GHID Atribuțiile pe care le au profesorii implicați în organizarea și desfășurarea practicii pedagogice. Cum se organizează practica pedagogică pentru elevii de liceu și care sunt pașii pe care îi au de parcurs liceenii

2.819 vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Atribuțiile pe care le au profesorii implicați în organizarea și desfășurarea practicii pedagogice sunt menționate într-un ghid specific, elaborat în cadrul proiectului sistemic necompetitiv Profesionalizarea carierei didactice – PROF. Ghidul de practică pedagogică cuprinde, printre altele, formele de organizare și desfășurare a practicii pedagogice, precum și informații despre pregătirea practică de specialitate. Vezi mai jos, în articol, ce presupune practica pedagogică în învățământul liceal inferior și în învățământul liceal superior.

Ghidul reprezintă „un instrument util pentru profesioniștii care organizează și desfășoară practica pedagogică a elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar pedagogic și a studenților din cadrul universităților de stat și particulare, integrați în formarea pentru cariera didactică în cadrul Bazelor de practică pedagogică, prin programele de licență Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Psihopedagogia specială, precum și a studenților înmatriculați în programele de formare în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică de Nivel I (licență sau postuniversitar) și II (masterat sau postuniversitar), precum și a studenţilor masteranzi ai programului de Masterat didactic.

Regulamentul-cadru pentru organizarea și funcționarea învățământului pedagogic în sistemul  de învățământ preuniversitar a fost aprobat prin Ordinul Ministerului Educației și Cercetării Nr. 4812/ 2020.

Conform ordinului de mai sus, elevii din învățământul liceal pedagogic desfășoară activități specifice, astfel:

  • În ciclul inferior al liceului, activități de asistență/ observare și analiză a activităților/lecțiilor la școală și la grădiniță – practică de observare, analiză și reflecție;
  • În ciclul superior al liceului, activități de predare și evaluare, de proiectare, organizare și autoevaluare a activităților/lecțiilor.
Formele de organizare și desfășurare a practicii pedagogice
Ce atribuții au cadrele didactice implicate în organizarea și desfășurarea practicii pedagogice, potrivit ghidului

Cadrele didactice desemnate să realizeze practica pedagogică/ Profesorii pentru învățământ preșcolar/ primar:

  • „susţin lecţii demonstrative pentru grupele de elevi repartizate la practică;
  • oferă consultanţă şi consiliere metodică elevilor aflaţi în practică de observare, analiză și reflecție;
  • oferă informaţii şi consultanţă metodică pentru proiectarea şi desfăşurarea activităţilor/lecţiilor de către elevii ciclului superior al liceului planificaţi la practică;
  • verifică şi corectează proiectele de activitate/de lecţie care urmează să fie susţinute de către elevii repartizaţi în practică la grupa/clasa pe care o conduc;
  • asistă şi evaluează activitățile/lecţiile planificate la grupa/clasa pe care o conduc, în conformitate cu graficul elaborat de profesorul coordonator de practică pedagogică;
  • completează la fiecare activitate/oră de practică efectuată de către elevii din ciclul superior al liceului fişa-tip de observare şi evaluare a lecţiei/activităţii, pe care o păstrează în portofoliul lor de practică pedagogică, punând-o la dispoziţia coordonatorului de practică pedagogică de la grupa/clasa lor şi directorului colegiului/ liceului pedagogic cu ocazia evaluărilor curente, şi anuale sau ori de câte ori aceştia solicită verificarea portofoliului de practică al cadrului didactic;
  • semnalează profesorului coordonator de practică pedagogică şi profesorului îndrumător de practică orice problemă care ar putea afecta buna desfăşurare a practicii pedagogice, implicându-se alături de aceştia în optimizarea organizării practicii pedagogice la grupa/clasa pe care o conduc.”

Cadrele didactice desemnate să îndrume practica pedagogică/ Profesorii metodiști:

