Franța prezintă strategia națională de alfabetizare digitală. Printre măsuri: bacalaureat profesional în securitate cibernetică din septembrie 2023, elevilor să le fie testate competențele digitale de 3 ori pe parcursul școlii

1.617 vizualizări
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
Autoritățile din educația franceză au lansat recent strategia Franței pentru alfabetizare digitală a elevilor, profesorilor și lucrătorilor din instituțiile administrative din învățământ, pentru perioada 2023-2027. Ministerul Educației de la Paris anunță 4 piloni pentru această viziune strategică comună pe care o consideră “o chestiune principală pentru creșterea economică, pentru inovare și, fiind un domeniu extrem de strategic, pentru suveranitatea țării noastre”, după cum motivează instituția într-un comunicat.

Printre punctele cheie enumerate în program, document consultat și de EduPedu.ro, mai jos în articol, se numără: consolidarea guvernanței în domeniul educației digitale la nivel național și local prin crearea unei baze de echipamente noi pentru elevi și distribuirea lor în școli, “asigurarea dobândirii de competențe digitale pe tot parcursul școlar” și accesul profesorilor la cursuri de formare despre utilizarea tehnologiei astfel încât să creeze resurse educaționale digitale diverse.

Raportul amintește că Franța este departe de obiectivul european de a avea mai puțin de 15% dintre elevii din anul opt de învățământ obligatoriu (echivalentul clasei quatrième în Franța) cu competențe digitale scăzute. În cazul Republicii, 43,5% dintre elevi se aflau, în 2018, la acest nivel insuficient de stăpânire a competențelor digitale.

  • De asemenea, sunt citate și datele de la raportul “International Computer and Information Literacy Study” (ICILS) 2018 care arată că care elevii care ating nivelul 4 în cadrul acestui studiu reprezintă doar 1% dintre elevii francezi și 2% în medie în toate țările participante, nivelul 4 însemnând o bună filtrare a informațiilor de pe Internet și spirit critic dezvoltat.

În practică, până în 2027, toți elevii din învățământul secundar ar trebui să beneficieze în fiecare an de o acțiune de sensibilizare în educația digitală, cum ar fi activități la un post de radio difuzat web sau în cadrul Săptămânii presei și a mass-media, care deja vizează 4,7 milioane de elevi în fiecare an, mai propune Ministerul Educației de la Paris.

În școlile primare, provocarea constă atât în reducerea la minimum a expunerii la ecrane, cât și în dezvoltarea competențelor digitale, în paralel cu consolidarea cunoștințelor matematice de bază pentru că, susțin autoritățile franceze din Educație, ”stăpânirea noțiunilor matematice de bază permite înțelegerea algoritmilor și proiectarea acestora”.

La școlile gimnaziale, Ministerul își propune ca elevii să știe despre algoritmi, programare, baze de date, experiența utilizatorului, protecția datelor, știința datelor, inteligență artificială, etică și securitate cibernetică și, începând cu septembrie 2024, să fie evaluați și notați etapizat la competențe digitale: în primul an de gimnaziu, ultimul an de gimnaziu și în ultimul an de liceu.

Conform aceluiași document, în ceea ce privește liceul se întrevede o reformă din septembrie 2023: bacalaureatul ”Sisteme informatice” care se obținea de elevii de la un profil al liceelor profesionale devine bacalaureatul ”Securitate cibernetică, informatică și rețele electronice”, atașat unei formări care pune accent pe Implementarea industriei 4.0 (n. red. ”A patra revoluție industrială”, marcată de tehnologizare și inteligență artificială), a orașului inteligent; pe dezvoltarea competențelor în securitate cibernetică a infrastructurilor, și accent pe dezvoltarea competențelor de codare (sursa).

“Un imperativ”

“Consolidarea competențelor digitale ale elevilor este în prezent un imperativ. Aceasta este în primul rând o provocare pentru viața democratică, deoarece tehnologia digitală joacă un rol din ce în ce mai important în viața fiecăruia, în special în ceea ce privește informațiile.

