Funcționează automotivarea de tip “fac tot ce pot”? Da, cel puțin la elevi și cel puțin la matematică – studiu olandez

6.543 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Exerciții simple de automotivare, de tipul “pot să fac asta” sau “voi face tot ce pot”, pot să îmbunătățească rezultatele la matematică pentru elevii cu un nivel redus de încredere în abilitățile lor la această materie. Pe de altă parte, alte forme de automotivare, de tipul “chiar sunt bun la treaba asta”, nu duc la o creștere a performanței. Acum, acest lucru este verificat printr-un studiu realizat în Olanda și publicat recent de Societatea pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA, studiu citat de Edutopia.

Cercetarea a fost realizată pe un grup de peste 200 de elevi cu vârste de 9-13 ani (clasele 4-6) din mai multe comunități olandeze. El a încercat să analizeze cum reacționează elevi cu un nivel redus de încredere în sine, pe o temă dată (“credințe negative de competență”), când se încurajează în gând.

Elevii au fost puși să dea un test standard la matematică. După ce au completat jumătate din test, ei au fost împărțiți în trei grupuri:

  • elevii din primul grup au fost îndemnați să-și spună, în gând, vorbe de încurajare axate pe efort, de tipul “voi face tot ce pot”
  • elevii din al doilea grup au fost îndemnați să se gândească la propria abilitate, cu expresii de tipul “mă pricep bine la astfel de lucruri”.
  • al treilea grup a continuat ca în prima parte a testului, fără să se gândească la formule de autoîncurajare.

Elevii din primul grup, anume cei care s-au gândit la efort (“voi face tot ce pot”) și-au îmbunătățit performanța în completarea testului, față de prima jumătate a acestuia. Copiii din ultimele două grupuri nu au cunoscut nicio îmbunătățire a performanței.

Cercetătorul principal implicat în acest studiu, Sander Thomaes, a interpretat rezultatele pentru Edutopia:

  • copiii cu un nivel redus de încredere în sine se îngrijorează că ar putea eșua, atunci când fac probleme de matematică. Ei văd în dificultatea de rezolvare a problemelor un semnal că lor înșile le-ar lipsi capacitatea de rezolvare, ceea ce duce la scăderea performanței.
  • să spună “sunt cel mai bun” (accent pe abilitate) poate să pară lipsit de sens, atunci când elevului îi lipsește încrederea în acea abilitate. Dar să-și spună “voi face tot ce pot” stabilește un obiectiv ce poate fi atins, redirecționând atenția de la percepția lipsei de abilitate la ceva pe care elevul îl poate controla – efortul.
  • Studiul complet al Societății pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA 

SURSA: freepik.com


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Uniunea Europeană lansează un nou instrument de garantare in valoare de 50 de milioane de euro destinat dezvoltării abilităților și educației pe continent

Fondul European de Investiții și Comisia Europeană au anunțat, miercuri, lansarea unei noi facilități-pilot de garantare, destinată îmbunătățirii finanțării pentru persoane fizice și organizații interesate să investească în întărirea abilităților…
Vezi articolul

Ligia Deca anunță că va trimite corpul de control și la liceul din Ilfov, unde au fost anulate 11 lucrări la Limba română dintr-o greșeală a profesorilor asistenți, după 40 de minute de examen / De anul viitor, vom preciza în metodologie ce se întâmplă în cazul în care se anulează lucrarea în timpul examenului

Ministra Educației, Ligia Deca, a spus că va trimite Corpul de control al Ministerului la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” Brăneşti, județul Ilfov, unde au fost anulate lucrările a 11 elevi care…
Vezi articolul

Ministerul Educației caută profesori care să facă subiecte pentru examenele din anul școlar 2023-2024: Evaluările Naționale, Bacalaureat, Titularizare și Definitivat / Când încep înscrierile și care sunt condițiile de participare

Cadrele didactice care doresc să participe la elaborarea subiectelor pentru examenele din anul școlar 2023-2024 se pot înscrie online începând cu 2 octombrie, potrivit unui anunț al Centrului Național de…
Vezi articolul