Cum ar trebui să reacționeze un profesor când un copil ii spune că este agresat online? Care sunt semnele că ceva nu este în regulă cu copilul, la care trebui să fie atenți părinții? Ce poate face un copil pentru a proteja informațiile personale online? Ghidul de conștientizare a importanței protecției datelor cu caracter personal și a securității cibernetice pentru copii, pentru părinți și pentru profesori, lansat de Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) și Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) conține răspunsuri la aceste întrebări și sfaturi practice despre siguranța online.
Ghidul pentru copii conține informații despre:
- ce sunt datele personale și la ce pot fi folosite,
- ce poți face pentru a te proteja online,
- cum poți să-ți creezi o parolă puternică și să-ți protejezi conturile online,
- sfaturi pentru a fi în siguranță atunci când folosești un telefon mobil,
- exemple de cyberbullying.
Ghidul pentru părinți conține:
- instrumente de control parental,
- riscuri și probleme care pot apărea dupa ce copilul și-a creat cont (pe un site de jocuri, rețele de socializare),
- sfaturi practice pentru părinți cu copii din diferite grupe de vârstă,
- recomandări pentru utilizarea în siguranță a rețelelor sociale,
- semne că ceva nu este în regulă cu copilul ,
- cum vorbești cu copii despre siguranța online, ce îi poți întreba.
Ghidul pentru profesori are informații despre:
- ce înseamnă ca școala este operator de date personale,
- ce înseamnă date personale ale elevilor,
- sfaturi de securitate cibernetică pentru profesori,
- ce puteți face ca profesori împotriva hărțuirii cibernetice?
- cum ar trebui să reacționați când un copil vă spune că este agresat online?
Ghidul pentru copii. Ce poți face pentru a proteja informațiile personale?
- „Tu ești prima și cea mai importantă linie de apărare, a ta, împotriva a orice ți s-ar putea întâmpla rău pe internet. Ce înseamnă asta? Înseamnă că doar tu te poți păzi, având grijă ce postezi în online. Nu te gândi doar la satisfacția și plăcerea de moment, pe care le simți când postezi ceva, ci încearcă să te gândești dacă nu cumva ceea ce ai postat ar putea fi folosit împotriva ta (să fii bârfit, jignit, umilit, amenințat etc.). Nu uita că orice ai postat public este la dispoziția oricui, poate fi descărcat, copiat, modificat, trucat, refolosit etc., nu doar atunci, ci chiar și peste ani de zile!
- Stabilește cu mare atenție și responsabilitate cui permiți să aibă acces la informațiile tale pe care le publici pe diverse pagini web și în diverse aplicații (fii foarte atent la setările de confidențialitate). Un like (“îmi place”/thumb up), sau un dislike (“nu-mi place”/thumb down) la o anumită postare îți poate aduce aprecieri de la cei care sunt de acord cu aprecierea/deprecierea ta, dar, în foarte multe cazuri, poate genera o undă de comentarii răutăcioase la adresa ta, sau poate declanșa situații mai grave, cum ar fi cyberbullying. Asta nu înseamnă că nu mai ai voie, sau trebuie să-ți fie teamă să mai exprimi opinii personale, indiferent sub ce formă, în mediul online, ci că trebuie să te gândești bine înainte de asta și să analizezi și consecințele și să iei atitudine doar când ești convins că îți poți asuma respectivele consecințe.
- Dacă ai publicat postări care nu-ți mai plac, sau s-au dovedit dăunătoare pentru tine, elimină-le imediat! Chiar dacă nimic nu dispare definitiv din online, cel puțin te elimini pe tine ca sursă primară, principală a respectivelor informații (măcar nu se mai găsesc pe pagina/postarea ta).
- Trăiește momentul, clipa, bucură-te de viață, dar lasă un ochi să privească spre viitor și fii prevăzător, întrebându-te, mereu, înainte de a posta, dacă nu cumva ceea ce vrei să faci s-ar putea dovedi dăunător, pentru tine sau pentru alții, nu neapărat atunci, pe moment, ci chiar și mai târziu.
