Vicepreședintele FSLI, George Purcaru, a spus că în sistemul de educație sunt în prezent aproape 7000 de profesori necalificați, adică nu au studiile corespunzătoare. În septembrie anul trecut, Ligia Deca spunea că sunt “peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau“. Vicepreședintele FSLI a spus, miercuri, 22 mai, în emisiunea InfoEdu de la TVR Info că tot mai puțini tineri aleg să predea în sistemul de învățământ, iar “în primii 5 ani peste 50% din ei au părăsit sistemul de educație”.
Sunt aproape 7.000 de profesori necalificați în sistemul de învățământ, adică nu au studii de specialitate, spune vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, George Purcaru. El a spus că e nevoie “de tineri performanți în sistem care trebuie atrași și prin aceste facilități salariale și nu doar salariale, către sistemul de educație”.
Vicepreședintele FSLI a mai precizat și că la discuțiile cu Ministerul Educației sindicatele au propus facilități pentru tinerii profesori “atât în contractul colectiv de muncă, inclusiv în lege și nu s-au acceptat toate propunerile noastre“.
Răspunsul integral al vicepreședintelui George Purcaru
InfoEdu: Domnule Purcaru, după un an de la grevă, cum credeți dumneavoastră dacă am face un bilanț la ceea ce s-a întâmplat atunci, ce ați obținut, unde vedem plus valoarea sau normalizarea față de acum un an?
George Purcaru: E clar că nicio schimbare în bine nu se întâmplă peste noapte și v-aș aduce în discuție faptul că avem 4.700 de profesori doar cu liceul, aproximativ 7.000 de necalificați în sistem, adică cu studii necorespunzătoare. Prin urmare, salarizarea, o salarizare foarte bună nu face altceva decât să atragă și tinerii performanți în sistemul educației, tineri care în ultimii ani au venit foarte puțin, iar atunci când au venit în primii 5 ani peste 50% din ei au părăsit sistemul de educație. E clar că lucrurile nu se pot vedea peste noapte. E mai bine față de ce s-a întâmplat sau ce era acum un an. E clar, nu încape discuție, dar știți că întotdeauna este loc de mai bine și întotdeauna este un loc de încurajare a performanței. Și tinerii performanți trebuie atrași și prin aceste facilități salariale și nu doar salariale, către sistemul de educație. Noi am propus astfel de lucruri atât în contractul colectiv de muncă, inclusiv în lege și nu s-au acceptat toate propunerile noastre. Dacă acum o perioadă destul de lungă de timp în urmă aveam inclusiv salariul de merit care se acorda pe un an de zile la nivelul unității de învățământ, chiar și acest lucru a dispărut.
Gândiți-vă că în acea perioadă când aveam salariul de merit, directorul, consiliului de administrație al unității, puteau încuraja acești colegi care pun mai multă muncă, mai multă pasiune mai mult decât este cerut printr-o fișă a postului și atunci trebuie să existe astfel de lucruri, astfel de posibilități de a recompensa munca și implicarea peste ceea ce înseamnă o fișă a postului“.
Care sunt profesorii fără pregătire. Cele trei situații
Cadrele didactice fără pregătire sunt profesorii, educatorii și învățătorii care nu au studii corespunzătoare postului pe care-l ocupă.
Conform Ministerului Educației aceștia pot fi în următoarele situații:
- Cu studii superioare în alt domeniu decât cel al postului.
- Studenți, în curs de calificare.
- Cu studii medii.
De exemplu, tinerii care termină un liceu pedagogic și au diplomă de BAC, se pot înscrie imediat pentru un post la concursul de titularizare doar la specializarea educator – puericultor sau educator-învățător. Apoi, ei pot preda și în același timp continua formare și studii superioare de specializare. Majoritatea aleg să facă acest lucru pentru că și salariul crește pe măsură ce au o specializare și vechime.
Situația suplinitorilor fără studii corespunzătoare din 2019 încoace
Iată situația din ultimii ani a cadrelor necalificate care predau elevilor:
- 2019 erau 4.533 de cadre necalificate
- 2020 erau 4.811 de cadre necalificate
- 2021 erau 3.700 de cadre necalificate
- 2022 erau 4.152 de cadre necalificate
- 2023 erau 3.440 de cadre necalificate
Informații de context
La începutul anului școlar actual, ministra Ligia Deca spunea că “sunt peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina care o predau și care vor intra la ore din 11 septembrie 2023” și că “oricum, cineva va intra la clasă și în cele mai multe cazuri acel cineva are toate calificările necesare pentru a preda acea disciplină”.
Deca a anunțat atunci că a fost aprobată o hotărâre ce vizează suplimentarea cu 3.000 de posturi, pentru anul școlar 2023-2024: 2.100 pentru posturi didactice, 900 pentru posturi nedidactice. În august 2023, peste 3.700 de posturi de profesori și 1.600 pentru cadre didactice auxiliare și nedidactice au fost cerute de inspectoratele județene pentru începutul anului școlar. Cu un an înainte, în august 2022, ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu anunța un număr de 5.223 de profesori necalificați în sistem.
După simularea de la Evaluarea Națională 2024, profesorul de matematică Cătălin Ciupală, de la Colegiul „Andrei Șaguna” din Brașov, a remarcat faptul că rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați.
În luna martie anul acesta, Edupedu.ro a scris că în acest an școlar este cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.
Datele referitoare la numărul profesorilor din unitățile de învățământ preuniversitar au fost transmise senatorului Ștefan Pălărie (USR) de către Ministerul Educației.
Dacă în 2019 erau 36.787 de norme didactice ocupate cu personal angajat pe perioadă determinată (inclusiv personal didactic asociat și pensionat), în noiembrie 2023 erau 44.574 de angajați pe perioadă determinată. Acest lucru înseamnă că numărul lor a crescut cu cel puțin 21%.
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.