Fosta președintă a Asociației Elevilor din Constanța, Ariana Dudună, a fost admisă la Universitatea Stanford: În cel mai frumos viitor pe care aș fi putut să-l am, nu aș fi plecat la Stanford, ci la facultate la București / Nu cred în mesianism. De ce să mă întorc să salvez ceva, nu s-a întors Ligia Deca și a schimbat destul?

11.723 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu/Agerpres Foto
Ariana Dudună, fosta președintă a Asociației Elevilor din Constanța, anunță că a fost admisă la Universitatea Stanford. „Plănuiesc să studiez economia, dar fiind o universitate din SUA, deci nu pe sistemul Bologna, am opțiunea să aleg în anul 3 orice specializare”, a declarat tânăra, pentru Edupedu.ro. Ariana Dudună povestește că este un caz atipic printre studenții care merg la facultate în Statele Unite ale Americii.

De obicei, ce care intră la o universitate în State au visul acesta de mici. Eu în ultimii ani m-am luptat pentru drepturile elevilor și să plec era ultimul lucru pe care îl voiam, este o alegere dureroasă pentru mine. Când am primit decizia de la Stanford, primul meu gând a fost că eu vreau să rămân și să mă duc la facultate în București. În cel mai frumos viitor pe care aș fi putut să-l am, nu aș fi plecat la Stanford, ci aș fi plecat la facultate la București. Pentru că îmi place Bucureștiul, România, în ciuda defectelor ei”, a declarat Ariana, pentru Edupedu.ro.

Președintă a Asociației Elevilor din Constanța (AEC) în perioada iunie 2021-septembrie 2023, Ariana Dudună a explicat pentru Edupedu.ro că argumentele care au determinat-o să decidă să plece au fost „în primul rând faptul că este o universitate de top, că am acces la alte resurse în special pe partea de cercetare, că programa este mult mai actualizată față de ce avem în România pe universitar pe partea de economie. Astea au fost alegerile raționale, pentru că m-am gândit cum pot să mă îmbunătățesc eu pe mine. La nivel macro, întreaga experiență pe care am avut-o în ultimii 4 ani în care m-am implicat în reprezentarea elevilor mi-a lăsat un gust amar. Mă refer la grevă, care a fost un eșec din perspectiva faptului că nici până acum nu avem o lege a salarizării care să prevadă ceea ce li s-a promis profesorilor la prima grevă din ultimii 18 ani. Ar fi trebuit guvernanții să se cutremure, nu să nu își respecte angajamentele. Faptul că această grevă nu și-a atins obiectivele pe mine m-a făcut să cred că nu vom avea o schimbare reală în educație în cel puțin următorii 10-15 ani. Plus legile România educată care sunt o dezamăgire”.

În ceea ce privește experiența de care își amintește cu cea mai mare mândrie, din cei 4 ani în asociația elevilor, Ariana Dudună spune că tot greva este pe primul loc, „pentru că atunci am arătat și elevi, și profesori, și părinți că suntem în stare să fim alături unii de alții. Un moment de solidaritate socială pentru un scop comun: educația”.

Ariana a precizat că a ales economia pentru că „mi se pare un domeniu flexibil, care poate să reprezinte o bază pentru mine în viitor în mai multe arii și domenii. Dacă aș fi mers în România, planul meu era să studiez dreptul, pe același principiu. Cu o licență în economie poți ușor să faci master în politici publice, în științe politice, în relații internaționale, chiar în sociologie, pe științe umaniste; este un domeniu care îți poate asigura flexibilitate pe viitor, poți să lucrezi în presă cu o licență în economie. Dar am ales economia și pentru că mă pasionează”.

Deocamdată nu mă văd întoarsă [în țară, după studii – N.Red.]. Nu cred în acest sacrificiu personal pentru a schimba ceva și nu cred în acest mesianism, pe care îl văd în politica românească, exprimat prin ideea că o să vină cineva să salveze țara. Cred că acest mesianism ne-a dus în situația în care suntem. De ce să mă întorc să salvez ceva, nu s-a întors Ligia Deca și a schimbat destul? Că și dumneaei este întoarsă de la Luxemburg. Dar mi se pare că ne învârtim în niște cercuri și idei care deși ne dăunează tot pe ele le gândim. Dacă acum 20 de ani speram să vină un ministru de afară sau independent să ne salveze și acum am văzut că acest tipar ne dăunează, de ce aspirăm la același lucru? Generațiile de acum au aceleași dorințe ca generațiile de acum 20 de ani”, a declarat fosta președintă Asociației Elevilor din Constanța.

Tânăra a precizat că în acest moment în sistemul educațional românesc „sunt probleme grave la nivel de programe, de planuri-cadru, de examene. Însă ce aș schimba și mi se pare cel mai urgent sunt problemele legate de echitatea învățământului, pentru că sunt copii care nu au fost norocoși ca mine și care se apropie de o majoritate în România. Copii care nu au cu ce să ajungă la școală, care nu au ce să mănânce, copii aflați la risc de excluziune socială care statistic sunt foarte mulți în România și nimeni nu face nimic pentru acești copii. Din când în când, mai vedem prin presă câte un olimpic sau un tânăr care pleacă la studii ca mine și ni se pare că acei elevi, foarte puțini de fapt, care reprezintă sub 1% din totalul elevilor din România, sunt o majoritate și că sistemul de învățământ din România funcționează. El nu funcționează, degeaba crești sub 1% dacă pe ceilalți îi lași în urmă”.

