Folosirea telefoanelor mobile va fi în continuare interzisă elevilor în timpul orelor de curs, dar acum acestea pot fi “preluate” de profesor, potrivit legii Educației care intră în vigoare din 2 septembrie / Elevii pot folosi telefoanele în spații autorizate explicit prin regulamentul intern al școlii

28.125 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Folosirea telefoanelor mobile este în continuare interzisă în timpul orelor de curs, dar acum acestea și alte echipamente de comunicații electronice pot fi “preluate” de profesor și returnate părintelui sau elevului, potrivit legii Educației care intră în vigoare din 2 septembrie 2023. Elevii pot folosi telefoanele mobile doar în anumite “spații autorizate explicit prin regulamentul intern al școlii”, mai scrie în noua lege. În prezent, interdicția privind telefoanele mobile nu era trecută în legea Educației, ci doar în Regulamentul Cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), dar nu se preciza faptul că profesorii pot prelua telefoanele dacă elevul încalcă regula.

În noua lege a Educației, elevilor din clasele primare, gimnaziu și liceu le este în continuare interzisă folosirea telefonului mobil în timpul orelor, așa cum se întâmpla și până acum prin ROFUIP. Interdicția este valabilă și pentru învățământul preșcolar, adică la grădiniță, potrivit legii.

Diferența este că interdicția a fost trecută acum și în legea Educației și prevede că profesorii pot “prelua” telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice. Acestea pot fi predate, după caz, părinților /tutorilor legali ai beneficiarilor primari minori sau elevilor, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Nu se specifică însă concret, în ce situații profesorul poate preda telefonul elevului și când îl poate preda părintelui, la sfârșitul orei sau zilei, de exemplu.

De asemenea, în noua lege se precizează și faptul că elevii pot folosi telefoanele mobile în scopuri educative, în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

În cazul elevilor de liceu, rămâne la decizia școlii, în ce condiții li se interzice folosirea telefoanelor mobile. Acest lucru trebuie prevăzut prin regulamentul intern.

Ce prevede noua lege a Educației

Articolul 106:

(4) Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

(5) În învățământul liceal, regulamentul intern al unității de învățământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menționate la alin. (3) în întreaga sau doar o parte din incinta unității de învățământ, precum și în timpul activităților care se desfășoară în afara acesteia.

(6) Prevederile alin. (4) și (5) nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească.

(7) Nerespectarea prevederilor alin. (4) și (5) poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau elevi conform regulamentului intern al unității de învățământ.

Ce scrie în ROFUIP despre telefonul mobil

În prezent, potrivit Regulamentului Cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), folosirea telefoanelor mobile este interzisă în timpul orelor de curs, examenelor și concursurilor, însă în situații de urgență sau în scop educativ elevii le pot utiliza, cu acordul cadrului didactic. În ROFUIP se precizează și faptul că “pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ”.

Art. 186

(2) În timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor este interzisă utilizarea
telefoanelor mobile; prin excepţie de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora
în timpul orelor de curs, numai la solicitarea cadrului didactic, în situaţia folosirii lor în
procesul educativ. În situaţii de urgenţă, utilizarea telefonului mobil este permisă cu acordul
cadrului didactic. Pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special
amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.

În prezent, reglementarea privind interzicerea utilizării telefoanelor mobile este prevăzută prin ROFUIP la art. 186, alin 2, prin regulamentul intern al fiecărei unități de învățământ pentru toți elevii, și prin statului elevului, dar nu se specifică pe niveluri de învățământ.

(2) În timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile; prin excepţie de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai la solicitarea cadrului didactic, în situaţia folosirii lor în procesul educativ. În situaţii de urgenţă, utilizarea telefonului mobil este permisă cu acordul cadrului didactic. Pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.

Citește și:
Educația gratuită, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea de a contesta nota de la teste – prevederi din noua Lege a învățământului preuniversitar / Elevii au obligația de a avea o ținută vestimentară decentă

Photo 31405061 © Oksun70 | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


17 comments
  1. Pre multă intoleranță și fanatism prostesc ! Sunt de acord ca elevii să le poată folosi în pauze și în ore în mod interactiv pentru lecție, dar poate și dacă intervine o urgență și trebuie să vorbească la telefon . Nu sunt arme albe totuși. Le pot folosi în pace . E problema fiecăruia cum gestionează chestia asta cu telefoanele. Fiecare își poartă propria responsabilitate. Nu sunt de acord cu interzicerea lor , deoarece nici altor categorii nu le poți interzice. Constituția îți dă dreptul să deții tehnologie , care e totuși este utilă și necesară în aceste timpuri. Până la urmă dacă vrea să fenteze va găsi metode și tot va face acest lucru .Haideți să nu exagerăm și să nu cădem în capcana extremismului și a comportamentelor obsesive . Dialogul este soluția!

