“Anul acesta Comisia Europeană va lansa discuții pentru a pune educația digitală în fruntea priorităților Uniunii Europene”, a declarat Georgi Dimitrov, șef al departamentului pentru Educație Digitală de la Comisia Europeană, în cadrul Dezbaterii online Reforma digitală a Educației organizată de Edupedu.ro, UiPath Foundation și Brio.ro.
Cele mai importante declarații ale oficialului european:
“În ultimii 15 ani tranziția digitală a atins în sfârșit educația. Din nefericire, din motive nepotrivite. Dar acum educația digitală nu mai poate fi ignorată, trebuie să facă parte din orice discuție despre viitorul educației
La apogeul pandemiei, 1,6 miliarde de elevi din lume nu au putut învăța. Și acum, mulți nu au acces deplin la școală.
Anul trecut, am lansat o consultare publică de succes pe tema educației digitale. Am avut mult feedback din România. 90% dintre respondenți au spus că această criză e un punct de unde nu ne mai putem întoarce.
Am văzut că există creativitate, dar și multe provocări și nevoi.
Totul începe cu acces la infrastructură, echipamente, infrastructură. Dar școlile trebuie să aibă capacitate organizațională. Și avem nevoie ca profesorii să aibă abilitățile necesare și încrederea de a opera în noul mediu.
Toate acestea se suprapun cu nivelul scăzut al abilităților digitale în UE. – Este o problemă majoră, mai ales din punct de vedere al transformării digitale prin care trecem.
Ce a făcut Comisia Europeană: Am abordat provocările prin două aspecte – politici, respectiv investiții: Politici: A fost adoptat anul trecut Planul de Acțiune. (…) Am stabilit două priorități – ecosistemul educațional, creșterea abilităților.
Anul acesta Comisia Europeană va lansa discuții pentru a pune educația digitală în fruntea priorităților UE
Va lansa instrumente pentru a ajuta profesorii să-și evalueze abilitățile.
Nevoia de a colabora între noi: ne trebuie o cooperare transnațională și trans-sectorială. Până la sfârșitul anului – un hub la nivel europeană pentru educație digitală
Un învățământ de calitate va trebui să devină o prioritate strategică la toate nivelurile. Pentru acest lucru trebuie să lucrăm mult mai strâns împreună. Toată societatea trebuie să participe.
Unele dintre problemele abordate de România în PNRR – nevoile de echipare a claselor cu laboratoare, echipamente. Ați identificat învățământul vocațional ca una dintre posibilele zone de intervenție. Nevoia de echipare a școlilor cu conținutul necesar pentru inovație. Acestea sunt lucruri similare cu investițiile propuse de alte țări. Digitalizarea universităților – un obiectiv important. Pregătirea personalului”.
Declarația integrală în video:
Informații de context
În 2019, deci cu un an înaintea pandemiei, 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse, datele Eurostat clasând România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la competențe digitale. La capitolul persoane cu abilități digitale superioare, datele arată că doar 10% din populație stăpânește asemenea competențe, România fiind și de această dată pe ultimul loc în Uniunea Europeană, Bulgaria având 11% la acest indicator.
România nu are încă o strategie națională privind digitalizarea sistemului de educație și formare, așa cum au 18 sisteme de educație (în principal din Europa de Vest, Centrală și de Nord) care au implementat o strategie specifică în domeniu (Potrivit Eurydice 2019). În decembrie 2020, după un efort fără precedent și dezbateri pe mai multe domenii de consultare, care au durat două luni și la care și-au adus contribuția 1200 de experți, 24 ONG-uri, 18 companii din domeniul IT sau telecomunicații, proiectul Strategiei pentru digitalizarea Educației – SMART-Edu a fost pus în dezbatere publică.
Draftul acestui document propunea, printre altele, introducerea dezvoltării competențelor digitale în învățământul primar de anul viitor, Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a să conțină probă de abilități digitale din 2024. De asemenea, pentru profesori, competențele digitale urmau să fie introduse încă din formarea inițială, iar ținta strategiei era ca 90% din populație să fie alfabetizată digital. Există angajamentul public al preluării SMART-Edu drept componenta de digitalizare a Proiectului România Educată.
Până la acel moment, însă, abordarea integrată a tuturor aspectelor digitalizării serviciilor publice, inclusiv în domeniul educației, este asigurată de Strategia Națională pentru Agenda Digitală România 2020. Raportul DESI (Digital Economy and Society Index) al Comisiei Europene pentru România, din anul 2020, precizează că „măsura în care România a realizat angajamentele prevăzute în Strategia Națională privind Agenda Digitală pentru România 2020 este necunoscută”. Cu toate că înregistrează cele mai bune rezultate în dimensiunea Conectivitate, datorită utilizării ridicate a benzii largi de foarte mare viteză și disponibilității ample a rețelelor de foarte mare capacitate fixe, în special în zonele urbane, România se situează pe locul 26 din cele 27 de state membre în privința digitalizării.