Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar

25.003 vizualizări
Foto: © Konstantin Chagin | Dreamstime.com
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în cariera didactică au fost anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în cadrul unei conferință de presă. Tema conferinței a fost prezentarea proiectelor de legi ale educației.
  • Aceasta a mai spus că liceele pedagogice vor forma în continuare învățători, dar „profesia didactică este o profesie care necesită studii superioare.” Edupedu.ro a scris, pe surse, că liceele pedagogice vor forma în continuare învățători, dar aceștia se vor putea titulariza în sistem după ce termină studiile superioare.

„Vom generaliza masteratul didactic, dar nu în forma pe care o știm astăzi. Vorbim despre un masterat didactic care include 80% practică. Pentru a-l face atractiv, vom acorda o bursă lunară egală cu salariul mediu brut, adică cu salariul unei debutant, care se acordă celor înscriși în program, indiferent dacă aceștia au parcurs deja un alt masterat sau dacă vor parcurge în viitor”, a declarat Ligia Deca.

Ministrul Educației a vorbit despre o licență didactică cu dublă specializare, pentru profesorii care predau în școlile mici și există lipsă de personal didactic: „De asemenea, pentru școlile mici unde nu putem avea un număr mare de profesori, mai ales aceste școli din mediul rural, vom promova o licență didactică cu dublă specializare, care ne va ajuta să avem profesori calificați pe mai multe domenii înrudite, tocmai pentru a putea adresa nevoia de profesori calificați, nevoia de învățământ de calitate peste tot în țară.”

Despre licențierea în cariera didactică, Deca a menționat că„ înlocuiește procesul de definitivat de până acum, atestă competențele profesorilor și oferă dreptul de practică, faza următoare fiind titularizarea.”

Licențierea în cariera didactică – proiectul Deca

Tot în cadrul conferinței, aceasta a spus că „încurajăm titularizarea în zone defavorizate.”: „Pentru cei care aleg să se titularizeze în mediul rural va exista o primă de instalare neimpozabilă, egală cu cinci salarii minime brute, cu condiția să rămână cinci ori în acea comunitate.”

Postul didactic va putea fi constituit cel puțin 1/2 de normă didactică. „Asta va ușura constituirea posturilor din mai multe unități”, conform ministrului.

Licia Deca: „Vom crește calitatea formării inițiale, corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului, pe trei paliere. Apropo de schimbări majore, liceele pedagogice și universitățile vor forma profesorii de învățământ primar. Practic, ceea ce până acum formam doar la nivel învățământul mediu, acum vom forma la nivelul învățământului superior. Profesia didactică este o profesie care necesită studii superioare. Toate studiile ne spun asta. În statele Uniunii Europene acest lucru este o constantă și atunci am mers pe această variantă, în care să păstrăm în cadrul liceelor pedagogice specializarea de pedagogia învățământului primar urmând ca, pentru a avea drept de practică, învățătorii să parcurgă și o licență dedicată.

Creștem sprijinul pentru cadrele didactice prin înființarea corpului de mentorat și licențiere didactică. Vom generaliza masteratul didactic, dar nu în forma pe care o știm astăzi. Vorbim despre un masterat didactic care include 80% practică. Pentru a-l face atractiv, vom acorda o bursă lunară egală cu salariul mediu brut, adică cu salariul unui debutant, care se acordă celor înscriși în program, indiferent dacă aceștia au parcurs deja un alt masterat sau dacă vor parcurge în viitor.

De asemenea, pentru școlile mici, unde nu putem avea un număr mare de profesori, mai ales aceste școli din mediul rural, vom promova o licență didactică cu dublă specializare, care ne va ajuta să avem profesori calificați pe mai multe domenii înrudite, tocmai pentru a putea adresa nevoia de profesori calificați, nevoia de învățământ de calitate peste tot în țară.

Procesul de licențiere, care înlocuiește procesul de definitivat de până acum, atestă competențele profesorilor și oferă dreptul de practică, faza următoare fiind titularizarea. Vorbeam de formarea continuă, ea se modifică astfel: o dată la cinci ani, cadrele didactice vor trebui să obțină 15 credite transferabile ICTS, credite care pot fi luate în calcul și pentru alte programe de formare. Ele vor fi împărțite pe trei paliere: 1/3 se bazează pe Planul Național de Formare Continuă în Cariera Didactică. Este vorba despre acele nevoi de formare cum au fost, de exemplu, competențele digitale în perioada pandemiei COVID sau cum sunt, de exemplu, competențele de a lucra în clase în care se află copiii cu cerințe educaționale speciale; 1/3 din aceste credite vor trebui obținute pentru cursuri în corelare cu specificul comunității școlare deservite, adică în funcție de cum arată elevii dintr-o anumită școală și ce nevoi au. O treime române, așa cum era până acum, la latitudinea cadrului didactic.

Se înființează Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică. Este un centru cu rol de coordonare metodologică pentru CCD-uri, adică pentru centrele pentru cariera didactică, care preiau casele corpului didactic. Ne dorim ca, pentru a ajunge la acest parcurs de formare continuă bine coordonat și bine corelat cu nevoile elevilor, sistemului, școlilor, să avem acest centru național care să poată avea expertiza și să poată ajuta CCD-urile și, mai departe, cadrele didactice și școlile să-și satisfacă nevoile de formare.

