și nu se respectă legislația în vigoare privind numărul de elevi alocat unui profesor de sprijin. De exemplu, în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi cu CES din învățământul de masă, în loc de 8-12 elevi.
Chiar ministrul Educației, Ligia Deca, recunoștea lipsa de personal suport din școli, consilieri școlari și profesori de sprijin, în aprilie 2024:
„Nu am desființat centrele județene de asistență și resurse, cum era poate în prima variantă a legii scoasă dezbatere publică. Le-am păstrat. Am zis să vedem câți profesori de sprijin avem, ca să putem să avem o evidență clară și să putem să-i alocăm acolo unde este cea mai mare nevoie de ei. Dar, dacă suntem sinceri, noi, sistemele publice mari educație, asistență socială, sănătate, suferim în continuare de o teribilă lipsă de personal, mai ales în zona aceasta suport”.
Informații pe scurt
- Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale din învățământul de masă aproape s-a triplat din 2019 până în 2023.
- În anul școlar 2023-2024 sunt 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie.
- Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin.
- Dupa alte date, transmise tot de ministerul Educației, ar fi 57.125 elevi cu CES în învățământul de masă în anul școlar 2023-2024.
- Doar în județul Tulcea sunt 10 elevi la un profesor de sprijin în învățământul de masă. La polul opus, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi în Galați și 107 elevi în Călărași.
Ministerul Educației a transmis date diferite privind numărul elevilor cu CES din învățământul de masă în anul școlar 2023-2024: 51.784 și 57.125
Datele privind numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă pe județe și ani școlari au fost transmise senatorului Adrian Hatos de către Ministerul Educației, prin secretarul de stat Florian Lixandru, pe 21.03.2024.
Alte date privind numărul elevilor cu CES din învățământul de masă și numărul profesorilor de sprijin, pe județe, în anul școlar 2023-2024 au fost transmise senatoarei Silvia Dinică de către Ministerul Educației, prin secretarul de stat Sorin Ion, pe 08.04.2024.
Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale din învățământul de masă aproape s-a triplat din 2019 până în 2023, conform datelor Ministerului
Numărul total al elevilor cu CES în anul școlar 2023-2024, conform informațiilor transmise de minister pe 8 aprilie
Numărul elevilor cu CES din învățământul de masă | 51.784 |
Numărul elevilor cu CES din învățământ special | 19.450 |
Total | 71.234 |
Județele cu cei mai mulți elevi cu CES în învățământul de masă și numărul profesorilor de sprijin
Numărul de elevi cu CES din învățământul de masă alocat unui profesor de sprijin, conform datelor din 8 aprilie
Unui profesor de sprijin ii revin 8-12 elevi, conform metodologiei în vigoare, privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, din 7 octombrie 2011.
În realitate, doar în județul Tulcea sunt 10 elevi la un profesor de sprijin în învățământul de masă. La polul opus, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi în Galați și 107 elevi în Călărași.
Norma didactică și atribuțiile profesorului de sprijin se vor schimba începând cu anul școlar următor
Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE, pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației, prevede atribuții noi pentru profesorii de sprijin și norma didactică în funcție de nivelul de sprijin în care va fi încadrat elevul, conform legii învățământului preuniversitar.
Astfel, „activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă și/sau în camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic și alte spații dedicate.
Cel puţin jumătate din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/clasă, în timpul activităţilor/lecţiilor de predare-învăţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupă/clasă.
Numărul de ore, disciplinele de învăţământ, spațiul în care se desfășoară activitățile (sala de grupă/clasă/ cameraresursă), precum și alte aspecte care privesc organizarea activității profesorului itinerant şi de sprijin sunt stabilite de comun acord prin consultarea cu echipa multidisciplinară și în funcție de nivelul de sprijin educațional de care beneficiază fiecare antepreșcolar/preșcolar / elev cu CES.
Normarea și salarizarea personalului din CJRAE/CMBRAE se realizează conform legislaţiei în vigoare. În cadrul unităților școlare cu personalitate juridică:
- un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.
- un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III, integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.
- un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.
Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din departamentul de servicii educaționale specializate cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor itineranți și de sprijin, activitate directă cu antepreșcolarul/peșcolarul/elevul integrat, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte etc;
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea planurilor educaționale personalizate, colaborarea cu comunitatea educațională/locală etc.
Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din unitatea de învățământ cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore/săptămână aferente normei de predare se realizează prin: activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învăţământ; participare, în timpul orelor de predare-învăţare, la activităţile care se desfăşoară în clasă; participare la activităţile educative şcolare şi extraşcolare din grupă/clasă în calitate de observator, consultant, coparticipant etc;
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea planurilor educaționale personalizate, activități de mentorat, colaborarea cu comunitatea educațională/locală etc”, conform noului regulament de organizare al CJRAE, pus în dezbatere publică.
