Elevii de clasa a VIII-a din județul Iași au la dispoziție, încă din ianuarie 2025, o broșură de admitere realizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ), care conține sfaturi practice pentru alegerea carierei, informații despre înscrierea la liceu, structura anului școlar și rețeaua liceelor din județ, în funcție de profil.
Potrivit broșurii, pentru filiera vocațională, la profilul arte vizuale și arte plastice elevii pot urma două specializări: arte plastice și decorative și arhitectură, arte ambientale si design:
- Tehnician pentru tehnici artistice solicită aptitudini artistice şi talent. Ei utilizează o varietate de materiale, mijloace şi metode artistice pentru a-şi exprima ideile. Între instrumentele şi materialele utilizate se numără: creioane, planşete, truse de desen, ipsos, metal, ţesături, lemn, piatră, ceară.
Competenţele pe care elevii le dobândesc privesc: folosirea instrumentarului specific; utilizarea mijloacelor specifice comunicării vizuale artistice; argumentarea proiectelor şi susţinerea lor cu limbaj de specialitate.
- Desenator tehnic pentru arhitectură şi design sunt cei care elaborează schiţe şi planuri pentru construcţii şi restaurări, execută desene la o anumită scară, utile în urbanistică şi amenajarea teritoriului.
Pe parcursul studiilor liceale elevii îşi formează competenţe privind: folosirea instrumentelor şi a tehnicilor de reprezentare şi machetare specifice; utilizarea mijloacelor comunicării vizuale artistice sau după caz, a limbajului grafic convenţional etc..

Pentru filiera vocațională, la profilul muzică, coregrafie și arta actorului elevii pot urma două specializări: muzică și arta actorului:
- Corist; Instrumentist; Corepetitor interpretează vocal sau instrumental, ca solişti sau ca membri ai unei orchestre. Elevii trebuie să aibă următoarele competenţe: descifrarea partiturilor corale de dificultate medie etc
Instrumentiştii descifrează şi reproduc partituri destinate formaţiilor instrumentale; interpretează, cu ajutorul unui instrument muzical diferite partituri; respectă disciplina impusă de formaţia muzicală din care fac parte.
Corepetitorii descifrează partituri de acompaniament cu dificultate medie; acompaniază interpreţi vocali sau instrumentali.
- Instructorul de teatru se ocupă de organizarea unor trupe de teatru de amatori şi de pregătirea unui spectacol de teatru. Accentul se pune pe aria curriculară “Arte” ,în cadrul căreia se studiază discipline prin care se urmăreşte dezvoltarea capacităţilor artistice: Arta actorului, Euritmie, Estetica etc.
În timpul studiilor liceale, elevii dobândesc competenţe privind: repartizarea rolurilor; pregătirea regiei tehnice (decorurile, recuzita); organizarea repetiţiilor; organizarea spectacolelor de teatru pentru trupa instruită (informare, publicitate, mobilizarea grupurilor); îndeplinirea atribuţiei de sufleur.

Pentru filiera vocațională, la profilul pedagogic elevii pot urma o singură specializare: învățător-educator:
- Învăţătorul/ educatoarea desfăşoară o activitate profesională şi socială importantă în educarea copiilor. Învăţătorul/ educatoarea asigură desfăşurarea programelor de instruire pentrupreşcolari/ şcolari, evaluează progresele realizate de copii/ elevi etc. Între atribuţiile şi responsabilităţile învăţătorului/ educatoarei se numără: identificarea nevoilor individuale de învăţare ale fiecărui copil, planificarea programelor de instruire bazate pe aceste nevoi, oferirea unui mediu stimulator pentru învăţare etc.
Pe parcursul anilor de studiu, elevii îşi formează competenţe de: comunicare interpersonală, planificare a activităţilor instructiv-educative, elaborarea şi confecţionarea materialelor didactice, organizarea şi coordonarea activităţilor didactice şi a altor situaţii de învăţare în cadrul activităţilor şcolare şi extraşcolare.

Pentru filiera vocațională, la profilul sportiv elevii pot urma o singură specializare: instructor sportiv:
- Instructorii sportivi comunică şi colaborează cu elevii, părinţii, alte persoane implicate în organizarea activităţilor sportive; selectează copiii care au aptitudini sportive, în vederea pregătirii lor şi participării la competiţii etc. Pe parcursul anilor de studiu, elevii îşi formează competenţe privind: organizarea, desfăşurarea şi monitorizarea activităţilor sportive (concursuri, campionate, festivaluri).
Pot opta pentru această specializare elevii care au condiţie fizică foarte bună, iar admiterea la profilul sportiv se face pe baza unor probe de aptitudini sportive, corespunzătoare fiecărei specializări menţionate anterior. Aceste probe se organizează înainte de începerea înscrierii computerizate.