Exemple de cyberbullying
„Te rugăm să citești cu atenție cele de mai jos, pentru că îți oferim câteva exemple de situații în care este cyberbullying, fără niciun dubiu:
- Hărțuirea cuiva prin trimiterea de SMS sau mesaje instant, în număr mare, pentru a amenința sau a intimida destinatarul, sau chiar fără un scop precis, pur și simplu pentru a deranja destinatarul prin multitudinea notificărilor care anunță primirea unui mesaj;
- Farse făcute cuiva, folosind telefonul persoanei respective (Ionel trimite Alinei mesaje nepotrivite, de pe telefonul lui Gigel);
- Accesarea, fără permisiune, a profilului de jocuri sau de rețele sociale al altcuiva și utilizarea acestuia pentru a modifica respectivele profiluri, sau pentru a face farse cuiva;
- Jignirea, amenințarea, intimidarea, șantajarea cuiva, indiferent de motiv, în mediul online;
- Divulgarea în mediul online a secretelor încredințate de cineva, sau răspândirea de zvonuri sau de minciuni despre cineva;
- Crearea sau asocierea la un grup (bandă, gașcă) cu scopul de a amenința, intimida, șantaja, jigni, umili, hărțui etc. persoane în mediul online;
- Postarea de texte și/sau imagini/clipuri video despre tine, fără permisiunea ta și, mai ales, adăugarea la acestea de comentarii jignitoare la adresa ta, pentru a te umili și pentru a atrage și pe alții să facă la fel, sau să distribuie și către alte persoane;
- Răspândirea în mediul online a detaliilor tale personale (poze, filme, număr de telefon, adresa de e-mail, adresa unde locuiești, școala/clasa unde înveți, cine sunt rudele tale sau prietenii tăi etc.);
- Grooming – este o practică foarte periculoasă, deoarece poți fi manipulat, prin orice mijloace îți poți imagina, să faci lucruri ilegale (să furi, sau chiar să omori pe cineva), sau să faci lucruri cu care, mai apoi, să poți fi șantajat: să te dezbraci și să te lași fotografiat/filmat, să te prostituezi online etc.);
- Răspândirea în mediul online de mesaje jignitoare, care fac rău, folosind identități false;
- Crearea de pagini web, bloguri, vloguri etc. pentru a evalua jignitor și exagerat pe cineva: spre exemplu, așa ziși influenceri care scriu lucruri neadevărate, sau le exagerează, le răstălmăcesc, le prezintă într-o manieră denigratoare pentru persoana evaluată și devenită țintă;
- Păcălirea cuiva să divulge utilizatorul și parola contului de e-mail și/sau contului de socializare, joc online etc. și utilizarea acestora pentru a face rău proprietarului contului, precum și altora.
Ghid pentru părinți
Sfaturi practice pentru părinți cu copii din diferite grupe de vârstă și care vor face mai sigure activitățile online ale acestora:
Până la 10 ani
• Însoțiți-i în primele lor călătorii digitale!
Stabiliți, ca prioritate, să fiți prezenți atunci când micuții dvs. fac primii pași în lumea digitală. Primul contact pe care îl are un copil cu internetul este un bun prilej de a-l ghida în noua lui aventură. Este, de asemenea, o șansă de a sublinia aspecte precum actualizările jocurilor, care ar putea necesita o achiziție și care ar trebui să fie autorizată de dvs., înainte de a fi efectuată.
• Stabiliți condițiile de utilizare a internetului
Setați regulile de bază pentru utilizarea internetului, inclusiv parametrii stabiliți/permiși de dvs. pentru jocurile online, pentru socializare sau pentru vizionarea de filme. O bună practică este supravegherea numărului de ore petrecute de copii online și stabilirea intervalului orar în care le permiteți să desfășoare activități online!
• Fiți un exemplu bun!
Copiii tind să urmeze comportamentele părinților. Dacă le demonstrați cum navigați online în siguranță și cum interacționați corect cu ceilalți, este posibil ca aceștia să vă urmeze exemplul. Vă puteți verifica cunoștințele în privința siguranței online făcând diferite teste disponibile pe diverse site-uri, cum ar fi www.sigurantaonline.ro.
Între 11 și 14 ani
• Învățați-i să nu împărtășească informații care i-ar putea identifica!
Este foarte important să-i învățați pe copii că, în lumea virtuală, nu toți sunt prieteni și nu toți sunt cine pretind că sunt. Explicați copiilor de ce nu este sigur să partajați informații online, cum ar fi adresa de domiciliu sau cea de e-mail, numărul de telefon, detaliile școlii sau programul zilnic. Rugați copilul să vă solicite acordul înainte de a partaja fotografii potențial sensibile. Copiii trebuie să înțeleagă că, odată ce au distribuit ceva online, acel “ceva” rămâne acolo și nu mai poate fi șters definitiv niciodată.
• Mențineți deschis dialogul cu copilul!
Încurajați copiii să fie deschiși cu dvs. și să întrebe liber despre ceea ce văd pe internet! Încercați să răspundeți întrebărilor despre „știri false” sau despre fotografiile false, vorbindu-le despre utilizarea paginilor web/surselor de informații de încredere!
