Gologan, despre predarea matematicii: Nu ar trebui să se bazeze pe reținerea unor rețete, ci pe contexte de viață și raționamente originale

3.038 de vizualizări
Radu Gologan / Foto: Facebook
Profesorul Radu Gologan, care pregătește lotul național al olimpicilor de matematică, a postat un mesaj pe Facebook în care cere Ministerului Educației să revină la predarea matematicii „cât mai aproape de intuiție” și fără „rigurozitatea exagerată” pe care o întâlnim de cele mai multe ori în școala românească.

„Ne-am dorit să revenim, cel puțin pentru clasele mici din gimnaziu, la prezentarea matematicii cât mai aproape de intuiție, cu minimum de formalism și rigurozitate exagerată și să lăsăm profesorului libertatea de a transmite noțiunile și faptele martematice cât mai natural, fără notații încărcate și accente formale care ii îndepărtează pe copii de esență fenomenelor”, a scris Gologan pe Facebook.

El spune că metoda abordată astăzi la clasă este potrivită mai mult cercetării matematice și învățământului superior de specializare, nu predării materiei în școli.

„Experiența ne spune că rolul primordial al matematicii școlare este de a dezvolta gândirea logică prin crearea de secvențe de judecată ce să poată analiză probleme legate de viață, nu neapărat cu conținut matematic. Competență fundamentală a omului viitorului va fi posibiliatetea de a învață noțiuni, rezultate și meserii noi, rapid și corect, iar pentru această e nevoie de gândire aplicată”, a mai spus Gologan.

Nu în ultimul rând, profesorul cere ca examenele naționale de matematică să nu mai fie bazate pe „reținerea unor rețete matematice”, ci pe „contexte din viață bazate pe raționamente originale”.

Mai jos, mesajul integral al lui Radu Gologan:

Câteva gânduri pentru dascălii matematicieni

În întreaga lume, matematica școlară pare a fi în impas. Probabil că imensul impact al mijoacelor IT și de comunicare au dus la o modificare majoră a modului de gândire și de atitudine a copiilor și tinerilor față de școală în general și față de matematică în special. Adesea, noi dascălii, simțim că nu avem mijloacele didactice și înțelegerea necesară pentru a ne adapta acestor schimbări. Se adaugă și istorica adversitate față de matematică a unei bune părți a elevilor, părinților și chiar a unor personalități influente în societate.

Prin modul în care Comisia de Matematică a MEN și SSMR a încercat să adapteze curriculumul matematic acestei modificări de paradigmă, ne-am dorit să revenim, cel puțin pentru clasele mici din gimnaziu, la prezentarea matematicii cât mai aproape de intuiție, cu minimum de formalism și rigurozitate exagerată și să lăsăm profesorului libertatea de a transmite noțiunile și faptele martematice cât mai natural, fără notațîi încărcate și accente formale care ii îndepărtează pe copii de esența fenomenelor. Nu e important, de exemplu, ca în calasele mici să facem distincții între unghi, măsura lui sau între segmente închise sau deschise, așa cum nu credem că atunci când se vorbește despre figuri geometrice, să insistăm spre deosebirea între egalitate și congruență.

Mulți dintre cei care am lucrat la acest program avem experiențe la catedră în toate formele de învățământ de peste 30 chiar 40 de ani. Am trecut și noi prin perioada în care școala Bourbaki influența programele de matematică, în anii 70-80. Formalizarea bourbakista a matematicii este utilă cercetării matemtaice și învățământului superior de specializare, dar considerăm acum, nefastă didactic. Experiența ne spune că rolul primordial al matematicii școlare este de a dezvolta gândirea logică prin crearea de secvențe de judecată ce să poată analiza probleme legate de viață, nu neapărat cu conținut matematic. Competența fundamentală a omului viitorului va fi posibiliatetea de a învață noțiuni, rezultate și meserii noi, rapid și corect, iar pentru aceasta, e nevoie de gândire aplicată.

Va mai trebui să facem un pas în viitor: nu examenele și testările naționale care să verifice reținerea unor rețete matematice vor revigora școala și atrage copiii spre matematică, ci cele cu contexte din viață, ce sunt bazate pe raționamente originale în modelarea matematică cu deschidere spre descoperire.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Agenția care acreditează școlile neagă toate acuzațiile Oanei Moraru, iar aceasta amenință cu instanța și cere demisia șefului agenției. ARACIP: Școala privată nu poate începe cursurile în acest an şcolar

“Respingem cu fermitate acuzațiile de abuz în serviciu”, spune agenția din subordinea Ministerului Educației care se ocupă de acreditarea și autorizarea școlilor. Într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro, ARACIP informează că…
Vezi articolul

Sindicatele profesorilor anunță că Ministerul Educației pregătește o ordonanță de urgență pentru a rezolva problema raportării lunare a activității pentru sporul de doctorat și pentru calcularea indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță la salariul net cuvenit funcției de bază – document

O serie de modificări legislative sunt în pregătire la Ministerul Educației, anunță cele două federații sindicale din Învățământ, potrivit unei informări trimise în teritoriu, obținută de Edupedu.ro. Conform documentului, ar…
Vezi articolul

Copiii și familiile din diasporă, care se află în situații dificile, vor putea apela un număr de telefon unic pe care îl dezvoltă Ministerul Familiei cu STS. Firea: Avem o avalanșă de cazuri semnalate din toată Europa, după apariția situației din Danemarca

Ministerul Familiei și Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) lucrează la dezvoltarea unui număr unic la care să poată suna din afara ţării copiii şi familiile aflate în situaţii dificile, a…
Vezi articolul

BREAKING Ghidul sanitar pentru redeschiderea școlilor, aprobat de miniștii Educației și Sănătății: intrarea în școli, eșalonată pe mai multe uși de acces, purtarea măștii este obligatorie pentru toți elevii și profesorii. Ce se întâmplă dacă apar cazuri de COVID-19

Intrarea în școală se va face eșalonat,  pe mai multe uși de acces, la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri, elevii vor urma trasee prestabilite în…
Vezi articolul

Peste 100 elevi ucraineni din clasele primare vor învăța după curriculum ucrainean la o școală de stat din București. Vor face ore online, dar vor fi prezenți în bănci și vor avea și cursuri de limba română

Luni, peste 60 de copii ucraineni refugiaţi în România au participat la o ceremonie prin care s-a marcat proiectul sprijinit de organizația Salvați Copiii la Şcoala nr. 73 “Barbu Delavrancea”…
Vezi articolul