Amendamentele pentru gratuitatea elevilor la transport au fost votate în cadrul ședinței Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților. Propunerea de a înlocui decontul cu gratuitatea a venit din partea lui Szabó Ödön (UDMR), vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților, fiind aprobată de celelalte partide, cu excepția USR. Acest lucru înseamnă că nu o să mai fie implicate consiliile județene în a încheia contractele cu operatorii de transport. Ariana Dudună, președinta Asociației Elevilor din Constanța, spune că „frica noastră este că această propunere va genera un blocaj”, iar „elevii nu vor mai avea gratuitate.”
Ministrul Educației, Ligia Deca, a spus că este de acord cu propunerea susținută de partide, doar că trebuie asigurat un control al prețurilor: „Este ok așa. Doar că, evident, mai jos, în text, vom avea niște modificări în așa fel încât să asigurăm control pe prețurile (operatorilor economici – n.red), mai ales pentru transportul județean și interjudețean, altfel nu va fi sustenabil. Am mai avut acest sistem în care, prin minister, prin direcțiile județene, actualele inspectorate, se făcea decontul și nu reușeam niciodată să asigurăm sumele previzionate, pentru că prețurile creșteau. Dacă reușim mai jos să aducem un control pe prețuri, eu cred că e ok așa. Mulțumesc!.”
Iată varianta votată în ședința Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților.
Art. 81 – (2) Finanțarea gratuității prevăzute la alin. (1):
a) pentru transportul public local și metropolitan rutier se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual cu această destinație.
b) pentru transportul public rutier județean și interjudețean se asigură elevilor care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuieli de transport, dus-întors, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Educației, prin DJIP/DMBIP, către operatorii de transport public, pe baza unei hotărâri de Guvern, prevăzută la alin. (1)
c) Elevilor care sunt cazaţi la internat sau în gazdă în localitatea unde studiază li se asigură decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care studiază şi localitatea de domiciliu, astfel:
- i) contravaloarea a 4 călătorii dus-întors/lună, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi. Decontarea se face pe baza documentelor de transport;
- ii) contravaloarea unei călătorii dus-întors efectuate în perioada fiecărei sărbători legale, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi. Decontarea se face pe baza documentelor de transport;
Președintele Asociației Elevilor din Constanța (AEC), Ariana Dudună, a făcut următoarea propunere: consiliile județene să încheie contractele cu operatorii economici. „Banii să vină de la consiliile județene, iar acestea să-și primească banii de la bugetul de stat, prin anumite sume transferate”, potrivit Arianei Dudună.
„Frica noastră este că această propunere va genera un blocaj, tocmai prin prisma încălcării legislației europene, și elevii nu vor mai avea gratuitate, așa cum s-a întâmplat și în ultimii ani”, a completat președinta AEC.
În replică, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților a spus următoarele: „această propunere nu a fost agreată de consiliile județene.”
Pe 11 aprilie, Szabó Ödön a vorbit despre mafia din transporturi și contracte prelungite fără licitații de către consilii județene. “După știința mea, circa două treimi dintre aceștia nu au realizat licitațiile pentru trasee și au încheiat contracte și au făcut presiune pe Parlament să se prelungească contractele în vigoare, menținând mafiile”.
Sorin Munteanu, președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR), a propus să nu mai fie implicate consiliile județene în decontarea transportului elevilor, ci direct școlile.
Tot atunci, Ligia Deca a precizat că decontul navetei elevilor este considerat nesustenabil: „Problema este că niciodată nu putea exista predictibilitate bugetară, în sensul în care, chiar dacă noi estimam numărul de abonamente necesare, prețurile per abonament, mai ales acolo unde nu exista transport public și era vorba de transportatori privați, variau foarte mult.”
Secretarul de stat Sorin Ion a completat că Ordonanța de Urgență 50, cea care stabilește decontul, a fost declarată neconstituțională de către CCR: „Să nu uităm că CCR-ul a declarat neconstituțională OUG 50, care stabilea exact mecanismul de decontare, pentru că era în contradicție cu sintagma gratuitate pentru elevi, decontare e una, gratuitate alta. De altfel, toate asociațiile de elevi care am fost în contact și care au și fost invitate la comitetul interministerial reclamă faptul că nu decontare este ceea ce solicită ei, gratuitate. Nu doresc ca banii să mai treacă pe la elevi.”
De precizat, elevii din Asociația Elevilor din Constanța și din asociații ale elevilor partenere au atras atenția în mai multe rânduri că nu se respectă Legea 226/2020 care prevedea gratuitate la transport pentru toți elevii, și nu decont.
În 2021, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, a avut o dispută verbală cu președinta AEC de la acea vreme, Sabina Spătariu, elevă în clasa a XII-a, în legătură cu asigurarea gratuității la transport. Adresarea oficialului a fost: „Aloo! Domnișoară, legea nu poate fi aplicată, încă o dată îți spun, așa cum este scrisă acum. (…) Domnișoară, ai cumva pregătire juridică?”. Tot atunci, ministrul Educației spunea că propunerea lui va rezolva problema transportului elevilor: „Dacă decontăm nu o să rezolvăm problema? (…) Vom vedea viitorul cui va da dreptate. Vedem cine are dreptate”.
Asociații de elevi, operatori de transport și Avocatul Poporului au ridicat excepții de neconstituționalitate asupra OUG, iar aceasta a fost declarată ca neconstituțională anul trecut.
Proiectul Legii Deca, forma care a ajuns în Parlament (înainte de modificările din Comisia de Învățământ din Camera Deputaților):