Între 15 și 18 ani
• Nimeni altcineva nu ar trebui să le cunoască parolele.
Știm că adolescenții au tendința de a se comporta ca și cum le-ar ști pe toate, dar asigurați-vă că înțeleg și aplică cele mai bune practici atunci când vine vorba de parole. Subliniați că nu ar trebui să-și împărtășească niciodată parolele cu alte persoane. Explicați-le de ce parolele nu ar trebui partajate/dezvăluite nici măcar prietenilor, deoarece pot cădea cu ușurință în mâini greșite și ar putea permite accesul la conturile de rețele sociale sau la informațiile bancare.
• Raportați imediat urmărirea și hărțuirea cibernetică!
Vă amintiți de agresorul școlii? În zilele noastre, mulți “bătăuși” au trecut la tehnologia modernă și se ascund în spatele anonimatului oferit de internet. Ceea ce nu s-a schimbat este faptul că ei încearcă să le facă rău psihologic (sau chiar fizic) altora. Adolescenții ar trebui încurajați să își informeze părinții sau alți adulți responsabili de ei și să salveze, ca probe, orice e-mail-uri, postări sau fotografii legate de hărțuire sau de o atenție nedorită acordată acestora.
• Tranzacțiile financiare online trebuie să fie sigure
Achiziționarea de produse și servicii online poate fi perfect sigură – cât timp sunt în vigoare (active) măsuri de siguranță. Până când copiii înțeleg măsurile de siguranță necesare atunci când furnizează informații financiare personale, ar trebui să facă acest lucru doar sub supraveghere.
Cum pot contribui la securitatea digitală a copilului meu?
O primă modalitate importantă și foarte utilă pentru a educa și gestiona securitatea digitală a copiilor, pe termen scurt, mediu și lung, este comunicarea cu aceștia.
- În calitate de părinte, sunteți cea mai bună protecție a copilului împotriva amenințărilor online. Ca să îl determinați să înțeleagă la ce este expus, puteți începe cu o întrebare simplă: „Tu știi cât de extinsă este amprenta ta digitală?” Tastați-vă numele sau numele copilului pe Google Search și observați rezultatele… Și acesta e locul cel mai transparent de unde puteți afla acest lucru.
- Amprenta digitală cuprinde tot ce s-a postat vreodată pe internet: fotografii, înregistrări audio, videoclipuri, texte, like-uri și comentarii. Toate acestea arată cine este persoana pe internet și reprezintă amprenta sa digitală.
- Ca în multe alte situații, comunicarea efectivă poate fi soluția. Da, poate fi dificilă, dar nu renunțați! Stați de vorbă cu copilul dvs. și nu subestimați niciodată valoarea comunicării față în față!
- Fiți deschiși la a discuta cu copiii dvs. despre tehnologie și activitatea pe internet. Are un puternic impact să îi spuneți copilului: „Dacă ai o problemă pe internet, sau chiar dacă greșești, vreau să vorbești cu mine despre asta și promit că voi face tot ce pot să te ajut să rezolvi problema, astfel încât să poți învăța și să te poți distra în continuare în online”.
- Menținerea comunicării cu copilul este importantă pentru a vă asigura că timpul petrecut online este distractiv și sigur. Punând întrebări atent formulate, puteți obține o imagine a modului în care copilul folosește tehnologia și cum îl puteți ajuta să o gestioneze mai bine.
- Este o idee bună să începeți prin a întreba copilul despre activitatea prietenilor lui pe internet, deoarece nu se simte direct vizat și este mai puțin reticent în a răspunde.
Puneți întrebări specifice, dacă sunteți îngrijorat: Ai nelămuriri, vrei să mă întrebi ceva? Te supără, te îngrijorează anumite lucruri care s-au petrecut în online? Este în regulă dacă faci o greșeală, poți să îmi spui. Te pot ajuta să rezolvi asta. Trebuie să-mi spui dacă cineva nu este drăguț cu tine sau cu unul dintre prietenii tăi în online. Putem vorbi despre orice se întâmplă în online, sunt aici ca să te ajut să te distrezi și să înveți! Acasă este un loc sigur. Vom rezolva împreună orice problemă.
Căutați/observați semne de:
- dependență de calculator sau telefon (“Majoritatea timpului este petrecut pe calculator/telefon, stare de irascibilitate și comportament agresiv în absența internetului, tulburări ale somnului, neglijarea regimului alimentar sau a igienei personale, îndatoririle școlare nu mai sunt atât de importante pentru el”);
- agresiune (în limbaj sau chiar fizică);
- anxietate (generată de lipsa “drogului”).