De asemenea, școlile trebuie să pregătească pe deplin elevii pentru competențele secolului XXI și pentru profesiile viitorului, în conformitate cu Franța 2030 (n. red. planul de investiții și reforme al președintelui Macron lansat în octombrie 2021). Tehnologia digitală transformă toate sectoarele economiei: cei mai mulți dintre studenții noștri vor lucra într-o profesie transformată de tehnologia digitală. Mai presus de toate, țara noastră are și va avea din ce în ce mai multă nevoie de profesioniști în domeniul digital. Aceasta este o chestiune principală pentru creșterea economică, pentru inovare și, fiind un domeniu extrem de strategic, pentru suveranitatea țării noastre”, scrie instituția.

Iar Ministerul continuă, menționând parteneriatul dintre autoritățile statului, organizații non-guvernamentale și companii din domeniul Educației: “Din martie 2022, părțile interesate din domeniul educației – statul, operatorii săi, autoritățile locale, editorii și EdTech-urile, asociațiile – s-au gândit la o strategie asupra educației digitale, aprofundând și îmbogățind propunerile apărute în ultimii ani, în special cu ocazia conferinței generale privind educația digitală.

Aceste întâlniri se materializează acum într-o viziune strategică comună a educației digitale, ai cărei principali beneficiari sunt elevii, părinții acestora, profesorii și, în general, toate echipele implicate în școli și unități, personalul de conducere și toți agenții ministerului din administrația centrală sau din academii (n. red. deconcentrate ale ME din Franța, aflate în teritoriu, care se ocupă de inspecții, formarea profesorilor)”, conform prezentării de pe education.gouv.fr.

Iată provocărilev generale cărora strategia digitală pentru educație 2023-2027 din Franța își propune să facă față, conform strategiei:
  • consolidarea cooperării naționale și locale între părțile interesate din domeniul educației, în jurul unor proiecte educaționale care mobilizează tehnologia digitală acolo unde aceasta este relevantă;
  • dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, și anume, în primul rând, învățarea cetățeniei digitale, prin dezvoltarea gândirii critice și consolidarea culturii media și informaționale; în al doilea rând, asigurarea unei baze consolidate de competențe digitale; în al treilea rând, promovarea atractivității specializărilor și a bacalaureatelor care duc la profesii digitale.
  • oferirea profesorilor a unei oferte de resurse și de formare clare care să combine instrumente și resurse digitale pentru a pune tehnologia digitală în slujba succesului elevilor; să fie încurajate utilizarea acestora prin oferirea de mai multe cursuri de formare și sprijin, astfel încât profesorii să le poată utiliza cu ușurință și în cel mai relevant mod posibil.
  • dezvoltarea solidității, securității, accesibilității, calității și eco-responsabilității instrumentelor informatice ale ministerului, pentru a simplifica munca personalului și a crește astfel calitatea serviciilor furnizate”.
DOCUMENT Descarcă sinteza strategiei (.pdf în limba franceză):
DOCUMENT Descarcă strategia completă (.pdf în limba franceză):

Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. de aia școala franceză scoate cu mult mai mulți analfabeți funcționali mediocri digitali decât școala românească… probabil se gândesc să mărească procentul de stupizi digitali…vezi discursul lui macrou…cu așa președinte…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Miruna Croitoru, președinta Consiliului Național al Elevilor: Declarațiile de meditații ale profesorilor să fie publice și să conțină numărul elevilor, nu și numele acestora

Președinta CNE Miruna Croitoru a declarat pentru DigiFM că nu susține declararea numelui elevilor pe formularele tipizate pentru declarațiile de interese ale profesorilor, formulare puse în dezbatere săptămâna trecută de…
Vezi articolul

Premiile “Henri Coadă” pentru elevi și studenți câștigători în competiții tehnico-științifice internaționale – Au fost oferite mai puține decât pragul stabilit prin hotărâre de guvern / Țările care alocă 2-3% pentru cercetare, lăudate de premierul Ciucă, al cărui guvern țintește 1% în 2024

Elevii și studenții care au obținut locul I, II și II în competiții tehnico-științifice internaționale au primit, marți, premiile acordate de guvern printr-un program introdus în decembrie, având drept scop…
Vezi articolul