Geoparcul Ţara Haţegului, spațiu de inspirație pentru pedagogiile inovative. Sunt pilotate 5 poveşti cu suport digital multisenzorial / Geoparcul este administrat de Universitatea din București

375 de vizualizări
Foto: © Kantver - Dreamstime.com
Foto: © Dreamstime.com
Geoparcul Internaţional UNESCO Ţara Haţegului, administrat de Universitatea din Bucureşti, este spaţiu de inspiraţie şi de pilotare a unui proiect educaţional ce vizează pedagogiile inovative, transmite Agerpres. În cadrul proiectului sunt pilotate 5 poveşti cu suport digital multisenzorial, conţinând 5 hărţi tactile interactive ale teritoriului Geoparcului Internaţional UNESCO Ţara Haţegului.

„Poveştile Balaurului bondoc” fac referire la istoria planetei Pământ şi a principalelor teme promovate în Geoparc – Terra, Natura, Fabula. Aceste poveşti sunt adaptate pentru ciclul primar, gimnazial, liceal şi universitar prin folosirea storytelling cu suport digital ca metodă de interpretare şi de transmitere a mesajelor. Proiectul urmăreşte dezvoltarea unor alternative de învăţare, bazate pe Design Universal, accesibile tuturor, chiar şi celor care au cerinţe educaţionale speciale.

Practic, prin utilizarea unei platforme gratuite, imagini reprezentative din Geoparc sunt create sau adaptate ca desene vectoriale tactile interactive. Cu ajutorul unei aplicaţii pentru telefonul mobil sau tabletă, folosind algoritmi de inteligenţă artificială, cu ajutorul unui cod QR, informaţiile de pe spaţiul desenat sunt citite prin VoiceOver, la o simplă trecere a degetelor pe imaginea tactilă. Astfel, informaţia poate fi explorată independent de orice persoană, iar mesajele pot transmite informaţii sau pot încuraja gândirea critică. În plus, în acest mod, cadrele didactice pot urmări care sunt temele de interes pentru elevi sau pentru studenţi şi unde consideră aceştia că ar avea nevoie de informaţii suplimentare.

Iniţiativa reuneşte cadre didactice şi studenţi de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei (FPSE) şi de la Facultatea de Geologie şi Geofizică (FGG) din cadrul Universităţii din Bucureşti. Proiectul se bucură şi de susţinerea studenţilor implicaţi în American Association of Petroleum Geologists – Bucharest Student Chapter, mai scrie Agerpres.

Pentru identificarea principalelor teme, studenţi şi cadre didactice de la cele două facultăţi au făcut o vizită în Geoparc. Pe baza informaţiilor din teren, au fost vectorizate imaginile reprezentative şi textele poveştilor. Produsele rezultate sunt în curs de pilotare în şcolile din Reţeaua EduGeoparc (reţeaua informală a şcolilor de pe teritoriul Geoparcului Internaţional UNESCO Ţara Haţegului) şi în şcoli din Municipiul Bucureşti. Materialele obţinute în urma proiectul vor putea susţine transferul de expertiză psihopedagogică pentru transmiterea de informaţii despre istoria Pământului, biologie, istorie, geografie în şcolile din România. În plus, vor permite dezvoltarea de către echipa Geoparcului de noi materiale educaţionale personalizabile realizate cu ajutorul studenţilor. Totodată, pot fi folosite pentru promovarea turismului accesibil şi educaţiei outdoor în Geoparc.

Informaţiile despre această modalitate de dezvoltare inovativă a materialelor educaţionale personalizabile au fost prezentate, în această toamnă, în cadrul mai multor conferinţe naţionale şi internaţionale: „Rezervaţii Geologice din România – evaluare, geoconservare, interpretare” (Bucureşti), „Evoluţia sistemului naţional al învăţământului special şi incluziv ca proces unitar teoretico-praxiologic în câmpul educaţional european” (Chişinău) şi World Conference on Social Sciences (Berlin).

Proiectul este coordonat de Loredana Adriana Pătrăşcoiu de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Alexandru Andrăşanu de la Facultatea de Geologie şi Geofizică, Adina Popa şi Cristina Toma din echipa Geoparcului Internaţional UNESCO Ţara Haţegului. În proiect sunt implicaţi studenţii FGG Daniela Liseanu, Sabina Mihai, Isa Stancioi, Vlad Iorgoni şi Lia Saghin, respectiv Bianca Dumitrescu, Larisa Mihai şi Cezarina Niculae din partea FPSE.

Această iniţiativă este finanţată de Universitatea din Bucureşti în urma competiţiei de proiecte de pedagogii inovative care s-a desfăşurat în cadrul proiectului CNFIS-FDI-2022-0367 ”Convergenţe fundamentale în asigurarea calităţii activităţii didactice şi a eticii universitare” al Universităţii din Bucureşti.

Foto: © KantverDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Am observat diferențe mari de punctaj de la un evaluator la altul și la istorie. Unii colegi s-au cramponat foarte mult strict de baremul dat de minister, spune Laura Felea, profesoară la Liceul Tehnologic „Henri Coandă”: Aș aplauda copilul care are o gândire logică și vede și dincolo de conectorii clasici

Profesoara de istorie Laura Felea de la Liceul Tehnologic „Henri Coandă” din Tulcea atrage atenția că diferențe mari de punctaje la simularea de la BAC 2024 au fost și la…
Vezi articolul

Ministerul Educației publică luni la ora 21:00 situația din școli pe care ar fi trebuit să o prezinte vinerea trecută. Din 6,4 milioane de teste de salivă date elevilor, s-au întors puțin peste 2.000 de rezultate / Numărul cazurilor s-a redus cu două treimi față de acum două săptămâni

În ultima săptămână s-a înregistrat o scădere a numărului de infectări cu SARS-CoV-2 în mediul școlar și, implicit, a numărului de clase și unități cu activitate organizată în sistem online,…
Vezi articolul

Viitorul guvern să garanteze alocarea a 15% din cheltuielile bugetului general consolidat pentru Educație, dar și 1% din PIB pentru cercetare, să crească bursele, să declare incompatibile funcțiile de rector și parlamentar, să pregătească profesorii care trebuie să aplice reformele curriculare – cererile adresate de 3 organizații de tineret pentru candidații în alegeri

Finanțarea învățământului superior și preuniversitar, dar și a cercetării, regulile de etică în universități, sprijin pentru elevii și studenții dezavantajați, dar și pentru profesorii care trebuie să aplice o serie…
Vezi articolul