Între zâmbetele curioase din privirile a aproape o mie de copii și tineri, Roboțelul Pepper a deschis fiecare oră de curs la care a fost prezent, de la grădiniță până la clasa a XII-a, cu noțiuni de bază despre bani și i-a ajutat pe copii să-și creeze obiceiuri financiare sănătoase. Pentru că mulți elevi au vrut să știe cum funcționează și cât de multe lucruri știe să facă, l-au provocat pe Pepper să danseze, să-i îmbrățișeze sau i-au testat cunoștințele. La rândul său, Roboțelul i-a captivat cu tot ceea ce le-a arătat sau le-a spus.
De-a lungul celor două zile din luna decembrie 2022, în care a fost în cele două școli din programul-pilot LifeLab by BCR, Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, județul Argeș și Școala Gimnazială Nr. 1, din Poiana Mărului, județul Brașov, Pepper a fost alături de șapte profesori de la Școala de Bani, care au contribuit la înțelegerea mai bună de către elevi a conceptelor și situațiilor aplicate de educație financiară.
Dintre elevii de care au participat la activități, Adelin Voicu, din clasa a VII-a, de la Colegiul din Câmpulung a spus că l-a încântat Roboţelul Pepper şi că vrea să repete această experienţă. „Pepper a atras atenţia tuturor şi am fost interesaţi să vedem cum funcţioneză”, a spus David Stancu, coleg cu Adelin.
„După ce l-au cunoscut pe Pepper, elevii colegiului sunt mai dornici să înveţe despre educaţia financiară”, a spus și Alexandru Miron, elev tot în clasa a VII-a.
Cadrele didactice au fost și ele impresionate de reacția elevilor lor după reprizele intense de interactivitate cu robotul umanoid care folosește și tehnologii de inteligență artificială.
„Activitatea cu membrii echipei de proiect LifeLab a BCR a fost pe cât de așteptată, pe atât de surprinzătoare. Formatorii au antrenat elevii școlii noastre în discuții și activități interesante din care copiii au plecat acasă cu informații noi în ceea ce privește educația financiară.
Piesa de rezistență a activității a fost robotul Pepper. Acesta ne-a oferit tuturor (elevi, învățători, profesori) o experiență cu adevărat unică prin interacțiune, jocuri, mișcări și dans. După interacțiunea cu echipa BCR, elevii au sedimentat noțiuni ca: economisire, achiziții făcute în mod rațional, cheltuieli, venit, credit, antreprenoriat și multe altele prin sesiune de întrebări și răspunsuri cu simpaticul robot care ne-a surprins prin spontaneitate și multitudinea de răspunsuri oferite”, spune pentru Edupedu.ro profesorul Ciprian Ittu, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 Poiana Mărului.
Dar nu numai la grădiniță, la clasele primare și în gimnaziu a fost forfotă mare la venirea lui Pepper, ci și la liceu. Profesoara Magdalena Dorcioman, directoarea Colegiului Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, Argeș, a declarat și ea că „cel mai adesea, absolvenții reproșează școlii românești că, în goana nebună de a bifa toate conținuturile din programa extrem de încărcată, „uită” să se ocupe și de multe alte aspecte care pregătesc elevii pentru viața de adult. Orice formă de educație este binevenită și are locul ei foarte bine stabilit în formarea unui om, iar una dintre misiunile, Colegiului Național “Dinicu Golescu” este de a oferi o cât mai bogată ofertă educațională”.
Au fost organizate circa 50 de ateliere în cele două zile, iar la activități au participat aproape 1.000 de elevi și copii, pentru că la Poiana Mărului Pepper s-a întâlnit chiar și cu cei de la grădiniță.
„Roboțelul Pepper a devenit profesor la Școala de Bani și ne ajută să le explicăm copiilor și adolescenților noțiuni de bază despre cum să-și gestioneze banii inteligent pentru a-și putea îndeplini visurile. Pepper ne-a însoțit, de această dată, la atelierele de educație financiară pe care le-am susținut la cele două școli pilot din LifeLab și a fost de-a dreptul încântător să îi vedem atât pe copii cât și pe profesori entuziasmați și curioși să-i adreseze întrebări”, spune Alexandra Nicolae, profesor la Școala de Bani.
Profesoara Adelina Beldugan, de limba și literatura română, a punctat și câteva dintre noutățile pe care programul special de formare din proiectul LifeLab le-a adus în viața sa profesională: „Totul până la bani”, „bani de buzunar”, ”a face bani”, „îi trec mulți bani prin mână”, „de bani gata”, „n-am bani” și lista expresiilor/locuțiunilor românești mai vechi sau mai noi poate continua „fără număr”. Iată, banii sunt o constantă în viață oamenilor, sunt greu de câștigat, dar și mai greu de păstrat, mulți/puțini/deloc produc frustrare, neliniște și multe alte stări greu de gestionat pentru oricare dintre noi. De aceea, m-am bucurat foarte tare când am auzit că facem parte din programul pilot de educație financiară, căci, recunosc că am și eu momente în care banii îmi dau bătăi de cap și am vrut să aflu de la profesioniști o mulțime de strategii financiare care să mă ajute să am, de ce nu, o viață mai bună. Evident că le-am dus mai departe la clasă, iar materia pe care o predau îmi oferă de multe ori ocazia să discutăm despre bani, iar elevii sunt preocupați de subiect, sunt la vârsta la care au nevoie să învețe cum să-i drămuiască”, a declarat aceasta.
Profesorii implicați în programul-pilot învață să devină „profesori de viață”, să acționeze ca mentori pentru elevii lor și să folosească noi metode didactice pentru a integra educația pentru viață în activitatea lor de predare de zi cu zi, indiferent de specializare.
Învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 1, Poiana Mărului, Andreea Popa ne-a spus că „activitatea ce l-a avut ca protagonist pe Pepper a fost una ce nu i-a impresionat doar pe elevi, ci și pe mine. A fost un mod diferit de comunicare cu copiii, care îl sorbeau din priviri. Pepper m-a uimit, cred că poate fi încadrat în diferite activități și sunt sigură că este pe placul tuturor. Pepper mi-a dat, în primul rând, un zâmbet și stare de bine. Sunt interesată să aflu mai multe despre el și mi-a dat idei despre cum aș putea să captez elevii. Cu siguranță, cu un dans din partea lui Pepper, toate diminețile la catedră ar fi mai pline de viață”, a încheiat aceasta zâmbind.
- Prin LifeLab by BCR inițiatorii urmăresc dezvoltarea abilităților practice, de luare a deciziilor, de planificare și colaborare ale elevilor, din toate ciclurile de învățământ.
- Școala Gimnazială Nr. 1 Poiana Mărului, județul Brașov, și Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, județul Argeș, sunt cele două unități de învățământ în care profesorii și elevii au fost deschiși pentru a pilota măsurile propuse împreună cu specialiștii în educație financiară și experții educaționali.
- Roboțelul Pepper este primul robot umanoid social din lume capabil să recunoască fețele și emoțiile umane de bază. A fost optimizat pentru interacțiunea umană și este capabil să interacționeze cu oamenii prin conversație și prin ecranul său tactil. Pentru că a fost transformat în robot educațional, de către Școala de bani, acum știe să răspundă unor întrebări sau situații create în jurul conceptelor de educație financiară. Oricine poate învăța cu Pepper pe site-ul școaladebani.ro.