Datele transmise de Ministerul Educației
Județ | Număr elevi cu CES învățământ de masă – 21 martie | Număr elevi cu CES învățământ de masă – 8 aprilie | Număr profesori de sprijin | Număr de elevi cu CES alocat unui profesor de sprijin, conform datelor din 8 aprilie |
Alba | 1.007 | 1.014 | 32 | 31 |
Arad | 1.280 | 1.236 | 86 | 14 |
Argeș | 1.909 | 1.741 | 97 | 18 |
Bacău | 1.534 | 1.241 | 31 | 40 |
Bihor | 1.791 | 1.652 | 71 | 23 |
Bistrița-Năsăud | 1.128 | 1.063 | 29 | 36 |
Botoșani | 2.492 | 2.110 | 43 | 49 |
Brașov | 1.327 | 1.299 | 85 | 15 |
Brăila | 1.171 | 1.064 | 42 | 25 |
București | 4.510 | 3.794 | 197 | 19 |
Buzău | 1.272 | 1.070 | 23 | 46 |
Caraș-Severin | 1.187 | 1.103 | 72 | 15 |
Călărași | 468 | 429 | 4 | 107 |
Cluj | 2.316 | 2.061 | 97 | 21 |
Constanța | 1.638 | 1.500 | 24 | 62 |
Covasna | 643 | 569 | 18 | 31 |
Dâmbovița | 1.755 | 1.553 | 38 | 40 |
Dolj | 1.427 | 1.279 | 35 | 36 |
Galați | 1.272 | 1.138 | 8 | 142 |
Giurgiu | 273 | 248 | 8 | 31 |
Gorj | 1.104 | 1.030 | 39 | 26 |
Harghita | 905 | 814 | 48 | 16 |
Hunedoara | 1.105 | 1.089 | 29 | 37 |
Ialomița | 998 | 921 | 30 | 30 |
Iași | 1.707 | 1.439 | 39 | 36 |
Ilfov | 912 | 766 | 23 | 33 |
Maramureș | 1.074 | 901 | 39 | 23 |
Mehedinți | 922 | 902 | 58 | 15 |
Mureș | 1.371 | 1.252 | 14 | 89 |
Neamț | 2.512 | 2.484 | 51 | 48 |
Olt | 772 | 717 | 22 | 32 |
Prahova | 1.503 | 1.346 | 59 | 22 |
Satu Mare | 569 | 558 | 20 | 27 |
Sălaj | 1.145 | 1.035 | 20 | 51 |
Sibiu | 1.540 | 1.311 | 67 | 19 |
Suceava | 2.017 | 1.896 | 53 | 35 |
Teleorman | 747 | 646 | 28 | 23 |
Timiș | 2.490 | 2.184 | 86 | 25 |
Tulcea | 360 | 354 | 33 | 10 |
Vaslui | 1.205 | 1.103 | 14 | 78 |
Vâlcea | 1.067 | 1.258 | 28 | 44 |
Vrancea | 700 | 614 | 12 | 51 |
Total | 57.125 | 51.784 | 1.852 |
22 comments
Ce se va intampla cu invatatorii de sprijin? Nu se vorbeste decat despre prof de sprijin. La mine in scoala se vorbeste ca invatatorii de sprijin raman in scoala specială incadrati la clasa. Stiti ceva ?
Se spune in lege despre prof de sprijin ca o sa apartina de CJRAE. Dar educatoarele de sprijin si invatatorii de sprijin? Nu se spune nimic.
O întreagă industrie se dezvoltă, încet și sigur, în jurul CES. Primesc locuri separate la admiterea în liceu, mai apoi programe adaptate special la Bacalaureat etc. Câți elevi trec prin învățământ pe această bază și își cumpără respectivele certificate, la fel cum se practică și cu adeverințele de apartenență la etnia rromă? Cine verifică corectitudinea eliberării certificatelor CES?
La ce salarii exista pentru debutanți nici nu mă miră. Sunt primul an și deja am decis sa nu merg mai departe. copiii mă iubesc și totul e cool dar nu când nu îmi permit o chirie sau o viață decentă. soarta.
Corect. Iar munca, dacă este făcută așa cum ar trebui făcută, este dificilă (e grea și cu copiii ”normali”, non-neurodivergenți, dar leneși sau slab dotați intelectual sau slab motivați, darămite cu copiii care niciodată nu vor avea acel nivel minimal…)
Îi apreciez enorm pe toți cei care fac o muncă grea, penibilă (din cauza condițiilor de muncă), dar negreșit sunt printre primii care cedează (intră în burnout) și merg oriunde altundeva. Nesimțiții care ne conduc au impresia că pot încărca spatele cămilei la nesfârșit, până la rupere, pentru că ”a mers până acum”. Dar când există opțiuni (inclusiv de emigrare), nu mai stă nimeni legat de glie ca să fie folosit până la abrutizarea totală. Ideea că ”dacă-ți place, de ce să fii și plătit pentru munca ta” e dusă în absurd.
