Primele state (landuri) germane vor începe noul an școlar în august, unul dintre ele chiar de lunea viitoare, în condițiile în care autoritățile au decis ca revenirea la clasă să se petreacă în condiții normale, dacă situația epidemiologică o permite. Ideea predării “normale” este însă primită cu scepticism de diverse organizații, de la sindicate la asociații de părinți, care semnalează probleme existente și potențiale, de la situația profesorilor din grupul de risc la ventilarea claselor, după cum relatează ediția germană a The Local.
Publicația notează că, în sistemul descentralizat al învățământului german, ultimul stat a intrat în vacanță săptămâna aceasta (Baden-Württemberg), iar primul care începe noul an o va face luni, 3 august (Macklenburg-Western Pomerania), alte state urmându-i în primele săptămâni ale lunii.
La începutul verii, miniștrii educației din landurile germane au convenit să înceapă școala în condiții normale, în noul an școlar, renunțând la o parte dintre regulile de distanțare socială, în condițiile menținerii sub control și la nivel redus a numărului de infecții cu noul coronavirus. La mijlocul lunii iulie, au anunțat un nou cadru de reguli de igienă ce trebuie respectate pentru întoarcerea copiilor la clase.
Dar multiple organizații susțin că școlile nu sunt încă pregătite pentru reluarea activității normale.
Rezervele profesorilor și părinților germani
Sursa citată arată că Asociația Profesorilor Germani și-a exprimat îngrijorarea, președintele ei Heinz-Peter Meidinger declarând pentru agenția DPA că se așteaptă la numeroase probleme. Meidinger a arătat, între altele, că vor fi dificultăți cauzate de lipsa de cadre didactice, având în vedere că, sindicatele estimează că 20% dintre profesori fac parte din grupul de risc și nu vor putea preda la clasă.
Și regulile de igienă sunt criticate, reprezentantul asociației profesorilor afirmând că unele nu pot fi aplicate – de exemplu, cel referitor la ventilarea claselor, în condițiile în care ferestrele din clasele de la etaje superioare nu pot fi deschise sau pot fi deschise foarte puțin, din motive de siguranță.
Consiliul Federal al Părinților și-a exprimat, la rândul său, scepticismul că lucrurile vor merge conform planificării, mai ales în cazul unei creșteri a numărului de cazuri Covid-19. Președintele acestui for, Stephan Wassmuth, a spus că se așteaptă la închiderea unor școli în regiuni unde apar focare, iar autoritățile statelor germane trebuie să ofere un “plan B”, care să încludă învățământul hibrid, în astfel de situații.
La rândul său, președintele Robert Koch Institute, Lothar Wieler, s-a referit săptămâna aceasta la așa-zisele “bule sociale” din școli – faptul că elevii trebuie să aibă contact cu un număr cât mai mic de colegi, cum ar fi doar colegii de clasă sau doar colegii de an. Potrivit lui Wieler, e important ca aceste bule să fie respectate și să nu se amestece, cum se întâmplă, în condiții normale, mai ales cu elevii de gimnaziu și liceu, dar regula are sens doar dacă acei copii respectă “bulele” și în timpul liber, nu doar la școală.
Revenirea tuturor copiilor la școală are loc în conformitate cu avertismentele – repetate și de Asociația Doctorilor Germani, preluată de sursa citată – că elevii trebuie să învețe la școală, indiferent de modul cum se petrece acest lucru, ei riscând altfel să sufere pierderi majore în dezvoltarea fizică și mintală”.
Cât despre profesori, președintele asociației acestora a spus că școlile ar trebui să se gândească la o eventuală listă de materii pentru care predarea ar fi dispensabilă în următorul an școlar, ca măsură de precauție, în condițiile regulilor impuse de pandemie.
2 comments
E drept, că noi nu suntem germani, dar de data aceasta faptul că noi începem şcoala la mijlocul lunii septembrie, ar putea fi un avantaj pentru România: Vom putea (am putea) învăţa din experienţa eventual şi din greşelile altor state. E demn de remarcat şi prărerea Asociaţiei Doctorilor Germani: “…elevii trebuie să învețe la școală, indiferent de modul cum se petrece acest lucru, ei riscând altfel să sufere pierderi majore în dezvoltarea fizică și mintală”. (Aici cred că psihologii ar putea fi de acord şi pot să aducă argumente pentru redeschiderea şcolilor.) Mai sunt şi alte idei de remarcat în materialul despre Germania. De exemplu: Că regula (cu restricţiile) are sens doar dacă acei copii respectă “bulele” (cadrul restricţionat) și în timpul liber, nu doar la școală.
Hai că se poate și fără “hibrid” sau alte bazaconii ale doamnei Anisie. Mai multe țări occidentale au redeschis școlile și se pare că nu sunt cine știe ce focar de infecție, după cum nici examenele la noi, unde se strângeau și mii de părinți și elevi în fața școlii, fără mască și ignorând regulile, nu par să fi fost. Cu puține reguli, impuse de profesori și respectate, bineînțeles, de elevi (școala românească fiind din păcate excelentă la coerciție), școala poate incepe foarte bine și fără bazaconii online.