  • „proiectarea și analiza activităților didactice:
    • oferă informaţii şi consultanţă metodică pentru proiectarea, desfăşurarea şi evaluarea (autoevaluarea) activităţilor/lecţiilor de către elevi;
    • verifică şi corectează proiectele de activitate/de lecţie care urmează să fie susţinute de către elevii din clasa la care au fost încadraţi;
    • organizează întâlniri de feed-back, analiză și reflecție a activităților asistate.
  • asistența și evaluarea activităților susținute de elevii profilului pedagogic:
    • predau metodica disciplinei la clasa la care sunt repartizaţi pentru îndrumarea practicii pedagogice;
    • susţin lecţii demonstrative pentru grupele de elevi repartizate la practică;
    • asistă şi evaluează lecţiile planificate, conform graficului elaborat de profesorul coordonator de practică pedagogică;
    • completează la fiecare activitate/oră de practică fişa-tip de observare şi evaluare a lecţiei/activităţii, pe care o păstrează în portofoliul lor de practică pedagogică, punând-o la dispoziţia coordonatorului de practică pedagogică de la clasa la care sunt îndrumători de practică şi directorului colegiului/ liceului pedagogic cu ocazia evaluărilor curente şi anuale sau ori de câte ori aceştia solicită verificarea portofoliului de practică al cadrului didactic;
    • oferă feedback fiecărui elev, în urma susţinerii lecţiilor.”

Cadrele didactice desemnate să conducă practica pedagogică/ Profesorii coordonatori de practică pedagogică:

  • „planificarea grupelor de practică pedagogică, monitorizarea și analiza activităților didactice:
    • planifică, organizează, monitorizează şi evaluează participarea elevilor la activităţile de practică, asigurând legătura şi comunicarea optimă dintre colegiul/liceul pedagogic, profesorii îndrumători de practică pedagogică şi școala de aplicație/instituţia parteneră;
    • organizează grupele de elevi practicanţi şi le repartizează la grupe/clase ale școlii de aplicaţie, conform prevederilor prezentului regulament;
    • elaborează graficul susţinerii lecţiilor/activităţilor de către elevii practicanţi şi îl comunică acestora, profesorilor îndrumători de practică şi cadrelor didactice care îndrumă practica pedagogică din școala de aplicație;
    • organizează practica pedagogică curentă, individuală şi comasată a elevilor;
    • analizează împreună cu elevii lecţiile demonstrative ale cadrelor didactice de la grupele/clasele de aplicaţie şi/sau din unităţile partenere;
  • asistența și evaluarea activităților didactice ale elevilor de la profilul pedagogic, coordonarea profesorilor care realizează și îndrumă practica pedagogică:
    • participă la evaluarea lecţiilor susţinute de elevi în cadrul practicii pedagogice curente, individuale şi comasate;
    • elaborează graficul consultaţiilor metodice (proiectare şi analiză) și graficul susținerii activităților didactice pentru elevii practicanţi, cadrele didactice de la grupele/clasele de aplicaţie/unităţile partenere şi profesorii îndrumători de practică;
    • coordonează constituirea, completarea, valorificarea şi evaluarea portofoliilor de practică pedagogică ale elevilor de la clasele la care a fost repartizat.”
Practica pedagogică în ciclul inferior al liceului, potrivit ghidului

Conform art. 6 (1) din Regulamentul-cadru, elevii din ciclul inferior al liceului, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea învățător-educatoare, efectuează, în cadrul practicii pedagogice, activități de asistență/observare și analiză a activităților/lecțiilor la școală și la grădiniță (practică de observare, analiză și reflecție).

Tematica acestor activități de observare, analiză și reflecție va fi planificată avându-se în vedere faptul că, săptămânal, activității de practică pedagogică la clasa a IX-a și a X-a îi sunt alocate 3 ore.

Competențele specifice vizate pe parcursul clasei a IX-a, la practică pedagogică, sunt: C1. Interpretarea școlii ca organizație socială; descrierea specificului unităților de învățământ preșcolar și școlar, a documentelor școlare și structurilor de organizare și funcționare;

C2. Operarea cu informațiile de la disciplinele de specialitate și integrarea lor în analiza și interpretarea situațiilor educative specifice învățământului preșcolar și primar, în contexte formale și nonformale;

C3. Analiza critic-constructivă a lecțiilor/activităților la care asistă;

C4. Descrierea activităților de dezvoltare instituțională și activităților metodico-științifice derulate în școală;

C5. Colaborarea cu membrii comunității școlare.

„La specializarea educator – puericultor, activitățile de practică vor fi gradate din punct de vedere al complexității și vor fi corelate cu studiul celorlalte discipline pedagogice și psihologice studiate.

