Goana după adeverințe a profesorilor, întețită de România Educată. „Contribuția” profesorilor la activitățile extrașcolare este luată în considerare la evaluarea periodică și pentru acordarea gradațiilor de merit, prevede proiectul Legii Deca

18.486 de vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
„Contribuția” profesorilor la activitățile de educație extrașcolară este recunoscută prin luarea în considerare în cadrul evaluărilor periodice și pentru acordarea gradațiilor de merit, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, în varianta care a fost prezentată în ședința de Guvern din data de 9 martie 2023. În prezent, această prevedere nu se găsește în Legea Educației Naționale 1/2011, ci doar în metodologia privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2022.

Art. 29 – „(11) Contribuția cadrelor didactice din unitățile de învățământ preuniversitar la derularea activităților de educație extrașcolară este recunoscută prin luarea în considerare în cadrul evaluărilor periodice și pentru acordarea gradațiilor de merit și a altor distincții stabilite la nivelul unității, conform metodologiilor specifice”, conform proiectului de lege.

Foto: Captură proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta care a fost prezentată în ședința de Guvern din data de 9 martie 2023

Menționăm că, în proiect, nu este explicat ce înseamnă această contribuție a cadrelor didactice, adică ce ar trebui să facă. În prezent, pentru a face dovada activităților luate în calcul la dosarul pentru gradație de merit, profesorii sunt nevoiți să adune adeverințe și certificate de participare de la tot felul de activități, mai mult sau mai puțin importante pentru performanța școlară și mai ales pentru impactul pe care îl au acei profesori în deprinderea competențelor esențiale de către elevi. Nicio prevedere din actualele proiecte de legi nu descurajează această practică, considerată de foarte mulți profesori ca fiind birocratică și nereprezentativă pentru evaluarea reală a unui cadru didactic.

Ce este gradația de merit

La capitolul „Distincții și premii” este menționat că profesorii beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs, pe o perioadă de 5 ani.

Art. 212 – „(1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrului Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n. red.), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.”

În prezent, Ministerul Educației elaborează metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit, cu consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură de învățământ.

FOTO DOCUMENT Legea Educației Naționale 1/2011 – capitolul „Distincții”
Foto: Legea Educației Naționale 1/2011 – legislatie.just
Profesorii vor motiva elevii să participe la activități extrașcolare, potrivit proiectului Deca

Cadrele didactice din școli și grădinițe motivează preșcolarii/elevii pentru implicarea în activități extrașcolare, sprijină accesul la aceste activități fără impunerea de obligativitate și fără nicio discriminare și valorifică rezultatele învățării dobândite de preșcolari/elevi în urma participării la aceste activități, conform sursei citate anterior.

Ce este educația extrașcolară, conform proiectului de lege

Educația extrașcolară cuprinde activitățile desfășurate în afara programului școlar, în încinta sau în afara școlilor, și se centrează pe dezvoltarea personalității elevilor.

Educația extrașcolară cuprinde ansamblul activităților educaționale organizate în afara programului școlar, în incinta școlilor sau în afara acestora, care au rol complementar activităților educaționale formale și se centrează pe dezvoltarea în ansamblu a personalității preșcolarilor/elevilor, contribuind la dezvoltarea lor fizică, cognitivă, emoțională și socială, pentru atingerea potențialului individual și participarea activă în societate. Educația extrașcolară contribuie atât la dezvoltarea competențelor din curriculumul național, cât și la dezvoltarea unor competențe complementare acestora”, se arată la art. 29 alin. (2).

Potrivit documentului, participarea preșcolarilor/elevilor la activitățile educaționale extrașcolare organizate de unitățile de educație extrașcolară și unităților de învățământ, susținute financiar prin fonduri publice, este gratuită.

Activitățile extrașcolare care pot avea loc în școli

Activitățile educaționale extrașcolare desfășurate în unitățile de învățământ pot fi: culturale, civice, artistice, tehnice, științifice, recreative, turistice, ecologice, sportive, jurnalistice, de robotică, de voluntariat, de educație rutieră, financiară, juridică, antreprenorială, pentru sănătate și alte categorii specifice, după cum se arată în proiectul legii Deca.

Unde mai pot fi desfășurate aceste activități

Art. 29 – „(7) Activitățile educaționale extrașcolare sunt realizate în cadrul unităților de învățământ preuniversitar, al unităților de educație extrașcolară, în baze sportive, turistice și de agrement, în tabere școlare, muzee și galerii de artă, centre comunitare, case de cultură, grădini botanice, parcuri naționale, biblioteci și în alte spații care îndeplinesc condițiile de siguranță ale preșcolarilor/elevilor.”