  2. Scoala a devenit un mediu periculos pentru copii,iar asta nu e din cauza telefoanelor pe care copiii le folosesc! De vina sunt parintii care nu s-au implicat si care au acceptat cu inconstienta toate aberatiile inventate de tot felul de functionari si prezentate drept “reforme”. De 34 de ani scoala romaneasca este distrusa! Nu copiii cu telefoane mobile sunt vinovati ca in scolile din Romania se consuma droguri si copiii sunt violati prin wc-uri! De ce le e frica directorilor si cadrelor didactice de telefoanele copiilor? Pentru ca imaginile postate pe net arata adevarata situatie tragica in care se afla invatamantul romanescdin cauza lor?
    Parintii trebuie sa ceara si sa impuna instalarea de camere de supraveghere in scoli,nu doar la intrare, ci si pe holuri, la intrarea in wc si in zona de chiuvete (fireste ca nu si in cabinele wc), in cancelarie si in fiecare clasa.
    In plus, parintii trebuie sa aiba ACCES PERMANENT si in timp real la video din scoala. In felul acesta vor sti exact ce fac copiii lor, cum s-au pregatit pentru lectii, cum se comporta etc.
    Vor sti, de asemenea si ce fac profesorii,cum ii trateaza pe copii etc. Nu e nimic de ascuns. Scoala e un loc public platit de parinti, prin taxele date la stat. E dreptul lor sa stie totul despre copiii lor si obligatia lor sa raspunda pentru faptele acestora dar si sa ia atitudine cand e cazul. Cu aceste camere video la care parintii au acces prin telefon sau calculator, situatia se va schimba foarte rapid in foarte bine.

    1. Subscriu in totalitate! Din pacate marea majoritate a parintilor sunt prea ocupati sa care sarsanalele, luand de bun ceea ce le arunca-n fata cadrul didactic “Nu se poate asa ceva! Nu sunt buni de nimic, nu stiu daca macar jumatate vor trece clasa!”. Degeaba incearca cineva sa le deschida ochii, sunt ferm convinsi ca au un mic “monstru” caruia trebuie sa-i “netezeasca” drumul academic…. Realitatea este devastatoare! Cadre didactice debutand in meserie la varsta de 45-50 de ani. Sunt rasisti, sexisti si cu un vocabular de maidan. Fereasca sfantul ca un copil sa reproduca vorbele unui cadru didactic ca, tu, ca parinte esti chemat si “bombardat” cu tot felul de epitete vis-a vis de “cei 7 ani de-acasa” pe care nu i-ai cultivat copilului.

  3. Sa fim seriosi, sunt putine scoli si licee ce interzic pe bune telefoanele in timpul orelor de curs. In liceele de proasta calitate (liceul Cerchez de ex, din Sect 4) e si mai rau, elevii ies cu tigara in bot sau isi bat joc de elevii mai sarguinciosi!

  4. mie unul mi se pare o prostie sa interzici bunul propriu (telefonul elevului) doar pentru a fi mai atent la ora , nu o sa se întâmple asta niciodată , cine vrea sa învețe mereu o sa o facă conștient , dar eu unul nu as fi de acord cu luarea bunului personal de către un străin pentru ca nu trăim intr-o pușcărie , trăim intr-o scoala , sincer mi mila de voi ce o sa se întâmple dacă sora mea o sa plângă după el , va spun și va repet merita sa faci un copil sa plângă după telefonul lui care nu îl iau nici părinți și va permiteți voi sa o faceți ?

  5. Nu ar fi mai simplu ca elevul să își lase telefonul acasă și să își vadă liniștit de cursuri, să mănânce liniștit un sandwich în pauză, să socializeze sănătos cu colegii în intervalul dintre lecții?

    1. Nu. Mai simplu e sa lasi copiii in pace cu telefoane cu tot si sa instalezi camere de supraveghere peste tot in scoala, la care parintii sa aiba acces permanent prin telefon.

