FSE condamnă decizia Guvernului României de a bloca angajările în sistemul de învățământ și amenință cu greva în toamnă, dacă vor fi probleme cu salariile

1.821 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ condamnă decizia Guvernului României de a bloca angajările în sistemul de învățământ, conform unui comunicat primit la redacție. Sindicaliștii spun că decizia este cu atât mai inoportună în condițiile în care educația se confruntă cu o lipsă acută de personal, mai ales personal didactic auxiliar și nedidactic. Aceștia avertizează Guvernul că vor recurge la toate mijloacele legale de protest dacă în toamnă vor fi probleme cu plata drepturilor salariale.

FSE „SPIRU HARET“ consideră că această rectificare a bugetului de stat vine să arate încă o dată că politicienii nu doresc un sistem educațional de calitate, potrivit sursei citate.

„Nu înțeleg cum, în conditiile în care Ministerul de Finanțe ne spune că veniturile cresc, același minister vine și taie 3% din bugetul educatiei. Dacă ne gândim că, în fiecare an, în ultimele luni, sunt probleme cu fondurile pentru salarii, este puțin probabil ca Ministerul Educației Naționale să fi cerut mai mulți bani de cât ar fi fost nevoie. În aceste condiții, riscăm ca în septembrie să nu avem toate catedrele ocupate, din cauză că directorii unităților de învățământ, pentru a se încadra în bugetul alocat, nu vor mai putea angaja cadre didactice cu contracte pe perioadă determinată”, susține Marius Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.

Liderul sindical mai spune că „prin același proiect de act normativ, se blochează locurile neocupate din sistem, angajatorul putând să angajeze o persoană doar dacă are trei posturi neocupate, cu toate că foarte multe unități de învățământ se confruntă cu deficit de personal”.

”Un alt capitol de la care se reduc fonduri este cel privind plata dobânzilor legale. Ministerul Finanțelor vorbește de economii făcute, însa nu spune și cum au fost făcute aceste economii. Au fost unități de învățământ care, în urma presiunilor MEN, nu au plătit dobânda penalizatoare, așa cum ar fi trebuit, preferând să plătească doar dobânda remuneratorie, care este mai mică“, a declarat Marius Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.

Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ avertizează Guvernul României că, în condițiile în care din septembrie, vor apărea probleme cu plata drepturilor salariale și/sau a drepturilor obținute ca urmare a deciziilor instanțelor de judecată va recurge la toate mijloacele legale de protest.

Reamintim că Educația pierde 1,03 miliarde lei la rectificarea bugetară, sumă care reprezintă 33% din ceea ce Ministerul Educației a reuțit să execute în prima jumătate de an, adică 3,24 miliarde lei.

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică, în același timp cu rectificarea bugetară, un Proiect Ordonanță privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare prin care prevede că „începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice indiferent de sistemul de finanţare și subordonare.

Prin excepţie de la prevederile alin. (1) ordonatorii de credite pot aproba ocuparea prin concurs sau examen posturi vacante conform principiului: ”unu la trei” din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, respectiv la trei posturi ocupate devenite vacante, un post ocupat, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget.

(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) și (3) se pot ocupa prin concurs sau examen posturile vacante sau temporar vacante pentru următoarele categorii de personal:

  1. a) personal didactic de predare din instituțiile de învățământ preuniversitar și universitar de stat”. (SURSA: Art VIII al Ordonanței, pagina 5)

Așadar este exceptată de la regula „un angajat la trei posturi libere” doar categoria cadrelor didactice de predare, nu și personalul auxiliar, cadrele nedidactice precum și alți angajați din sistemul de învățământ.

FOTO: freepik.com


4 comments
  1. Eu nu inteleg de ce se permite a se da examen de titularizare pe un post care nu exista. Atunci tipam ca am luat nota 10 dar nu avem post.

  2. Presiuni putin spus. MEN a amenintat pe oricine din inspectorate sau scoli care indraznea sa pronunte macar cuvantul „penalizatoare”. Inclusiv cu puscaria.

