Școlile din țară au început să lipească afișe cu procedura privind managementul cazurilor de violență, așa cum a cerut Ministerul Educației. Instituția a cerut școlilor ca până în data de 15 martie să afișeze „materialele vizuale de informare” printr-o directivă emisă imediat după ce directoarea Școlii Nicolae Titulescu din București nu a aplicat procedura în cazul unor acuzații de agresiune sexuală între elevi. Cititori Edupedu.ro ne-au trimis imagini cu afișele privind managementul violenței lipite în școli.
- Ministerul a decis pe 5 martie că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni.
Școlile au început să lipească afișe cu procedura în cazuri de violență pentru ca elevii și profesorii să o cunoască. Procedura a fost făcută publică de Minister din 10 octombrie, dar Ministerul a decis 5 luni mai târziu să ceară lipirea unor afișe și formarea directorilor de școli ca să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, până pe 31 martie, potrivit unei adrese trimise de Ministerul Educației pe 5 martie, în ziua în care ISMB a constatat că directoarea unei școli nu a aplicat procedura.
Afișele au fost realizate și publicate de Ministerul Educației pe pagina de Facebook, iar școlile au fost încurajate să le descarce și să le lipească la un loc vizibil.
Din fotografia trimisă de cititorii Edupedu.ro se poate vedea că scrisul de pe afișe nu este lizibil din cauza formatului, ceea ce înseamnă că elevii nu le pot citi pentru a afla cui se adresează dacă se află într-o situație de agresiune.
Sunt 7 astfel de afișe, fiecare pentru o situație anume:
1. Schema de management pentru cazurile de violență ușoară între antepreșcolari / preșcolari / elevi, săvârșite în mediul școlar
2. Schema de management pentru cazurile de violență gravă între preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar
3. Schema de management pentru cazurile de violență asupra antepreșcolarilor / preșcolarilor / elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar
4. Schema de management pentru cazurile de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar
5. Schema de management pentru cazurile de suspiciune de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar
6. Schema de management pentru cazurile de suspiciune de consum de substanțe psihoactive în rândul elevilor
7. Schema de management pentru cazurile de suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase sau suspiciunea săvârșirii, de către elevi, a unei infracțiuni în mediul școlar”
Cum se raportează cazurile de violență școlară
„Cazurile de violență pot fi raportate:
- de elevi, părinți sau cadre didactice;
- verbal sau în scris;
- oricărui membru al personalului școlii;
- confidențial, prin mesaje la cutia cu sesizări/alte mijloace puse la dispoziție de școală.
Personalul școlii protejează elevii și părinții care raportează fapte de violență împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea celorlalți.”
Prevederi principale din procedura privind managementul cazurilor de violență:
- „dacă e martorul unei fapte de violență, personalul școlii are obligația să elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112 și să le redea elevilor sentimentul de siguranță fizică și emoțională;
- în cazul faptelor de violență care constituie infracțiuni, directorul este obligat să sesizeze poliția;
- în cazul faptelor de violență gravă asupra minorilor (săvârșite de preșcolari/elevi/ personalul școlii) directorul școlii este obligat să sesizeze 119 (DGASP);
- personalul școlii este obligat să comunice cu părinții/reprezentanții legali despre situația de violență/corelată în absența antepreșcolarului/preșcolarului/elevului, în prezența consilierului și/sau mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor implicați;
- personalul școlii realizează/contribuie la analiza cazului de violență, după caz, în colaborare cu instituțiile abilitate – pentru prevenirea revictimizării, intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă;
- personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și autori, respectiv sancțiuni pentru autori;
- personalul UIP este obligat să păstreze confidențialitatea cu privire la identitatea persoanelor implicate în situația de violență – autori și victime – respectiv a celor implicați în situațiile corelate, față de toți membrii comunității școlare, cu excepția persoanelor care au responsabilități sau constituie persoane-resursă în managementul cazului.
- în paralel cu managementul cazului, personalul școlii completează Fișa de management a cazurilor de violență și o transmite spre înregistrare Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței;
- în paralel cu managementul cazului, dacă e necesar, Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței revizuiește Planul școlii de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar și aplică măsuri de prevenire a fenomenului.”
Măsuri de sprijin în cazurile de violență școlară
„Măsuri de sprijin recomandate:
- consiliere de grup şi/sau individuală;
- organizarea şi recomandarea participării la întâlnirile unui grup tematic de suport;
- organizarea şi recomandarea participării copiilor implicaţi în situaţii de violenţă la activităţi de dezvoltare a abilităţilor socio-emoționale şi a strategiilor de autoreglare emoţională în momente de stres;
- referirea/recomandarea pentru intervenţie psihologică şi psihoterapeutică;
- identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care să asiste copilul victimă sau autor pe parcursul unei perioade de timp – servicii de tip shadow;
- activităţi de combatere a discursului instigator la ură, a discriminării, a marginalizării, a normelor sociale care favorizează violenţa;
- activităţi de mediere a conflictelor, prin abordări restaurative – excepţie victimele violenţei de gen;
- transferul la o altă clasă/formaţiune de studiu, în cazul elevilor victime ale unor situaţii de violenţă, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali.”
Vezi aici sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor în cazurile de violență școlară
Informații de context
Ministerul Educației a decis după apariția unui caz la Școala Nicolae Titulescu din București, că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni.
Astfel toți directorii de școli trebuie să participe la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență. Potrivit adresei:
- Până în data de 31 martie 2024, inspectoratele școlare județene și Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională vor organiza noi sesiuni de formare cu toți directorii din județe privind aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ.
- Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar vor afișa materialele vizuale de informare disponibile pe site.
- Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024.
Ministerul Educației le-a impus directorilor să urmeze cursuri și să pună afișe în școli cu procedura de management a violenței pe 5 martie, în aceeași zi în care a aparut un amplu raport OCDE pentru autoritățile din învățământul românesc.
Raportul semnalează gradul ridicat de birocrație la care sunt supuși profesorii și directorii și dă drept exemplu obligația acestora din urmă de a aloca cea mai mare parte a timpului unor sarcini precum cunoașterea legislației la zi sau chestiuni procedurale. Toți directorii de școli vor fi formați să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, tot până pe 31 martie.
- ”Birocrația școlară absoarbe resurse și distrage atenția directorilor și a profesorilor de la atribuțiile lor de bază. Volumul mare al activităților administrative a fost evidențiat ca unul dintre principalii factori care împiedică conducerea eficientă a școlilor (…). În cadrul reformelor, sunt planificate măsuri de reducere a poverii administrative în școli, cum ar fi crearea unui sistem integrat de gestionare a datelor educaționale pentru a optimiza obținerea datelor (a se vedea Secțiunea 6. Sistemul de date și de monitorizare). Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a reduce alte procese și structuri birocratice din școală care distrag atenția directorilor și profesorilor de la predare și învățare. De exemplu, directorii alocă cea mai mare parte a timpului lor sarcinilor administrative, cum ar fi cunoașterea legislației la zi sau organizarea și supravegherea mai multor comisii școlare, dintre care unele cu funcții care se suprapun (…)”