De parcă dacă ai vocație (cel puțin inițial) meriți să fii abuzat până la epuizare de angajator (la stat sau privat), pentru că poate și i se permite…
Nu ar trebui sa fie integrati in invatamantul de masa, ar putea învăța acasă, asa cum ar fi normal, pe masura cerintelor lor speciale: sa scrie, sa citeasca, sa socoteasca, la nivelul la care le este comfortabil. Banii alocati de către stat pentru ei ar trebui sa ii urmeze sub forma unor vouchere pentru inot, kinetoterapie, terapie aba, prin arta, muzica, neurofeedback, și asa mai departe…Iar când ar fi pregătiti ar putea sa devina audienti și eventual sa fie inscrisi in invatamantul de masa in anul de studiu care li s-ar potrivi. Pentru asta ar trebui reglementat invatamantul acasă, ar trebui proiect, norme, manuale in limba romana, dorinta…
Dar profesorii logopezi, numărul lor este extrem de puțin. Se prefera sa trimitem parintii la cabinete private? Dar facilitatorul la clasă? Când se vor clarifica rolurile și când va fi cu adevărat o școală care sprijină elevii, dar și profesorul de la clasă,
in ritmul asta ,din păcate , în curând cei cu CES vor fi majoritari 🤔…
Datele nu sunt reale. Exista mult mai mulți elevi cu CES nediagnosticati, pentru că părinții nu vor sau nu au posibilitatea să ii duca la medic.
Adica cei de la CJRAE vor face ceva nu doar proiecte de la ei din birourile lor frumoase? De obicei se aduna la o masa rotunda si se bat usor pe umar: vai! ce buni si destepti suntem noi! Psihologii de acolo vor merge la clase? Miram-as!
Cjrae e un instituție inutila. Ca și directorii Cjrae.
Draga Ana, un copil cu CES, mai ales cei cu autism sau intarziere de vorbire, cognitiva nu poate învăța comportamente normale decât printre copiii normali. Degeaba face el ore zilnic de terapie de la 3 ani. E un mediu artificial. Și nu e suficient doar joaca în parc. Ca nu se joaca alți copiii cu el.
Nu trebuie sa stea 8 ore în clasa cu ceilati, dar măcar 2 ore pe zi și pauzele comune.
Exista un proiect in care se pot face clase speciale în cadrul școlilor cu acordul și votul consiliului profesoral. Adică dacă sunt copiii care au pierdut materia, sau cu CES se reunesc intr-o clasa chiar dacă sunt diferențe și de 2 ani între ei, se pune un profesor specializat și se preda materia în ritmul lor, comunicare și matematica. Iar la engleza, geografie etc…participa la ore cu ceilati din clasa lor.
Dar directorii nu vor, sa facă un efort pt asta.
Un profesor pt elevii cu CES ar trebui zilnic 1 ora / 2 nu 1 ora pe saptamana.
Sa faci tu cu ei ore la clase normale! Eu nu vreau sa ajung candva la psihiatrie. Am multi de-astia in toate clasele si pe langa faptul ca-ti iei campii cu astfel de elevi in clase de 30-40 elevi, niciodata nu ti faci datoria fata de ceilalti, pentru ca esti vesnic intr-o actiune de politie si psihiatrie la cei cu CES. De ce am lasa in invatamant de masa niste animale care lovesc, urla, fac scene de psihiatrie? Ceilalti elevi au dreptul la educatie si noi nu putem sa le-o dam din cauza acestor specimene violente sau deraiate mintal. Pentru acestia exista invatamant special. Am elevi cu CES autisti care se ca.ca pe ei si mananca sau care trag cu pumnii in colegi fara motiv pana obosesc. Am care a venit cu cutit la scoala si taia fata de masa de la catedra(bine ca doar atat deocamdata). Intelegeti odata ca unii chiar nu pot fi integrati. Au grade grave si CJRAE se face ca nu vede, ca deh, ordin de sus sa-i integram in invatamant ds masa.
