George Purcaru, FSLI: Este foarte dificil să vorbim cu adevărat despre o salarizare diferențiată. Trebuie să recunoaștem că avem condiții diferite în școlile din România

500 de vizualizări
Foto: gov.ro
Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), George Purcaru, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „la momentul când stăm de vorbă, este foarte dificil să vorbim cu adevărat despre o salarizare diferențiată”.

La momentul când stăm de vorbă, este foarte dificil să vorbim cu adevărat despre o salarizare diferențiată. Avem, dacă putem spune așa, o salarizare diferențiată și astăzi în învățământ, atunci când vorbim despre mediul urban, mediul rural, când discutăm despre gradație de merit, pentru că 16% din procentul cadrelor didactice beneficiază de o gradație de merit pe 5 ani de zile. Și aici se ia în baza unui concurs atunci când fac dovada acestor performanțe de care discutăm.

Sigur, pentru a vorbi în tot sistemul de o salarizare diferențiată, în primul rând, trebuie să ne gândim că avem nevoie de un instrument de evaluare foarte, foarte exact, foarte corect, nu subiectiv, nu diferit de la oraș la sat, nu diferit de la județ la județ, de la regiune la regiune. Și atunci noi nu putem vorbi decât de o evaluare standardizată, lucru care este foarte dificil de realizat, pe de o parte”, a menționat vicepreședintele FSLI.

George Purcaru a menționat că sunt diferite condițiile în școlile din România: „Nu la fel se întâmplă la, nu știu, Colegiul Sava sau Lazăr din București cu ceea ce se întâmplă în școlile din Munții Apuseni sau din alte localități din țară”.

”Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că avem condiții diferite în școlile din România, deși Constituția prevede clar că ar trebui să avem aceleași condiții oferite tuturor elevilor din România. Dar realitatea, știți și dumneavoastră, știm cu toții că nu este întocmai, pentru că nu la fel se întâmplă la, nu știu, Colegiul Sava sau Lazăr din București cu ceea ce se întâmplă în școlile din Munții Apuseni sau din alte localități din țară. De aceea este foarte greu să implementăm la momentul acesta (salarizarea diferențiată – n.red). Este adevărat, s-a constituit un grup de lucru la nivel de Minister, din care și noi, sindicatele, facem parte pentru a analiza oportunitatea și pentru a vedea care sunt pârghiile pentru o astfel de salarizare”, a spus acesta.

Informații de context

Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.

Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Citește și:
În 2025 vor fi creșteri salariale pentru profesori, potrivit liderului sindical Marius Nistor: Mai este o diferență de încă 50% care trebuie acordată. A nu se înțelege 50% creștere suplimentară a salariului. Va fi diferența dintre salariul aflat în plată în momentul de față și maximul stabilit de grila noii Legi a salarizării
Sindicatele din Învățământ au cerut Ligiei Deca să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță / Grupul de lucru pentru realizarea criteriilor de performanță nu s-a mai întâlnit de pe 1 aprilie
Discuții despre salarizarea diferențiată a profesorilor în funcție de performanță, la începutul lunii aprilie, la o întâlnire a sindicatelor din Învățământ cu Ligia Deca, informează FSLI
De 1 aprilie, Ministerul Educației a anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să scrie criteriile de performanță pentru salarizarea profesorilor
VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ
Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții
Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, anunță Ligia Deca: Să găsim un sistem care să fie multifactorial. Se pare că acestea dau rezultate
Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Să deschidem încă de la liceu ușa experienței, dacă vrem să venim în sprijinul tinerei generații. E nevoie de o repoziționare a atitudinii față de muncă, ce în ultima perioadă s-a perimat – Maria Metz, vicepreședinte NTT DATA Romania

Tânăra generație trebuie sprijinită pentru a obține experiență, mediul antreprenorial trebuie să colaboreze mai mult cu universitățile și liceele, iar acestea trebuie să fie deschise spre colaborare. Pe scurt, este…
Vezi articolul