Rezultatele elevilor sunt trecute în portofoliul educațional

În document este menționat că rezultatele învățării dobândite de preșcolari/elevi prin participarea la activități educaționale extrașcolare sunt recunoscute prin adeverințe, diplome sau certificate acordate de unitățile de educație extrașcolară, unitățile de învățământ preuniversitar sau partenerii acestora. Acestea se înscriu și în portofoliul educațional al elevului.

Ce este portofoliul educațional – proiectul Deca

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu

17 comments
  1. Dacă lucrurile s ar limita la gradatiile de merit,n ar fi așa mare problemă, tine de opțiunea fiecaruia.Ideea e ca respectivele criterii se aplică la etapele de mobilitate (completări de normă, restrangeri de activitate,transferuri).De ce concurs de dosare si nu de cunoștințe, au legătură cerințele din fișa de evaluare cu fișa postului?Se mai si spune:adeverintele se dau pentru activități neplătite.

  2. vai de capul lor. Cel mai slab ministru, cea mai slaba echipa…când sa mai ai, nene, timp și de activități extrașcolare? Domniile lor știu ca în afara de activitatea la clasa mai avem de făcut o gramada de hârtii inutile? Acum ne lipsesc și hârtii inutile pentru activități extrașcolare ori ei n-au habar ca pentru a face o activitate extrașcolara, îți trebuie o gramada de hartoage? Și timpul pierdut unde se pune? Când sa mai ai timp și de activități extrașcolare când fiecare om, în afara de munca, mai are și familia lui? De câte ori, doamna ministru, ați lucrat peste program fără sa fiți plătită? Câte ore lucrați zilnic și câte va relaxați? Ei, va spun eu, din raportul de 8-8-8, munca-relaxare-odihna, în învățământ raportul devine chiar și 18 sau 19 ore de munca cu 6 ori 7. Am atâtea nopți dormite insuficient și nu sunt singura. Bani pentru materialele de care avem nevoie la clasa nu ne dați pe care oricum le luam din banii noștri, ne obligați sa facem cursuri contracost fără noima din salariul asta mizer de 3000 de lei. Dvs. cat aveți salariul , doamna ministru? Presupun ca va decontează statul și chiria dacă nu stați în locuinta proprie. Ei, uite, ca din cauza lipsei de posturi și a tinerii în funcțiune a persoanelor peste vârstă de pensionare, a manevrelor politice, eu nu am post în localitatea de domiciliu și stau prin chirii de atâția ani pe care cheltuiesc aproximativ jumătate din salariu și atunci va intreb: Din ce bani sa mai plătesc cursurile? Știați ca un curs cu 30 de credite este 12-13 milioane x3= peste 3000 de lei? De unde ii plătesc? Ii decontati dvs cumva? Nu cred. De ce nu faceți reciclări ca pe timpuri, sa se adune oamenii chiar și online și sa fie un curs ținut de cineva reprezentativ la nivel de județ gen metodist sau chiar inspector și nu sa avem atâtea persoane acreditate care apar ca ciupercile după ploaie. Când afirmați muzee, diplome etc, sa țineți cont ca nu face nimeni gratuit, toate se plătesc, iar diplome n-o sa se sinchiseasca niciun partener sa dea, cel mult o stampila pe un parteneriat, iar diplomele acelea ce rol au? De participare poate și uite asa faceți discriminare între copiii de la sate, din medii defavorizate care abia au ce pune pe masa și dvs vorbiți de portofoliu și, pe deasupra, și de planuri individualizate. Dar ce suntem noi? Mașini de scris? Dacă nu știați, unii dintre noi avem probleme de vedere ca stam toată ziua cu ochii în laptop ca să pregătim lecții interactive ca deh, lecțiile de pe eduboom sau altele sunt cu bani și nu ne putem permite sa le plătim și pe acelea. Doamna ministru, cu ce v-a tras în jos lipsa portofoliului personal în cariera dvs.? De ce nu ne scoateți hartogaraia inutila și sa lăsați doar cataloagele și planificarile ca nu suntem uituci sa nu știm ce progrese au copiii și când ca să fie nevoie sa le notam toată ziua ori sa întocmim la planuri individuale inutile ori noi nu avem dreptul la familie și la viata personala? De ce nu ne ușurați viata astfel încât sa putem sa ne dedicam total copiilor, muncii la clasa și ,acolo unde se poate ,și pregătirii pentru concursuri? Dacă vreți sa faceți intr-adevar o schimbare și sa va mulțumească personalul didactic, scoateți toate hârtiile și lăsați ca documente doar cataloagele și planificarile/condica,ne puteți chema la cursuri gratuite, plătite de stat, într-o anumita perioada anunțată din timp, dar de la care sa invatam ceva nou,folositor, și nu aceleași bălării repetitive și consumatoare de timp ca suntem sătui. De format oricum ne formam ca dam atâtea grade în atât timp cu inspecții și examene asa ca nu vad rostul atâtor cursuri. Poate va gândiți și la noi și formulați legi demne. Încurcături poate face oricine

  3. Cine are hârtii, nu are calitate… Am o vechime în învățământ de 25 de ani, ii vad pe cei care se considera meritosii sistemului – dacă nu e de ras, e de plâns!

