Funcția de educator-puericultor a fost introdusă în aplicația de salarizare a personalului din Învățământ, la un an și jumătate de când creșele au putut trece la Ministerul Educației

25.114 vizualizări
Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ
Foto: captura Edusal
Funcția de educator-puericultor a fost introdusă în aplicația de salarizare a personalului din sistemul de Învățământ, potrivit unui fișier de instrucțiuni. Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că personalul didactic din creșele preluate de Ministerul Educației nu a figurat în aplicația de salarizare, deoarece este vorba despre „unități preluate de la autoritățile locale”.

Referitor la modalitatea în care s-a făcut plata personalului cu funcția de educator-puericultor, Marius Nistor a spus că „sunt ordine de ministru care au permis acest lucru, până la reglementare din punct de vedere legislativ.”

Una dintre modificările aplicației: „Introducerea funcției Educator-puericultor precum și a grilelor aferente la categoria de personal didactic începând cu luna decembrie 2022, conform OME 6310/2022.”

În decembrie 2022, Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru educatorii-puericultori din creșe, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Până la data de 1 septembrie 2025, salariile sunt raportate la nivelul studiilor absolvite, indiferent de specializare, conform documentului oficial.

Cine ocupă funcția de educator-puericultor, potrivit Legii Educației Naționale 1/2011

Articolul 248 — (1) „Pentru ocuparea funcțiilor didactice prevăzute la art. 247 este necesară efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, de regulă sub îndrumarea unui profesor mentor, și trebuie îndeplinite următoarele condiții minime de studii:

a) pentru ocuparea funcțiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, învățător/învățătoare – absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei școli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcții didactice;”

Articolul 248 alin. (1^2) – „În vederea asigurării personalului didactic necesar în creșe, ocuparea funcției didactice de educator-puericultor se face de către:

a) absolvenți ai liceului pedagogic, specializarea educator-puericultor;

b) absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare sau învățătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți;

c) absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți;

d) absolvenți ai programelor de masterat didactic, specializarea educație timpurie.”

În fișierul de instrucțiuni, cei de la EduSal explică ce e nou în versiunea actuală:

„Modificările aduse la versiunea 2.38.7 constau în:

1. Introducerea funcției Educator-puericultor precum și a grilelor aferente la categoria de personal didactic începând cu luna decembrie 2022, conform OME 6310/2022

2. Implementare Motiv alerta R/S, cu valoare nouă “detașat SEB” (pe forma de Încadrare). 

3. Actualizare D112 pentru personalul beneficiar de scutirea de contribuții și impozit a sumei de 200 lei în anumite condiții cumulative. 

ATENȚIE: pentru marcare a personalului beneficiar de scutirea de contribuții și impozit a sumei de 200 lei în anumite condiții cumulative trebuie setată valoarea ”51 – Salariat (are CIM cu norma intreaga), beneficiar al masurii ‘200 de lei din sal.minim, suma netaxabila’cf.OUG168/2022” încâmpulTipasigurat. 

4. Corecție plafonare la minimul pe economie pentru personalul încadrat cu 0.5 normă cumul

5. Corecție calcul aplicare deducere suplimentară pentru salariații care au maxim 26 de ani și care au venitul brut <= 5000 lei 

ATENȚIE: Este necesară realizarea unui rectificativ pentru reglarea impozitului de pe statul de plată inițial și ulterior depunerea D112 rectificativă. 

6. Corecție calcul salarii pentru personalul cu reîncadrare și pentru care salariul grila L153 + ”diferența OUG 114/2018 + L5/2020 + OUG 130/2021 + OUG 115/2022 + OUG 168” depășește valoarea salariului 2022. 

Informații de context

O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister.

Dacă înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Amintim că proiectul de Hotărâre de Guvern prin care creșele sunt scoase din Nomenclatorul serviciilor sociale a fost adoptat de Guvern. – detalii aici

Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis pentru Edupedu.ro.