  6. Noi nu ne mai complicăm cu confiscatul. La începutul orei, dacă știi că nu vor avea nevoie de ele (mai intrăm în laboratoarele virtuale gratuite pe net, că școala n-are încă bani de platforme și nici calculatoare în fiecare clasă, iar materialele de laborator sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârșire), îi pui efectiv să le treacă pe silențios și le așează toți pe o masă liberă, în colț, unde toată lumea poate să-și vadă nelipsitul dispozitiv și să se asigure că nu e folosit, spart, zgâriat, mirosit de pisică sau mai știi ce altă problemă monumentală ar putea să mai apară. La final de oră, își recuperează telefonul și se duc direct pe tiktok să vadă ce eveniment mondial major au ratat.

    Și gata tot.

      1. Acel moment când sunt toți în grupul clasei și dai mesaj pe el ca să se audă dacă încearcă să te fraierească, având ca rezultat selecția naturală a celui care răspunde, sau mai rău, lucrare de control de 10 minute pentru toată clasa 😀 Nu se complică cu jucării de-astea, că sar restul pe ei.

  7. Vaiiii ce deștepți. Sa vezi acum scandal ca plodul nu vrea sa dea telefonul. Sa vezi certuri, scandaluri, ifose. Sa vezi bullying la adresa profesorilor din partea parintilor puși pe scandal. Ca profesorul altceva mai bun nu are decat sa fie politist si jandarm.
    Si tocmai la liceu nimic concret. Care e directorul aservit politic si in clica cu parintii care sa aprobe regulamentul intern cu interzicerea telefoanelor la liceu?
    Dupa ce atatia ani le-ai dat drepturi la plozi si profesorul nu mai are autoritate, nu avea voie sa mai confiște telefonul bun public,vii tu acum, minister deștept, si te faci ca interzici.
    Dragi profesori, va plang de mila pentru ce va asteapta de acum încolo . Insa nu va plang de mila pentru lasitatea din greva. Si asa meseria asta a ajuns de bataia jocului multumita presei si parintilor parveniți.

    1. “plozi”, “parinti parveniti”…. Vitupereaza un profesor frustrat ca n a pervenit inca pe banii parintilor

  8. Legi românești adoptate fără dezbatere reală.

    Nu era mai simplu să fie prevăzută o sancțiune clară pentru elevul care îl folosește în timpul orelor?

    Fără ,,preluare” , fără dulap de depozitare și alte hârțoage și birocrație care in decursul a câteva luni va duce la inutilitatea prevederii.

    P.S.
    ,,Telefonul va fi setat să nu deranjeze”

    Interesant. Și dacă nu îl setează ce poți să îi faci?

    1. Deci în pauză elevii își folosesc telefonul?!
      In școala copilului meu e interzisă folosirea telefonului de la începerea cursurilor până la finalizarea lor.

  9. Si daca nu il da spre preluare? Ce optiuni are profesorul? Ce solutii si sanctiuni? Sau doar plange in genunchi cersind telefonul? E cazul sa specifice clar in roi aceasta interdictie(fara portite) si cr sanctiuni se dau. Ca asa…aceeasi Marie… Nu e de niciun folos …

  10. preluate de profesor? pe ce baza ? depozitate unde? Până vine câte o mama atotștiutoare cu scandal la purtător de ți se face mila și sila…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cursuri online în capitala statului Filipine, timp de două zile, din cauza căldurii extreme / 47.000 de școli cu ore decalate sau online în țară / Temperaturi de peste 45 de grade în Asia de Sud-Est

Cursuri şcolare organizate în format online în Filipine, parcuri supraaglomerate în Myanmar şi alertă de caniculă în Bangladesh: Asia de Sud-Est continuă să fie afectată duminică de temperaturi anormal de…
Vezi articolul

Valoarea totală a investiției în laserul de la Măgurele, ELI-NP, crește de la 1,73 miliarde de lei la peste 2 miliarde, în condițiile în care guvernul a decis să finalizeze în 2026 proiectul major de cercetare / România și-a asumat să susțină continuarea proiectului, declarat nefuncțional acum un an din cauza falimentului unei companii americane

Guvernul a adoptat, joi, o hotărâre prin care stabilește o nouă valoare totală a investiției în proiectul major de cercetare „Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP), ce vizează tehnologii…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

Salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“, a spus Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, unul…
Vezi articolul