Există și un program național de formare pentru cadrele didactice, specific pentru a adresa nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor, asta în corelare cu problemele pe care le-am specificat în primul slide. Este important că, pentru prima dată, avem acest program național care își propune să adreseze direct problema analfabetismul funcțional. (…)

Cea mai rentabilă și cea mai eficientă investiție în a face sistemele educaționale mai echitabile și mai de calitate este investiția în cadrele didactice, ne-o spun toate studiile internaționale. De aceea, încurajăm titularizarea în zone defavorizate. Pentru cei care aleg să se titularizeze în mediul rural va exista o primă de instalare neimpozabilă, egală cu cinci salarii minime brute, cu condiția să rămână cinci ani în acea comunitate. Postul didactic va putea fi constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică. Asta va ușura constituirea posturilor din mai multe unități.”

Foto: © Konstantin Chagin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. După meteahna oficialilor români, să distrugem sistematic ce mai funcționează bine – adică specializarea de Învățători din Liceele Pedagogice și pe cea de Invățământ primar și preșcolar din universități; dacă nu sunt în stare să facă o restructurare de fond a educației, oficialii politicieni vin cu desființarea unor idei dovedite bune pănă acum. Să facă din masterul didactic de 2 ani o parodie de program cu 80% doar practică, un fel de ucenicie fără prea mult studiu, si să reducă toată pregătirea unui profesor doar la cele 30 de credite din modulul psihopedagogic in licență!!! Asta da reformă, cam de anii 80-90, că pe atunci a mai fost o asemenea orientare; in ultimii ani se conturase o formare consistentă de 60 de credite la N1+N2, si apoi marele master didactic de 2 ani , trâmbițat de toate forțele politice și marii sistemului de învățământ!! Toate se duc cu aceste legi pe apa sâmbetei, ștergem tot și revenim la anii 80-90; se pare că îî mulțumeste doar un pic de cunoaștere științifică și restul ucenicie , gen empirism, că nu trebe profesorul să și gândească sau să înțeleagă ce face la clasă, trebe doar să imite ce vede ….. în stilul Teach. Nu ne mai facem bine în țara asta, mai mare rușinea pentru intoarcerea în timp. O sa-și pună semnătura dna ministră și cei care scriu aberațiile acestea pe o mare reformă de anii 80-90. Bravooooo.

  2. De ce nu scoate dna Deca continuturile proaste din materii si materii care nu isi au rostul in sec 21.ex religie lb straine in cl primare consiliere de nimeni nu stie ce.Apropo de salarizare dna Deca uita ca are si nedidactic si acesti oameni & femei au un aport mare la desfasurarea sist.de invatamint igiena caldura intretinere reparatii transport mai ales ca nu c locale asigura transportul ci sin facute artificii intre unii direvtori si primari indauna angajatilor tesa din invatamint deoarece acesti soferi sau manager auto cum au mai fost numiti lucreaza 3 -4ore si in rest dl cu mila ceielalti fac si ore in plus si nu sint platiti.Edupedu ar trebui sai aduca la cunostinta si asta dnei Deca

  3. Doamna Deca cu tot respectul pentru studiile sale în marină, nu are deloc experimenta in domeniul învățământului preuniversitar macar 15-20 de ani.
    Nu e bunsa ne aruncăm că și ceilalți miniștrii, in niște reforme care vor slabi învățământul.
    Invățătorii vor fi nevoiți sa mai piardă alti 4 ani că sa predea la catedră și nu vor mai fi atrași. Formarea unor învățători de excepție era în aceste școli de elită de 5 ani unde se manca pe pâine : psihologia copilului, metodica predării, pedagogia.
    De ce neapărat sunt desființate??? Cine ne tot da lecții de pedagogie cei care fac doar studii teoretice de prin parlament ??? Sau unii experți în domeniu care nu prea știu cum să nu facă mare lucru pentru copii?? Scolile pedagogice sunt un exemplu foarte bun și se cunoaște cine a urmat astfel de cursuri liceale. Selecția era foarte riguroasa prin probele de : muzica, sport și dicție .
    De ce sa ascundem după aceste mastere și nimicuri ??? Nu au nicio aplicabilitate!!! Facem norme profesorilor universitari, care și ei se lupta de a atrage studenți-pt a avea unii norme???
    Daca doriți să revigorați sistemul sa refacem examenele de admitere cum erau odată, cele pentru admiterea la facultate și cele de grad și gata.
    Copii și mai ales părinții sa nu mai fie puși pe fugă la tot felul de pseudo scoli.
    Sa refacem școlile profesionale și să micșorăm Nr de clase de la liceele teoretice.
    Și să nu desființăm liceele pedagogice!!!

  4. Bun asa, se mentine sistemul mafiot “modulul psihopedagogic”.
    Mare lucru nu se schimba. O sa se invete aceiasi pedagogie obosita si o sa se face practica cu aceiasi metodisti competenti in planificarea de tip tabel. Un an de tabele pana o sa va iasa pe nas :)).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andronescu anunță posibila desființare a Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, pentru că în 2020 învățământul obligatoriu ar putea începe la 5 ani pentru a se termina la clasa a XII-a

Ecaterina Andronescu a spus că a lansat ”dezbateri publice cu directorii școlilor” să vadă dacă Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a ”se mai justifică”, fiind considerată, mai spune ministrul…
Vezi articolul