Întrebată ce a funcționat în cazul său pentru a avea o educație bună, Ariana Dudună a răspuns că „în primul rând vin din mediul urban și dintr-o familie fără probleme socio-economice pe perioada în care am fost la studii. Ăsta este factorul decisiv pentru 99% dintre copii. Dacă toate celelalte variabile ar fi rămas identice, mai puțin acestea, nu aș fi ajuns aici. Apoi, am avut noroc în liceu cu profesori buni și cu o conducere ok care m-a încurajat în activitățile extrașcolare, care a acționat pe principiul că educația trebuie să fie un parteneriat între elev și profesor, nu doar o transmitere de informații. La nivel punctual, am reușit să găsesc oameni care au reușit să mă educe în ciuda sistemului de educație. Eu m-am implicat în activități extrașcolare de cand eram mică, am intrat în asociația elevilor din clasa a VII-a și cred că și experiența din afara școlii m-a ajutat foarte mult, pentru că multe lucuri nu le-am învățat de la școală, ci direct lucrând cu ele. Am avut norocul să întâlnesc la Asociația Elevilor din Constanța oameni extraordinari ,mentori de la care am învățat în contexte în afara școlii. Mai am prieteni olimpici care și ei sunt ajutați de olimpici cu un an mai mari sau de foști olimpici, există acest tip de rețea de alumni. Noi avem la AEC o formă de rețea de alumni”.

Ariana Dudună a anunțat pe pagina sa de Facebook admiterea la universitatea din SUA, unde a publicat răspunsul Stanford:

Ariana Dudună este elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Constanţa și a fost singurul elev care a intrat la consultările de la Cotroceni dintre sindicatele profesorilor, aflate în stradă, și președintele României Klaus Iohannis, în timpul grevei generale din mai-iunie 2023. Elevii din asociațiile reprezentate de Ariana au susținut profesorii în demersul lor, care a reprezentat cea mai mare grevă din învățământ în 18 ani.


6 comments
  1. Pentru Di: e tipic pentru un românache care nu înțelege nimic din jur!!!

    Educația merita o dezbatere națională, nu comentarii aiuristice, frustrate!!!

    Ajută la înțelegere și lucrarea: “Psihologia poporului român”, a profesorului David, UBB!!!!

  2. De aceea se alege praful și pulberea de tara asta.Creierele de vârf atât sunt în mod normal:1%,2%.Acesta este numărul lor în natură. Iar toate aceste creiere sunt absorbite și naturalizate în USA etc.Noi rămânem cu buza umflata și cu un gol care nu poate fi umplut.
    Incurajarea asta de a pleca.Plecati toți!Acum!!
    De ce și pentru cine?
    Este o vorba la români :fie pâinea cât de rea ,tot mai bine în tara mea.
    E greu sa lupți, sa stai și sa construiești la tine acasă. E mai simplu sa te duci intr-o casa gata construită. Asa este 😮 viata ai și nimeni nu trăiește o veșnicie.Nu se merita sa te sacrifici dar nici acolo nu umbla câinii cu covrigii în coada.Nimeni nu va cheamă acolo de drag.Va cheamă și vă oferă cele mai bune condiții ca să aibă un profit.E ca atunci când ai un porc de rasa și știi ca dacă îl hrănești bine,îl îngrijești, la Crăciun,când îl tai ,ai carne bună și pe saturate.
    Da ,ei se vor hrăni cu voi:își vor hrăni economia care are nevoie de sânge proaspăt ca voi,societatea în mare parte retardata și drogata etc.
    De fapt nicăieri nu umbla câinii cu covrigii în coadă și nimeni nu investește în voi ca să nu scoată nimic apoi.E o iluzie.
    Ce sa zic?Cum îți, asterni asa dormi!Mult noroc!
    Când îți vei da seama va fi prea târziu!

  3. Este o tânăra de exceptie. Își dă seama că în viitorul apropiat nu sunt șanse să se realizeze profesional in România. Ce să facă aici unde corupția este generalizată și toate instituțiile statului sunt controlate de grupări politico – infracționale?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Tezele școlare, în scenariul roșu, ar putea fi susținute ca eseu care să fie transmis online în timp real profesorului. Analizăm și posibilitatea eliminării tezelor – Luminița Barcari, secretar de stat în Educație

“Analizăm posibilitatea, să spunem, eliminării tezelor. Trebuie să aplicăm aceeași regulă pentru toată lumea, nu putem să facem discriminări: pentru elevii care învață în scenariul verde să dăm teze, pentru…
Vezi articolul

Corectarea lucrărilor la simularea Evaluării Naționale 2024. Sorin Ion: Pe fiecare lucrare pot ajunge să corecteze și 8 profesori diferiți, dacă diferența între note este mai mare de un punct / Nu poți greși, în sensul că dacă un subiect este punctat cu maximum 5 puncte, nu o să poți pune niciodată 6, pentru că nu poți trece mai departe

„Dacă diferența este mai mare de un punct între notele acordate de cei doi profesori evaluator, platforma trimite lucrarea la alți doi profesori din țară. Oricât ar fi de probabilă…
Vezi articolul