  4. 1. susțin eliminarea acestor gradații pentru că dacă nu ai bani și pile, nu pupi gradație. Sau, gradația să fie “plătită” în cărți de citit, cursuri gratuite și nu în bani. Nu s-ar mai înghesui directorii și pupiștii lor la gradații 😄
    2. directorii să nu poată avea mai mult de 2 mandate și nici ore suplimentare.
    3. orele suplimentare să fie alocate legal, prin rotație tuturor cadrelor didactice din școală.
    4. cursurile de “perfecționare” să fie decontate cel puțin 50% pentru absolut toți profesorii. Calificarea o dă diploma de licență și experiența, nu vânătoarea contra cost de diplome pentru obținerea creditelor. Statul încasează sume uriașe din cursurile pentru credite. Noi ne calificăm in dat bani și sărăcie, iar statul umple visteria, doar pentru că din 5 în 5 ani ne trebuiesc 90 de credite bune de șters la fund.
    5. chestionarea online, sub anonimat, a părinților și profesorilor, raportat la școală/director.

  5. Ok. Hai sa o luam logic: persoanele care strang astfel de activitati la dosar, nu doar ca nu isi aduc cu nimic in plus aportul la educatia elevilor ci, din contra, dauneaza procesului educativ. De ce? Aceste persoane alearga in fel si chip in fel si fel de activitati si proiecte, lipsesc foarte mult de la ore, se pierde materie…castigul este doar unul de ordin financiar pentru profesor, nu si pt.elev. Elevi trasi in stanga si-n dreapta in activitati, nevoiti sa lipseasca de la ore, ca si profesorul. Sustin in continuare desfiintarea acestei porcarii numite credite de formare continua.

    1. Aveti perfectă dreptate, susțin desființarea gradatiei de merit, care oricum este dată doar pe relații, celor care sunt bine văzuți de inspectorii școlari, nu sunt neapărat buni în ceea ce fac la clasa. Într-adevăr aceste persoane aleargă după adeverințe, în detrimentul desfășurării orelor de curs.

    2. Sunt niște bani în plus la un salar de mizerie. Da, cu mult efort, noroc și goană după adeverințe, se poate reuși. În 24 de ani vechime în învățământ, am reușit o singură dată. Între timp alții au abonament și nu neapărat că sunt mai performanți. Depinde mult și de materia predată. Este clar o răsplată nedreaptă în multe cazuri. Nu este neapărat ca efectele pozitive să se transmită și asupra clasei. Mai mult decât atât, se crează o luptă și o mâncărime între concurenții din aceeași școală. Școala nu este sport de performanță. Nu la toate clasele poți demonstra performanța, ex. clasa pregătitoare vs liceu, etc.
      Stimată doamnă ministru! stimați guvernanți!
      Ce proiect este “Romania educată?” este al doilea mandat al președintelui și încă profesorii se zbat în sărăcie? Ce s-a adăugat acum la salar, nu este mărire, ar fost în 2017 nu după 6 ani. Inflația este 17% și voi dați 6%???? Să fie mărire trebuia indexat la inflație, apoi mărirea de 6% la salar cel puțin.
      Faceți oameni buni o grilă corectă, indexată automat la inflație, cu salariul profesorului la jumătatea grilei 5-6 din 12 și nu cum este cea actuală unde este pe locurile 10-11 din 12. Deci pe ultimele locuri, adică cei mai slab plăți dintre bugetari.
      Veți putea elimina gradația de merit și elevii vor beneficia de profesori motivați mai calmi, fără problemele care-i însoțesc mereu la clasă, iar întregul sistem ar fi mult mai performant, bineînțeles cu investiție și în materiale didactice, condiții, etc.
      Desființați ARACIP,-ul! -Apă de ploaie. Nici nu îi interesează activitatea efectivă la clasă, doar hârtii și birocrație!
      Faceți ceva odată cu învățământul nostru!
      Altfel vor fi mereu pichetări, greve, nemulțumiri.
      Mi-aș dori să se întâmple ca și cu sănătatea, să plece profesorii afară! poate așa veți realiza o salarizare corectă cum s-a putut si personalului medical, ambele priorități naționale.!

