Formarea profesorilor. Mihaela Popa: Trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem cu valul / Adrian Opre: Să ajutăm și în etapa de evaluare, să arătăm punctele forte, mai puțin forte. Apoi, optează pentru program, dar atenție la furnizori, calitatea lor

3.200 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
În formarea profesorilor, „trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem cu valul”, a declarat profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat la PrimaNews, pe 9 august. „Adesea e urmărit numai să se obțină punctajul, certificarea și de aceea „trebuie să ajutăm profesorii și în etapa de evaluare, să arătăm punctele forte, mai puțin forte. Apoi, ei optează pentru program, dar să fie atenți la calitatea furnizorilor”, a spus Adrian Opre, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, UBB Cluj‑Napoca.

„Aș încuraja pe toți profesorii la o formare de-a lungul carierei, dar nu pentru punctajul de la autoevaluare. Trebuie o diagnoză, trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem așa cu valul, bun acum mai la modă digitalizarea, mergem toți cu digitalizarea, sunt profesori care știu foarte bine, mergem cu altceva, completăm cu lucruri noi, a spus Mihaela Popa.

Profesorul Adrian Opre a susținut că profesorii trebuie ajutați „și în etapa de evaluare, să-i arătăm punctele forte, punctele mai puțin forte și dacă vrea să devină mai performant în zona lui, unde ar trebui să intervină și pe o componentă care face diferența dintre profesor modal și profesor bun, expert și anume concepțiile lor despre actul didactic”.

Declarațiile profesorilor Mihaela Popa și Adrian Opre despre formarea profesorilor:

Mihaela Popa: Aș încuraja pe toți profesorii la o formare de-a lungul carierei, cât se poate, dar nu așa pentru punctajul de la autoevaluare

Au fost bani în pre aderare și în aderare pentru Digitalizare. Pandemia, totuși, ne-a prins foarte nepregătiți. Ceea ce a dovedit că din acei bani pe POSDRU au fost făcute proiecte din birou.

Trebuie o diagnoză, trebuie să vedem ce avem nevoie, nu mergem așa cu valul, bun acum mai la modă digitalizarea, mergem toți cu digitalizarea, sunt profesori care știu foarte bine, mergem cu altceva, completăm cu lucruri noi.

Adrian Opre: Este spinoasă problema acesta a formării continue, de altfel, și ea mult ignorată diluată. A trecut într-o zonă de rutină, doar bifez. Adesea e urmărit numai să am la dosar, să am punctajul, să am Certificarea și mai puțin mă interesează conținutul a ceea ce fac.

Pledez pentru a fi încurajat spre liberă opțiune, nu pentru a decide cineva în locul lor, nu pentru a face formare cu o presiune din partea cuiva, care a decis pentru ei. 

Mai adaug ceva, ca să poată decide bine pentru un program, trebuie să-l ajutăm și în etapa de evaluare, să-i arătăm punctele forte, punctele mai puțin forte și dacă vrea să devină mai performant în zona lui, unde ar trebui să intervină. Apoi, el / ea optează pentru program, dar atenție la furnizori, calitatea lor. 

Se speculează mult pe piață, toată lumea când sunt niște finanțări din proiecte europene sau de la minister se aruncă să facă formare. Să fim atenți că aceste formări vizează actualizarea, adică cunoștințe, strategii, instrumente, nu reiterare la 5 ani a ceea ce ai făcut și acum 10 ani și 15 ani. Pe bună dreptate, mulți colegi din țară acuză că venim cu aceleași teme depășite semnificativ, să fim foarte atenți dacă finanțarea este adecvată

Să ajutăm pe o componentă care mi se pare esențială, dincolo de pregătirea formală inițială și continuă, pe domeniul științific, pe partea psiho pedagogică, care face diferența dintre profesor modal și profesor bun, expert și anume concepțiile lor despre actul didactic. Teoria mea despre actul predării, despre actul învățării, despre actul evaluării este esențială. Aici se face diferența între 2 colegi care au făcut aceeași formare inițială, aceeași formare continuă, cu aceleași note de 10 și totuși unul după 5, 10 de ani excelează. De ce? Pentru că teoria lui privind actul didactic a fost alta și a făcut să folosească mult mai eficient cunoștințele aptitudinile, instrumentele, strategiile. Teoria asta este de foarte timpuriu născută. 

