Un ghid pentru profesorii de Limba română care au la clasă elevi refugiați din Ucraina a fost publicat de Centrul pentru Jurnalism Independent. Conform sursei citate, ghidul este util pentru a preda bazele limbii române și cuprinde lecții din masa vocabularului, expresii uzuale, dar și câteva noțiuni de morfologie, ilustrate cu imagini care să îi ajute pe elevi și studenți.
Potrivit Centrului pentru Jurnalism Independent, profesorii care predau limba și literatura română la liceu și facultate au participat în octombrie 2022 la doua ateliere organizate de CJI, iar apoi au realizat un ghid cu resurse.
„Bine ați venit în România! Ghid introductiv pentru profesorii de limba română care lucrează cu elevii din familii de refugiați” – Partea I și Partea a II-a
În prima parte, profesorii vor ghida elevii pe drumul noțiunilor de bază în învățarea limbii române ca limbă străină. Vor învăța alfabetul românesc, sunetele și grupurile de sunete specifice limbii române, îi vor ajuta să exerseze scrierea utilizând alfabetul latin. Miza acestui capitol de început este ca elevii să poată răspunde, în final, la întrebarea „Cine sunt eu?”, după cum se arată în document.
Partea a II-a conține capitolele 2 și 3. „Capitolul al II-lea este structurat în trei părți:
a) Unde avem curs?
b) Unde stai?
c) Unde mergem acum?
În cadrul acestui capitol, elevii se vor plimba fictiv prin camera lor, prin sala de clasă și prin oraș. Vor învăța care este denumirea diferitelor obiecte pe care ei le utilizează, cum se pot orienta în oraș, orientarea în spațiu, pluralul substantivelor și articularea lor, conjugarea verbelor a sta și a merge, la modul indicativ, timpul prezent, ca forme des utilizate în comunicarea orală, astfel încât elevul să se poată descurca în comunicarea de bază într-un oraș străin.”
Capitolul al III-lea este dedicat recomandărilor metodice.