Pentru filiera vocațională, la profilul militar elevii pot urma o singură specializare: matematică-informatică
- Cadrele militare desfăşoară activităţi prin care contribuie la garantarea integrităţii naţionale şi ordinii constituţionale. Pe parcursul liceului, accentul se pune pe ariile curriculare „Matematică şi ştiinţe” şi „Tehnologii” şi se asigură şi o pregătire militară elementară. La admiterea în liceu se susţin probe eliminatorii de aptitudini sportive, probe psihologice şi un interviu.
După testările naţionale (în localităţile de provenienţă), liceele militare organizează propriile testări la limba şi literatura română şi matematică, iar intrarea în competiţia finală este condiţionată de obţinerea notei minime pentru fiecare dintre aceste discipline. Colegii militare sunt în localităţile: Alba Iulia, Breaza – judeţul Prahova şi Câmpulung Moldovenesc.

Pentru filiera vocațională, la profilul teologic elevii pot urma trei specializări:
teologie ortodoxă, teologie romano-catolică, tehnician pentru tehnici artistice
- Teologia ortodoxă școlarizează tinerii care doresc să slujească în Biserică ca și preoți, după ce își finalizează și studiile universitare corespunzătoare. Preotul oficiază servicii religioase de celebrare sau administrare a tainelor, de inițiere etc.
În cadrul acestei specializări, elevii studiază pe lângă disciplinele de cultură generală, discipline teologice, limbile clasice (greaca și latina), limbile moderne (engleza și franceza) și muzica bisericească.
- Profilul teologie romano-catolică asigură elevilor de liceu, bǎieți și fete, pe lângă pregătirea intelectuală corespunzătoare. Profilul vrea totodată să acorde o șansă și acelor elevi care provin din medii economice defavorizate, care nu dispun de resursele necesare continuării studiilor în cadrul unui liceu.
Planul de învățământ a fost structurat în funcție de exigențele pregătirii tinerilor, îmbinând disciplinele teologice cu cele pedagogice și sociale. Pregătirea elevilor se realizează printr-o diversitate de discipline sociale.
- Tehnicianul pentru tehnici artistice studiază în mod special pictura de icoană prin disciplinele specifice: studiul desenului, studiul culorii, sculptura decorativă, erminia, istoria artei ș.a. Pe parcursul anilor de studiu, elevii își formează competențe plastice, artistice, tehnice, de istoria artei, cât și de teologie a icoanei.
După finalizarea studiilor liceale, absolvenții acestei specializări își pot continua studiile, specializându-se în mediul universitar în pictură bisericească, restaurare, arhitectură sau în orice alte specializări din zona artelor vizuale.
Redăm calendarul Admiterii la liceu 2025:
14 – 21 iulie 2025: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a
Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită!
Numărul redus de opțiuni completate poate conduce la nerepartizarea computerizată a candidatului!
Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere
NOTĂ: 1) Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026, completează opțiunile în perioada 16 – 18 iulie 2025.
2) Candidații care au participat la prima etapă de admitere în învățământul profesional și dual și care nu au fost admiși, completează opțiunile în fișele de înscriere în perioada 17 – 19 iulie 2025.
14 – 21 iulie 2025: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere
14 – 21 iulie 2025: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată
21 iulie 2025: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată
Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de opțiuni originale la centrul de admitere județean/al municipiului București
Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată
22 iulie 2025: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională
Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată
23 iulie 2025: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026
Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București
24 – 29 iulie 2025: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați
29 iulie 2025: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere
30 iulie – 1 august 2025: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată
- DOCUMENT Broșură admitere liceu 2025 – ISJ Iași:
Foto: © Dimitar Gorgev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Arata bine pe hârtie dar cu 2 ore de romana ,1 de limba străină și, 2 de matematica vor fi analfabeți nici măcar funcționali.Ce educator este acela care nu știe romana bine,matematica o bâlbâie și limba străină e vai steaua ei!Sa mai zic de desenatori tehnic unde ai iar nevoie de matematica și de română sa nu creadă lumea ca ești cu dizabilități cognitive?Și în armata?Fără matematica și romana zero,limba străină franceză o pasareasca deși suntem în UE cu aliații noștri francezi…Nu mai zic nimic…Nu are niciun rost
Vai steaua noastră dar noi ne digitalizam. Cumplit meșteșug de tâmpenie, cum zicea mult celebrul Creangă.