Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că formarea din facultate a celor care vor să devină profesori ar trebui să fie „un pic regândită”: „Tinerilor să li se ofere posibilitatea ca încă de pe băncile facultății să petreacă mai mult timp în școală și practica pe care o fac în școală să nu fie una formală, să fie una reală.”
Moderatoare: Științele exacte și la dumneavoastră sunt cea mai mare problemă (în privința lipsei de resursă umană – n.red)?
Dana Bobocea: Și tot fizica. Eu am găsit o soluție la începutul anului școlar, având descoperită catedră întreagă de fizică, prin intrarea în așa-numitul an sabatic al unei colege profesor titular. Am găsit o tânără, viitoare profesoară sper, absolventă ciclu 1 Bologna. Nu poate preda decât la gimnaziu și atunci are alocate doar ore de gimnaziu. Se străduiește din răsputeri să facă față provocărilor zilnice de profesoară de fizică la gimnaziu, însă îmi dau seama că această pregătire inițială a tinerilor trebuie făcută mult mai temeinic. Și cred că în școală (…).
Moderatoare: Adică să vină cineva tânăr care își dorește să facă meseria aceasta și, spre exemplu, să fie împreună la catedră o perioadă cu un mentor. Se vorbește și despre asta în sistemul de învățământ. Legea prevede și ea niște lucruri, încă nu se aplică (…)
Dana Bobocea: Formarea asta inițială despre care vorbeam, formarea din facultate, poate (ar trebui – n.red) un pic regândită, tinerilor să li se ofere posibilitatea ca încă de pe băncile facultății să petreacă mai mult timp în școală și practica pe care o fac în școală să nu fie una formală, să fie una reală.
La începutul lunii octombrie, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Radio România Actualități că „viitorul nu arată foarte bine pentru învățământul românesc”, dacă universitățile nu vor începe să-i identifice „în mod real pe cei care au vocație” și „dacă nu vor fi pregătite cu adevărat viitoarele cadre didactice”.
Informații de context
În septembrie 2023, profesorul Cătălin Ciupală despre pregătirea celor care ies din universități:
„Avem noi o mare problemă cu selecția profesorilor. Nu mai intră profesorii buni în sistem, pentru că ies foarte slab pregătiți din universitate, iar orice universitatea este stat în stat și nu interesează calitatea oamenilor care ies din facultate. Din păcate, sunt foarte puține situații în care pe profesorii universitari îi interesează în mod real calitatea studenților, că declarativ pe toți îi interesează, pentru că altfel nu i-ar lăsa să plece. (…)
Dacă profesorul respectiv a luat 3 la fizică înseamnă că el, credeți-mă, nu știe nici măcar materia de gimnaziu, de liceu. Practic, dacă el a terminat terminat de curând facultatea, el n-a făcut nimic în facultate, adică acolo e o problemă a facultății”, a menționat cadrul didactic.
În ianuarie 2023, Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației, punea public problema formării slabe a resursei umane în cadrul sistemului universitar și susținea că din acest mediu universitar provine „o buna parte din politic, în cele mai importante foruri de conducere, dar nu există comoditate și nepăsare mai mare decât în universitar”:
„Dați-mi voie să nu cred că nu îi ia nimeni în seama, atâta vreme cât, reprezentarea politică de top din învățământ este mai mereu universitară. Și dați-mi voie să pun la îndoiala atunci moralitatea, dacă tac pentru bani. Eu am întâlnit și universitari batatarnici, dar și tăceri nepermise, mai multe… De zeci de ani sistemul de învățământ preuniversitar este tocat de presă pentru toate relele din educație. Rareori cineva a îndrăznit să meargă și să vadă, cu adevărat, dacă în superior se pune accentul pe student, cum se realizează predarea, ce impact are ea, cât este de corelat – la nivelul cercetării- conținutul predat cu descoperirile recente din domeniile de cunoaștere etc.
Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani in care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările/incadrarile din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, a susținut Maria Manea.