Observați dacă:
- Manifestă agresivitate crescută, în special imediat după utilizarea tehnologiei;
- Manifestă frustrare, în special pentru faptul că nu poate utiliza tehnologia;
- Exprimă îngrijorare pentru că tocmai a părăsit jocul pe care l-a jucat și nerăbdare de a relua jocul, cât mai curând (vorbește despre joc și când nu este în joc);
- Ascunde adevărul în legătură cu timpul dedicat jocurilor;
- Evită contactul cu cei din jur sau se izolează pentru a utiliza internetul.
Ce alte indicii ați putea primi, pentru a descoperi că ceva nu este în regulă?
Încearcă să ascundă ceea ce face: nu partajează parolele cu unul dintre părinți, încuie ușa de la camera sa, oprește brusc ceea ce face pe telefon/laptop/consolă, la vederea părinților.
Devine mai retras: nu vrea să vorbească despre internet, tehnologie, in istoricul browser-ului observați că a accesat un site neobișnuit; identificați vizite suspecte ale unor site-uri sau cuvinte de căutare care vă ridică semne de întrebare (da, puteți și ar trebui să verificați periodic istoricul de navigare al copilului dvs.).
Schimbări:
- Vorbește despre noi „prieteni” din online;
- Folosește un limbaj neobișnuit pentru vârsta lui (înjurături, conotații sexuale);
- Pune întrebări despre lucruri sau subiecte care par neobișnuite/neașteptate;
- Are coșmaruri, prezintă modificări ale comportamentului (cel mai adesea devine semnificativ mai retras decât de obicei, mai agresiv etc.);
- Dă semne de oboseală neobișnuită (un semn că se strecoară pe timp de noapte la joacă);
- Suferă de dureri de cap (de la o postură greșită la calculator);
- Pierde în mod regulat mesele (nu doar accidental), pentru a rămâne la calculator.
Încercați să fiți prezent în lumea digitală a copilului! Observați copilul și găsiți timp pentru a vorbi cu acesta despre constatările și suspiciunile pe care le aveți.
Înconjurați-vă cu o rețea de oameni de încredere cu care puteți face schimb de informații (diriginte, învățător, profesori, alți părinți, prieteni de familie care au aceleași probleme, specialiști etc.). Aflați cu ce se confruntă și alți părinți, vedeți lucrurile și din altă perspectivă. Puteți afla lucruri care se pot întâmpla online, despre care nu erați conștienți. Învățăm unii de la alții.
Ghid pentru profesori. Sfaturi de securitate cibernetică pentru profesori:
- Urmați politicile și regulile de securitate cibernetică ale instituției dvs.!
- Folosiți parole puternice!
- Protejați confidențialitatea elevilor!
- Verificați setările platformelor de socializare, în cazul în care aveți un grup pentru elevi sau părinți!
- Verificați setările conturilor dvs. personale de pe rețelele de socializare!
- Utilizați un software antivirus!
- Asigurați securitatea pentru rețeaua Wi-Fi – dacă lucrați de acasă sau predați de la distanță. Alegeți propria parolă pe router, în loc să utilizați acreditările implicite de conectare și schimbați numele routerului atribuit de producător!
- Luați în considerare un produs de tip Virtual Private Network (VPN) – când trimiteți informații printr-o rețea Wi-Fi, o rețea VPN folosește criptarea pentru a vă proteja datele și a le menține în siguranță. Și, deoarece datele dvs. ies de pe serverul VPN, va părea că au adresa de protocol de internet (IP) a acelui server, mascând adresa dvs. IP reală și ascunzându-vă activitatea online.
- Luați în considerare utilizarea Tor Browser – o modalitate de a naviga în mod confidențial pe internet. Utilizarea Tor Browser prezintă numeroase avantaje semnificative: blocarea eficientă a trackerelor care pot urmări activitatea online a utilizatorilor, prevenirea monitorizării istoricului de navigare și ascunderea identității utilizatorului pe internet, criptare multistratificată a datelor, asigurând astfel un nivel ridicat de protecție.
Cum să reacționăm la Cyberbullying?
Ce puteți face ca profesori împotriva hărțuirii cibernetice? Părinții și profesorii își pot propune următoarele obiective:
- Dumneavoastră, Profesorul, trebuie să-i învățați pe copii ce este (cyber)bulling-ul, care sunt limitele dintre distracție și (cyber)bullying și cum să reducă riscul de (cyber)bullying.
