Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), George Purcaru, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „la momentul când stăm de vorbă, este foarte dificil să vorbim cu adevărat despre o salarizare diferențiată”.
- La începutul lunii august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
„La momentul când stăm de vorbă, este foarte dificil să vorbim cu adevărat despre o salarizare diferențiată. Avem, dacă putem spune așa, o salarizare diferențiată și astăzi în învățământ, atunci când vorbim despre mediul urban, mediul rural, când discutăm despre gradație de merit, pentru că 16% din procentul cadrelor didactice beneficiază de o gradație de merit pe 5 ani de zile. Și aici se ia în baza unui concurs atunci când fac dovada acestor performanțe de care discutăm.
Sigur, pentru a vorbi în tot sistemul de o salarizare diferențiată, în primul rând, trebuie să ne gândim că avem nevoie de un instrument de evaluare foarte, foarte exact, foarte corect, nu subiectiv, nu diferit de la oraș la sat, nu diferit de la județ la județ, de la regiune la regiune. Și atunci noi nu putem vorbi decât de o evaluare standardizată, lucru care este foarte dificil de realizat, pe de o parte”, a menționat vicepreședintele FSLI.
George Purcaru a menționat că sunt diferite condițiile în școlile din România: „Nu la fel se întâmplă la, nu știu, Colegiul Sava sau Lazăr din București cu ceea ce se întâmplă în școlile din Munții Apuseni sau din alte localități din țară”.
”Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că avem condiții diferite în școlile din România, deși Constituția prevede clar că ar trebui să avem aceleași condiții oferite tuturor elevilor din România. Dar realitatea, știți și dumneavoastră, știm cu toții că nu este întocmai, pentru că nu la fel se întâmplă la, nu știu, Colegiul Sava sau Lazăr din București cu ceea ce se întâmplă în școlile din Munții Apuseni sau din alte localități din țară. De aceea este foarte greu să implementăm la momentul acesta (salarizarea diferențiată – n.red). Este adevărat, s-a constituit un grup de lucru la nivel de Minister, din care și noi, sindicatele, facem parte pentru a analiza oportunitatea și pentru a vedea care sunt pârghiile pentru o astfel de salarizare”, a spus acesta.
Informații de context
Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
2 comments
Ce vina are un profesor care a “prins” catedra la un liceu slab și care nu poate face din rahat bici. Eu zic că trebuie să rămână un sistem standard de salarizare de referință, iar lui să-i fie adăugat bonusuri de performanta. Acele bonusuri de performanta sa acopere, lunar, un procent in plus la salariu. cat va fi acel procent? aici încep negocierile: sa zicem: 35-40% pt. olimpic internațional, 20% national…nu știu, ziceți.la fel, pt. diverse concursuri sau pt. contribuții la dezvoltarea sist. de educație, cărți, proiecte științifice etc. In asta ar consta diferențierea, un plus la salariu. Cum ar putea un prof. de la tara, oricât de bun ar fi, să aibă un flux de astfel de …”bonusuri” sau cel de la o școală de cartier?
Toate clasele mele au cel putin 3 elevi cu CES. Am si clase cu 6 elevi si muuulteee clase cu CES fara dosar. Parinti dezinteresati, familii dezorganizate, peobleme cu legea, probleme cu capu’, cu de toate… Cu elevii normali am rezultate normale, ajungand la licee bune si au doar note de 8-10. Spuneti-mi si mie, dupa ce am muncit pe branci o viata, ce vina am eu daca asta este populatia scolara din localitatea unde traiesc si muncesc? Ce vina am sa fiu depunctat la salariu? In conditii normale, as avea si olimpici cred. Dar lucrez cu materialul clientului.