Am cel putin cate un copil cu CES in fiecare clasa la care predau. Majoritatea deranjeaza foarte mult orele si eu, ca profesor, nu ma pot ocupa exclusiv de unul, doi, trei sau chiar cinci elevi. Ce fac cu ceilalti? Cand spun ca deranjeaza, nu ma refer la simple obraznicii. Unii injură, altii strigă sau isi izbesc lucrurile si isi deranjeaza colegii de banca. Saptamanal curg reclamatiile din partea celorlalti patinti care acuza ca orele mele de matematica sunt un fiasco total. La fel e si la celelalte obiecte. Luna trecuta, un elev cu CES de a VI-a si-a dat pantalonii jos si a mimat un act sexual pe catedra. Altul a aruncat cu telefonul in colega de chimie.
Oferiti-mi, va rog, solutii care sa si functioneze. Cum sa procedez?
Dacă nu veți mai da burse,nu se vor mai preface ca sunt bătuți în cap ca să ia banii.Am și eu asa ceva și face pe prostul după care se uita furis si șmecherește la mine.
Corect. CeS-ul a explodat, mai ales in rural, in urma deciziei de a se da foarteeee multi bani si bsneficii. Banii ar trebui dati sub forma unor vouchere de terapie..Sa se dovedeasca ca elevul autist spre ex face terapie, ca cel cu tulburari de oppzitie sau adhd fac consiliere la psihologi etc. Nu ca sa ii bea parintii.
Avem părinți pe care-i rugăm DE ANI DE ZILE să ducă copiii la evaluare pentru că e evident că au nevoie în primul rând de diagnostic, și apoi de ajutor. Iar părinții refuză cu obstinație, pentru că nu vor să vorbească ”lumea” despre copilul lor cum c-ar avea handicap. Și noi avem acei copii în clase, nediagnosticați, cu toate comportamentele aferente, dar oficial sănătoși… E un chin pentru toată lumea.
Iar asta în rural.
Foarte corect!Parintii cumpara cu mare greutate o anemica lista de rechizite,dupa care tot anul nu mai investesc nimic din banii primiti de la stat!
Datele par a fi mincinoase.
In Bucuresti un profesor de sprijin are si 30+ copii cu CES. Iar inconstientii aia de la CMBRAE emit decizii tot timpul anului, in asa fel incat o planificare a resurselor sa fie imposibila. Un profesor de sprijin incepe anul scolar cu vreo 20 de copii, sa zicem, apoi mai primeste cat poate duce, 30 si peste.
In scoli rareori exista o camera special amenajata pentru copii cu CES. Orele de sprijin se fac in clase, in laboratoare, mai stiu eu pe unde, chiar si in cancelarie. Eu am fost invitat odata sa fac orele pe hol, ca sa nu deranjez ordinea din clasa cu “handicapatii”.
Chiar daca exista un cabinet pentru copiii cu CES acesta nu este dotat cu absolut nimic. Jocurile, materialele, hartia, creioanele etc. sunt cumparate din banii profilor de sprijin.
Asistenta la ore este cea mai proasta posibila colaborare intre proful de sprijin si proful din invatamantul de masa. Dintre toate modurile de colaborare ministerul a ales-o pe cea mai putin eficienta.
Noua lege nu aduce cine stie ce noutati. Este facuta de niste habarnisti, fara legatura cu realitatea. Se vor face hartii mai multe pentru unii copii. Nu se schimba colaborarea cu scoala si proful din invatamantul de masa. Se pastreaza prostia cu 50% asistenta in clasa – asta inseamna ca stai langa copil in banca si chipurile lucrezi individual cu el in timp ce proful isi face ora lui, lol.
Se vor aduna toti profii de sprijin la prostia CMBRAE ca sa-i poata numara Deca. De parca acum nu ii poate numara. In plus se va infiinta inca o institutie ca sa se poata angaja pilele politicienilor. Prostia si incompetenta vor fi la ordinea zilei.
Chestii gen “un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii” sunt povesti de adormit copii.
Şcoala incluzivă – o necesitate în educaţia actuală.
Asta pentru ca se insistă să fie integrați în învățământul de masă, în detrimentul celor fără probleme, astfel nivelul educației aflându.se în cădere liberă. Asta vrea Europa de la noi. O nație de mediocri și oameni cu CES. Accentul se pune pe integrarea lor in societate, deși asta nu va fi posibil și se cunoaște. Rar se vorbește despre cei capabili de performanță.
Dincolo de lipsa profesorilor de sprijin, edupedu cereți imperativ Ministerului să vă pună la dispoziție ghidurile, metodologiile, materialele didactice pregătite și categorisite de CJRAE urile din țară, pentru profesorii care au elevi cu CES in școli de masă.
Sau să precizeze platforma de unde pot fi descărcate gratuit astfel de materiale, pentru toți anii de studiu, pe filiere și profile.
Veți avea o mare surpriză.
Sau poate că nu.
Înțelegeți că pt Ministerul educației si CJRAE-uri educarea reală a copiilor cu CES este doar de decor si pt conferințe de presă pompoase.