Gabriel Istrate, profesor de informatică la Universitatea din București: Studenții care ajung în Facultatea de Informatică știu mai puțină matematică decât știau poate acum 20 de ani. Nu e neapărat vina lor. Este cu totul alta societatea în care trăiesc

Foto: © Tero Vesalainen | Dreamstime.com

„Nu pot să vorbesc despre cum mai este predată azi matematica în școală, cel puțin în școala elementară, pentru că nu am experiența respectivă. Ce pot să spun eu este că, matematic, studenții care ajung în Facultatea de Informatică știu mai puțină matematică decât știau poate acum 20 de ani. Nu e neapărat vina lor. Este cu totul alta societatea în care trăiesc”, a declarat Gabriel Istrate, profesor de informatică la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București, într-o discuție cu fizicianul Cristian Presură, moderată de Ada Roseti pe 3 mai 2023, întrebat despre cum este predată matematica în școală.

Gabriel Istrate crede că problema principală este că „încercăm să optimizăm. Vrem neapărat ca totul să aibă legătură imediată cu realitatea, dacă s-ar putea să ne spună cum să ne îmbogățim. Toată lumea așteaptă de la știință să rezolve problemele societății”.

Răspunsul profesorului Gabriel Istrate:

„Nu pot să vorbesc despre cum mai este predată azi matematica în școală, cel puțin în școala elementară, pentru că nu am experiența respectivă. Ce pot să spun eu este că, matematic, studenții care ajung în Facultatea de Informatică știu mai puțină matematică decât știau poate acum 20 de ani. Nu e neapărat vina lor. Este cu totul alta societatea în care trăiesc. De multe ori, cred că încercăm să punem în cârca școlii niște defecte pe care le are societatea.

Adică principiul meu este că eu am învățat matematica în momentul în care m-am izbit cu capul de zid în clasa a VI-a, când se introduceau demonstrații geometrice și din momentul respectiv lucrurile au fost atât de simple încât am ajuns în lotul lărgit de matematică. Nu am fost la Olimpiada Internațională, dar am fost cât pe ce în anii ’80.  

Deci, cred că problema principală este că încercăm să optimizăm. Vrem neapărat ca totul să aibă legătură imediată cu realitatea, dacă s-ar putea să ne spună cum să ne îmbogățim. Toată lumea așteaptă de la știință să rezolve problemele societății. Ori realitatea este că sunt societăți, și o să dau un exemplu Israel pe care îl cunosc cel mai bine, care pun mult mai multă prețuire pe cunoașterea pentru a cunoaște și pe pasiunea pentru cunoaștere. Cred că lucrul acesta, care ține până la urmă nu de școală, ci de cultura societății, conduce la rezultatele pe care le are Israelul în domeniul științei și tehnologiei. Nu știu dacă este neapărat o problemă a școlii, cât a valorilor pe care le avem ca societate, ori asta e mult mai greu de schimbat”.

VIDEO Discuția integrală despre cum putem folosi matematica pentru a înțelege și a modela societatea:

Gabriel Istrate este profesor de informatică la Facultatea de matematică și informatică a Universității din București. Îl pasionează știința teoretică a computerelor, inteligența artificială, sistemele complexe și simulările sociale bazate pe matematică. Îl puteți găsi și pe blogul său personal, gabrielistrate.wordpress.com.

Foto: © Tero Vesalainen | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version