Folosirea datelor științifice pentru decizii va fi considerată o competență cheie la următoarea evaluare PISA în domeniul științelor / În cazul schimbărilor climatice, cei mai mulți elevi români participanți la PISA 2018 se simțeau incapabili să facă ceva – OECD

3.827 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Următoarea evaluare PISA pe teme științifice, programată în 2025, va considera cercetarea, evaluarea și folosirea informației științifice în luarea deciziilor drept o competență-cheie pentru elevi, arată directorul departamentului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), Andreas Schleicher. Acesta face precizarea într-un articol despre educația pe teme legate de schimbări climatice, context în care arată, între altele, că cei doar o mică parte dintre elevii din România și alte țări din regiune, participanți la evaluarea PISA 2018, apreciau că pot face ceva legat de problemele lumii.

Ce va însemna evaluarea capacității de folosire a informațiilor științifice, la evaluarea PISA pentru științe, din 2025? Scrie Andreas Schleicher:

  • “De exemplu, va verifica măsura în care elevii pot să facă distincția între afirmații bazate pe dovezi științifice, pe de o parte, și opinii, pe de altă parte, să construiască argumente bazate pe date pentru a sprijini concluzii științifice, să analizeze critic erori în argumentații legate de știință și să justifice decizii cu ajutorul unor argumente științifice”.

Directorul pentru Educație al OECD pleacă, în articolul său, de la informația școlară referitoare la mediu și schimbări climatice, făcând trimitere la evaluarea PISA din 2006, care a urmărit să evalueze și cunoștințele elevilor despre mediu, cunoștințe care variau enorm între țările lumii: spre exemplu, 80% dintre elevii finlandezi în vârstă de 15 ani puteau să interpreteze legătura dintre două grafice, unul referitor la emisiile de carbon și unul privind temperaturile medii ale atmosferei terestre, dar numai 20% dintre elevii din Qatar sau Azerbaidjan puteau face acest lucru.

Între timp, mai arată Andreas Schleicher, valul PISA 2018 a încercat să evalueze capacitatea elevilor de a stabili obiective și de a acționa responsabil pentru a produce schimbare. În acest context, el arată că larga majoritate a elevilor din cele 37 de țările OECD era la curent cu subiectul schimbărilor climatice și al încălzirii globale, dar valorile fluctuau, din nou, foarte mult dacă erau luate în calcul toate cele 66 de țări participante la PISA 2018 – de la 40% în Arabia Saudită la aproximativ 90% în Hong Kong și Singapore.

Dar, arată oficialul citat, dacă aceste lucruri arată că în școli sunt acoperite, în general, științele mediului, înțelegerea capacității de acțiune nu este mereu pe măsură. 

Astfel, el notează că mai puțin de jumătate dintre elevii din România, dar și cei din Germania, Slovacia, Ungaria, Letonia, Moldova, Rusia, Austria, Elveția, Malaysia, Slovenia, Serbia, Belarus și Estonia, cred că ar putea să facă ceva în legătură cu problemele lumii, cum ar fi schimbările climatice. Și sub jumătate în medie la nivelul tuturor țărilor participante (44%) considerau că pot avea impact, prin comportamentul lor, asupra oamenilor din alte țări.

Cei mai multi tineri romani nu cred ca pot face ceva privind mediul (PISA 2018) – sursa: OECDedutoday

Tot participanții la PISA 2018 au arătat, totuși, că acționează pentru protecția mediului, în viața de zi cu zi, după cum notează Andreas Schleicher:

  • 71% dintre participanții la evaluare au spus că reduc consumul de energie acasă
  • 46% au spus că se informează, pe website-uri, despre probleme sociale internaționale
  • 45% au spus că aleg unele produse ținând cont de criterii etice sau legate de mediu
  • 39% au spus că participă la activități favorabile protecției mediului.

Potrivit lui Andreas Schleicher, școlile trebuie să facă mai multe pentru a-i sprijini pe elevi să-și dezvolte responsabilitatea și încrederea că pot schimba lucrurile. “Doar așa pot tinerii să-și dezlănțuie cunoștințele și energia să clădească orașe durabile, să înceapă afaceri durabile, să împingă frontierele inovării pentru tehnologii verzi, să își regândească stilul de viață, să sprijine politici responsabile ecologic și, cel mai important, să atingă un echilibru între răspunsurile la nevoile prezentului și asigurarea capacității generațiilor viitoare de a răspunde propriilor nevoi”.

Articolul OECD – complet

Photo 139786068 © IpushkarevphotoDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Zodiile ca “metodă” de predare, într-un proiect cu finanțare de la Ministerul Educației, și culorile paranormale – noi mostre de pseudoștiință folosită în învățământ / Ghid de “bune practici” didactice: Albastrul crește capacitățile paranormale, portocaliul eliberează toxinele din colon

Culorile care vindecă afecțiuni și descrierea personajelor prin semnul zodiacal sunt noi exemple de situații, ieșite la iveală în ultimele zile, în care pseudoștiința e recomandată spre folosire în școlile…
Vezi articolul

Modelul chinez de educație online, văzut din interior. Profesor american la Beijing, pentru EduPedu.ro: Toată țara se mișcă în masă în aceeași direcție / Cât de rapid s-au stabilizat lucrurile și cum se instalează oboseala

O lună le-a luat profesorilor și elevilor din China să ajungă de la întrebarea: “și acum ce facem?” la o situație relativ stabilă, în care peste 270 de milioane de…
Vezi articolul

Cîmpeanu, înainte și după ce a devenit ministru: Educația remedială are nevoie de disponibilitatea cadrelor didactice și de resurse financiare / Recuperarea se va face doar prin devotamentul fiecărui cadru didactic

Răzgândire totală a lui Sorin Cîmpeanu în ce privește plata profesorilor pentru a face educație remedială, după ce a devenit ministru al Educației. În discuțiile de astăzi cu sindicatele din…
Vezi articolul

Rectorul SNSPA, Remus Pricopie: Moscova este aici. Vizate sunt nu numai instituțiile și liderii lor legitimi, dar și valorile, cultura, tradițiile, religia. Până și naționalismul românesc, așa cum este el, bun sau rău, este în pericol să fie confiscat

Rusia are “reprezentanți de seamă și în România”, care “se străduiesc să construiască un … baros cu ajutorul căruia să dărâme orice este important pentru români. Vizate sunt nu numai…
Vezi articolul