    3. Ce vorbiti? Sunt proiecte ERASMUS+ cu activitati centrate pe elevi cum ar fi Hackathon care are reguli fice si incare se introduce o aplicatie pe cae apoi elevii isi dezvolta un proiect.Se lucreaza co Coaches si cu Juriu si cu Master of Ceremony si dureaza o zi de la 9-la 18.00 cu pizza la pranz si cu apa sau suc.La sfarsit juriu de libereaza.Ei faceti asa ceva? Ca noi am facut deja de 2 ori.

  6. Așa am crezut și eu mult timp!
    Anul trecut am depus dosarul și am reușit!
    Nu lăsați părerile preconcepute sa vă influențeze!

    1. Daca s-ar desfiinta atunci fiecare ar primi cate 4% marire, oricum ar trebui sa nu mai acorde gradatii celor care au functii de conducere.

    2. Perfect de acord! Cum se justifica proportionalitatea dintre numarul de cadre didactice cu gradatie “de merit” si numarul foarte, prea mare de elevi care ingroasa numarul tinerilor analfabeti functionali? Goana dupa adeverinte, bifarea de cursuri din care prof nu isi insuseste nicio metoda /startegie noua /interactiva de predare, etc., nu inseamna ca profesorul respectiv care depune o munca extraordinara in procesul de educare-instruire a elevilor.
      Un profesor cu adevarata preocupat de formarea sa continua NU ARE TIMP DE VANATOARE DE PUNCTE PENTRU GRADATIA DE “MERIT”!

      Sa primeasca gradatii de merit pe baza unor evaluari anuale a ale elevilor, cu subiecte eleborate de minister. Daca media generala a unei clase/ a 10 clase (dupa caz) este cel putin 9 la disciplina predata de un profesor, aceasta este in primul rand dovada muncii si efortului depuse la ore si apoi, da merita si recompensat. Altfel, actual dosar pentru gradatie pentru care unii dorm cu foaia de bifata sub perna, nu ne va aduce o societatea mai educata, mai bine pregatitata!

  7. Gradatiile de merit se acorda pe ,, ochi frumosi” / ,, prietenii ” sau afinitati politice iar cursurile cu CPT sunt platite de catre profesori. Chiar nu se poate gasi o modalitate de perfectionare, fara sa mai platim din buzunar, ?Avem si salarii mari, 90 de CPT la 5 ani, dar cursurile platite din banii nostri. RUSINE !

  8. Nu este goana dupa adeverinte, este goana fabricarii adeverintelor in cardasie cu conducerile scolilor de multe ori.
    Sunt multi cu gradatii luate prin furt!

  9. O prostie fără margini… Oricum, nu se dau pe merit…Isi depun dosarele doar cei care se au bine cu directorii care le dau adeverințe pe banda rulantă…Stim cum se procedează, ca nu suntem prosti!👎👎👎

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Constantin Ichim / Foto: Arhiva personala

Articol susținut de Fundația Orange

Educație digitalizată la sat. Exemplul școlii cu 4 note de 10 la Evaluarea Națională, după intrarea în proiectul Digitaliada, introducerea Informaticii ca materie obligatorie și a orelor remediale. Constantin Ichim, director: Mi s-a dat foarte multă încredere

Pot face profesorii performanță și carieră la școlile din sate? Digitalizarea educației îi poate ajuta pe copiii și profesorii din mediul rural? Cu o pondere de 83% a copiilor care…
Vezi articolul

Două treimi dintre participanții la un sondaj online al Federației Asociațiilor de Părinți cred că școala fizică peste rata de infectare de 3 la mie este o decizie bună, iar 53% sunt de acord cu testarea non-invazivă a elevilor la revenirea la școală

Decizia de a menține școlile deschise pentru elevi peste rata de infectare de 3/1.000 de locuitori, adică în scenariul roșu, a fost una benefică pentru învățare, cred 68% dintre părinții…
Vezi articolul

Suedia, țara cu peste 1.500 de morți din cauza COVID-19, nu a închis școlile și grădinițele. Educatoare româncă în Stockholm: Au calculat că 25% din personalul din spitale ar fi blocat, dacă ar trebui să stea acasă cu copiii care nu mai pot veni la școală sau la grădiniță

Suedia este țara europeană care încă nu a închis școlile și grădinițele. Au o rată foarte mare de decese și îmbolnăviri de COVID-19 – la ora publicării acestui articol erau…
Vezi articolul