Materialul destinat profesorilor intitulat “Egalitatea de gen – predarea și integrarea în învățământul preuniversitar”, realizat de un grup de cercetătoare și lansat la începutul acestui an școlar, a devenit ținta unei campanii de petiții către Ministerul Educației și către inspectoratele școlare, scria Edupedu.ro săptămâna trecută. Coaliția pentru Egalitate de Gen precizează într-un comunicat de presă că manualul reprezintă un sprijin pentru profesori, pentru a-i susține în înțelegerea și abordarea tematicii egalității de gen la clasă, respectă normele legale europene și naționale și a fost aprobat de Ministerul Educației.
Ghidul “Egalitatea de gen – predarea și integrarea în învățământul preuniversitar” este ținta unei campanii de petiții către inspectorate și Ministerul Educației. Luciana Antoci de la inspectoratul școlar Iași a explicat pentru Edupedu.ro că petițiile au același conținut, semnături diferite, și că este același scenariu ca într-o campanie anti-mască desfășurată în pandemie. – detalii aici
Într-un comunicat de presă, Coaliția pentru Egalitate de Gen indică Alianța Părinților ca fiind în spatele acestor atacuri. Textul petiției trimise ministerului Educației și inspectoratelor școlare, prin care se cere retragerea manualului, apare și pe site-ul Alianței Părinților. În text se precizează: “Această solicitare este motivată de faptul că manualul promovează idei care deformează imaginea copiilor despre normalitate și generează confuzii care le pun în pericol dezvoltarea normală din punct de vedere emoțional, afectiv, mental, social, moral și spiritual”.
- Inspectorul general al ISJ Iași, Luciana Antoci, a explicat pentru Edupedu.ro: “campania declanșată e, din păcate, pe o zonă de confuzie gravă între identitatea de gen și egalitatea de gen. Activitățile propuse prin acest ghid sunt exclusiv legate de egalitatea de gen”.
Manualul este un material de suport pentru profesori, pentru a-i sprijini în înțelegerea
și abordarea tematicii egalității de gen/ de șanse la clasă la diferite materii, dar în
special la orele de dirigenție, precizează Coaliția pentru Egalitate de Gen.
“Manualul nu a fost conceput pentru a fi utilizat la o materie distinctă dedicată egalității
de gen, ci în completarea disciplinelor existente, la teme conexe celor existente în
programa școlară. Cadrele didactice au libertatea de a-și selecta materialele suport pe care să le utilizeze la clasă, atât timp cât acestea respectă programa școlară și legislația în vigoare, ceea ce este întru totul adevărat în privința materialului în cauză”, scrie în comunicat.
Potrivit Coaliției pentru Egalitate de Gen, înainte de lansarea din luna septembrie, materialul a fost transmis Ministerului Educației. În răspunsul dat de Minister este evidențiată utilitatea manualul realizat ca „material-suport elaborat în sprijinul profesorilor și al elevilor” și sunt apreciate eforturile Coaliției pentru Egalitate de Gen de „a promova și integra principiul egalității de șanse între femei și bărbați în toate domeniile vieții publice și private”.
Organizația mai informează că “manualul respectă prevederile legale existente în vigoare la nivel național, precum și european. În primul rând, Legea 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați prevede obligația introducerii unor noțiuni privind egalitatea de gen în educație: „Instituțiile de învățământ de toate gradele, factorii sociali care se implică în procese instructiv-educative, precum și toți ceilalți furnizori de servicii de formare și de perfecționare, autorizați conform legii, vor include în programele naționale de educație teme și activități referitoare la egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați” (art. 14. alin. 2). Raportul pe țară al ONU – CEDAW din 2017 subliniază critic neimplementarea prevederilor legale mai sus menționate”.
“Totodată, art 14 din Convenția Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, ratificată de România în 2016, prevede că: „Părţile vor face, acolo unde este cazul, demersurile necesare pentru a include material didactic pe probleme cum ar fi egalitatea între femei şi bărbaţi, rolurile de gen ne-stereotipe, respectul reciproc, rezolvarea non-violentă a conflictelor în relaţiile interpersonale, violenţa de gen împotriva femeilor şi dreptul la integritate personală, adaptate capacităţii în evoluţie a elevilor, în curriculumul formal şi la toate nivelele de educaţie”. În al doilea rând, art. 2 din aceeași Lege 202/ 2002 prevede că la nivelul fiecărei unități școlare va fi desemnat câte un responsabil cu atribuții în domeniul egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați care are ca responsabilitate organizarea de activități specifice. Manualul vine în sprijinul organizării unor astfel de activități”.
În comunicat se face referire și la conținutul manualului, care abordează o tematică foarte largă, precum: reprezentarea femeilor în literatură sau științe, combaterea discriminării, combaterea violenței de gen, combaterea stereotipurilor și discriminării minorităților sexuale. “Deoarece domeniul egalității de gen este un domeniu interdisciplinar, dar și fiindcă manualul se dorește a fi unul incluziv, astfel că manualul cuprinde referiri la: reprezentarea femeilor în literatură sau științe, combaterea discriminării, combaterea violenței de gen, explicații privind înțelesul abrevierilor „LGBT+”, copii cu CES, copii romi, copii neurodivergenți etc. Tematica LGBT+, care a fost și este ținta principală a atacurilor împotriva materialului, este abordată în manual (chiar dacă marginal) și pentru a veni în întâmpinarea solicitărilor primite din partea cadrelor didactice cu care autoarele au interacționat cu ocazia a diverse formări, evenimente, mese rotunde. Cadrele didactice au făcut aceste solicitări pentru a putea răspunde nelămuririlor elevilor legate de tematică, pentru a le oferi acestora o informare corectă și a preveni eventualele situații de discriminare întâmpinate de elevi.
Manualul include o serie de fișe de activități care pot fi adaptate în lucrul la clasă de
către cadrele didactice în funcție de nevoile identificate de profesori. Acestea acoperă
tematici variate precum: exerciții despre stereotipuri și prejudecăți, idei de proiecte și
exerciții despre femei în numeroase arii de activitate, exerciții despre discriminare și
intersecționalitate, siguranța pe Internet – materiale despre cyberbullying, navigarea
rețelelor de socializare etc. și violență – tipuri de violență, prevenirea bullying-ului,
modele explicative ale violenței, identificarea relațiilor nesănătoase.
Manualul a fost elaborat de specialiste în domeniul egalității de gen și al educației, cu
expertiză academică, dar și practică. În procesul de elaborare a manualului au fost
consultate peste 40 cadre didactice și practicieni în domeniu în cadrul a două
ateliere, ambele organizate pe parcursul a două zile, la București și Cluj-Napoca”, mai precizează comunicatul.