Formarea profesorilor. Mihaela Popa: Trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem cu valul / Adrian Opre: Să ajutăm și în etapa de evaluare, să arătăm punctele forte, mai puțin forte. Apoi, optează pentru program, dar atenție la furnizori, calitatea lor

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com

În formarea profesorilor, „trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem cu valul”, a declarat profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat la PrimaNews, pe 9 august. „Adesea e urmărit numai să se obțină punctajul, certificarea și de aceea „trebuie să ajutăm profesorii și în etapa de evaluare, să arătăm punctele forte, mai puțin forte. Apoi, ei optează pentru program, dar să fie atenți la calitatea furnizorilor”, a spus Adrian Opre, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, UBB Cluj‑Napoca.

„Aș încuraja pe toți profesorii la o formare de-a lungul carierei, dar nu pentru punctajul de la autoevaluare. Trebuie o diagnoză, trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem așa cu valul, bun acum mai la modă digitalizarea, mergem toți cu digitalizarea, sunt profesori care știu foarte bine, mergem cu altceva, completăm cu lucruri noi, a spus Mihaela Popa.

Profesorul Adrian Opre a susținut că profesorii trebuie ajutați „și în etapa de evaluare, să-i arătăm punctele forte, punctele mai puțin forte și dacă vrea să devină mai performant în zona lui, unde ar trebui să intervină și pe o componentă care face diferența dintre profesor modal și profesor bun, expert și anume concepțiile lor despre actul didactic”.

Declarațiile profesorilor Mihaela Popa și Adrian Opre despre formarea profesorilor:

Mihaela Popa: Aș încuraja pe toți profesorii la o formare de-a lungul carierei, cât se poate, dar nu așa pentru punctajul de la autoevaluare

Au fost bani în pre aderare și în aderare pentru Digitalizare. Pandemia, totuși, ne-a prins foarte nepregătiți. Ceea ce a dovedit că din acei bani pe POSDRU au fost făcute proiecte din birou.

Trebuie o diagnoză, trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem așa cu valul, bun acum mai la modă digitalizarea, mergem toți cu digitalizarea, sunt profesori care știu foarte bine, mergem cu altceva, completăm cu lucruri noi.

Adrian Opre: Este spinoasă problema acesta a formării continue, de altfel, și ea mult ignorată diluată. A trecut într-o zonă de rutină, doar bifez. Adesea e urmărit numai să am la dosar, să am punctajul, să am Certificarea și mai puțin mă interesează conținutul a ceea ce fac.

Pledez pentru a fi încurajat spre liberă opțiune, nu pentru a decide cineva în locul lor, nu pentru a face formare cu o presiune din partea cuiva, care a decis pentru ei. 

Mai adaug ceva, ca să poată decide bine pentru un program, trebuie să-l ajutăm și în etapa de evaluare, să-i arătăm punctele forte, punctele mai puțin forte și dacă vrea să devină mai performant în zona lui, unde ar trebui să intervină. Apoi, el / ea optează pentru program, dar atenție la furnizori, calitatea lor. 

Se speculează mult pe piață, toată lumea când sunt niște finanțări din proiecte europene sau de la minister se aruncă să facă formare. Să fim atenți că aceste formări vizează actualizarea, adică cunoștințe, strategii, instrumente, nu reiterare la 5 ani a ceea ce ai făcut și acum 10 ani și 15 ani. Pe bună dreptate, mulți colegi din țară acuză că venim cu aceleași teme depășite semnificativ, să fim foarte atenți dacă finanțarea este adecvată

Să ajutăm pe o componentă care mi se pare esențială, dincolo de pregătirea formală inițială și continuă, pe domeniul științific, pe partea psiho pedagogică, care face diferența dintre profesor modal și profesor bun, expert și anume concepțiile lor despre actul didactic. Teoria mea despre actul predării, despre actul învățării, despre actul evaluării este esențială. Aici se face diferența între 2 colegi care au făcut aceeași formare inițială, aceeași formare continuă, cu aceleași note de 10 și totuși unul după 5, 10 de ani excelează. De ce? Pentru că teoria lui privind actul didactic a fost alta și a făcut să folosească mult mai eficient cunoștințele aptitudinile, instrumentele, strategiile. Teoria asta este de foarte timpuriu născută. 

Edupedu.ro a scris pe larg despre prevederile incluse în proiect:

Profilul profesorului și standardele profesiei didactice, puse în dezbatere de Ministerul Educației – proiect

Profesorii de gimnaziu și liceu trebuie să țină cont de experiențele de viață și interesele elevilor atunci când predau – proiect profilul și standardele profesionale

Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pentru educație timpurie – proiect

Profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual, pe legea educației Deca. Acesta poate organiza stagii de pregătire practică – proiect

Profesorii din școli și licee trebuie să cunoască fiecare elev și modul în care învață pentru a-și adapta predarea – proiect profilul profesorilor

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version