În iulie 2022, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, spunea că „90% din cei care au obținut note sub cinci vin pe o anumită filieră”:
„Nu știu dacă e bine să spun că, la examenul de titularizare de anul acesta, 90% din cei care au obținut note sub cinci vin pe o anumită filieră, cu niște competențe dobândite în anumite instituții (…)”, a declarat Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei dezbateri pe tema proiectului legii Educației. Peste jumătate din absolvenții 2022 care au participat la proba scrisă de la concursul de titularizare 2022 au obținut note sub 7, potrivit datelor Ministerului Educației, analizate de Edupedu.ro.
Amintim că Edupedu.ro a scris în 2019 că formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.
Cunoscute ca modulele pedagogice sau “DPDD-uri” [pentru că sunt organizate de către Departamentele pentru Pregătirea Personalului Didactic], aceste rute falimentare de formare a cadrelor didactice produc, la final, absolvenți gata să intre în clase, dar cu o experiență practică de maximum 3 ore de predare, avertiza într-o analiză pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat în Ministerul Educației, Oana Badea.
Foto: © Dimitar Gorgev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
Ridicați acel 5 la 6 (mă rog, as zice la 7 dar e prea brutal) și anunțați cu un an înainte potențialii candidați la acces la predare, anunțați și universitățile. Totul trebuie să se autoregleze pe piață. Oamenii nu sunt proști, observă și bagă la cap.
Scorați profesorii cu parametrii aceia mulți care arată pe bune succesul în învățare, care să se reflecte în produsele activității elevilor și studenților.
In 1995 când eram o studentă din provincie, nepotismul in universitatea de stat în care studiam era deja înflorit (cu amărăciune spun așa unei bube sociale purulente); începuseră tot felul de proiecte cu bani europeni etc și rudele profesorilor s-au dedulcit, cum nu?! Da, cum bine știți, e despre bani. Au mai înflorit si universitățile private și cum profesorii noștri să nu mai predea la alte două?!
E cronic de prea mult timp ….și multă suferință au îndurat colegi foști de-ai mei de la alte 4 specializări punându-și ranița în spinare către țări meritocratice, trecând întâi prin țări mai prietenoase unde au lucrat te miri ce până a ajunge asistenți de cercetare, unde au performat onorabil, departe de rechinii români și de compactele familii universitare.
Am lucrat în mediul privat mereu,am avut ocazia să văd că firmele și corporațiile își admit problemele și le iau de coarne, le țin la secret dar le admit: da,avem fraudă internă, da, avem profesioniști slabi la departamentul x. Le iau de coarne dar fac acest PRIM pas.
Așa vrem și in educație, de dragul viitorimii. E simplu, pui niste motoare și scorează pe ce măsori. Dar nu autoevaluări! Te poti autoevalua legat de ora la care ai intrat în clasă și ai iesit, că te uiți la ceas și notezi, însă nu te poți autoevalua la chestiuni complexe. Hattie, de exemplu, are la sfârșitul unei cărți traduse la noi instrumente și metodologie de a vedea progresul la o disciplină,o poate face și un educator cu OpenOffice Calc, free, dacă ii pasă. Universitățile au bani și au aceste motoare, acest know-how, chiar și profesorii lor pot fi optimizați.
Nu există nu se poate. Știm. Nu ne puteți prosti! Cred că nu există altă opțiune pentru România decât să ii pese. O să votăm. Atenție!
sa ne amintim practică din liceele pedagogice…era riguroasă,cu intrare la clasa,cu caiete de practica ..de ce nu fac la fel în facultăți? sa nu uitam că există îndrumători de practica plătiți pentru asta …
Uitați-vă cum se făcea practica pedagogică înainte de 1989, în anii 3 și 4 ,câte o zi pe săptămână, la scoli din oraș, cu profesor metodist din facultate și cu colegi care să asiste la ore.La terminarea facultatii, erai complet pregătit sa intri în clasă.