Generația uitată: Elevii care întră clasa a VII-a ar trebui să susțină anul viitor examen de admitere la liceu, la care să conteze portofoliul educațional

38.641 de vizualizări
SURSA: freepik.com
Elevii care astăzi încep clasa a VII-a sunt primii copii care au urmat clasa pregătitoare, care au învățat după un curriculum aplicat pentru prima dată de învățătorii și profesorii lor și prima generație care a trecut de la manuale digitale la manualul unic și iar la manualele cumpărate prin licitație. Dar cea mai mare necunoscută pentru copiii de clasa a VII-a este examenul pe care îl vor susține la finalul gimnaziului. Legea educației  – modificată altminteri major – a supraviețuit din 2011 cu următoarea formulă de examene, pentru anul 2021: informatică, examen transdisciplinar la matematică și științe, limbă străină, competențe civice și sociale – la Evaluarea Națională, și examen de admitere în liceele căutate.

127.665 de elevi au început în septembrie 2012 clasa pregătitoare, potrivit anunțului făcut atunci de Ministerul Educației. De când au început gimnaziul, părinții lor întreabă la fiecare început de an școlar cum vor susține ei examenele la finalul clasei a VIII-a, în condițiile în care profesorii nu au fost formați să le predea transdisciplinar și nici nu au văzut vreun portofoliu educațional de la școală, deși el teoretic va conta la admiterea în liceu.

Legea educației prevede examene noi la Evaluarea Națională din vara lui 2021, iar la liceele unde este concurență introduce examen de admitere, pe lângă portofoliul educațional cerut la admiterea în toate liceele. Portofoliul cuprinde toate rezultatele elevului, inclusiv pe cele de la Evaluarea Națională la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, însă Ministerul Educației nu a anunțat nici până acum dacă există un Portofoliu educațional standardizat.

Cum arată examenele de Evaluare Națională și admitere la liceu din 2021, prevăzute în Legea educației:

Articolul 74
(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

  • a) o probă scrisă la limba și literatura română;
  • b) o probă scrisă la limba maternă;
  • c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;
  • d) o probă scrisă la o limbă de circulație internațională;
  • e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului;
  • f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.

(6) Rezultatele evaluării naționale se înscriu în portofoliul educațional al elevului.

Articolul 76
(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învățământul liceal sau învățământul profesional.

(2) Admiterea în învățământul liceal sau în învățământul profesional se realizează după următoarea procedură:

  • a) în cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educațional al elevului;
  • b) în cazul în care numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu, precum și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a VIII-a și în proporție de 30% nota obținută la proba de admitere stabilită de unitatea de învățământ.
  • (3) În cazul mediilor egale, diferențierea se face pe baza portofoliului educațional al elevului.

(4) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educației Naționale și este dată publicității, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Unitățile de învățământ au obligația de a anunța public disciplina sau disciplinele la care se susține proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum și modul de utilizare a portofoliului educațional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susține la cel mult două discipline.

Articolul 361
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):
a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul școlar 2012-2013;
b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;

(…)

d) admiterea la liceu se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;”

 

Întrebată în luna mai ce examen vor da acești copii, Ecaterina Andronescu, pe atunci ministru al Educației, spunea că “Nici profesorii n-au fost formați inițial și nici prin formarea continuă pentru predarea transdisciplinară, ca urmare în acești ani elevii n-au beneficiat de predarea transdisciplinară. Și, ca urmare, mi-e greu să susțin în evaluare ceva ce nu s-a făcut în predare. Cu prima ocazie, o să încercăm să discutăm acest subiect, o să rog comisia de învățământ și de la Cameră, și de la Senat, să discutăm acest subiect, pentru că trebuie să dăm un răspuns foarte clar și trebuie să fie un răspuns legislativ“.

Parlamentul nu a modificat Legea educației, în acest răstimp, și nici educația nu mai este condusă de Andronescu, ci îl are ca ministru interimar pe Daniel Breaz.

Cum legea educației preve că metodologia de desfășurare a admiterii la liceu trebuie dată publicității, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a, teoretic cel puțin este posibil ca elevii să afle cum arată examenul prin care își finalizează învățământul gimnazial și intră în liceu chiar la începutul clasei a VIII-a.

Amintim că Ministerul Educației a stabilit oficial cu doar o săptămână înainte de începutul școlii că învățământul profesional devine obligatoriu pentru elevii cu medii sub 5, care susțin Evaluarea Națională anul acesta. Tot cu câteva săptămâni înainte de începerea grădiniței a schimbat și curriculumul de la grădiniță.

 


4 comments
  1. In prima zi de școală clasa a vii a pe copiii nu iau așteptat pe banci cărțile ci doamna dirigintă care a facu anuntul că nici acesta nu vom avea manuale ,vom lucra pe fișe.EU INTREB PE DOMNIILE CELOR CARE SE JOACĂ DEA SCOALA OARE UNDE VOR AJUNGE COPIII ACESTIA CARE AN DE AN AU FOST COBAI VOSTRI IN JOACA DEA ȘCOALA. DAR SĂ NU UITAM CĂ SI EI LA RANDUL LOR VOR AVEA FAMILII DE INTRETINUTSI TAXE LA STAT DE PLATIT OARE VPR FI IN STARE?Trag un semnal de alarmă hotarati odată ce veți face cu scoala română si nu cand visati ceva noaptea aplicati in parlament adoua zi domnilor ministri

    1. În luna octombrie 2018 am trimis un memoriu mai multor paralamentari, membri ai comisiei de învățământ, prin care îi rugam să facă demersurile necesare pentru a fi publicate normele metodologice mai devreme nu la începutul clasei a VIII-a. Surpriza a fost “numărul mare “de parlamentari care au fost interesați de subiect – un senator. A depus ineterpelare in Parlament. Răspunsul a fost o enumerare de articole din lege.
      Mulțumesc că ați pus în discuție din nou acest subiect!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rankingurile luate în calcul ar trebui să aibă aceeași pondere pentru metarankingul național al universităților, care va conta pentru 40% din fondurile alocate de Ministerul Educației pentru cercetarea universitară – proiecte de metodologii / Daniel David, UBB: Demers promițător, dar trebuie corectat

Metarankingul universităților românești, ce urmează să fie realizat de un nou grup de experți sub umbrela Ministerului Educației, ar urma să țină cont de clasamentele internaționale care evaluează “global” universitățile,…
Vezi articolul