Competențele specifice vizate la practică pedagogică sunt:

  • Analiza activităților derulate în diferite instituții adresate bebelușilor/ copiilor mici și familiilor lor;
  • Proiectarea, conducerea și evaluarea activităților de educație timpurie realizate individual sau cu grupuri de părinți și bebeluși/ copii mici;
  • Analiza cuplului mamă-copil ca unitate primară necesară dezvoltării copilului și a familiei ca structură primară de susținere a copilului;
  • Analiza creșei și grădiniței ca organizații sociale de educație și sprijinire a familiei;
  • Comunicarea și colaborarea adecvată cu copilul mic, cu mamele acestora, cu alți membri ai familiei, cu specialiști preocupați de bebeluș (neonatologi, medici pediatri, asistente medicale, asistenți sociali, pedagogi, psihologi);
  • Operarea cu informațiile de la disciplinele de specialitate și integrarea lor în analiza și interpretarea situațiilor specifice educației timpurii;
  • Aplicarea unor metode, tehnici și instrumente adecvate de cunoaștere a copiilor mici, a părinților acestora și a familiei, în vederea tratării diferențiate și a consilierii acestora;
  • Autoevaluarea intervențiilor educative cu părinții copiilor mici și cu copiii mici.”
Practica pedagogică în ciclul superior al liceului

Elevii claselor a XI-a vor parcurge următorii pași în vederea realizării activităților/lecțiilor din cadrul practicii pedagogice curente:

  • „primesc planificarea activităților/ lecțiilor de la profesorul coordonator de practică pedagogică;
  • se prezintă la cadrul didactic din învățământul primar/ preșcolar la a cărui grupă/ clasă trebuie să realizeze activitatea didactică, cu două săptămâni înainte, pentru a primi subiectul activității/lecției și îndrumări metodice. Preluarea subiectului de către elev se realizează cu ajutorul fișei de preluare a activității/lecției;
  • realizează proiectul didactic în decurs de o săptămână;
  • prezintă proiectul didactic profesorului îndrumător și cadrului didactic la clasa căruia se realizează practica pedagogică cu o săptămână înainte de realizarea activității/lecției și îl discută cu aceștia. În urma discuțiilor/ consultațiilor metodice, cadrele didactice implicate vor nota observațiile lor pe proiectul didactic și îl vor semna;
  • realizează forma finală a proiectului didactic până cel târziu în ziua anterioară celei în care are planificată lecția, ținând cont de toate observațiile făcute de cadrele didactice implicate;
  • realizează activitatea didactică și primește feedback de la profesorul coordonator, a profesorului metodist și a profesorului încadrat la grupă/clasă.”

Ghidul de practică pedagogică poate fi consultat mai jos:

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Practica elevilor din liceele pedagogice să fie recunoscută la nivel universitar, solicită un director Ligiei Deca: Elevele efectuează cam 600 de ore de practică pedagogică, în cei 4 ani școlari
PROIECT Practica pedagogică la licența cu dublă specializare pentru profesori ar putea fi 20% din cei patru ani, adică cel puțin 55% din disciplinele psihopedagogice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salvați Copiii: Povești ale copiilor rămași singuri în țară, cu ambii părinți plecați în străinătate / Maria așteaptă vara pentru că atunci reușește să stea mai mult timp cu tatăl său, plecat la muncă

Organizația Salvați Copiii a făcut publice povești a cinci copii care au ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Datele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, din septembrie…
Vezi articolul

Majorarea salariilor directorilor de școli cu 1.500 de lei brut – amendament depus de deputatul UDMR, Szabo Odon / Mulți directori de școli și-au depus demisiile, după ce i-au cerut salarii mai mari premierului Ciolacu, într-o scrisoare deschisă

Majorarea salariilor directorilor de școli, grădințe și creșe cu 1500 de lei brut, propune deputatul UDMR Szabo Odon, vicepreședinte al comisiei de învățământ din Camera Deputaților. Propunerea a fost depusă…
Vezi articolul

VIDEO Raed Arafat: S-a aprobat procedura de suspendare a cursurilor școlare, la confirmarea unui caz cu infecție cu coronavirus. Începând de astăzi, sunt interzise activitățile cu peste 1.000 de persoane

Raed Arafat a anunțat că s-a aprobat procedura de suspendare a cursurilor școlare, în contextul confirmării unui caz sau mai multor cazuri de infecție cu coronavirus. Șeful Departamentului pentru Situații…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministerul Finanțelor, condus de Florin Cîțu, a refuzat să aloce 10 milioane de lei din fondul de rezervă pentru vaccinarea copiilor anti-rujeolă și anti-poliomielită pe motiv că nu a fost explicată urgența situației

O adresă trimisă de la Ministerul Finanțelor în 6 august către Ministerul Sănătății, consultată de G4Media.ro, arată că Finanțele – minister condus atunci interimar de Florin Cîțu – au refuzat…
Vezi articolul