Edupedu.ro a scris pe larg despre prevederile incluse în proiect:

Profilul profesorului și standardele profesiei didactice, puse în dezbatere de Ministerul Educației – proiect

Profesorii de gimnaziu și liceu trebuie să țină cont de experiențele de viață și interesele elevilor atunci când predau – proiect profilul și standardele profesionale

Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pentru educație timpurie – proiect

Profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual, pe legea educației Deca. Acesta poate organiza stagii de pregătire practică – proiect

Profesorii din școli și licee trebuie să cunoască fiecare elev și modul în care învață pentru a-și adapta predarea – proiect profilul profesorilor

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Mihaela Popa, o fostă care avea timp să facă ceva când era în funcție, dar a preferat să facă sluj iar acum bagă bățul prin gard, doar-doar îi pică ceva.

    Mi-e silă de ăștia.

  2. se vor toca bani iar degeaba…și nu se va schimba nimic!! Aceiași indivizi vor rămâne în funcții și vor dirija formari inutile!!!!

  3. Sa incepem cu inceputul: profilul ocupational. La baza sarcinilor din profil stau niste competente. Aceste competente ar trebui formate la licenta si master.

    La noi profilul a fost (re)facut in bataie de joc. Competente ioc. Licenta si master dupa cum bate vantul, sau valul. Banu sa iasa. Spiru Haret & Co. sa traiasca.

    Formare directori de scoala in management si managementul resurselor umane – ioc.

    Sistem de performance management (care sa-i ajute pe profi la evaluare) – ioc.

    Calitatea furnizorilor – ZERO, sunt firme ale politicienilor, ale mafiotilor etc., banu sa iasa, si diplomele / creditele, pe ici pe colo cate un ONG mai rasarit.

    Despre ce vorbesc astia?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape 2 milioane de copii ar trebui să primească zilnic la școală, lapte și produse lactate și de panificație, iar de două ori porții de fructe. În realitate nu primesc nimic, deși școala a început de 3 săptămâni / Motivele pentru care licitațiile nici nu au fost demarate

Elevii și preșcolarii nu primesc deocamdată nici unul dintre produsele alimentare „asigurate“ prin Programul pentru școli al României, care se desfășoară în mare parte cu bani europeni, potrivit surselor Edupedu.ro.…
Vezi articolul

Majorarea salariilor directorilor de școli, creșe și grădinițe cu 1.500 de lei brut, avizată în comisia de învățământ / Inițial, președinta comisiei, deputata PSD Gliga Dumitrița, a vrut să amâne discuția pentru că nu există fundamentare fiscală. Deputatul UDMR Szabo Odon: Mă gândesc că fără o acoperire financiară nu ar fi spus premierul că va da bani

Majorarea salariilor directorilor de școli a fost avizată miercuri în ședința comisiei de învățământ. Este vorba despre un amendament inițiat de UDMR și PNL la Ordonanța de urgență 57/2003 și…
Vezi articolul

Ministerul contradicțiilor: Admiterea la clasa a V-a cu examen este permisă în noul regulament de organizare a școlilor, care lasă colegiilor scrierea subiectelor și corectarea lucrărilor, fără nicio interdicție pentru profesori să facă meditații cu viitorii candidați / Ministerul Educației argumenta acum 2 ani că specialiștii nu recomandă niciun fel de selecție sub vârsta de 12 ani

Ministerul Educației pasează școlilor responsabilitatea totală a conceperii subiectelor și a corectării lucrărilor elevilor în examenul de admitere la clasa a V-a, un examen despre care conducerea aceluiași Minister spunea…
Vezi articolul

Klaus Iohannis trimite la Curtea Constituțională o lege pe motiv că discriminează studenții universităților din cadrul MAI care sunt declarați inapți din punct de vedere medical și nu mai au dreptul să continue studiile

Klaus Iohannis trimite la Curtea Constituțională legea pentru completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, pe motiv că este discriminatorie pentru studenții de la MAI care sunt declarați inapți…
Vezi articolul