Citește și:
Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru educatorii-puericultori din creșe. Regulile vin după un an și trei luni de când creșele au devenit instituții de învățământ
Creșele Sinaia și Ciobănașul, din Sectorul 2 al Capitalei, unde angajații au reclamat încălcări ale drepturilor de muncă prin transferul de la primărie la Ministerul Educației, amendate de ITM București / Inspectoratul refuză să precizeze valoarea amenzilor și ce nereguli s-au descoperit
Trecerea creșelor Sinaia și Ciobănașul din sectorul 2 la ministerul Educației de la 1 ianuarie, doar pe hârtie. Angajații spun că nu au primit încă noile contracte de muncă și nu își cunosc salariul / Au fost sesizați inspectorii de protecție a muncii pentru neregulile din creșe
Inerția sindicatelor față de problemele angajaților din creșele preluate de Ministerul Educației. Cazul FSE ”Spiru Haret”: Pe partea de salarizare, în momentul de față, nu prea e nimic de făcut
Legea prin care primăriile devin fondatoarele creșelor nearondate vreunei grădinițe sau școli, publicată în Monitorul Oficial
Salarii scăzute cu 30%, în plină criză, pentru angajații creșelor din București care au trecut în subordinea Ministerului Educației / Angajații susțin că grădinițele care au preluat creșele ar fi fost obligate de Inspectoratul Școlar să angajeze infirmierele pe posturi mai prost plătite, de îngrijitoare
Tensiuni în creșele din Sectorul 2 al Capitalei transferate doar pe hârtie la Ministerul Educației, dar care își continuă activitatea fără ca angajații să-și știe salariul și funcția / Vlad Drinceanu, șeful Inspectoratului București: Salarizarea va fi conform legislației în vigoare / Lider sindical: sindicatul va ataca în instanță instituția, dacă se scad drepturi salariale
Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021Î

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

12 copii au fost deja audiați în centrul pilot din București, unde copiii abuzați sexual sunt intervievați în condiții speciale pentru a nu retrăi trauma, anunță Organizația Salvați Copiii / În 2021 a crescut numărul abuzurilor sexuale, față de anul precedent

Pe parcursul unui proces privind abuzuri sexuale, interacțiunea copiilor, victime ale abuzurilor sexuale, cu instituțiile publice, presupune cel puțin șase audieri, în care copiii își reamintesc abuzul, potrivit Organizației Salvați…
Vezi articolul

Belgia revine la starea de urgență începând de luni, dar școlile rămân deschise. “Copiii trebuie să poată continua să meargă la școală, companiile trebuie să poată continua să funcționeze și oamenii nu trebuie să cadă în depresie”, a declarat ministrul Sănătății

Premierul Belgiei, Alexander De Croo, a anunțat că va fi reinstituită starea de urgență la nivelul țării, pentru următoarele patru săptămâni, din pricina extinderii accelerate a epidemiei de Covid. Noile…
Vezi articolul

Paradoxul de la Școala Centrală, unde spațiul lipsește, dar este suficient. Primarul Radu Mihaiu: Domnul director spune că nu are nevoie de spațiu suplimentar, dar că elevii din ani terminali vor să-și ia o precauție suplimentară și să nu vină la școală

Școala Centrală din București este terenul unor premiere în învățământul din Capitală: în prima săptămână de redeschidere a tuturor școlilor i-a ținut acasă pe elevii care nu sunt în clase…
Vezi articolul
Scandalul plagiatului ministrului Cîmpeanu

Președintele Consiliului Național al Elevilor: Soluția pentru transportul elevilor nu este cea cu alocația forfetară, propusă de Ministerul Educației, soluția este subvenționarea – elevul merge cu carnetul vizat și are gratuitate / O să cerem o discuție cu premierul

Proiectul de ordonanță de urgență privind transportul elevilor a fost retras de pe ordinea de zi a ședinței Comisiei de Dialog Social care a avut loc luni dimineața la Ministerul…
Vezi articolul