- Trebuie să-i sfătuiți cum să procedeze dacă se confruntă cu hărțuirea în mediul on-line. Recomandați-le anumite persoane la care pot apela dacă întâmpină probleme, cum ar fi părinții lor, un frate mai mare sau un coleg pentru sprijin emoțional sau un profesor pentru suport tehnic. Învățați copiii cum să procedeze atunci când li se întâmplă ceva rău pe internet.
- Îmbunătățiți abilitățile sociale ale copiilor, încurajați empatia. Îi puteți ajuta pe copii învățându-i să-și distingă propriile sentimente, astfel încât să fie mai sensibili la propriile experiențe și la experiențele altora. De asemenea, îi puteți ajuta să-și îmbunătățească percepția de sine și abilitățile sociale, astfel încât să poată construi și menține relații sănătoase cu ceilalți. În cadrul clasei, puteți susține valori precum prietenia, acceptarea și apartenența la un grup.
- Încurajați copiii să-i ajute pe cei care sunt mai slabi. Dezvoltați-le copiilor capacitatea de a se apăra activ pe ei înșiși și pe alții, dacă cineva îi rănește.
- Dezvoltați abilitățile copiilor de utilizare a internetului în siguranță. Puteți explica elevilor cum să se protejeze mai bine, folosind mijloacele tehnice disponibile.
- Creați locuri și zone sigure pe internet pentru victimă. Puteți ajuta la crearea unor zone sigure, în care copiii agresați pot opera fără să se teamă de atacuri ulterioare.
- Asigurați elevii că este bine să se încreadă în adulții din jurul lor. Le puteți explica elevilor că este important ca adulții în care au încredere să cunoască problema cu care se confruntă. Dacă nu au cunoștință despre această problemă, adulții nu pot oferi ajutor.
Cum ar trebui să reacționați când un copil vă spune că este agresat?
Cum se procedează în ceea ce privește victima:
Elevul are nevoie de ajutorul unei persoane care oferă sprijin social și este calificată să rezolve incidentul. Pe lângă acordarea de sprijin emoțional, ascultarea și ajutarea copilului să-și exprime sentimentele, le puteți explica și ce trebuie să facă în continuare:
- Păstrați dovada agresiunii, cum ar fi mesaje SMS, mesaje de pe chat, fotografii umilitoare, comentarii sau capturi de ecran ale aplicațiilor online. Acesta este un pas important, deoarece copilul poate și este de înțeles ca ar dori să șteargă conținutul nepotrivit, pentru a preveni răspândirea acestuia. Cu toate acestea, tocmai acest conținut este dovada necesară pentru a lua măsuri împotriva agresorului.
- Nu comunicați cu agresorul, blocați-l și eliminați-l din contacte. În acest moment, agresiunea se poate opri. Totuși, este necesar să-l ajutăm pe copil să rezolve orice conflicte existente și să mențină relații funcționale cu semenii săi.
Cum se procedează în ceea ce privește școala, părinții, profesioniștii și autoritățile:
- Nu trebuie să treceți cu vederea sau să ascundeți informații despre relele tratamente între elevi, deoarece acestea reprezintă o încălcare a drepturilor copilului. În cazuri similare, contactați întotdeauna conducerea școlii și reprezentanții legali ai elevului afectat.
- Acționați imediat și încercați să ajutați elevul, în colaborare cu alte persoane relevante din sistemul școlar, adică părinții, elevul însuși, colegii de clasă, directorul, alți profesioniști ai școlii, cum ar fi psihologul școlar sau poliția.
Cum să procedați în ceea ce privește sala de clasă în care a avut loc (cyber)bullying-ul:
- Solicitați imediat ajutor în sala de clasă.
- Ajutați la transformarea experienței negative într-o lecție pe înțelesul elevilor, care explică ce s-a întâmplat, cum este comportamentul specific (cyber)bullying, de ce nu este permis acest lucru și ce poate face sala de clasă pentru remedierea relațiilor interumane.
- Ajutați elevii în restabilirea sentimentului de siguranță și dezvoltarea de relații sănătoase, folosind activități de grup. Colegii de clasă pot ajuta victima să se simtă mai inclusă și mai sprijinită.
- Implicarea cu succes a elevilor care au participat la rele tratamente în stabilirea relațiilor cu colegii poate fi o modalitate de a împărți responsabilitatea și de a reduce pedeapsa pentru încălcarea regulilor clasei/școlii.
- Puteți recomanda și suport psihologic individual elevilor sau familiilor acestora.
DOCUMENT Ghid digital de conștientizare a importanței protecției datelor cu caracter personal și a securității cibernetice pentru copii, pentru părinți și pentru profesori
Foto: © Nadezhda1906 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.