  3. O rectificare: profesorii, înainte de Primul Război Mondial, erau plătiți la nivelul unui ministru… Acum, marginalizarea materiilor socio-umane este o altă problemă în învățământul actual. Se uită nevoia de educație, de comportament civilizat pe care tocmai acești profesori ( de sociologie, psihologie, logică, filosofie …), care nu au materii de bacalaureat, le au de stabilizat în mediul școlii dar și în afara ei, pentru elevi, la toate clasele de fapt, începând cu educatorii și învățătorii. Pentru ca ei să facă asta, au nevoie să nu mai fie vânturați de la o școală la alta în fiecare an, repetând examenul de titularizare. Un examen care, de fapt, în mod ironic, se cheamă „de mobilitate a personalului didactic”. Titularizarea are nevoie de alte criterii decât școală unică cu norma completă ( nu există decât un număr mic de școli unde este posibil așa ceva). Ca atare se impune, pentru oricine observă cu mintea limpede, că repetarea acestui tip de examen tocmai este unul dintre motivele ineficienței sistemului învățământului actual.

  4. Generațiile de aur ale culturii române, toată expansiunea de valori care s-a petrecut în perioada interbelică, au putut să se manifeste exact atunci când profesorul era plătit la nivelul ministerului. Sunt departe de a cere asta acum profesorii. Dar umilința salarială nu e singura în învățământul românesc actual. Civilizația nu se creează cu investiții în pensii speciale și alte „ministere anexe”, ci prin educație eficientă: salariul decent, stabilitate dată de lucrul unui profesor la aceleași școli, fie și 3, așa cum au majoritatea celor de socio-umane. Dar ei sunt nevoiți să repete 10 ani un examen de titularizare fără titularizare, deși cu note peste 7. Repetarea examenului de titularizare pentru cei care au note peste 7, înseamnă schimbarea de școli în fiecare an pentru aceștia. Cum să aibă eficiență o asemenea schimbare permanentă de școli? Când sa una timp aceștia să se obișnuiască, să poată desfășura programe ce și formează nu doar informează?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Ordinul care suspendă de luni activitatea față în față în școli și grădinițe a fost trimis de Ministerul Educației la inspectorate: școlile, obligate să asigure resurse educaționale pentru elevii fără acces la tehnologie și internet

Închiderea grădinițelor și școlilor începând de luni și transferarea în sistem online a activităților didactice au fost stabilite oficial prin Ordin de ministru semnat astăzi, 8 noiembrie, de Monica Anisie.…
Vezi articolul

Denunț public al unui oficial guvernamental, despre cum s-au „reevaluat” școli care erau în risc seismic I, în pericol de prăbușire, ca să poată lua bani din PNRR. Vicepremierul Kelemen Hunor: Au făcut o reevaluare și au fost trecute în categoria de risc seismic II

Vicepremierul Kelemen Hunor face ceea ce poate fi considerat un denunț public, prin expunerea într-un interviu la Euronews România a modului în care au fost șterse zeci de clădiri din…
Vezi articolul

Până pe 31 mai, se pot depune proiecte pentru formarea a 100.000 de profesori în pedagogie digitală. Prioritară este formarea profesorilor din mediul rural și zone defavorizate / Ministerul Educației a scos termenul „non-binar” din Ghidul solicitantului

Ministerul Educației a lansat apelul pentru formarea a peste 100.000 de profesori în pedagogie digitală, de 80 de milioane de euro. Valoarea unui proiect este de minim 2,4  milioane euro…
Vezi articolul

Institutul de Istorie a Religiilor al Academiei Române condamnă public derapajele extremiste: Memoria fascismului românesc interbelic a revenit și amenință astăzi să distrugă cea mai fastă perioadă istorică a noastră

Institutul de Istorie a Religiilor (IIR) al Academiei Române își exprimă îngrijorarea profundă față de creșterea discursurilor fasciste, extremiste și antisemite în România, într-un comunicat public semnat de directorul instituției,…
Vezi articolul

Școala și grădinițele dintr-o localitate nu încep orele fizic pentru că nu sunt gata lucrările de construcție sau de amplasare a clădirilor modulare, „fapt care generează un flux continuu al muncitorilor” – ziardebragadiru.ro

Școala și grădinițele din orașul Bragadiru nu încep luni orele fizic pentru că lucrările de construcție nu sunt gata, relatează ziardebragadiru.ro. Din cauza lucrărilor nefinalizate de o vară întreagă, școala…
Vezi articolul